puppy kopen kan dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:30

Zou je niet liever een leuke rustige asielhond nemen?
Denk dat die beter in jou situatie past.

Een hond die al zindelijk is al het meeste al weet.
Kunnen evengoed geweldige honden zijn hoor!

Tooske

Re: puppy kopen kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:34

Als ik het zo hoor zou ik helemaal geen hond nemen.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:49

geerke schreef:
hoe kun je in vredesnaam zelfs denken over een pup...of volwassen hond als hij van 7 tot 4 alleen moet zitten en je hebt niet de beschikking over een stuk afgerasterde tuin?

Edit....een berner? %)
Dat zijn erfhonden.Veel te groot voor een flat.
En met de nodige medische problemen....mocht je lift stuk zijn kun je 50 kilo op je schouders mee naar boven nemen.
En dan heb ik het nog niet over de medische problemen van een berner.
Ik heb er zelf een gehad,hij is vijf geworden.Hij kon de hele dag buiten lopen en hoefde geen trap op.

Er zijn 3 liften, en we wonen hier nu 3 jaar nog nooit met de trap gehoeven.

laralangwals

Re: puppy kopen kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:55

Nou goed, misschien als ik het zo van jullie hoor, moeten we geen berner sennen nemen( jullie zeggen trouwens dat het drukke honden zijn, maar ik ken er een hoop en die liggen de hele dag voor pampers, maargoed) we willen wel een puppie, dus welke zou dan wel goed bij ons passen, geen chihuahua of malter of iets van die grootte, maar het hoeft ook weer geen hele grote hond te zijn. Een middenmaatje zou leuk zijn. Wie o wie weet wat er bij ons zou passen.
En nogmaals we willen toch echt een puppy en geen asielhond.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:55

Maar waarom een Berner dan? Waarom specifiek dit (meestal ongezonde!) ras? Welke raseigenschappen trekken je zo aan dat je besluit een Berner Sennen op een flat te houden? Terwijl je ook aangegeven hebt behendigheid te willen gaan doen met je toekomstige hond?

En waarom persé met alle geweld een puppy willen? Omdat puppy's zo schattig zijn? Dat is er met een klein jaar ook weer vanaf hoor. Waarom niet in de asiels kijken naar een hondje die al een jaar of 2 is, al zindelijk is, het al gewend is om een poosje alleen te kunnen zijn zonder te gaan slopen (want ja, dat doen jonge honden vaak, slopen als ze alleen thuis zijn)?
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 27-05-12 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 10:56

ashley1 schreef:
Maar waarom een Berner dan? Waarom specifiek dit (meestal ongezonde!) ras? Welke raseigenschappen trekken je zo aan dat je besluit een Berner Sennen op een flat te houden? Terwijl je ook aangegeven hebt behendigheid te willen gaan doen met je toekomstige hond?

Zoals hieboven is het misschien idd niet erg handig nee, dus het wordt dan geen berner sennen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:56

Hebben jullie er ook al over gedacht hoe jullie het na de zomer gaan oplossen als je broertjes op de middelbare school zitten en hem 's middags niet meer uit kunnen laten?
En jij wilt heel graag die hond, maar wat ga jij met hem doen? Want ik hoor je nooit 'Dan heb ik tijd voor hem'.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:57

Je kan en mag kinderen van die leeftijd niet de volledige verantwoording geven over een hond . Gewoon niet doen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:59

Ik dacht dus eigenlijk dat je broertjes al op de middelbare zaten, is dus niet het geval.
Straks zit je dus met een pup die van 7 tot half 4 -dus 8,5 uur!- alleen zit en zo lang z'n behoefte nog helemaal niet kan ophouden, waarschijnlijk een beetje gaat slopen en dus de bench in moet en niemand die hem tussendoor even kan laten plassen.
Ik snap het niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:01

kan je moeder niet vaker maar korter werken?? vooral het eerste jaar. van 7 tot 4 is echt veeeel te lang (voor iedere hond) maar vooral voor een pup.
een pup van mij zal ik nooit naar mensen doen die zo veel van huis zijn. tot nu toe alleen maar mensen waarvan 1 van de 2 thuis is. fulltime werkers of niet fulltime maar wel een hele dag weg gaat geen hondje naar toe.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:02

Als jij die uitlaatservice af en toe laat komen op de dagen dat jouw moeder werkt, het wel zou kunnen.
goed dat je niet voor de Berner hebt gekozen.

Kohtje: ze geeft ze niet de volledige verantwoording, haar broertjes laten ze gewoon af en toe uit.
Misschien juist wel goed om wat verantwoordelijkheid te krijgen, maar ik vind dat een jongen van 13 best wel een hond uit kan laten hoor.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:07

Ik heb niet alles gelezen, ik werd er een beetje moe van...

Lieve Laralangwals, een puppy, en helemaal een Berner, zijn héél schattig, maar blijven maar een paar maanden zo schattig. Dan komt er een puberteit aan en dan zijn ze, en helemaal een Berner, verre van schattig. Heel lief dat je broertjes met de hond willen wandelen, maar Berner Sennes zijn van origine gefokt om te trekken. Denk je echt dat je broertjes van 11 en 12 een hond van 60kilo die wíl trekken uit kùnnen laten? Een pup zo regelmatig alleen laten is niet goed. Ja, ze kunnen echt wel even alleen, eens een keertje tussendoor, maar niet structureel.

Als je doorzet, moet je héél zeker zijn dat je een volwassen Berner Sennen hond wil. Díe heb je het langst, die pup is maar heel even. Ook moet je rekening houden dat de verwachte leeftijd van Berners niet lang is. met 8 jaar zijn ze bijzonder oud.

Wel heel goed hoe je het uitlaat plan in elkaar gezet hebt. Het moeilijke is om dit zo vol te gaan houden. Denk er héél goed over na, een Berner heeft héél veel opvoeding nodig!

Mijn advies is: ga naar het asiel en laat je daar goed voorlichten over de mogelijke honden (al dan niet volwassen) die ze hebben. Die honden verdienen een kans en er zijn er heel veel die al helemaal zindelijk zijn en opgevoed.

(poeh, lang verhaal... )

Edit: ik zie net dat je niet voor de Berner hebt gekozen! Heel goed! Dan blijft mijn advies: ga naar het asiel! :j
Laatst bijgewerkt door Agossie op 27-05-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:08

ashley1 schreef:
Ik dacht dus eigenlijk dat je broertjes al op de middelbare zaten, is dus niet het geval.
Straks zit je dus met een pup die van 7 tot half 4 -dus 8,5 uur!- alleen zit en zo lang z'n behoefte nog helemaal niet kan ophouden, waarschijnlijk een beetje gaat slopen en dus de bench in moet en niemand die hem tussendoor even kan laten plassen.
Ik snap het niet.

Hij zit van kwart over 8 (dan gaan ik en mijn broertjes naar school) tot 10 over 12 (dan hebben mijn broertjes middagpauze, en komen ze zowiezo naar huis toe) en dan weer van 1 uur tot half 4. Dus 's ochtends 4 uur alleen en 's middags 2 en eenhalf uur alleen. En ik had ook al gezegt dat we misschien hondenuitlaatservice willen laten komen, maar dat ligt er aan hoe duur het is...

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:08

Pfoe, ik begrijp wel dat iedereen het beste voor heeft met de puppy die er wel of niet gaat komen,
maar sommige reacties hier zijn best kort door de bocht.

Ik heb de indruk dat ts echt wel nadenkt voordat ze zomaar de pup aanschaft.
Ze heeft niet voor niets dit topic geopend, ze vraagt om advies :)

Persoonlijk vind ik een Berner Sennen ook een maatje te groot voor op een flat.
Ik zit te denken aan een Beagle, maar die zijn ook niet kwaaltjes-vrij..
Het is m.i. ook moeilijk om echt een 'rustig' ras te noemen. Dat ligt ook aan het karakter van de specifieke hond.

Overigens hebben ze in het asiel ook puppy's he, vooral in deze tijd van het jaar! :)
En je krijgt de pup dan vaak gecastreerd/gesteriliseerd (of anders een tegoedbon hiervoor) en ingeënt mee ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:10

joytje333 schreef:
Als jij die uitlaatservice af en toe laat komen op de dagen dat jouw moeder werkt, het wel zou kunnen.
goed dat je niet voor de Berner hebt gekozen.

Kohtje: ze geeft ze niet de volledige verantwoording, haar broertjes laten ze gewoon af en toe uit.
Misschien juist wel goed om wat verantwoordelijkheid te krijgen, maar ik vind dat een jongen van 13 best wel een hond uit kan laten hoor.

Niet af en toe maar elke middag. Bij mij zouden ze geen pup kunnen kopen.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:12

Agossie schreef:
Ik heb niet alles gelezen, ik werd er een beetje moe van...

Lieve Laralangwals, een puppy, en helemaal een Berner, zijn héél schattig, maar blijven maar een paar maanden zo schattig. Dan komt er een puberteit aan en dan zijn ze, en helemaal een Berner, verre van schattig. Heel lief dat je broertjes met de hond willen wandelen, maar Berner Sennes zijn van origine gefokt om te trekken. Denk je echt dat je broertjes van 11 en 12 een hond van 60kilo die wíl trekken uit kùnnen laten? Een pup zo regelmatig alleen laten is niet goed. Ja, ze kunnen echt wel even alleen, eens een keertje tussendoor, maar niet structureel.

Als je doorzet, moet je héél zeker zijn dat je een volwassen Berner Sennen hond wil. Díe heb je het langst, die pup is maar heel even. Ook moet je rekening houden dat de verwachte leeftijd van Berners niet lang is. met 8 jaar zijn ze bijzonder oud.

Wel heel goed hoe je het uitlaat plan in elkaar gezet hebt. Het moeilijke is om dit zo vol te gaan houden. Denk er héél goed over na, een Berner heeft héél veel opvoeding nodig!

Mijn advies is: ga naar het asiel en laat je daar goed voorlichten over de mogelijke honden (al dan niet volwassen) die ze hebben. Die honden verdienen een kans en er zijn er heel veel die al helemaal zindelijk zijn en opgevoed.

(poeh, lang verhaal... )

Edit: ik zie net dat je niet voor de Berner hebt gekozen! Heel goed! Dan blijft mijn advies: ga naar het asiel! :j

Ik had al bvesloten om geen berner sennen te nemen, omdat het misschien idd niet de goede keuze is ( al helemaal hoe jij het nu zegt), maargoed we willen toch echt een puppy. Maar er zitten toch ook wel eens puppies in het asiel, misschien kunnen we daar wel naar kijken.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:14

RoWi schreef:
Het is m.i. ook moeilijk om echt een 'rustig' ras te noemen.

De Greyhound. Al zou je dat niet zeggen. Mastiff's zijn ook rustig. Maar in dit geval zou een Greyhound prima kunnen, als hij maar minimaal 1 keer per dag goed uitgelaten wordt, en volgens mij is dat ook wel in de planning van TS, dus dat zou een prima optie zijn. De Mastiff is een erfhond en een waker. Een Greyhound is een knuffeldier.

TS, is Greyhound een optie?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:15

Maar misschien heb je over de vragen heen gelezen van mij en anderen, maar hoe ga je het oplossen als je broertjes naar de middelbare school gaan? Want dan komen ze tussen de middag niet meer thuis..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:16

laralangwals schreef:
Ik had al bvesloten om geen berner sennen te nemen, omdat het misschien idd niet de goede keuze is ( al helemaal hoe jij het nu zegt), maargoed we willen toch echt een puppy. Maar er zitten toch ook wel eens puppies in het asiel, misschien kunnen we daar wel naar kijken.

Ik had het inderdaad gezien! Heel goed. Het is altijd een goed idee om bij asiels te gaan kijken. Je kunt dan alle verschillende rassen zien en overleggen met de asiel medewerker wat het best bij jullie past. Je hoeft daar ècht niet meteen een hond mee te nemen, maar je hebt wel veel meer een idee van waar jullie naar op zoek zouden zijn. Goed idee dus!! +:)+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:19

Onze hond gaat 4 tot 5 keer naar buiten... In de ochtend rond 8, dan rond 1 uur, vlak voor het eten (+- 6 uur) en voor het slapengaan. En vaak tussendoor in de achtertuin en tussen door naar buiten met met bal te spelen of dergelijke. Ik vind dat je geen grote hond in een flat kan houden en al helemaal geen berner! Worden ze dik van, hele tijd hangen. Die beesten moeten contstant bewegen, en zo ook onze hond en zij is nu 8, prima op conditie en mooi gewicht. Onze hond krijgt speciaal voer, moet je ook nog rekening mee houden want niet elke hond eet gewone normale droge brokken, en dat is omdat de darmen van onze hond daar te slap voor zijn en dus aan de diarree gaat.

Ik hoop dat je nadenkt. Ik vind 3 x op een dag naar buiten met een volwassen hond heel weinig.

Bij ons is het zo: ochtend een half uur, vroeg in de middag 3 kwartier tot uur, rond het eten half uur, voor het slapengaan 10 min, en tussendoor met spelen meestal halfuur/uur extra. En hele dag door kan ze de tuin in waar ze graaft of verkoeling zoekt of met de buurpoes speelt.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 11:21

Davinia_ schreef:
Maar misschien heb je over de vragen heen gelezen van mij en anderen, maar hoe ga je het oplossen als je broertjes naar de middelbare school gaan? Want dan komen ze tussen de middag niet meer thuis..

Oh sorry had het idd niet gezien.
Als ze naar de middelbare gaan, dan ga ik al weer van de middelbare af.
Nu zal ik wel iedereen over me heen krijgen, maar ik dacht eigenlijk 'dat zien we dan wel'
We vinden wel een oplossing. Maar tegen die tijd verdien ik ook wel wat meer,
dus zou ik best wel willen werken om een uitlaatservice te betalen.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:22

Denk je er ook aan dat de hond iedere dag uitgelaten moet worden?
ook als het regent, vriest, hard waait etc etc.

En hoe lossen jullie het op als je eens een dagje weg wil?
dagje zwemmen met het hele gezin?
bezoekje aan een pretpark?
dagje naar het strand, of naar de dierentuin? en ga zo maar door...
Hond kan niet overal mee he? en denk er aan dat wanneer de meeste mensen naar het strand gaan, het voor de gemiddelde hond te warm is. (voor de meeste honden is het met 20 graden wel ok, maar warmer moet het eigenlijk niet worden)

edit: TS na de middelbare komt het MBO (of HBO of hoger) en dan heb je toch ook geen tijd tussen de middag?
Laatst bijgewerkt door tinkergirl89 op 27-05-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:22

Ik zou in jullie situatie je goed inlezen in hondenrassen die jullie trekken, dan een keuze maken welk ras of welke rassen goed bij jullie passen en dan op zoek gaan naar een hond die aan deze eisen voldoet. Ik zou voor een volwassen hond kiezen die al een goede opvoeding achter de rug heeft. Dit kan een asielhond zijn of bij een fokker of particulier, dat maakt in principe weinig uit.

Mijn ouders wilden graag een puppy nadat de vorige hond was overleden maar eigenlijk hadden ze te weinig tijd om een pup op te voeden. Via de fokvereniging kregen ze toen een bericht van een teef die een nestje had gehad bij een (goede) fokker maar daar in de roedel duidelijk niet op haar plek was. Daar zijn ze toen gaan kijken en het klikte meteen. Hond mee naar huis genomen en de eerste 2 nachten heeft ze even gepiept omdat ze alleen was, daarna nooit meer. De hond was precies zoals omschreven: vriendelijk, kan met kinderen, zindelijk, kan een paar uur alleen blijven. Kortom perfect voor m'n ouders! De eerste weken hebben ze voor de zekerheid het alleen blijven langzaam opgebouwd, maar na een maand moest m'n ma weer halve dagen aan het werk en dat ging gelijk perfect. Hond slaapt 4 uur lang en is de rest van de dag met enig regelmatig lekker actief om dan weer een dutje te doen :) Overigens worden de honden bij ons wel altijd 5x per dag uitgelaten (7:30, 12:00, 16:00, 20:00 en 23:00).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:23

tinkergirl89 schreef:
Denk je er ook aan dat de hond iedere dag uitgelaten moet worden?
ook als het regent, vriest, hard waait etc etc.

En hoe lossen jullie het op als je eens een dagje weg wil?
dagje zwemmen met het hele gezin?
bezoekje aan een pretpark?
dagje naar het strand, of naar de dierentuin? en ga zo maar door...
Hond kan niet overal mee he? en denk er aan dat wanneer de meeste mensen naar het strand gaan, het voor de gemiddelde hond te warm is. (voor de meeste honden is het met 20 graden wel ok, maar warmer moet het eigenlijk niet worden)

Ik snap eerlijk gezegd niet wat dit met het topic te maken heeft. Dit geldt voor iedere hondeneigenaar, niet alleen mensen op een flat die werken/naar school gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:23

laralangwals schreef:
ashley1 schreef:
Ik snap het niet.

Hij zit van kwart over 8 (dan gaan ik en mijn broertjes naar school) tot 10 over 12 (dan hebben mijn broertjes middagpauze, en komen ze zowiezo naar huis toe) en dan weer van 1 uur tot half 4. Dus 's ochtends 4 uur alleen en 's middags 2 en eenhalf uur alleen. En ik had ook al gezegt dat we misschien hondenuitlaatservice willen laten komen, maar dat ligt er aan hoe duur het is...

Wat ga jij doen met de hond?
Daar heb je nog geen woord over geschreven, terwijl jij begint met je topic dat jij een pup wil?
Willen je broertjes ook 's ochtends een half uur eerder uit bed, om 's ochtends een half uur met de hond te lopen voordat ze naar school gaan?