BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:12

Tuurlijk mag dat! Nee hoor, ik doe ongeveer 235, dus soms is dat 10 gr minder en soms 20 gr meer. Heb wel een wildschaar om te knippen, dus ik zit wel altijd aardig in de buurt.

O ja, persoonlijk vind ik geitenvlees geen aanrader (vrij vet), dus zelf haal ik dat eruit als de huidige voorraad op is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:22

Voeren jullie paardenvlees eigk? Dat gaat dan weer tegen mijn principes in := Gelukkig heb ik het niet nodig voor de afwisseling.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:29

jep hier wel paardenvlees omdat het toevallig deze maand in de aanbieding was en omdat mijn boxer zeker te weten dit goed kan verdragen. Hier een welkome afwisseling dus qua de verschillende soorten dieren voeren.

Kippen en schapen en koeien vind ik namelijk ook erg leuk en dat voer ik ook.

Wel hoop ik altijd dat een dier dat ik hier aan mijn honden op voer een goed leven gehad heeft en snelle dood (of dat nu 1 jaar of 10 jaar of wat dan ook is) maar dat is altijd maar afwachten....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:55

Ik geef alle soorten vlees/dieren. Zo geef ik ook hertenkoppen. En ja dat is incl bambies lieve ogen en oortjes incl huid en haar... heb ik nog een mooie foto van.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:14

Ik voer liever paard dan kip ofzo... heb ik nog het idee dat 't beestje een beetje rond heeft kunnen lopen.
Mijn katten krijgen geen koppen weg, bambi en skippy vlees vinden ze wel lekker :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:10

Ik voer ook gewoon paard.. Zou niet weten waarom nier, die dieren hebben vaak een beter leven gehad (uitzonderingen daar gelaten, in beide gevallen) dan kippen of koeien..

Ik heb hier in de vriezer een runderstrot voor de hond liggen, voer ik die i.p.v. een maaltijd of ernaast? Hij is (in mijn ogen) aardig groot.
En de eendennekken, "pletten" jullie die in het begin of gewoon aankijken hoe het gaat?
Het is voor het eerst dat de hond zoiets krijgt naast kvv (en de kat ook).

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:44

Hier ook paard, zeer geliefd bij poes. Als ik dat van het menu haal heb ik ruzie denk ik :D

Ik had gister een (hele) kwartel, maar die was toch wel lastig te eten. Geen idee hoe het met eendennekken is. Mij werd aangeraden te beginnen met kip, dat zou het makkelijkste zijn, maar eend klinkt niet veel lastiger.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:46

Eend is volgens mij ook goed beginnersbot. Onze hond kreeg kip en eendennekken. :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:38

Kip en konijn is zachter bot dan eend. Het is niet gek als ze de eerste tijd moeite hebben met eend... Je kunt de nekken tijdelijk tot moes slaan met een hamer en dan steeds iets minder vaak erop timmeren ;)

@ Toess: runderstrot vervangt in principe geen maaltijd, weet niet of je spiervlees in huis hebt? Anders strot + vlees ter vervanging van de maaltijd.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:43

Dan ga ik dit weekend me maar even uitleven op eendennekken :') Thanks!

Heb Lotgering in de vriezer, geef de strot wel gewoon 's middags, hij kan wel wat extra's gebruiken (hij moet wat bijkomen. Geen leuk verleden (en dan is hij pas 8 maanden) dus toen hij kwam was het een en al stress in dat dier. Merk dat hij steeds beter kan ontspannen dus hopelijk komt hij straks ook wat bij).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:32

Ik heb medelijden met je, weet wat het is :D Gewoon beginnen met flink meppen en ze elke keer iets harder laten.

In dat geval zou ik de strot als extra geven. Ik weet niet wat het met de ontlasting doet, die zou iets harder kunnen worden (hoeft niet). Even nieuwsgierig: weet je hoe zwaar de strot is?

Ach arm dier, op kvv+barf zal hij in ieder geval wel lekker bijkomen qua gewicht! :j Hier is er eentje van 27 naar 35 kg gegaan dankzij barf!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:21

Heb jaren terug gebarfd, maar werd te complex (1 hond wilde lang niet alles eten en hield maar zeer wisselende ontlasting, 1 hond had nierproblemen en moest ik speciaal samen stellen). Was toen ook lastig aan geschikt voer te komen in mijn regio. Ben toen overgeschakeld op eerst Duck, toen AHV en sinds jaren krijgen ze pens compleet van Smuldier. Huidige honden doen het er prima op en wel zo makkelijk.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:04

Sonja, ik ga hem even wegen voor je! Hij is 1056 gram, denk dat ik die strot morgen aan het eind van de middag geef, uur of 4 en dan 's avonds om 21.30 een halve portie Lotgering, hangt er ook vanaf hoeveel hij op eet natuurlijk.

Joris was 2 weken terug 21kg. Op zich is hij niet schrikbarend mager maar er mag wel wat bij, zeker omdat hij nog in de groei is.

Die is goed gegroeid, was er een reden dat de hond te licht was?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:12

Zo dat is een flinke :D Ik krijg binnenkort lamstrotten binnen, ben benieuwd hoe zwaar die zijn dan. Als extraatje is dat wel erg veel, goed dat je de Lotgering halveert :P

De reden dat de hond hier te licht was: Hij zat in het asiel en weigerde te eten. Dus dan gaat het hard in een paar maanden tijd...

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:08

Ik ben een weekje weg in de zomer en dan past mijn moeder op de poes. Die komt echter maar 1x per dag kijken en dan kan ze niet voor de hele dag vlees neerleggen, dat blijft nooit goed. Ik ben bang dat ik dan toch (tijdelijk) terug moet naar brok. Hoe doen jullie dat met de vakanties?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:00

essiesilly schreef:
Woooeww eyck is heel groot zo te lezen!! Haha

tis nogal een tank aan het worden ja...ook heel handig in combi met zijn ontzettende mate van LEO zijn :=

wij zijn trouwens ook lotgering gaan voeren omdat hij nogal moeite had met de hoeveelheid vlees wegwerken die hij nodig had, lotgering kun je minder van voeren , dat scheelt.

mywishmax, hier krijgt ie ook gewoon paard als het zo uitkomt, maar om eerlijk te zijn eet ik dat zelf ook gerust

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:29

Caeruleus schreef:
Ik ben een weekje weg in de zomer en dan past mijn moeder op de poes. Die komt echter maar 1x per dag kijken en dan kan ze niet voor de hele dag vlees neerleggen, dat blijft nooit goed. Ik ben bang dat ik dan toch (tijdelijk) terug moet naar brok. Hoe doen jullie dat met de vakanties?

1x per dag voeren? Ik weet niet hoe dat met katten werkt hoor, maar hier krijgt de hond zowiezo maar 1x per dag te eten.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:38

Ik voer de kat wel 2x per dag (en de hond ook, maar die is nog jong, denk dat ik over een half jaar ook over ga op 1x per dag voeren, gelezen dat dat beter is?) maar kun je nu niet alvast over gaan op 1x per dag voeren, zodat ze eraan went?

Sonja, is jouw hond ook zo gek op lotgering? Zowel kat als hond vinden het heerlijk! Wat betekent LEO?
Alleen vraag ik me af of ik nog meer moet gaan voeren..

Volgens berekening kwam ik uit op 315 gram lotgering per dag, omdat hij iets aan mag komen voer ik 500 gram per dag, maar er komt geen gram aan. Hij is woensdag weer gewogen, nog steeds 21kg., dit woog hij een maand terug ook. Hij ziet er niet slecht uit, gewoon erg slank, maar ik zou liever iets meer eraan hebben (tijdens het wandelen dacht iemand dat hij een hazewind hond was :') het is een mechelse herder := ) ook omdat hij zo i de groei is, wat ook weer de reden kan zijn dat hij niet aan komt omdat alles in het groeien zit.
Hij is woensdag gecastreerd, dus dan denk ik weer dat ik beter dit aan kan houden omdat zijn lichaam straks niet meer energie hoeft te stoppen in die hormoonbende..

Wat zouden jullie doen? Toch meer voeren of nog even aankijken wat de castratie doet?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:51

Hoe oud is hij? Honden in de groei geven ze vaak het advies van "volwassen" maaltijden geven. (natuurlijk niet te veel)

Mijn hollander, at eerder 750 gr tot 1 kg per dag. Maar dat was een zenuwpees 1e klas en leefde 80% van de tijd buitenshuis. En dan zat er alleen zomers wat vet op zijn botten.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:52

Ik voer ook vers ; KVV & Barf !
Momenteel veel via een biologische slager, kip/lam/rund/geit allerlei "onderdelen "zeg maar :-)
Ik voer vers van Tammenga versvoeders ; geit, rund, schaap,lam compleet en van BiBi kip/parelhoen/kwartel ... soms hele zalmlijven of vette vismix.
En meestal voer ik op zondag een rustdag in, krijgen ze een mengseltje huttenkase/ei en evt. 's avonds na een dikke wandeling een recreatiebot ( dijbeen van een schaap of rund ).
Ik geef ze ook enkel gezonde snacks zonder granen zoals gedroogde lamslong/sardientjes/pens/lever .

Ben erg blij dat ik ze zo kan voeren iedere dag :-)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:02

Katten mogen eigenlijk niet te lang een lege maag hebben, dus normaal voer ik 2x per dag. Ook omdat ze het anders niet op krijgt, na 50 gram heeft ze genoeg gehad, en dan valt ze teveel af.

Als ze maar 1x per dag krijgt met brokken, krijgt ze wel voldoende voor de hele dag. Dit is ze gewend uit het asiel en ze weet heel goed zelf te verdelen. Ideaal, want dan kan je dus gewoon de bak vol mikken en is er de volgende dag nog over :) Nu ik er over denk, waarschijnlijk is dit ook de reden dat ze 's ochtends met moeite dr bakje leeg krijgt. Ze is teveel gewend dat ze de hele dag heeft staan.

@Toess ik zou persoonlijk even aankijken wat de castratie doet maar als hij af valt wel meer voeren. Castratie is toch best heftig op z'n lijf maar je hoort toch heel vaak dat ze daarna veel sneller aankomen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:12

Ze komen niet sneller aan, maar zijn minder actief (niet persé lichamelijk, maar ook in het koppie) dus verbranden ze minder :Y) Maar dat hoeft dus niet altijd...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:45

Yenopi, wat is het nut van zo'n rustdag? En waarom hüttenkase/ei dan?

Riddershow, hij is 8 maanden.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:31

Omdat mijn herder GlucosamineGroenlipmosselZeewiermix krijgt vanwege HD krijgen ze 's morgen een beetje huttenkase of geitenyoghurt met een eitje en verder niks tot de volgende dag 's avonds.

Vasten is een normaal gebeuren voor in het wild levende vleeseters. Het zorgt ervoor dat de energie die normaal voor de spijsvertering gebruikt wordt, nu elders in het lichaam benut kan worden. Om deze reden eten veel honden en katten instinctmatig niet als ze ziek zijn. Ze kunnen even een dagje "opschonen "zeg maar ...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:59

yenopi hoe bevalt de tamenga?
ik zie nu op hun site dat ze "vakantie worst" hebben, De worst is gepasteuriseerd waardoor alle voedingsstoffen bewaard blijven. zeggen ze... hmz zou dat wat zijn?