Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:hoe kun je in vredesnaam zelfs denken over een pup...of volwassen hond als hij van 7 tot 4 alleen moet zitten en je hebt niet de beschikking over een stuk afgerasterde tuin?
Edit....een berner?![]()
Dat zijn erfhonden.Veel te groot voor een flat.
En met de nodige medische problemen....mocht je lift stuk zijn kun je 50 kilo op je schouders mee naar boven nemen.
En dan heb ik het nog niet over de medische problemen van een berner.
Ik heb er zelf een gehad,hij is vijf geworden.Hij kon de hele dag buiten lopen en hoefde geen trap op.
ashley1 schreef:Maar waarom een Berner dan? Waarom specifiek dit (meestal ongezonde!) ras? Welke raseigenschappen trekken je zo aan dat je besluit een Berner Sennen op een flat te houden? Terwijl je ook aangegeven hebt behendigheid te willen gaan doen met je toekomstige hond?
ashley1 schreef:Ik dacht dus eigenlijk dat je broertjes al op de middelbare zaten, is dus niet het geval.
Straks zit je dus met een pup die van 7 tot half 4 -dus 8,5 uur!- alleen zit en zo lang z'n behoefte nog helemaal niet kan ophouden, waarschijnlijk een beetje gaat slopen en dus de bench in moet en niemand die hem tussendoor even kan laten plassen.
Ik snap het niet.
joytje333 schreef:Als jij die uitlaatservice af en toe laat komen op de dagen dat jouw moeder werkt, het wel zou kunnen.
goed dat je niet voor de Berner hebt gekozen.
Kohtje: ze geeft ze niet de volledige verantwoording, haar broertjes laten ze gewoon af en toe uit.
Misschien juist wel goed om wat verantwoordelijkheid te krijgen, maar ik vind dat een jongen van 13 best wel een hond uit kan laten hoor.
Agossie schreef:Ik heb niet alles gelezen, ik werd er een beetje moe van...
Lieve Laralangwals, een puppy, en helemaal een Berner, zijn héél schattig, maar blijven maar een paar maanden zo schattig. Dan komt er een puberteit aan en dan zijn ze, en helemaal een Berner, verre van schattig. Heel lief dat je broertjes met de hond willen wandelen, maar Berner Sennes zijn van origine gefokt om te trekken. Denk je echt dat je broertjes van 11 en 12 een hond van 60kilo die wíl trekken uit kùnnen laten? Een pup zo regelmatig alleen laten is niet goed. Ja, ze kunnen echt wel even alleen, eens een keertje tussendoor, maar niet structureel.
Als je doorzet, moet je héél zeker zijn dat je een volwassen Berner Sennen hond wil. Díe heb je het langst, die pup is maar heel even. Ook moet je rekening houden dat de verwachte leeftijd van Berners niet lang is. met 8 jaar zijn ze bijzonder oud.
Wel heel goed hoe je het uitlaat plan in elkaar gezet hebt. Het moeilijke is om dit zo vol te gaan houden. Denk er héél goed over na, een Berner heeft héél veel opvoeding nodig!
Mijn advies is: ga naar het asiel en laat je daar goed voorlichten over de mogelijke honden (al dan niet volwassen) die ze hebben. Die honden verdienen een kans en er zijn er heel veel die al helemaal zindelijk zijn en opgevoed.
(poeh, lang verhaal... )
Edit: ik zie net dat je niet voor de Berner hebt gekozen! Heel goed! Dan blijft mijn advies: ga naar het asiel!
RoWi schreef:Het is m.i. ook moeilijk om echt een 'rustig' ras te noemen.
laralangwals schreef:Ik had al bvesloten om geen berner sennen te nemen, omdat het misschien idd niet de goede keuze is ( al helemaal hoe jij het nu zegt), maargoed we willen toch echt een puppy. Maar er zitten toch ook wel eens puppies in het asiel, misschien kunnen we daar wel naar kijken.
Davinia_ schreef:Maar misschien heb je over de vragen heen gelezen van mij en anderen, maar hoe ga je het oplossen als je broertjes naar de middelbare school gaan? Want dan komen ze tussen de middag niet meer thuis..
tinkergirl89 schreef:Denk je er ook aan dat de hond iedere dag uitgelaten moet worden?
ook als het regent, vriest, hard waait etc etc.
En hoe lossen jullie het op als je eens een dagje weg wil?
dagje zwemmen met het hele gezin?
bezoekje aan een pretpark?
dagje naar het strand, of naar de dierentuin? en ga zo maar door...
Hond kan niet overal mee he? en denk er aan dat wanneer de meeste mensen naar het strand gaan, het voor de gemiddelde hond te warm is. (voor de meeste honden is het met 20 graden wel ok, maar warmer moet het eigenlijk niet worden)
laralangwals schreef:ashley1 schreef:Ik dacht dus eigenlijk dat je broertjes al op de middelbare zaten, is dus niet het geval.
Straks zit je dus met een pup die van 7 tot half 4 -dus 8,5 uur!- alleen zit en zo lang z'n behoefte nog helemaal niet kan ophouden, waarschijnlijk een beetje gaat slopen en dus de bench in moet en niemand die hem tussendoor even kan laten plassen.
Ik snap het niet.
Hij zit van kwart over 8 (dan gaan ik en mijn broertjes naar school) tot 10 over 12 (dan hebben mijn broertjes middagpauze, en komen ze zowiezo naar huis toe) en dan weer van 1 uur tot half 4. Dus 's ochtends 4 uur alleen en 's middags 2 en eenhalf uur alleen. En ik had ook al gezegt dat we misschien hondenuitlaatservice willen laten komen, maar dat ligt er aan hoe duur het is...