Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:01

Cheytjuh schreef:
BraveSpots schreef:
En dan heb je nog een deel die bewust hun poes laat lopen omdat een nestje zo schattig, mooi en leuk voor de kinderen is.

Dat ga je toch niet menen |o :\ ?

tuurlijk wel
en tegenwoordig hebben de mensen geen cent om te makken dus zo een nestje is wel leuk en snel verdiend geld...
toevallig had een vriendin van mij een oeps nestje van haar hondjes (papierloze honden).. die honden zijn verkocht aan 350 euro per stuk
en waren enkel ontwormt en naar WENS ingeënt.. weet je wat ze zei van de week..
Ik denk dat ik mijn andere hond ook maar laat dekken want je dat geld is toch wel erg aanlokkend. ;)

Jij kunt dit niet voorkomen en er geen zak aan veranderen...
dus waarom over dit thema *zeuren*? de mensen doen toch wat die lekker zelf wil.

en dan spreek ik niet alleen over de honden maar ook over de katten konijnen en ect..
en ja zelf in de reptielenwereld is dit een feit. :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:03

annepaardoes schreef:
Ik ben het trouwens niet eens met de mensen die niet geloven in per ongeluk laten ontsnappen.
Hoe vaak is er wel niet de situatie dat bijvoorbeeld de visite roept "mag de kat naar buiten?" en vervolgend de deur al een halve minuut open hebben staan.
daarnaast heb ik eens hier op bokt een filmpje gezien van een kat die zich op verbazingwekkende wijze zichzelf door een hoog raampje wist te proppen.

Als je er tien jaar lang voor kunt zorgen dat de meest lenige, snelle en ranke katten (abessijnen) niet kunnen ontsnappen dan kan iedereen dat.
En we hebben er een periode lang 7 gehad. Je moet alleen bewust sluizen met deuren, geen raam open zetten zonder stevige hor etc.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:06

Amaris schreef:
stef schreef:

Als je al mensen hebt die een kitten bij je willen nemen, waarom wel?

En ja, dat de asiels overvol zitten is een serieus probleem, maar ik denk dat hier de verkeerde groep aangesproken wordt.

Dé groep die de meeste problemen veroorzaakt zijn de 'niet oplettende' poezeneigenaren. En die worden hier aangesproken.
Wie zorgt er dan voor dat de asiels overvol raken met kittens denk jij?

Niet die mensen die al een afspraak bij de DA hebben staan en waarbij de poes ontsnapt.
Wel de mensen die er gewoon geen drol om geven en kat, geholpen of ongeholpen, toch naar buiten schoppen.
Jullie spreken nu over "oeps" nestjes in geval van: poes is (nog) niet geholpen en ontsnapt.... die zijn niet de boosdoenener van het katten overschot :n

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:06

Ik zal eerlijk wezen, ik heb een 'oeps' nestje gehad :o
Maar wij waren er heilig van overtuigd dat het een akter was. Niet dus... Vrij jong een nestje gehad. Daarna gelijk geholpen. ze had maar een nestje van 2. 1 is naar een vriendin en de andere hebben wij zelf nog, een kater. Gelijk gecastreerd wanneer het kon en daarna pas naar buiten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:13

stef schreef:
Niet die mensen die al een afspraak bij de DA hebben staan en waarbij de poes ontsnapt.
Wel de mensen die er gewoon geen drol om geven en kat, geholpen of ongeholpen, toch naar buiten schoppen.
Jullie spreken nu over "oeps" nestjes in geval van: poes is (nog) niet geholpen en ontsnapt.... die zijn niet de boosdoenener van het katten overschot :n

Precies!
Dit is dus ook mijn strekking.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:16

Cheytjuh schreef:
fanci_mike schreef:
Helemaal met je eens. Hier geen poezen maar katers, beide dumperts. Beide gacastreerd alvorens naar buite te mogen. Veroorzaken geen oeps nestjes...

Kijk en dat vind ik dus ook een prachtig voorbeeld van je verantwoordelijkheid nemen : Ook de mannen castreren, dan zijn zij in ieder geval niet de boosdoeners , chapeu *\o/*

En toch kunnen ze buiten lopen, zeker mijn complimenten hiervoor !

Ja natuurlijk, je wil toch niet dat je kater in een gevecht of bij een dekking god weet wat oploopt :\ Mijn kattenvent (die nu op de bank ligt te dweilen <3 ) mag ook naar buiten. Maar hij is gecastreerd met 6 maanden, daarvoor mocht hij niet de deur uit. Stel je voor dat hij achter de wijven aan gaat, niet uit z'n doppen kijkt en wordt aangereden :\

Overigens komt mijn kater ook uit een oepsnestje. De mensen van zijn moeder dachten dat ze een kater was. Ze was ook nog geen jaar oud toen mijn Ju geboren werd.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-05-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:17

Hier ook een aanloop-poes. Kwam drachtig aangelopen, dus was niet te steriliseren. Toen na een paar weken bleek dat ze de kittens verworpen had, heben we haar direct laten steriliseren :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:17

Ik heb een oeps netje gehad. Ik heb daar zelf 3 katers uitgehouden en deze zijn meegegaan toen ik op mijzelf ging wonen. Katers zijn alle 3 keurig geholpen. Tevens heb ik een vrouwtje die overbleef van nestje. Haar heb ik meteen met de 6 maanden al laten helpen. De moeder van mijn katers was met 6 maanden zwanger. Ik heb voor alle katjes toen goed huizen gezocht. Verdrinken en doodknuppelen vind ik toch zo erg! Dan moet je ze laten helpen of aborteren als je te laat bent, maar niet geboren laten worden om vervolgens dood te laten gaan of dood te maken op brute wijze

Magrathea

Re: Waarom toch 'oeps-ik-heb-de-poes-laten-ontsnappen' nestjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:19

Katten kunnen tegenwoordig al gecastreerd met 12 weken! De mannen in ieder geval, maar poezen geloof ik ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:22

Dat is wel heel drastisch. Ja het kán. Maar is het ook goed voor je kat? Wat is het nou voor moeite om 'm een paar maanden van de straat te houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:24

In het asiel doen we het ook. En katten worden er niet slechter van :) ik zal het artikel wel even opzoeken als ik achter een pc zit, dat zoekt wat makkelijker

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:27

Ik ben het er ook helemaal mee eens! Hier ook een kater en een poes die beide geen oeps-nestjes kunnen veroorzaken. Als meer mensen zo zouden denken zou het aantal gedumpte kittens ook binnen de perken blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:32

Spekkie: het overschot komt niet door "oeps mijn kat ontsnapt". Het overschot komt door: Mijn kat loopt buiten en het boeit me niet

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:35

heb 5 katten 2 katers en 3 poezen lopen buiten en zijn allemaal gecastreerd.
1 van de poezen is moeder an van de katers en voor de rest tante van de rest.
Wij waren ook te laat maar hebben toen besloten alles te houden en ook te laten helpen.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:37

Zelf heb ik geen katten meer maar de katten die bij mijn moeder wonen zijn allemaal geholpen zodra ze er oud genoeg voor waren... moet wel zeggen dat als we wisten dat er een maand later een kortingsactie was we ze dan een maandje langer binnen hielden om daar gebruik van te maken...

Weet dat die geen oeps-nestjes gaan hebben of hebben veroorzaakt ooit.

Waarom mensen er niets aan doen? Denken er niet bij na... Ach, die poes van ons houden we wel binnen als ze krols is, dan moeten de buren hun kater maar castreren wand die springt erop... En de kosten, tis crisis en vele denken enkel op korte termijn... hap weer 75 euro uit mijn budget... (ja, de kosten van een nestje zijn hoger maar he... dat zijn misschien kosten)... Valt dat daarmee goed te praten dat er oeps-nestjes zijn? Nee, IMO niet. Wat kan je eraan doen? Weinig... enige wat je kan doen is jou eigen dieren laten steriliseren/castreren zodat jij in ieder geval je verantwoordelijkheid hebt genomen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:38

stef schreef:
Spekkie: het overschot komt niet door "oeps mijn kat ontsnapt". Het overschot komt door: Mijn kat loopt buiten en het boeit me niet

Het overschot wordt net zo goed bijgedragen door de : oeps mijn kat ontsnapt mensen. In zoverre dat ik toch wel heel geregeld het oeps mijn poes is ontsnapt verhaal heb gehoord om mij heen, vaker dan : Ik steriliseer/castreer mijn kat/poes niet en doe hem toch naar buiten.

Overschot wordt naar mijn idee vooral veroorzaakt door de mensen die zo graag een nakomeling willen van hun huidige poes, en dus een enkel keertje een nestje fokken. Wat vrijwel nooit bij 1 nestje blijft, want dat eerste nestje was toch wel zo leuk en ze waren zo de kittens kwijt. Dus kan het 2e nestje er ook nog wel bij, enz enz.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:40

Ik heb twee poezen en een kater, hoewel die van ons nooit buiten komen (wel als wij erbij zijn aan een tuigje in de tuin) hebben wij ze zodra het kon later steriliseren en castreren.
Alleen al voor het geval dat ze een keer zouden ontsnappen, ik vind ook dat mensen eerst eens na moeten denken voordat ze iets doen....

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:41

Magrathea schreef:
Katten kunnen tegenwoordig al gecastreerd met 12 weken! De mannen in ieder geval, maar poezen geloof ik ook.

Niet iedere DA doet dat... Ik wilde mijn 2 mannen ook zo vroeg mogelijk gecastreerd hebben. Ze komen dan wel niet buiten maar ik ben altijd een beetje bang voor het sproeien.
De DA waar ik met mijn katten heen wilde, deed dit echt pas vanaf 6 maanden. Heb nog een andere DA in de buurt gebeld maar ook daar pas met 6 maanden.
Aangezien bij DA 1 een goed gevoel had en mijn schoonouders er al jaren met hond en kat komen heb ik toch maar tot 6 maanden gewacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:42

Cheytjuh schreef:
Het overschot wordt net zo goed bijgedragen door de : oeps mijn kat ontsnapt mensen. In zoverre dat ik toch wel heel geregeld het oeps mijn poes is ontsnapt verhaal heb gehoord om mij heen, vaker dan : Ik steriliseer/castreer mijn kat/poes niet en doe hem toch naar buiten.

nee duh.... Dat is toch compleet logisch? Mensen die er niks om geven is een heel ander volk, die lopen daar niet mee te koop.
Bij mij aan de dijk zit zo'n boertje... ik heb geen idee hoeveel katten er lopen, maar het zijn er véél.... Toen mijn kat kwijt was en ik bij hun ging vragen of ze hem misschien gezien hadden kreeg ik als reactie: oh, wij hebben elk jaar wel een stel nestjes, als ie niet terug komt, kom je er maar 1 uit zoeken.
Er heeft een week lang een dode kitten daar op de oprit gelegen.... zúlke mensen moet je aanpakken (alleen de vraag is: hoe?), niet de mensen waarbij het écht ongelukjes betreft

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:47

in mijn wijk zijn mensen ook heel gemakkelijk met katten en poezen gewoon naar buiten gooien zonder dat ze zijn geholpen. Met als gevolg dat er hier best veel zwerfkatten rondlopen die enorm mager zijn, met wonden die helemaal geinfecteerd zijn ed. Er een serieus kattenpoep probleem is ... Maar goed wat doe je eraan...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:56

shadowflower schreef:
in mijn wijk zijn mensen ook heel gemakkelijk met katten en poezen gewoon naar buiten gooien zonder dat ze zijn geholpen. Met als gevolg dat er hier best veel zwerfkatten rondlopen die enorm mager zijn, met wonden die helemaal geinfecteerd zijn ed. Er een serieus kattenpoep probleem is ... Maar goed wat doe je eraan...

DB bellen en zeggen dat ze overlast veroorzaken.
DB gaat ze dan vangen en herplaatsten. en ja ook wilde katten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:28

Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens.
Maar... toevallig heb ik hier ook een oeps-nestje liggen van 4 dagen oud.
Mijn poes is raskat kruising en ik zat al een tijdje te twijfelen over steriliseren. Wij wonen erg landelijk en de poes kwam gewoon buiten maar eigenlijk altijd onder toezicht en wanneer ze krols is komt ze niet buiten.
Dat heeft altijd prima gewerkt, nu is ze blijkbaar heel vroeg in haar krolsheid al gedekt (wat normaal niet gebeurd).
Tjah, ik ben zelf ook tegen op pretnestjes van HTK-katten maar ze krijgen hier in elk geval wel een warm nest, groeien in huis op met kinderen en honden, worden netjes ontwormd, ontvlooid enz, en mogen pas naar hun nieuwe huisje op minimaal 9 weken. Ik zit erover te denken de kittens te laten castreren voor ze hier weg gaan maar weet niet of dat haalbaar is.

Uiteindelijk is dat wel beter dan ergens in een hooischuur opgroeien en met 6 weken eruit geplukt worden en half-wild aan een klein meisje meegeven worden op een markt.

Maar goed, als wedervraag: Waarom vind iedereen het normaal dat katten gewoon loslopen in woonwijken? Dat is iets waar IK me maar over blijf verbazen, eindeloos veel mensen die topic's openen over de buren die hun katten voeren, wegjagen of weet ik wat. Persoonlijk vind ik het knap asociaal om je katten gewoon los te laten lopen en wanneer je klachten krijgt van de buren maar gaan roepen dat die dan hun tuin moeten afzetten... :oo

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:31

Daks schreef:
shadowflower schreef:

DB bellen en zeggen dat ze overlast veroorzaken.
DB gaat ze dan vangen en herplaatsten. en ja ook wilde katten

Ha nou de eerste DB die katten vangt moet ik nog tegenkomen. (Daarnaast ook een DB die zwerfkatten ophaalt. )
Daarnaast kijken ze niet echt om naar zwerfdieren, omdat er al genoeg in het asiel zitten.
Toen wij een aanloopkat hadden die mager was zeiden ze ook "laat maar lopen".
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 02-05-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:31

Je vind dus dat katten in woonwijken binnen moeten blijven?? :? Daar kan ik met mn verstand niet bij. Kat moet gewoon lekker naar buiten geen gemier. Casteren die hap en naar buiten ermee.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:34

Tegen wie heb je het cp112?

Edit: ik zie het al. Tegen anneliesdj neem ik aan.