Ether als euthanasie middel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:48

Toppie dat je dit doet voor je beestje!!!
Sterkte straks!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:52

TS ken je de Diebo in Nieuwegein? Dat is een dierenspeciaalzaak met dierenartsenafdeling. Voor inslapen en simpele medicijnen gaan wij daar heen, is een stuk goedkoper!
Kostte 15 euro..
Maar ik denk dat je al weg bent.. Sterkte in ieder geval!

Johnie

Re: Ether als euthanasie middel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:09

Bedankt voor de steun. We zijn er nu bijna :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:13

:(:) Het maakt het voor jou niet makkelijker nu, maar vele duizenden ratten hebben het niet zo getroffen als die van jou!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:14

heb een parkietje in laten slapen en daar hoefde ik de spuit niet eens te betalen.
25,- consultkosten en de da vond het verder wel prima.

70,- vind ik echt dikke afzetterij.

TS: sterkte!

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:20

Hier wel goede ervaringen met ether...
Ik heb jarenlang muizen gefokt voor de hobby, hierbij vond ik de dierenarts ook veel te duur om de dieren uit hun lijden te verlossen. Maar ik wil ook geen dieren onnodig laten lijden. Wij deden de muizen met gezwellen of ziektes dan wel in een potje met een flinke scheut ether. De muizen vielen dan direct in slaap en voor je het wist was het over. Ik denk zelfs dat dit nog veel minder traumatisch is voor een muis/rat dan een hele rit naar de dierenarts om vervolgens een spuit te krijgen. Wij gebruiken deze manier nu nog steeds voor kleine huisdieren als muizen en hamsters. Dierenartsen weten in elk geval wel van prijzen als ik dit zo lees...

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:25

Wij hadden het met een vogel die was dood ziek da gebeld, koste ook behoorlijk wat( zat ook rond de 70 euro) was een valk parkietje me man der heen. mocht wachten tot het gebeurt was, wat doen ze een spuitje die verdooft en TIK tegen de tafel beest dood en 70 euro lichter, zo kon ik het ook nog wel. alleen me gevoel laat dat niet toe:S
Laatst bijgewerkt door OnlyFroukje op 02-05-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:27

Wat erg voor je..
Ik vind 70 euro ook echt heel veel, in februari heb ik mijn hondje in laten slapen dat was 60 euro, de DA is aan huis gekomen en is er ongeveer een uur of anderhalf uur bij geweest.
Dus voor een rat 70 euro?? 8)7

Ik zou dan bij een andere DA gaan vragen.. iig heel veel sterkte!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:27

Froukjeloves schreef:
Wij hadden het met een vogel die was dood ziel da gebeld, koste ook behoorlijk wat( zat ook rond de 70 euro) was een valk parkietje me man der heen. mocht wachten tot het gebeurt was, wat doen ze een spuitje die verdooft en TIK tegen de tafel beest dood en 70 euro lichter, zo kon ik het ook nog wel. alleen me gevoel laat dat niet toe:S

WAT? wat voor DA hebben jullie dan?? 8)7

mijn parkietje kreeg gewoon een doodspuitje. Mooi dat die niet tegen de tafel werd doodgeslagen! En daar dan ook nog 70,- voor vragen?

*bek valt open*

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:30

annibel schreef:
Wat erg voor je..
Ik vind 70 euro ook echt heel veel, in februari heb ik mijn hondje in laten slapen dat was 60 euro, de DA is aan huis gekomen en is er ongeveer een uur of anderhalf uur bij geweest.
Dus voor een rat 70 euro?? 8)7

Ik zou dan bij een andere DA gaan vragen.. iig heel veel sterkte!

was het zeker een klein hondje wij 2 weken terug onze in moeten laten slapen 153 euro lichter:S maar ja wat moet dat moet, alles voor je diertjes he

Amaris schreef:
Froukjeloves schreef:
Wij hadden het met een vogel die was dood ziel da gebeld, koste ook behoorlijk wat( zat ook rond de 70 euro) was een valk parkietje me man der heen. mocht wachten tot het gebeurt was, wat doen ze een spuitje die verdooft en TIK tegen de tafel beest dood en 70 euro lichter, zo kon ik het ook nog wel. alleen me gevoel laat dat niet toe:S

WAT? wat voor DA hebben jullie dan?? 8)7

mijn parkietje kreeg gewoon een doodspuitje. Mooi dat die niet tegen de tafel werd doodgeslagen! En daar dan ook nog 70,- voor vragen?

*bek valt open*

ja ik was boos dat ik niet mee was want dan was het feest geweest hoor.
maar heb wel ala minuut een andere DA gezocht en al me dieren daar onder gebracht, die heeft het verhaal gehoort. en heeft me ook gelijk belooft dat het zo daar niet ging. maar ik hoop natuurlijk dat het ook niet nodig is, al weet je als dierenlief hebber dat het heus nog wel een keer zal gebeuren dat een diertje ingeslapen moet worden:(

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:42

Sterkte !!

Wij hadden laatst een dwergkonijntje, die al zo goed als aan het doodgaan was, ook 50 euro lichter en binnen 5 min. weer buiten.
Jaren terug een konijn inlaten slapen en daar gelaten........... 76,- ............. absurde bedragen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:46

Nog even over het gebruik van chloroform: niet doen, het wordt beschouwd als kankerverwekkend en kan je lever vergiftigen en omdat er altijd wel wat damp ontsnapt, adem je die zooi zelf dus ook in...
Ik kende 30 jaar terug een veearts die het daarom vertikte te gebruiken, toen een rat afgemaakt moest worden en de door hem gebruikte injectienaalden te dik waren om de eerste verdoving in de buik van de rat te prikken. Het werd dus ether en het is niet leuk om te zien, zo'n gaspende rat... duurt lang voordat ze helemaal onder zeil zijn, en daarna moeten ze alsnog een prik om het hart stil te leggen.

Voor TS: heel veel sterkte, fijn (beetje ongelukkig gezegd, dat woord in deze situatie, maar toch...) dat je toch naar een dierenarts kunt. :(:)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:51

Wat een belachelijke prijzen zeg. Ik heb nooit meer dan 25 euro betaald. Consult voor knaagdier is meestal rond de 15 euro en dan een beetje ketamine en T61 voor maximaal een halve kilo rat. Hoop toch dat ik later niet zo mijn geld hoef te verdienen, door meiden met zieke ratjes af te zetten of ze aan te zetten tot minder diervriendelijke methoden van euthanaseren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:05

Mag ik, voor de mensen die Ether aanraden, even benadrukken dat dat echt niet zo pijnloos is als men zegt?
Ja, het lijkt alsof het beest in slaap valt. Maar de waarheid is dat de walm die ervanaf komt als het ware de longen van het desbetreffende dier verbrandt, waardoor het stikt in zijn eigen longvocht.
Helemaal niet zo prettig dus :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:07

Nog even een reactie nav de prijsdiscussie ..

Men vergeet vaak dat de dierenarts zelf idd ook betaald moet worden. Dus hoe groot of hoe klein het dier ook is, tijd en medicatie moet altijd worden betaald. Ik blijf er wel bij dat 70 euro echt veel is voor een rat.

Dieremartsen worden vaak afgezet als geld wolven. Tuurlijk zijn die er ook. Maar een beetje eigenaar haalt de goede er wel uit. Goedkoper is niet altijd beter. Alle faciliteiten in het gebouw tellen ook mee in de prijs. Ook of de DA zelf aan nascholingen doet.

Ik hoop dat het ratje rustig ingeslapen is :(:) sterkte nogmaals!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:42

Bedankt voor alle lieve reacties. Het is snel gegaan we waren zo weer weg. Ik ben er niet bijgeweest, vond het afscheidnemen al moeilijk genoeg. Maar ik ben wel blij dat het nu allemaal achter de rug is en dat ze nu geen pijn meer heeft!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:07

70 euro voor het inslapen? Moet niet gekker worden! |o

Gelukkig heeft ze nu geen pijn meer :)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:01

rakni schreef:
@kuggur: die tafelrand bedoel ik ook, ik ken mensen die dat kunnen.

interessant, ik ging ervanuit dat ether wel redelijk vriendelijk werkte. Het dier raakt snel buiten westen en krijgt het dan niet meer mee zeg maar.

Dan moet je wel ervaring hebben met dat spul, want als je het niet doet doet, bezorg je je ratje de meest vreselijke dood die je je maar kan voorstellen!
Dus nooit zelf doen als je geen ervaring hebt.

Als je inslaapt bij een DA moet je ook opletten dat hij niet rechtsstreeks een hartprik geeft, dat is ook verschrikkelijk pijnlijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:03

Ik heb 2 jaar terug 48 euro betaald voor het inslapen van een hamster bij een "high tech" dierenarts. Diertje kreeg bij vol bewustzijn een prik in de buik richting hart en dat was het. Niks voorverdoven, want de hamster was toch zo weg, zei de dierenarts. Van al die "high tech" hebben mijn hamster en ik dus niks gemerkt.

Maar toch ben ik tegen zelf doodmaken, dat is nog wreder vaak.

Een paar jaar terug was er een mevrouw met een cavia opvang, die mensen vroeg om door te geven hoeveel ze moesten betalen voor inslapen van hun cavia, omdat zij ook al vond dat het veel te duur was voor veel mensen, waardoor die enge manieren gingen bedenken om hun cavia goedkoop om zeep te helpen. Ze wilde daar aktie tegen ondernemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:57

Wilawander schreef:
Joline_ schreef:
Ik vind overigens 70 euro voor euthanasie van een rat erg veel!!!! Voor onze hond waren we rond de 70euro
kwijt. En geloof he, die woog toch heel veel meer :=

Een rat heeft een snellere stofwisseling en daardoor veel meer nodig dan je zou verwachten. Dat kan behoorlijk oplopen.

maar niet zoveel als bij een hond van 40 kg ;). zit nog wel een degelijk verschil in
maar 70 is gewoon erg veel. hier is een kat nog goedkoper.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:59

wendy1987 schreef:
Nog even een reactie nav de prijsdiscussie ..

Men vergeet vaak dat de dierenarts zelf idd ook betaald moet worden. Dus hoe groot of hoe klein het dier ook is, tijd en medicatie moet altijd worden betaald. Ik blijf er wel bij dat 70 euro echt veel is voor een rat.

Dieremartsen worden vaak afgezet als geld wolven. Tuurlijk zijn die er ook. Maar een beetje eigenaar haalt de goede er wel uit. Goedkoper is niet altijd beter. Alle faciliteiten in het gebouw tellen ook mee in de prijs. Ook of de DA zelf aan nascholingen doet.

Ik hoop dat het ratje rustig ingeslapen is :(:) sterkte nogmaals!

om niet te vergeten het risico van de producten. je zal jezelf maar eens per ongeluk prikken... blijft gevaarlijk spul waarmee je aan het werk bent. dat speelt ook mee in de prijs.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:13

Gecondoleerd TS met het verlies van je ratje hij heeft een mooie leeftijd gehaald

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:43

booster schreef:
Gecondoleerd TS met het verlies van je ratje hij heeft een mooie leeftijd gehaald

Dankjewel! Ja ze heeft inderdaad een mooie leeftijd gehaald!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:24

Gelukkig dat ze nu geen pijn meer heeft! Ik heb een keer mijn muis in laten slapen dat deed de dierenarts gratis.