Vragen over poes, en dan hangt de DA op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:35

Mischien stom hoor maar waaarom neemt een da die bezig is met een spoedgeval zoiezo zijn telefoon op?
je bent bezig laat dat ding rinkellen en bel later even terug.
Het heeft voor een da toch ook helemaal geen nut om dat ding op te pakken als hij al bezig is?
hij kan immers toch maar op 1 plek te gelijk zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:37

RandyOrton25 schreef:
Mischien stom hoor maar waaarom neemt een da die bezig is met een spoedgeval zoiezo zijn telefoon op?
Het heeft voor een da toch ook helemaal geen nut om dat ding op te pakken als hij al bezig is?

Hij pakt dan op zodat hij meteen na het spoedgeval waar hij mee bezig is direct door kan naar het volgende. Zou lekker zijn als jouw koe aan het bevallen is en een keizersnede moet en jouw da niet oppakt waardoor het allemaal veel te lang gaat duren.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:40

xx_Horsiex schreef:
RandyOrton25 schreef:

Hij pakt dan op zodat hij meteen na het spoedgeval waar hij mee bezig is direct door kan naar het volgende. Zou lekker zijn als jouw koe aan het bevallen is en een keizersnede moet en jouw da niet oppakt waardoor het allemaal veel te lang gaat duren.

Ja maar als hij al bezig is gaat het zoiezo even duren lijkt me neem niet aan dat hij een koe waar die al mee bezig is open laat staan omdat iemand anders zijn koe ook moet bevallen dus of hij nou gelijk opneemt of gelijk na zijn geval waar die mee bezig was terug belt maakt ook geen verschil lijkt mij

sallandval

Re: Vragen over poes, en dan hangt de DA op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:45

Je ziet al aan dit topic hoe mensen reageren als een dierenarts na een vraag zonder spoed bij "etc. etc..." ophangt. Kun je nagaan wat hij over zich heen zou krijgen als hij bij een écht spoedgeval gewoon niet opneemt.

Overigens is het natuurlijk wel zo dat TS naar een andere dierenarts kan als ze dat wil. Bij ons zou je dan in de stad uitkomen, daar hebben ze in het weekend een telefoniste die netjes zonder haast alle telefonische vragen kan beantwoorden. Helaas betaal je bij de dierenarts ook wel het driedubbele voor de ingrepen. Maar ik vind dat je dat wel over mag hebben voor de service die je daar krijgt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:45

Dat maakt heel veel verschil. Vaak laten ze de degene die er bij is de telefoon aan het oor houden zodat de DA kan praten. En soms kan je niet terugbellen i.v.m prive nummer. Uit het telefoontje kan de DA opmaken hoe dringend het is en eventueel een collega er heen sturen als zijn eigen spoedgeval lang duurt.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:49

xx_Horsiex schreef:
Dat maakt heel veel verschil. Vaak laten ze de degene die er bij is de telefoon aan het oor houden zodat de DA kan praten. En soms kan je niet terugbellen i.v.m prive nummer. Uit het telefoontje kan de DA opmaken hoe dringend het is en eventueel een collega er heen sturen als zijn eigen spoedgeval lang duurt.

Aha nou ja ik neem aan dat in TS der verhaal er niemand bij was verder anders had diegene ook wel even kunnen zeggen dat ze beter maandag even terug kon bellen tis meestal niet de boer die de telefoon aan zijn oor houd ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:53

Jawel hoor, bij ons komt de da met spoed alleen, dus als de foon gaat dan is het de 'klant' die dat ding even bij zijn oor houdt (en nee, ik neem dan niet eerst op voor de da). Dus het kan heel goed dat hij net met zijn handen in een koe staat als je belt en hem aan de lijn krijgt.

Onze oude da was niet zo'n communicatief wonder. Die durfde ik al amper te bellen tijdens reguliere spreekuren, als ik hem 's avonds nodig had, belde de pensionhouder :o Knikkende knieën kreeg ik er van. Maar hij was top voor mijn paard, dus dat namen we dan maar op de koop toe.
Dit verhaal zou heel goed over mijn oude da kunnen gaan. Allemaal erg vervelend gelopen, maar ik zou er niet te veel achter zoeken. Gewoon maandag even terug contact opnemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:54

RandyOrton25 schreef:
Ja maar als hij al bezig is gaat het zoiezo even duren lijkt me neem niet aan dat hij een koe waar die al mee bezig is open laat staan omdat iemand anders zijn koe ook moet bevallen dus of hij nou gelijk opneemt of gelijk na zijn geval waar die mee bezig was terug belt maakt ook geen verschil lijkt mij

Tja, als mijn paard in een spoedgeval verkeerd, heb ik liever de boodschap 'ik ben er binnen een twintigtal minuten, doe ondertussen dit, dit en dit.', dan de voicemail, dan zou ik pas helemaal panikeren want mijn DA is onbereikbaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:56

RandyOrton25 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Aha nou ja ik neem aan dat in TS der verhaal er niemand bij was verder anders had diegene ook wel even kunnen zeggen dat ze beter maandag even terug kon bellen tis meestal niet de boer die de telefoon aan zijn oor houd ;)

Volgens mij heb je niet zoveel ervaring met de DA of wel?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:00

Misschien had het anders gekund, dat ben ik zeker met iedereen eens. Aan de andere kant vind ik wel dat er hard geoordeeld wordt over iets waarvan je wéét dat het niet zijn grootste kwaliteit is (een arts is geen communicatiedeskundige, anders was dat zijn beroep wel geworden ;) ).

Vraag anders gewoon wat er aan de hand was TS. misschien had hij idd een gevalletje tussendoor of was hij sjachie omdat zijn eigen hond net was overleden.. weten wij veel. Er zijn zoveel redenen die je kunt bedenken waarom iemand even niet op zijn vriendelijkst is aan de telefoon. Mij lijkt in elk geval niet dat je eruit kunt opmaken dat hij slecht is in zijn werk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:02

Het is algemeen bekend dat de meeste DA's sociaal vaardig nogal bot en lomp kunnen zijn, ik kan me best voorstellen dat de DA in kwestie heeft opgehangen omdat hij net een hond met een gescheurde milt bij wijze van probeert te redden en er komt iemand met een vraag over sterlisatie. Natuurlijk zeker niet netjes van hem, en dat mag je ook gerust tegen hem zeggen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:24

Lees hier dingen als: misschien was er net een koe aan het bevallen. Ik woon in een dorp en zelfs daar is het niet heel gebruikelijk meer dat de DA die kleine huisdieren doet óók landbouwdieren doet... En zoals eerder gezegd: kan hij ook zeggen dat het even niet uitkomt en of ze over ... even kan terugbellen. Misschien is een DA geen communicatiedeskundige, maar in dit geval was TS al 25 jaar klant bij deze DA en dan kan hij op z'n minst iets anders doen dan ophangen... Voor mij geldt altijd nog: klant is koning zélfs voor een DA (het is immers nog steeds z'n brood)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:30

Netje schreef:
Lees hier dingen als: misschien was er net een koe aan het bevallen. Ik woon in een dorp en zelfs daar is het niet heel gebruikelijk meer dat de DA die kleine huisdieren doet óók landbouwdieren doet... En zoals eerder gezegd: kan hij ook zeggen dat het even niet uitkomt en of ze over ... even kan terugbellen. Misschien is een DA geen communicatiedeskundige, maar in dit geval was TS al 25 jaar klant bij deze DA en dan kan hij op z'n minst iets anders doen dan ophangen... Voor mij geldt altijd nog: klant is koning zélfs voor een DA (het is immers nog steeds z'n brood)

Misschien niet, maar wellicht had de da een spoedoperatie op een hond of kat, weet jij veel. Misschien heeft de TS hem pas o kwart voor tien ´s avonds gebeld en had de da net een zware operatie achter de rug, allemaal redenen om niet vriendelijk te reageren. Geen een is een excuus maar dan nog

Elke klant is koning, dus ook de klant wiens hond hij misschien net staat te opereren. En dan maakt het geen hol uit of je 1 jaar of 25 jaar klant bent, iedereen is gelijk.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:37

delerium schreef:
AustriaTrick schreef:
...om te vragen over wat te doen zo snel mogenlijk en tot wanneer ze gesterlisteerd kan worden etc etc..

Het vetgedrukte was gewoon te veel, bij een dienstdoende moet je het écht beperken tot het meest acute. De rest had je ook maandag voor kunnen bellen...

Sorry, maar dat vind ik echt overdreven. Het kost echt niet veel tijd om die laatste vraag ook nog te beantwoorden. Hij had best kunnen zeggen dat het maandag vroeg genoeg was om eens langs te komen, dat steriliseren niet meteen nodig was.
Ik vind het ook helemaal geen rare vraag om mee te bellen, beter als dat er weer een ongewenst nestje kittens op de wereld wordt gezet.

Kuggur schreef:
Maar om één of andere reden vinden mensen dat heel redelijk als het om accountants, computer reparateurs en advocaten etc gaat, maar het is doodnormaal een universitair geschoolde medische professional een half uur (of langer!) te onderhouden over haperende stoelgang van Minoes (of wanneer ze het best gesteriliseerd kan worden), en een gratis advies te verwachten.

Dat is natuurlijk het andere uiterste, maar ik denk dat dat dan prima op een vriendelijke manier af te kappen is. Ik geloof best dat je daar af en toe gek van wordt (zal ik later ook wel worden), maar dan alsnog vind ik het belangrijk om die mensen vriendelijk te woord te staan. Je wilt toch je klanten behouden, neem ik aan? Ik vind dan ook dat je vrouw het netjes afhandelt, gratis of niet gratis (dat moet je dan zelf uitmaken).

femiaans schreef:
Je zal maar dierenarts zijn geworden. Moet je toch echt 24/7 klaar staan! Eigen leven mag niet meer, nee, ten alle tijden aan de telefoon wachten op een dier in "nood".. (Neemt niet weg dat als er écht wat aan de hand is er wel ingegrepen moet worden!)

Je hebt niet elk weekend dienst hoor, dat wisselt af met andere praktijken in de omgeving. Als je weekenddienst hebt, moet je 24 uur per dag beschikbaar zijn voor noodgevallen. Ik vind dat inderdaad onderdeel van het beroep. Dat mensen dan af en toe bellen met niet dringende gevallen, dat hoort er ook bij. Zul je altijd houden, die mensen maken zich dan ook gewoon oprecht zorgen om hun beest. Dat kan je ze dan best op een vriendelijke manier uit proberen te leggen.
Vind het trouwens ook helemaal geen menselijke reactie van die dierenarts, vind het gewoon ronduit onbeschoft. Ook al was hij met een spoedgeval bezig, wat natuurlijk kan, dan kan je dat toch gewoon zeggen? Ik neem aan dat iedereen dat wel begrijpt.

xx_Horsiex schreef:
Het is algemeen bekend dat de meeste DA's sociaal vaardig nogal bot en lomp kunnen zijn.

Bedankt. :P :D
Natuurlijk zitten die er tussen, en eigenlijk vind ik dat er (iig in Gent) te weinig (tot geen) aandacht wordt besteed aan het omgaan met klanten. In de humane geneeskunde krijgen ze daar veel meer les over.

Natuurlijk zijn er genoeg redenen waardoor de dierenarts chagrijnig/moe/druk oid zou kunnen zijn, maar in mijn mening gaat klantvriendelijkheid boven alles (heb ik geleerd bij de Albert Heijn :))).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:42

Op zich zijn er hier ook maar erg weinig die zeggen "dat heeft die DA keurig gedaan".

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:47

Je hebt zeker een punt Spirit, maar ik kan wel begrijpen waarom een dierenarts zo zou reageren, absoluut niet netjes natuurlijk maar toch. Mensen die vaak bellen hangen ook niet binnen 5 minuten weer op, en als je als DA dan bezig bent met iemand over sterlisatie dan houdt diegene ook de lijn bezit voor speodgevallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:47

Spirit schreef:
Je hebt niet elk weekend dienst hoor, dat wisselt af met andere praktijken in de omgeving. Als je weekenddienst hebt, moet je 24 uur per dag beschikbaar zijn voor noodgevallen. Ik vind dat inderdaad onderdeel van het beroep. Dat mensen dan af en toe bellen met niet dringende gevallen, dat hoort er ook bij. Zul je altijd houden, die mensen maken zich dan ook gewoon oprecht zorgen om hun beest. Dat kan je ze dan best op een vriendelijke manier uit proberen te leggen.
Vind het trouwens ook helemaal geen menselijke reactie van die dierenarts, vind het gewoon ronduit onbeschoft. Ook al was hij met een spoedgeval bezig, wat natuurlijk kan, dan kan je dat toch gewoon zeggen? Ik neem aan dat iedereen dat wel begrijpt.

Dat de communicatie in dit geval niet optimaal was klopt. Niemand die iets anders beweert.
Maar om dan desbetreffende DA als zijnde slecht op het internet te gooien en vele anderen die zich mengen in het refrein met 'onbeschoft, meteen een andere DA nemen etc etc.' Dat gaat er bij mij niet in.
1 slecht telefoongesprek doet 25 jaar aan goede ervaringen teniet, arme DA's. Klant is koning, pff, eerder dictator lijkt me dan.

RianneHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:54

Ik vraag mij af, is er werkelijk de hoorn opgegooid, of is gewoon de verbinding verbroken (wellicht door een andere reden?)?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:00

Kuggur schreef:
Je was ongetwijfeld niet de eerste, je zou ze de kost moeten geven die katteneigenaren (ja, om één of de andere reden vooral kattenliefhebbers...)die je in het weekend met zulke non problemen lastig vallen.
Ik heb vaak tegen mijn vrouw gezegd dat je ze onmiddelijk zou moeten vertellen dat het een betaald telefonisch consult wordt.
Maar om één of andere reden vinden mensen dat heel redelijk als het om accountants, computer reparateurs en advocaten etc gaat, maar het is doodnormaal een universitair geschoolde medische professional een half uur (of langer!) te onderhouden over haperende stoelgang van Minoes (of wanneer ze het best gesteriliseerd kan worden), en een gratis advies te verwachten.
En raad eens, die mensen hebben wel iets beters te doen.

Als een geschoolde medische professional 120,00 voor een consult vraagt mag ik toch zeker wel verwachten dat je fatsoenlijk te woord wordt gestaan, ook in het weekend :? Reacties zoals deze maken mij kotsmisselijk :r duidelijk weer zo één die niet met zijn hart het werk doet maar om het geld en daarbij de passie is verloren, doodzonde want je kan nog zo geschoold zijn, dat geeft je nog geen recht om onbeschoft te reageren. Gelukkig heb ik een geschoolde medische professional als DA die 24/7 bereikbaar is en je ten alle tijden te woord staat, en een betaald telefonisch consult komt al helemaal niet in zijn woordenboek voor, wat een flauwekul. Mogelijk een idee voor u en uw vrouw om eens te vragen of jullie stage mogen lopen bij hem op de universiteit in Utrecht, het is overduidelijk dat jullie nog erg veel moeten leren in de omgang met mensen en ja ook dat behoort een DA te kunnen maar dat stuk is hier duidelijk zoek geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:29

Bassenqua, de eerste DA die zijn werk doet voor het geld moet nog geboren worden, het verdient tegenwoordig absoluut niet goed. Zo houdt een DA slechts 10% over van het geld dat een consult kost als je meerekent dat de praktijk, auto's, medicijnen en DA's in loondienst (die het laagste salaris hebben van alle medische professionals die universitair geschoold zijn overigens) betaald moeten worden. Das dus 12 euro. Bijna niks.

Dan diensten. Zeker niet overal is het gebruikelijk dat praktijken elkaar afwisselen. Hier is het gewoon 1 praktijk die zelf hun diensten doet. En de weekenddiensten worden vaak niet betaald, of de DA krijgt er een symbolisch bedrag voor. Kan me voorstellen dat je dan niet op deze vragen zit te wachten. Daarbij horen we hier maar 1 kant van het verhaal hè? Misschien was het zo erg nog niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:30

Bassenqua schreef:
Kuggur schreef:
Je was ongetwijfeld niet de eerste, je zou ze de kost moeten geven die katteneigenaren (ja, om één of de andere reden vooral kattenliefhebbers...)die je in het weekend met zulke non problemen lastig vallen.
Ik heb vaak tegen mijn vrouw gezegd dat je ze onmiddelijk zou moeten vertellen dat het een betaald telefonisch consult wordt.
En raad eens, die mensen hebben wel iets beters te doen.

Als een geschoolde medische professional 120,00 voor een consult vraagt mag ik toch zeker wel verwachten dat je fatsoenlijk te woord wordt gestaan, ook in het weekend :?

Huh? Dus dat je betaalt voor een consult is een vrijbrief om je DA ook maar in het weekend te bellen voor non-problemen (gratis)?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:32

Weet je zeker dat hij zomaar ophing? Heb je niet terug gebeld? Misschien kwam er nog een lijn binnen en drukte de assistente de verkeerde knop in en valt jouw lijn weg. Waarom moet er altijd overal iets achter gezocht worden
tuurlijk had hij zelf terug kunnen bellen op een ander tijdstip, maar denk je dat je daar altijd aan denkt na een aantal spoed operaties.
bij ons op de praktijk is het nu lammer/kalveren tijd dus soms zullen mensen met een afsoraak ook even moeten wachten en de telefoon word ook weleens dubbel opgepakt omdat een verlossing nou eenmaal snel moet gebeuren, anders is het jjong dood

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:54

Ik heb nog een leuke boekentip voor de geinteresseerden in dit topic; "Pet Hates, the Shocking Truth about Pets and Vets" door Josh Artmeier.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:04

Ffortuna absoluut niet mee eens, er zijn er helaas al vele geboren. Kan voorbeelden genoeg noemen helaas......ook uit eigen ervaring. En DA zijn verdiend niet goed ? Kom op zeg.......waar komen die dikke auto's en dure huizen dan vandaan? Ik kan toch echt niet meer lenen dan dat mijn loon toestaat :? Voorbeeld: elke 2 maanden ga ik naar de praktijk om medicijnen voor onze honden te halen, sinds kort doe ik dat ergens anders en waarom? Vanwege het prijsverschil.......doosje pijnstilling 15.75 bij de één 7,50 bij de andere, oorzalf 21,00 bij de één en 12,50 bij de ander, hartmedicatie 54,00 bij de één en 39,00 bij de ander, nogmaals hartmedicatie 69,00 bij de één en 55,00 bij de ander. :? De één verdient ook al op de medicatie dus waarom moet de ander dan zoveel extra rekenen? Dit scheelt mij op jaarbasis een 1200,00 en dat alleen voor het afhalen van de medicatie? Nee je kan mij een hoop wijs proberen te maken maar dit niet!!!!!!!!! Voedingssupllementen is voor mij goedkoper om direct uit Amerika te importeren, scheelt mij weer 200,00 per jaar PER HOND dan dat ik het in de praktijk haal.

Weekenddiensten weet je als DA dat je die draaien moet, het is zeker niet de bedoeling om voor een wissewasje te bellen maar de hoorn op de haak gooien vind ik een echte NO NO. Ik weet uit mijn hondenpension ervaring dat de eigenaars héél onduidelijk kunnen zijn over de info die ze verstrekken over het dier en dat je gericht moet vragen om een plaatje rond te krijgen, anders mis je essentieele dingen. Laat een DA de klant op een normal manier duidelijk maken dat de weekenddiensten niet voor wissewasjes bedoelt zijn en dat een volgende keer een consult door berekend wordt maar de hoorn op de haak gooien.....mijn DA was het in ieder geval niet meer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:10

Nou ik weet niet met wat voor DA´s jij werkt Bassenqua maar mijn zus is blij als ze rondkomt van haar salaris als DA.