Goed konijnen voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:28

wilgentakken is een goede optie...zo langs de kant te knippen..

WinSel

Re: Goed konijnen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:39

Ik wil ook graag verse wilgentakken knippen, maar heb echt geen idee waar ik die vandaan haal...
Heb nu wat takken gekregen van iemand, maar is ook wel fijn om het zelf ergens vandaan te halen.
Hoe herken je die takken haha :o?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:45

Ik pak ze altijd van de knotwilg, die is wel makkelijk te herkennen hoor :D
Afbeelding

Mijn konijnen krijgen onbeperkt (kruiden)hooi, dagelijks een klein handje Havens en groenvoer.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:47

Ik heb het geluk dat ik 6 knotwilgen in de straat heb staan....al missen ze vaak heel wat takken }>

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:50

Ik koop altijd wilgentakken voor de konijnen en ze hebben van die wilgenbruggen. Wil er eigenlijk heel veel hebben, ook voor mijn paard . Laatst wel midden in het land een bedrijf gevonden die allerlei schuttingen van wilgen maakt, ga die eens bellen of ze niet heel veel takken over hebben. Kan ze in de natuur niet echt vinden, of ze staan in het park vlak voor allemaal huizen, om daar nou te gaan snoeien...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:00

het meeste gemengde voer wat ik de cavia's in het begin gaf aten ze helemaal niet alles van op.

de een zeg dat de ander zeg dat..

en zoals in paprika zitten veel vitamine c..
en mijn caviatjes zijn mooi rond en gezond

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:36

In witlof zit ook veel vitamine c, dus dat is ook een goede voor cavia's.

Ik heb ook een wilgenbrug en gooi er af en toe zo'n takje in. Ik heb ook een keer takken van een appelboom gehad, dat rook ook heerlijk!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:34

saskiakefie schreef:
hout?
Wat slecht dat je ze geen vitamine c geeft, dagelijks fruit lijkt me ook helemaal niet zo gezond ivm suikers.
Waarom dan niet elke dag een vit c pilletje? De meeste cavia's zien dat als een snoepje.

Hier ben ik het mee eens. Ik kan je eventueel wel pb'en over de gevaren van te weinig vitamine C, als je daar belang bij hebt. ;)
(Dan heb ik het tegen bello2005)

WinSel schreef:
Heb je de konijnen niet samen ?

Nee, omdat ze elkaar dan afmaken :Y)
(zijn twee rammetjes)

Ik heb het wel in een post uitgelegd, wat ik van plan ben. We zijn voor de thuringer op zoek naar een goed tehuis, wat helaas nog niet zo voorspoedig loopt. Als de Thuringer een thuis heeft gevonden, laten we het dwergkonijntje castreren en komt hij samen met een vriendinnetje. :)

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:46

ik heb eens even gegoogeld naar hoe een thuringer konijn eruit ziet. Lijkt me op zich best een mooi konijn, en mij zou het ook niet uitmaken om een ouder konijn over te nemen, maar met reeds een haaskonijn, een konijn van onbekend ras en binnenkort de adoptie van twee volwassen Vlaamse reuzen denk ik niet dat ik mijn vriend overtuigd krijg voor nog een konijn erbij!

Veel succes met de zoektocht naar een nieuw baasje voor je konijn!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:52

Het is werkelijk waar een prachtig konijn om te zien :)
En verschrikkelijk lief!

Afbeelding

Ik snap dat het moeilijk voor het wordt. Dankjewel :)

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:24

oooh, wat een prachtkonijn!!!
Als het alleen aan mij zou liggen, zou ie al lang gereserveerd zijn!!! (als je in de buurt woont natuurlijk, meer dan 1u rijden is voor een konijn waarschijnlijk stresserend, dan kan hij beter naar een nieuw baasje in de buurt.)

Qua plaats zou het eigenlijk wel kunnen, denk ik. We hebben in ons nieuwe huis een gemetst hok met daarin een nachthok van 2mx1m en een van 70cmx1m (dan kunnen de konijntjes kiezen in welk hok ze willen liggen :o ) waarvan het luikje naar de ren buiten altijd openstaat. De buitenren is ongeveer 30m² groot, met een zandbak van 1mx2m en voor de rest gras. Op een diepte van 30cm liggen over de volledige oppervlakte betonplaten ingegraven zodat de konijnen wel wat kunnen graven maar niet kunnen ontsnappen. De omheining bestaat uit draad van 1.80m hoog met extra versteviging onderaan met fijnmazig kippendraad (bescherming tegen roofdieren, we zitten vlakbij een bos) tot op een hoogte van 50cm en er is over het volledige ren een net gespannen tegen roofvogels zodat er met hen niets kan gebeuren. Nu enkel nog wat elementen voor schaduw voorzien voor tijdens de warme dagen en onze konijntjes kunnen mee verhuizen.

Ik ga straks eens heel lief naar mijn vriend kijken, maar ik denk dat hij 4 konijnen voldoende vindt... :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:40

Het is inderdaad een prachtkonijn :) Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua innerlijk. Het is een verschrikkelijk lief en mensgericht konijn.

Wauw, dat klinkt allemaal super zeg! :D Als je toch eens dichterbij zou wonen!
Ik denk niet dat het voor stress gaat zorgen (als je de vervoersbox maar op een rustige plaats in de auto neer zet en hem er niet uit gaat halen). Lekker wat groenten mee en gaan maar. Als ik met mijn cavia's naar de dierenarts ga doe ik dat ook altijd en dat gaat altijd goed :) Heb ze nooit in de stress.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:08

hier 1 of 2x per dag groenvoer (groente en fruit dus) ligt eraan 1 of 2x of ze wel/niet op het gras kunnen om gras te eten. Ze krijgen samen dagelijks 200 gram biks (vlaamse reus rammen gecastreerd die samen zitten) van het goedkoopste wat er is (teurlings of kaspar faunafood) en dan de niet gemengde variant. Ik bespaar dus op biks maar niet op groente en fruit omdat ik dat veel belangrijker vind ;) daarnaast altijd hooi vanuit een baal en niet uit de winkel omdat ze gewoon weidehooi wat grof is veel lekkerder vinden.

Hier door omstandigheden 2 gecastreerde rammen samen zitten. Was de bedoeling met 2 voedsters maar 1 is net voor de koppeling ingeslapen en de ander werden ze ongeveer 1 á 2 maanden na de koppeling enorm bang van en heb ik terug naar de opvang moeten brengen helaas.
Momenteel nog bezig met verwondingen die in de strijd met de voedster opgelopen zijn op te lappen (sore hocks) en hopelijk als we die strijd winnen dan volg. jaar nog 2 vlaamse dames erbij. In elk geval een witte dame en misschien wel een groot lotharinger dame. Wil namelijk wel verschillende kleuren vachten hebben en in elk geval een witte erbij.

Ik zou gaan voor beide rammen castreren, 2 voedster uit opvang uitzoeken en daar het 4 tal laten koppelen. Hoef je geen konijn weg te doen wat straks misschien weer alleen in een hokje komt te zetten en krijg je misschien wel een enorm leuk groepje!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:10

Had ik maar ruimte voor zo'n groepje.. Een stukje afzetten met voor de helft zand/gras en de helft stenen ..
Maar helaas, niet iedereen woont op een boerderij :P

Ik zoek echt een thuis voor het konijn :) Maar natuurlijk gaat hij niet weg als ik er geen goed gevoel bij heb.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:23

Heb ook een vraagje!
Heb een konijn van ongeveer 4 maand. En hij krijgt nu Beaphear care+ junior.
En dan straks als hij ouder word de gewone Beaphear Care+.

Is dit goede voeding of kan ik beter overstappen naar Supreme Science Selective Rabbit??

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:20

Ik ben overgestapt naar Science Selective :)
Gaat prima hier, ze doen het er super op.

Op dit topic mag een slotje.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 18:59

Toch even weer een post, omdat ik tegen een 'probleem' aan loop. En waarom zou ik dan een nieuw topic openen? :)

Ze doen het beide erg goed op het voer, eten keurig hun bakje leeg. Zelfs het dwergkonijntje *\o/*
Ik voer ze Science Selective, voor het geval iemand het gemist heeft.

Ik heb het idee dat ze toch 'tekort' komen. De Thuringer bedelt verschrikkelijk om voer. Dit heeft hij wel vaker gedaan, maar nu begint hij erg opdringerig (chagrijnig) te worden. Zou dit van de honger kunnen komen? Ik geef hem dan vaak wat extra's bij, maar het gebedel houdt niet op. Zou dit een signaal kunnen zijn dat hij toch te weinig krijgt?

Ze krijgen elke dag een bodempje brokjes, de Thuringer iets meer (omdat het een groter konijn is). Hooi hebben ze onbeperkt, dat is altijd zo geweest. (Ze eten nu trouwens meer hooi).

Ik wil met de Thuringer misschien iets met clickertraining gaan doen, om hem meer bezig te houden. Met twee weken is zijn grotere hok ook klaar, dus krijgt hij ook een paar kooiattributen bij.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:10

Bedelen is normaal :) Bij mij gaat het ss voer boven alles. :j Als ik ze zoveel zou geven als ze zouden willen zouden zich dood eten vrees ik :\ Toch leren negeren hoor, ze komen echt niks tekort.. :P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 19:48

Echt niet? Hij wordt namelijk nu echt wel 'minder lief' en verschrikkelijk opdringerig .. Ook begint hij knorrig en chagrijnig te doen.

Ik ben dan van mening dat konijnen niet expres vervelend zijn. Dat zit niet in de aard van dieren. Maar dat is mijn mening :)

Pff, ik twijfel toch wel ontzettend. Zal volgende week eens advies vragen bij de groothandel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:06

ik haal het uit engeland , de HFST eten ze niet echt :P . die opmaken en dan SS weer geven haha

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 20:13

Wat is HFST? :o

Ik ga even advies vragen bij de groothandel volgende week!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:24

hope farm super trio :P

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:28

Hope Farm Super Trio denk ik haha

Hier uit een opvang inmiddels al witte vlaam erbij en zwarte groot lotharinger jonge nijnen. Ik geef helemaal geen voer voor jonge nijnen. Heb ik nog nooit gedaan ook. Geef 2x per dag groenvoer, ze krijgen wilgentakken en dagelijks mogelijkheid om een paar uur of uur gras te eten en altijd hooi. Groeien doen ze netjes en ze zijn netjes op gewicht dus maak me er nooit zorgen om. Geef ook niet onbeperkt biks aan jonge konijnen en ze worden tot nu toe allemaal netjes groot. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:43

Laura_x_ schreef:
Echt niet? Hij wordt namelijk nu echt wel 'minder lief' en verschrikkelijk opdringerig .. Ook begint hij knorrig en chagrijnig te doen.

Ik ben dan van mening dat konijnen niet expres vervelend zijn. Dat zit niet in de aard van dieren. Maar dat is mijn mening :)

Pff, ik twijfel toch wel ontzettend. Zal volgende week eens advies vragen bij de groothandel.

Nou ik denk dat je het zelf hebt aangeleerd. (onbewust)
Elke keer het voer geven als hij net wat opdringeriger wordt, en zo heeft hij geleerd dat hij dan eerder zijn voer krijgt. :)
Wacht de volgende keer met voer geven tot hij rustig is anders beloon je het elke keer weer.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:59

Ik voer Bits en Flowers van Agrobs. Krijgen ze van mij ook afgepast naar behoefte. En voor de rest onbeperkt hooi.