konijn met E.cuniculi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 04:56

ach jee wat sneu :(:)
nee die van mij dat gaat wel goed, zal wel ens kijken of ik een filmpje kan maken van haar gehobbel.

faniek,ik zit niet met maden hoor,maar konijnen wassen hun oren tussen twee voorpoten,en dat lukt deze niet goed,dus ze zijn alleen wat stoffig soms.
andere konijn wast ze ook wel heel lief,maar zelf ga ik dus af en toe even met een vochtig doekje bij haar oren langs om ze schoon te maken.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:52

Ik vecht ook met mijn Safir tegen EC.
Sinds 2 januari aan Fenbendrops (Panacur) & Carprofendrops. Afgelopen donderdag ging het nog slechter, echt achterpoten achter zich aan slepen, toen de dierenarts op zijn lies drukte tijdens het onderzoek liet hij meteen zijn plas lopen.
Toen heeft hij 3 injecties gehad (Vit B, ontstekingsremmer, anabole seroiden). Vrijdag leek hij een stuk opgeknapt, liep beter (nog lang niet goed, maar poten wat meer onder zijn lijfje, het leek allemaal makkelijker te gaan), maar zaterdagavond ging het weer slechter. Niet zijn poten achter zich aan gelukkig, maar meer kikkerpoot achtig en slepend. Huisje is uit zijn kooi, nu een soort van handdoeken gefabriceerde tent zodat hij welweg kan kruipen als hij wil. Hij bleef met zijn achterpoot achter de opening van zijn huisje hangen als hij eruit wilde. Hij kan zijn wchoek niet meer fatsoenlijk uit zonder erachter te blijven hangen.
Gelukkig gaat het met plassen en poepen beter, toen het vorige week zo slecht ging plaste hij weleens een beetje over zijn achterpoten (omdat hij niet kan 'opzitten om te plassen, en zijn pootje dan half onder zijn lijfje lag plaste hij erover heen, geen urinebrand gelukkig). Nu af en toe een beetje plas op zijn pootje, maar voor de rest gaat het goed.

Ik twijfel zo. Nu nog geen verbetering. Het is een lange weg dat weet ik, maar er had al verbetering moeten zijn (duidelijke verbetering). Het liefst zou ik hem nog zo vaak die injecties geven zodat het beter gaat (zovaak het kan bedoel ik), maar dat is niet eerlijk voor hem. Al die stress elke keer. En hij moet sowieso elke 5 weken voor zijn kiezen naar de dierenarts. Allemaal stress. En als hij nu helemaal beter zou worden... Maar de paraciet gaat niet dood...

Het gemene vind ik dat hij gewoon zichzelf is, vrolijk en hij wil knuffelen. Eten doet hij wat minder dan normaal, maar niet zo weinig dat het echt niet meer te doen is of ik moet dwangvoeren (dat zou ik als het nodig is gewoon doen, dat doe ik zovaak als hij ziek is). Zoals hij dier rondstrompelt. Het is niet eerlijk.
En hij is al vaak ziek geweest. Een paar keer snot, een verstopping, een tandvleesontsteking (gelukkig klein en beginnend stadium, geheel opgelost) en elke keer zijn kiezen. Verdient hij dit dan, een lijdensweg?
Ik kijk het nog een paar dagen aan, en hoop voor een wonder. Want dit verdient mijn vriendje niet. Hij hoort te rennen en te springen, en ik hoor niet af en toe zijn poot netjes onder zijn lijf te zetten omdat die er raar bijhangt.

De dierenarts zei dat de injecties het laatste waren wat ze kunnen doen, er is nog weinig bespiering in zijn achterpoten. Ik wil doorgaan, maar of dit voor Safir eerlijk is... Het moeilijke vind ik dat hij verder niet echt 'ziek' oogt. Hij is wat minder alert dan anders, eet wat minder,maar komt nog vrolijk naar me toe als ik hem begroet. En dat hij geen pijn heeft. Of misschien heeft hij die wel, wie weet, wat jammer dat ze niet kunnen praten... Hij zou nog jaren kunnen leven met dat gestrompel als het niet zou verergeren, maar hoe waardig is dat? En als hij beter zou worden, door een wonder, hoelang zou het dan duren voor hij weer ziek wordt?
Het doet me zoveel pijn. Ik weet het allemaal niet meer.

Ik hoop dat er ooit een echt genezing gevonden wordt, dan kunnen we nog veel konijnen redden.

dierenfan

Re: konijn met E.cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:06

panacur gaf ik altijd op een gedroogde boterham. Ongeveer de helft nodig (vlamen) en daar liet ik het in trekken en dan aten ze het zonder problemen op. Met het voeren moesten ze dan wel apart gezet worden van de rest. Heb 2x konijnen ermee behandeld. Echter het eerste konijn bleek een hernia te hebben en het tweede konijn heb ik vrees ik te laat erkend als EC. Deze liep bij het vinden op straat al wat zwak op haar achterpoten maar dacht dat het kwam door opgroeien in mogelijk mini hokje. Echter dit verbeterde niet en zocht daar verder niets bijzonders achter totdat haar kop ook scheef ging hangen. Het werk erger en erger en na 3 á 4 weken kon ze niet meer lopen. Ze had panacur, metacam en duplocilline en 10 dagen baytril.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:44

Ik weet helaas wat je doormaakt. :( Lastig he? Het lijf doet het niet meer, maar verder is je konijn, gewoon je konijn. Ik heb het nog best een tijdje volgehouden, dag of 10 geloof ik. En ineens was de pap op bij hem. Hij was niet meer vrolijk en piepte bij het verzorgen. De volgende dag heb ik hem in laten slapen. Dan ineens weet je wat je moet doen. Die beslissing kun je alleen zelf maken.

Veel succes en ik hoop op een wondertje voor je. :(:)

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:49

Dankje.
Ja dat is het, Zo verdomd moeilijk.
Ik ga uiterlijk Tot vrijdag door, dan zijn we drie weken bezig. Als het slechter gaat eerder.
Of er moet een wonder gebeuren...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:05

heb ook op de 3-4 weken grens de beslissing genomen. Het ging toen slechter dan ooit ze kon toe al 2 dagen niet eens meer rechtop zitten en haar kop lag alleen amar in haar nek. Dit wilde ik haar niet meer aan doen ;( ;( ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:06

he bah wat sneu!
mijn konijn wiebelt nog steeds rond :j
ze loopt nog steeds vreemd,maar eet goed, springt het trapje op in het hok en verder gaat alles prima.
alleen dat rare lopen blijft zo,dus waarschijnlijk toch iets wat aangetast is.
nou ja, is niet erg,ze redt zich er wel mee :D

nandolufyou,hopenlijk knapt je konijn nog wel wat meer op :(:)

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:57

Dankje!

Ik hoop het ook, dat hij nog wat opknapt. Maar als het vrijdag nog zo is... Dan moet ik de knoop echt gaan doorhakken. Dit is geen leven voor hem. Hij heeft dan wel geen pijn, maar een konijn hoort te rennen en te springen, niet rondteslepen op alleen zijn voorpoten...
Eten wordt ook minder...

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:41

Heel waarschijnlijk heeft mijn oude konijn(9jaar) ook EC. Sinds een jaar of 2 drinkt en plast hij veel, maar dacht dat hij last van de nieren kon hebben, dus maakte me hier verder geen zorgen om. Het begon november dat hij ineens niet meer wilde eten. Ik heb hem toen boven in de woonkamer neergezet waar het lekker warm was. Mee naar de dierenarts geweest. Ook metacam en drops gegeven zodat hij weer ging eten. Uiteindelijk begon hij aan de verse grassprietjes en nu eet hij gewoon weer alles. 1 week later begon zijn koppie scheef te staan en was hij minder zindelijk. Hij heeft in het begin wel wat balans probleempjes gehad, maar nu huppelt en sprint hij vrolijk door de kamer en ook op het laminaat weet jij zich prima te redden :=

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:25

Als Mijn vaste dierenarts er is wordt hij Vandaag al ingeslapen.
Eten doet hij ook al bijna niet meer. Dit strompelen is niet leuk meer, hij zit. Ook bijna de hele dag in dezelfde kant van de kooi...
Dit is Zo moeilijk. Maat hij verdient Zoveel beter.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:13

Wat fijn om wat verhalen te lezen van ervaringen met E. Cuniculi. Ik had er tot gister nog nooit van gehoord. Helaas heb ik hier nu ook mee te maken ;( Gisteren met mijn Vlaamse Reus naar de dierenarts geweest die deze diagnose heeft gesteld. Sinds zaterdag gebruikt hij zijn rechter achterpoot niet meer, loopt niet meer, eet niet meer en kan zichzelf niet meer schoonhouden... Heb nu een kuur voor 28 dagen en dwangvoeding, dit is nog een hele klus! Hij wordt er zó boos van! Nadeel is ook dat hij zo ontzettend groot is (9,8 kilo) dus hij moet behoorlijk wat hebben..

Ik herken ontzettend het dilemma wat sommigen van jullie beschrijven.. Moeten we dit wel willen? Is dit het wel waard? Tóch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen het zomaar op te geven..

Weten jullie of, mocht de kuur aanslaan, het gevoel in zijn achterpoot weer terug kan komen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:21

dierenfan schreef:
panacur gaf ik altijd op een gedroogde boterham. Ongeveer de helft nodig (vlamen) en daar liet ik het in trekken en dan aten ze het zonder problemen op. Met het voeren moesten ze dan wel apart gezet worden van de rest. Heb 2x konijnen ermee behandeld. Echter het eerste konijn bleek een hernia te hebben en het tweede konijn heb ik vrees ik te laat erkend als EC. Deze liep bij het vinden op straat al wat zwak op haar achterpoten maar dacht dat het kwam door opgroeien in mogelijk mini hokje. Echter dit verbeterde niet en zocht daar verder niets bijzonders achter totdat haar kop ook scheef ging hangen. Het werk erger en erger en na 3 á 4 weken kon ze niet meer lopen. Ze had panacur, metacam en duplocilline en 10 dagen baytril.

Goed idee, bij mijn konijn was het ook een drama om dat te geven. Gelukkig bleek ze achteraf waarschijnlijk geen EC te hebben gehad.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:12

sorry dat ik het topic na jaren omhoog trek
maar ik dacht hier zitten mensen met ervaring met EC.
Ik weet het even niet meer.
Ik heb 1 vlaamse reus met EC ze lag vanmorgen plat met een gedraaid hoofd.
Ni behandelding ingezet met antibiotica, metacam, critical care voeding , fenbenddrops en cisaral drops om haar darmen te stimuleren.
Wonderbaarlijk zit ze weer rechtop en heeft zelf weer iets gegeten.
Haar zusje heb ik van de week in moeten laten inslapen.
Die was er erg aan toe dat was helaas te laat.
Paar maanden terug hun andere zus ook verloren waarschijnlijk ook EC dus het was een goed nest NOT
Uit voorzorg de overgebleven vlaamse reus fenbendrops gegeven wat tot gisteravond goed ging.
Ze had geen symtomen tot gisteravond haar ene oor hing en vanmorgen lag ze dus plat.
Nu heb ik nog 3 konijnen maar daar durf ik haar nu niet erg bij te laten dus heb haar even apart gezet.
Wat is jullie ervaring kan ze er weer bij als ze weer rondhuppeld of is het besmettelijk en niet verstandig maar wanneer kan ze dan weer bij haar vriendinnen.
dat is nu mijn dillema dierenarts vergat ik het te vragen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:43

inmiddels heb ik antwoord in een nieuwer topic