Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:10

Wat een leuk topic.

Ik heb sinds vorig jaar sept Red Rhode Islands en de 11e had ik ineens broedse kippen *hellup*...
Dus de 12e een hokje gemaakt in de schuur en met hulp van mijn buurman ze op gras gezet. Ze wilde niet tegenover elkaar maar wel naast elkaar zitten.

Een was er van de week de schuur door gevlogen en die zat bovenop een randje (dom ding) en ik had ze allebei op 5 eitjes gezet alleen had de linker besloten dat ze die andere ook wilde dus die zat ineens op 9 en die andere maar op 1.
Ach ik heb geen verwachtingen en ik zie wel.... weet ook niet wat ik kan verwachten.

Heb er 6 van mijn eigen onder liggen en 4 kriel van de buurman.

Vent ook al opdracht gegeven om een rennetje te maken en een hokje zodat ze buiten straks kunnen want ik begreep dat ze de eerste 6 weken nog niet in de ren bij de haan mogen.

Daarna zien we wel... ze lopen bij ons alleen los als we thuis zijn.

Ik verwacht ze rond de 1e juni ze zitten nu 11 dagen.

Hoe kan ik het beste schouwen, las iets over een lamp en een wc rolletje.... hoe moet ik dat dan zien.
Kan ik niet gewoon een felle zaklamp aan de onderkant er tegenaan houden en wat moet ik zien dan... (BlonT)(en stadse) _O-

karuna
Drukke kabouter

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:57

Een felle zaklamp of burolamp en een wc rol is in principe genoeg. Je kunt ze ook rustig laten liggen.

Pubelia verrassingskuiken dus al, snel uitgebroed of zou het nu door het warme weer komen. Net als langer door het koude weer.
Kuiken 1 is helemaal droog, kuiken 2 is heel hard bezig met uitkomen en piept zich gek. Mams weer wat drinken aangeboden. Het is ook zo warm. Als alles goed gaat morgen een adoptie kuiken erbij. Deze is zondagavond uitgekomen als wyandot kriel foutje tussen de grote brahma s. Deze is nog jong genoeg om onder de hen erbij te zetten. Heeft het kuiken gezelschap en wij hopelijk een wit columbia hennetje erbij, duim duim.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:13

Mijn achterbuurman pakt de hanen beet, trekt hun nek een beetje uitelkaar en draait ze vervolgens een slag in de rondte.
Ik wijs de slachtoffers aan of zet ze appart en ga daarna in huis. Ben geen teer zieltje, maar dat kan ik niet aan zien.

Bijna 8 eitjes bij elkaar voor het volgende broedje!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:29

Ohh leuk dat je kuiken 1 goed eruit is en no 2 onderweg.
Ik heb er echt een hard hoofd in hoor. pffff.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:44

Mando geduld hebben gewoon.

Bluebontje handig zo n buurman.

Nummer 2 was er vrij rap uit, nadat ik keek was het ei op 3 cm open, een uurtje later lag er een nat kuikentje, die is nu mooi droog. Geen idee hoe het met de andere eieren staat, dat zie ik morgen wel. Morgen adoptiekuiken ophalen.

Edit even snel nog de kuikens en moeders gecontroleerd. De hen er even vanaf gehaald en een illegaal ei verwijdert :') . De andere eieren zijn niet aangepikt of gebarst, ik verwacht dat het bij deze 2 blijft en de inschatting is 1 haantje 1 hennetje.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:44

karuna schreef:
Joepie het eerste kuiken is er, nog wat vochtig maar goed actief

Gefeliciteerd! *\o/* Inmiddels zijn het er dus 2? Leuk hoor! Wat voor type / kleur zijn ze? Op hoeveel eieren zat de hen?

Echt belachelijk die 6 euro, daar koop je een compleet gebraden kip voor :') Het klusje van hemelen laat ik over aan mijn vader. Over een paar weken is het ook de beurt aan onze gevonden leghennen, ze zorgen voor veel onrust in het hok (vechten), leggen niet meer, zijn grote vreters en passen eigenlijk niet in het clubje aan kippen wat we hebben. Ze zijn wel bedoeld ter consumptie, daar gaat mijn neef, gediplomeerd slager, voor zorgen.

pubelia schreef:
*\o/* Ik maakte net de schuur open, en keek bij de kippen. Zie ik een kapot ei er liggen. Ik til de hen op, zit er gewoon al een kuiken bij!! *\o/* (ze zit nu pas +- 19/20 dagen op de eieren!)

Gefeliciteerd! :D Mijn vader had het erover dat ze met heet weer wel eens een paar dagen (2 dagen o.i.d.) eerder uitkomen. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar misschien klopt het wel?

Zijn er hier nog meer mensen die de kuikens de eerste dag nog even bij de moeder vandaan houden? Als de kuikentjes zijn opgedroogd houden we ze even binnen bij een kruik, zodat de kloek niet de neiging heeft om met de kuikens op stap te gaan. Het is wel eens gebeurt dat een hen zo druk met haar nieuwe kuikens was, dat er nog 4 kuikens in het ei waren (bezig met uitkomen) doodgegaan wss door afkoeling. Ze was met haar andere 2 kuikens naast het nest gaan zitten.. Sindsdien doen we het op die manier. Stiekem vind ik dat ook wel erg leuk :P
Laatste keer kwamen ze allemaal tegelijk, dus toen hoefde dat niet..

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:46

wij hebben 3 kippen op 2 eendeneitjes
ze zitten allemaal in hetzelfde hokje _O-

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:57

Goed dat je dat schrijft. Is mss wel n optie hier zodat de moeder nog even blijft zitten. Hoe lang laat je ze dan bij de kruik.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:18

Ligt eraan. Meestal is het maximaal 2 dagen, dan kun je wel met zekerheid zeggen dat de eieren waarbij je dan nog niets ziet/hoort niets meer uit gaat komen. We checken wel regelmatig als de eieren uit gaan komen op aangepikte eieren/geluid. Ook halen we de lege schalen direct uit het nest, om te voorkomen dat ze weer om een ander ei heen gaan zitten.
Het is heel gemakkelijk om de kuikentjes die 2 dagen in huis te hebben (geeft wel herrie :P) gewoon in een wijndoos op een handdoek met een kruik erin. Om de paar uur eruit halen op een krant op de keukentafel om ze wat te laten eten (gewoon op de tafel tikken met nagel bij voer) en we helpen ze ook met drinken (oppakken en snaveltje zachtjes in vocht dippen). Maar meestal hebben ze dat in de eerste dag nog niet nodig. Ze leven de eerste 2 dagen nog voor een groot deel op het overblijfsel van de dooierzak die nog geabsorbeerd wordt.

(Mando, ik moest echt lachen om jouw onderschrift :P Dat HM-paaltje.. _/-\o_ _O- )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:08

Voor nu nog steeds 2 kuikens, de andere eieren lijken weinig te doen maar madam blijft wel zitten. kuikens hebben inmiddels hun eerste eetles gehad. Nog niet veel uiteraard maar was een lief gezicht, de hen die alles heel klein maakt zodat zij konden eten.

De foto is van mama met het eerste kuiken.foto maar in link upload doet raar.

[img=http://img32.imageshack.us/img32/8900/agaathkuiken1.th.jpg]

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:20

Ahhh wat schattig... heb je haar in een kattenmand zitten? Wat een leuk idee.

Hihi djw Steefjevos, hij woont daar echt hoor _O- alleen wel aan de goede kant van het
HM paaltje... de groene kant hahahah

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:24

Het is de oude transport bak/bench van onze oude russel. Ding is inmiddels zowat 17 jaar oud en het favoriete legnest van de dames. De anderen zijn het er nu ook niet mee eens dat hij is verplaatst naar een ander hok, dus legstress :+ .

Voordeel hiervan is dat ze goed te ontsmetten zijn en ze handig zijn voor transport van kipjes als je de voorkant tenminste nog hebt. We moeten een keer een 2e kopen die wel dicht kan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:28

Ok. ja logisch, ik wist niet waar ik zein moest doen dus ze zitten nu in een oude krat... is ook prima hoor maar dit was idd ook wel een optie geweest

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:00

Voordelen zijn ook, geen splinters, sterk en absoluut kuiken en ei veilig door het kleine opstaande randje. Terwijl de hen en later de kuikens er gemakkelijk uitkunnen, altijd handig na een dag liggen. Een oude krat werkt ook als je die tenminste hebt liggen.

Wat ook werkt zijn aardappelbewaarbakken. Daar zit in de onderbak ook een opening, tenminste die we hier in gebruik hebben als legnest ook. Nadeel daarvan ia dat je die moet vastzetten aan de muur of een zware steen onderin tegen omkiepen. BBQ grilpannen werken ook heel goed trouwens, niet alleen voor het grillen van de kip maar ook als legnest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:43

He ik kan niet meer wijzigen. Definitieve eindstand 2 kuikens de rest van de eieren was niet bevrucht. De hen was resoluut van de eieren afgestapt en zat een stukje verderop. De 2 kuikens lopen gezellig mee. Vannacht nog waar ze nu zitten, morgen even tijdelijk verhuizen naar een konijnenhokje voor het weekend. Zodat iemand anders er gemakkelijker naar kan kijken. Manlief is nu het adoptiekuiken aan het ophalen. Dat er heel voorzichtig bijzetten nadat ik het even laat eten en drinken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:11

Bij mij zitten de kippen te broeden in kuubbakken (van Veulen Venray, waar je altijd afval in ziet zitten). Daarin strokorrels en daar zit kip op.
Eén wilde persé in een oude archiefbak, dus die heb ik haar maar gegeven.
Op de bak ligt voor de helft een pallet en voor de helft gaas. Zo kan ik makkelijk voeren en heeft de kip een vrij donker en rustig nest.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:01

Er is weer een kuiken geboren! Stand is nu 7! En 1 ei is aangepikt!! Gaat goed!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:00

Wij zijn gisteren voor de tweede ronde gegaan.
Kip nummer 1 raakte totaal in paniek en was gelijk broeds af.
Gelukkig liet ze de eieren heel!
Kip nummer 2 ging heerlijk klokkend zitten. Nu 3 weken wachten, alweer!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:15

Gisteren hebben we de eitjes laten schouwen, door onze buurman met veel verstand van kippen/vogels/etc. Hij zei dat 7 van de 8 eieren kuikens bevatte en dat deze er tot maximaal de 29e dag onder mogen blijven liggen. Eén ei is dus weggehaald en de kip zit nu weer op de anderen. Geduld dus nog. Aanstaand weekend is de kip dus echt 'uitgeteld'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:44

mag ik me ook melden ?

wij hebben nu net sinds vrijdag kuikens :) 7 stuks van de 10 eieren. zijn allemaal kriel kippen.
ik las hier iets over de kuikens bij de kip weghalen, wij laten ze er gewoon onder zitten. wij kijken als het eerste kuiken net uit is naar de tijd. kuiken kan dan 24 uur zonder eten. dus in die 24 uur moeten ze allemaal uitgekomen zijn en opgedroogd. hebben nog nooit gehad dat een kip van te voren al opsting :)

over 1 week verwachten we brandganzen kuikens :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:41

Mijn ene hen moet nog 4 dagen, misschien iets minder als het zo warm blijft? Ik heb ontzag voor ze, hoor! 3 weken lang op 1m2 zitten en in deze hitte! Pfff, ik hoop op 12 kuikens voor haar, dan heeft ze wat te doen en kan ze lekker moederen.
Wanneer er hier pluisjes gesignaleerd worden, komen er gelijk foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:48

dit zijn die van ons :D

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:49

Wat een lekkere Big Momma!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:51

benieuwd welke kleuren ze krijgen. als het goed isblijven er 2 en de rest word verkocht.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:15

Ohhh geweldig.....

Die domme domme kip van mij... een van de 2 gaat steeds t nest af... verdorrie, zat ze weer op de plank dus ik weer niet of die eieren onder haar lang zonder kip hebben gelegen...

Nouja we zien wel.

Die is zo makkelijk he domme truttenkip