Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:16

I know, was ook als grap bedoeld. Maar daarmee wil ik alleen maar zeggen dat niet ieder dier iets eet. Zelf eet ik ook niet alles omdat ik het gewoonweg niet lust, waarom zou een dier anders zijn?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:21

Ik sta heel neutraal erin. Iedereen moet voeren waar zijn/haar dier het goed op doet :j

Mijn hond krijgt seniorbrokken (eukanuba), zo nu en dan vleeskuipje of pens (uit de diepvries), en kliekjes van ons eten. Ze is nu 10 jaar, heeft een super glimmend vachtje (waar ik veel complimenten over krijg), eet goed, stinkt niet, gezond gebit, en poept 1x daags. Ik ben hier al jaren heel tevreden over. Toen ik haar net had bleek ze geur/smaak/en kleurstof allergie te hebben (voerde Pedigree). Na veel geprobeerd te hebben aan brokken kwamen we op de Eukanuba uit, en dat ging vanaf dag 1 al hartstikke goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:32

Jaren terug heb ik alles door gespit wat er maar te vinden was mbt brok en vers. De meeste brokken bestaan gewoon uit afval. Kijk ook eens naar de volgorde van de ingrediënten. Daar waar er het meest van in zit, staat vooraan. Vlees (als het er al in zit) staat veelal ergens als laatste. Ik voer de honden dus vers (Smuldier compleet). Heb lab uitslagen van een biologisch voer (brok), één van m.i. de beste brok die er is (Solid Gold), maar zelfs daar waren nog hele kleine resten van ethoxiquine in te vinden. In die hoeveelheid onschadelijk, maar toch. Wat zou je in een niet biologische brok aan treffen denk je? Mocht het zo zijn dat er op een zak staat dat er geen chemische anti oxidanten zijn toegevoegd (dus BHA, BHT, Ethoxiquine), dan wil dit niet zeggen dat het in de grondstoffen niet zit. Een fabrikant hoeft dit nl. niet te vermelden.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:32

Als mijn honden nu of in de toekomst problemen zouden ontwikkelen, dan zou ik zeker ook gaan switchen qua voeding en ja, ook vers vlees zou ik dan zeker proberen. Het staat me wel tegen dat ik (gezien formaat honden) een aparte grooooote diepvries aan moet gaan schaffen en er tijdig over na moet denken dat het voer dus uit de diepvries moet. Maar goed alles went.

Mijn tegenstand komt dus meer voort uit hoe mensen zich opstellen ten aanzien van de eigen methodes en zou de discussie ook gevoerd kunnen worden over Ceaser Millan/Martin Gaus, om maar even een voorbeeld te noemen. Nu ben ik even met deze discussie begonnen :D . Ik kan er namelijk alleen maar wijzer van worden.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:35

aslo schreef:
J Wat zou je in een niet biologische brok aan treffen denk je? Mocht het zo zijn dat er op een zak staat dat er geen chemische anti oxidanten zijn toegevoegd (dus BHA, BHT, Ethoxiquine), dan wil dit niet zeggen dat het in de grondstoffen niet zit. Een fabrikant hoeft dit nl. niet te vermelden.

Maar dat geldt dan toch ook voor kvv? Volgens mij is alleen de BARF-methode de enige manier waarop je in de hand heb waar het vlees vandaan komt, hoe vers het is en wat voor toevoegingen je daarbij doet? Of vergis ik me dan?
Laatst bijgewerkt door Estera op 22-05-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:49

Ik zeg niet dat diepvries kvv geen sporen van slechte stoffen bevat. Het is immers niet van biologisch vlees gemaakt. Maar doordat het ingevroren is zijn er geen conserveringsmiddelen nodig. En niet iedere hond lust elke merk kvv. Dat is met vlees niet anders dan met brokken. En tussen de verschillende merken bestaan zeker ook kwaliteitsverschillen. Zo lust mijn hond beslist geen Black dog of Carnibest. Maar voor een plakje Duck doet ze een moord. Bij wijze van spreken dan. En brokken zoals Farm food en Orijen hebben een vrij natuurlijke vleesrijke samenstelling en zouden dus mijn voorkeur hebben als ik om welke reden dan ook brokken zou moeten gaan voeren. Barf zou voor mij ook veel te veel gedoe geven. Maar het dagelijks uit de vriezer halen van een pakje KVV is iets wat heel snel went. Ander voordeel van kvv is dat je kan variëren van smaak. Wij willen toch ook niet elke dag hetzelfde eten? Dat merk ik aan mijn hondje ook duidelijk. Krijgt ze te lang achter elkaar (meer dan 2 dagen) dezelfde smaak eet ze het niet meer zo graag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:58

Mijn katten krijgen eigenlijk al 11 jaar brok, maar ik geef ze ook vaak tussendoortjes (natvoer) waar meer als 80% vlees in zit (en prijzig dat het is :') ) en de laatste tijd kocht ik gewoon kipfilet bij de poelier en gaf dat aan de katten. Mijn poes wou het wel licht gekookt, maar de kater at het zo rauw op :j Ik houd het wel als tussendoortje, want mijn ouders zijn er geen voorstander van, vinden het "onnodig" maar als het aan mij had gelegen kregen ze gewoon vers vlees :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:05

Air schreef:
Daarnaast heb je Duitse Herder en je wil beweren dat die totaal niet op wolven lijken? :+ En wat is een husky dan, of een wolfshond?
En dus omdat er honden zijn die uiterlijk heel anders zijn, zijn ze van binnen ook heel anders? Overleven in het wild heeft niks met het maag-darmstelsel te maken. Ik heb konijnen wat meer haarballen zijn.... lijkt niks meer op een wild konijn.. van binnen zijn ze alleen niet veranderd, ze hebben nogsteeds dezelfde voedingsstoffen nodig om te kunnen blijven leven.
Overigens denk ik dat als honden en katten alleen achter blijven ze prima kunnen overleven in het wild. Helemaal het jachtinstinct bij katten is er echt nog niet uit en ook bij honden niet.

De huidige theoriën over het ontstaan van de hond als gedomesticieerd die gaan er juist vanuit dat honden langzaam veranderd zijn van jagers naar aaseters die leefde van menselijk afval. En dat daardoor wilde dieren steeds tammer werden en uiteindelijk gedomesticeerd raakten. Dus de hond is er eigenlijk millenia lang op geselecteerd dat hij er tegen bestand is om op de resten van ons (omnivoren) dieet te leven. Of een puur vlees nog steeds idealer is is imo dus nog maar de vraag...

Dat volgens mij zijn verwilderde honden meestal trouwens geen jagers maar vooral aaseters die nog steeds bij mensen wonen en leven van hun afval.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:13

Douraque schreef:
Of als iemand zegt dat BHA kankerverwekkend is en in RC of iets dergelijks zou ik artikel graag willen lezen. Ik geloof iets pas indien het bewezen is, komt ook een beetje vanuit beroepsmatig oogpunt. Ik heb bewijs dat mijn hond/kat oud zijn geworden zonder problemen van, volgens meerdere mensen, slecht voer. Dan wil ik graag lezen waar staat dat het slecht is

http://www.inchem.org/documents/iarc/vo ... isole.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:15

Alleen het feit van geen granen meer voeren doet al heel veel. Ik heb het dan even over katten, maar dat maakt in dit geval niet uit. Sinds ik (sinds lange tijd) brokken zonder graan voer (Taste of the wild, ook verkrijgbaar voor de hond) stinkt de kattenbak stukken minder en mijn katten zien er erg goed uit.
Als ik de kans had volledig vers te voeren zou ik het doen, helaas kan dat op dit moment niet.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:16

blue_sky schreef:
Wij willen toch ook niet elke dag hetzelfde eten? Dat merk ik aan mijn hondje ook duidelijk. Krijgt ze te lang achter elkaar (meer dan 2 dagen) dezelfde smaak eet ze het niet meer zo graag.

Ik vind dit altijd zo'n leuk argument :j . Zo menselijk. Ik geloof gelijk dat jouw hondje het aangeeft hoor, maar ik heb ze hier rond lopen dat de bak binnen 5 seconden leeg is en ik heb ze nog nooit horen klagen, behalve dat het te weinig was.

@liedje89: Interessante theorie. Ik vraag me idd af dat als het maag- en darmstelsel van de hond zo ingericht is voor vleesvoer, waarom er dan genoeg zijn die totaal geen problemen hebben met brok of de restanten van het avondmaal? Dat zou dan onherroepelijk tot problemen moeten lijden (ik zie mezelf de paarden al vlees voeren, dat gaat nooit goed komen).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:27

Nikka schreef:
Douraque schreef:
Of als iemand zegt dat BHA kankerverwekkend is en in RC of iets dergelijks zou ik artikel graag willen lezen. Ik geloof iets pas indien het bewezen is, komt ook een beetje vanuit beroepsmatig oogpunt. Ik heb bewijs dat mijn hond/kat oud zijn geworden zonder problemen van, volgens meerdere mensen, slecht voer. Dan wil ik graag lezen waar staat dat het slecht is

http://www.inchem.org/documents/iarc/vo ... isole.html

Alcohol is ook een kankerverwekkende stof, maar 1 glas alcohol (rode wijn) per dag is schijnbaar toch gezond. Het word mij in deze niet heel duidelijk in welke dosis dit nu kankerverwekkend is en hoe dat in verhouding staat met de dosis die in sommige hondenbrokken zit??

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:46

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:54

de honden eten hier ook heel graag gevarieerd,en ik vind het ook super leuk om te geven zo,ze krijgen hier kvv en barf,en zeker de barfers zijn geweldig om te voeren...

elke dag wat anders,je kan zo vreselijk veel varieren als je vers voert :j ,alleen daarom is het al leuk om vers te voeren :D :D

hier lusten ze overigens echt geen brokken,we waren bij vrienden en die voeren hun honden brokken,volgens hun was het echt onmogelijk dat honden geen brokken lustte..nou ja probeer maar hoor...het werd niet eens aangenomen :n :D

voor mensen die graag iets wetenschappelijk onderbouwd zien is dit mss interessant om te lezen:

http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:56

blue_sky schreef:
Ik zeg niet dat diepvries kvv geen sporen van slechte stoffen bevat. Het is immers niet van biologisch vlees gemaakt.

Ik heb ooit eens een overzicht gezien (helaas kon ik hem niet meer terug vinden, *zoekt verder*) van verschillende merken en de smaken daarvan, waarbij ook vermeld stond waar het vlees precies vandaan kwam. Het varieerde tussen bioindustrie, scharrel en biologisch vlees. Verder stonden de verhoudingen vermeld en eventuele toevoegingen.
Het was iets uitgebreider dan deze :http://www.voerwijzer.com/alle-kvv-vergelijken (selecteer hond/kat/fret)

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:59

Hier ligt het er maar net aan wat er voorhanden ligt.
Brok (farmfood) of vers. Geen vast ritme ergens in.

Geen voorstander van óf brok óf vers.
Wel afkeer van vele merken brok.

Vind het wel belangrijk dat er
terug gedacht wordt richting de wolf.
Zowel met voedsel en ook zeker met gedrag.

Weetje wat het ook is. Veel mensen horen ook
maar net wat ze willen horen. Ze geloven ook maar net
wat ze willen geloven.
Terwijl er niet overal bewijzen van zijn.

En dat geneuzel of stoffen hier en daar en blablabla.

Doe lekker wat bij je past en waar je gevoel goed bij is
en vooral waar je hond het goed op doet.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:08

Estera schreef:
Als mijn honden nu of in de toekomst problemen zouden ontwikkelen, dan zou ik zeker ook gaan switchen qua voeding en ja, ook vers vlees zou ik dan zeker proberen. Het staat me wel tegen dat ik (gezien formaat honden) een aparte grooooote diepvries aan moet gaan schaffen en er tijdig over na moet denken dat het voer dus uit de diepvries moet. Maar goed alles went.
.

Heb zelf 2 Pyreneese Berghonden. Het aantal kilo's vlees lig helemaal aan jou wat je als voorraad wil

Moeder 12 jaar krijgt 500 gram per dag
Dochter 8 jaar krijgt 750 gram per dag vanwege haar activiteit

Franse Bulldog van 3 jaar krijgt bij mij 300 gr per dag

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:10

is smuldier tzelfde als vers vlees voeren?
zoja zo n pakje kost toch al gauw een euro?
Hond van bv 20 kilo,hoeveel van die bakjes per dag heeft ze daarvan nodig?

Gewoon pure nieuwsgierigheid hoor van mijn kant.
Ik geef onze honden brok maar ik ben ook best wel geinteresseerd in 'vers'vlees.

Ik hoef hier thuis alleen niet aan te komen met allerlei karkassen die ik moet gaan staan snijden...helaas..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:12

Estera schreef:
Axel_Clauw schreef:
Royal Canin draait mijn maag al van om als ik eraan denk, ik ga mijn hond niet bewust kankerverwekkende stoffen voeren.

Je bent de tweede die zegt dat RC kankerverwekkende stoffen bevat. Ben ik toch wel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt?

Ik ook. 1 van mijn honden verdraagt alleen maar RC daar hij een gevoelige maag heeft. is ook het enige wat hij wil eten.Vers vlees laat hij staan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:16

connie64 schreef:
is smuldier tzelfde als vers vlees voeren?
zoja zo n pakje kost toch al gauw een euro?
Hond van bv 20 kilo,hoeveel van die bakjes per dag heeft ze daarvan nodig?

Smuldier (vlees of pens) compleet zou je dan moeten geven, zit alles in wat ze nodig hebben. Een pakje [ens compleet kost hier 0,75 cent. Is 400 gram. Onze Witte Herder krijgt 1 pakje daags en zij weegt 25 kg.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:21

Ik zou willen dat ik kon vers voeren... Helaas slacht mams me af als ik dat doe.... Nu heb ik wel naar kvv zitten, kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Want financieel moet het wel leuk blijven natuurlijk....

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:26

Onze teckels krijgen om en om brokjes en vers vlees soms gecombineerd met groenten die we over hebben van onze eigen maaltijd. Ik vind juist variatie in het voer belangrijk.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:29

Ik voer al een aantal jaren kvv en mijn honden zijn er zo door vebeterd
Glansende vacht, goede ontlasting, en ik kan het gewicht beter op peil houden (op de een of andere manier lukte dat met brok niet, merkte dat ze minder actief waren)

Ik heb nu een pup van 14 weken en die eet ook kvv, soms brok van Cavom, uit de makkelijk omdat ik onregelmatig werk. Hij krijgt ongeveer 75% kvv

Ik voer Smuldier en vuile pens en af en toe wat groter werk. Smuldier kost hier 65 cent per 400 gram (compleet)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:29

Wij voeren alnjaren vlees van gemalen kippen afval tot de speciale vers honden merken tot gewoon dieren die et bij ons niet overleven.
Bij ons wordt er met enige regelmaat wat geslacht (op het erf) en als paard/koe kalf heeft eten ze ook nageboorte op.
Wij zijn erg tevreden over het vlees, veel minder mest, meer glans en doordat veel uit eigen tuin komt ook stukken goedkoper. We voeren wel regelmatig wat brok bij om vit/min balans goed te houden omdat als ze bv paar weken alleen kippengehakt eten te eenzijdig voedsel krijgen.
Onze (grote) honden zeker zouden kunnen nog overleven in natuur (zonder wegen ;)). Maar staan ook nog erg dicht bij de oerhond.
Wij adviseren het altijd als we pups erkopen maar veel mensen vinden brok makkelijker/schoner en dat ze er nou korter van leven oid heb ik nog niet meegemaakt ;).
We hebben ook teckels eten ook vlees maar eten net zo goed mee aan een kip of konijn ;)

Dus brok kan prima maar vlees heeft onze voorkeur (icm brok)

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:32

Let wel op dat er kwaliteitsverschil zit in de smuldier bij de supermarkt
en de smuldier van de dierenspeciaalzaak (daarom ook het prijsverschil).
Smuldier (supermarkt) vind ik voor vers vlees voeding dan wel weer van mindere kwaliteit

Smuldier pens bij de supermarkt bevat bijv. de boekmaag en bindmiddel en water.
Smuldier pens dierenspeciaalzaak bevat de pens.
Aldus de vertegenwoordiger.
Laatst bijgewerkt door Vosse op 22-05-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt