Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:14

ten eerste word IK al zenuwachtig van je, je maakt je zoooo n zorgen dat ze niet terug komt
heel vreemd dat de puppycursus zo iets adviseerd maar goed.
de meeste mensen gaan de fout in door veeeeel te veel te roepen bij elke scheet roepen ze en ja dan komt de hond niet meer ;) gewoon lopen, neem desnoods een hond mee die je dan wel aan de riem houd? of die heel goed luisterd. niet teveel roepen zeggen weet ik t wat maar gewoon lopen. en ook niet gaan staan wachten als ze achter je loopt gewoon door lopen.

pups laat ik meteen met 8/9 weken al los (uiteraard veilige omgeving) maar verder ook nooit problemen gehad met komen of wat dan ook

corina21

Re: Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:29

nu zal ik bokt over me heen gaan krijgen,
maar wij hebben van kleins of aan altijd honden gehad,en altijd los kunnen laten,
puppies gewoon van begin of aan los laten en nooit problemen meegehad,
ik heb een keer een mechelse herder gehad,die hebben we gekocht met anderhalf,kon ook niet los,hebben we longeerlijn aangedaan,bal weggegooit en precies op het laatste van het touw terug geroepen,reageerde niet en toen terug getrokken met een flinke ruk,daarna weer bal weggegooit terug geroepen en kwam meteen terug,heb ik hem beloont met een honden snack,en kon hem daarna gewoon los laten.nooit meer een probleem gehad,nu hebben we ook sinds een maand een jackrussel van twee jaar die ook niet los kon,precies hetzelfde bij gedaan en loopt nu gewoon los,riem heb ik niet nodig,mijn man heeft bij pakwerkers gewerkt eerst word dat ook op die manier daar gedaan,als ze dan nog niet luisteren krijgen ze een teletac om,dat is natuurlijk niet mijn ding,maar bij die honden wel nodig.zeker als ze vasthangen in het pak.met het kleine hondje zou ik natuurlijk niet te hard trekken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:36

verschillend. Eerste herplaatser was 10 maanden en totaal nooit wat mee gedaan. Kende de buitenwereld niet dus heeft eerst maanden vast gezeten en daarna voor het eerst los op strand met weer dat niemand daar was en hij was gek op onze auto dus met auto naar het strand gegaan zodat we hem makkelijk terug konden lokken.

tweede hond was 3.5 jaar uit asiel en zo enorm op mij gericht dat hij binnen 1 uur al los op straat liep met nog 4 honden die altijd al los liepen.

Derde hond vanaf pup af aan gehad en altijd los gehad daar waar het kon. Nog nooit, maar dan ook NOOIT een pup van 7 á 8 weken weg zien lopen. Wel een aantal gevonden pups in asiel van die leeftijd maar die zijn ook nooit opgehaald door een eigenaar. Pups van die leeftijd lopen niet weg die willen bij baas en bekende dingen blijven. De taak is aan de bazen ze dan al op rustige en vertrouwde plaatsen los laten lopen en zeer goed belonen met hier en koekje als hij daadwerklijk al komt. Dus lokken en als hij duidelijk bijna bij je is dan enthousiast doen en 'hier' roepen en wat lekkers erin. Echter dit dus op rustig en vertrouwde plaatsen. Immers een pup die los is en die in paniek schiet kan altijd rare dingen doen natuurlijk hoewel ze als ze mensen gewend zijn ook dan niet zomaar weg zullen lopen.

De 4de hond is raar. Hij kwam hier op leeftijd van 3.5 jaar. Eerste week niet los gelaten. Daarna los gelaten op grotendeels omheind terrein wat goed ging. Toen in de polder maar hij liep tegen bomen aan e.d. en vertoonde teveel jacht neigingen. Echter na een 2 weken veel fietsen en aan de dijk los te hebben gelaten met andere hond die goed te vertrouwen was richting niet weg lopen e.d. ging het jacht gedrag eruit en ging hij ook snappen dat bomen blokkades zijjn waar je niet dwars doorheen kan lopen/rennen.

Inmiddels kan hij ook netjes los lopen.

Als ik maar 1 hodn bij heb dan lopen ze ook gerust los in het dorp omdat ik dan 100% met die hond bezig ben en hond met mij. Echter als ik er 2 of meer bij heb dan lopen ze alleen los daar waar het goed kan gezien ik nooit 2 honden 100% bij me kan houden en in de gaten kan houden. Immers als de ene wat besluit en de ander gaat erin mee dan sta je als baas toch wel redelijk machteloos hoewel mijn honden toch wel bheoorlijk onder appel staan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:42

wel meerdere cursussen adviseren pups niet los te laten. Toen mijn hond een jaar was heb ik een wedstrijd gehoorzaamheid (gehoorzame hond ofzo was dat) mee gedaan bij een andere club. Daar bleek dus dat de honden pas vanaf 9 maanden leren dat iemand de hond vast houd en de baas weg rent en dan de hond roept. Velen gingen als een gek op het veld rond vliegen i.p.v. naar de baas gaan.

Mijn hond deed dit op puppen cursus al op deze manier. Gelijk met 7.5 á 8 weken al iemand die hem vast hield en baasje die weg rende. Met 6 maanden kon hij al netjes blijven zitten totdat ik ver genoeg was en hem riep. Of ik nu achter een huisje stond, tussen andere honden of alleen op veld ergens waarbij hij wel andere honden moest paseren. Dit alles zonder druk maar wel vroeg geleerd.

maar dat is net zo'n discussie als commando 'sta' veel scholen leren dat ook pas rond half jaar/jaar leeftijd aan. Echter waarom zit en af wel in die periode dat ze dingen heel snel op pakken en sta niet? Ik vind het alle 3 zeer belangrijke basis commando's. Zeker omdat mijn vorige hond HD had en 'sta' als we de weg over gingen steken voor hem net zo normaal was als 'zit' voor andere honden. Mijn hond die ik vanaf pup heb gaat ook net zo makkelijk vanuit 'af' naar 'sta' als vanuit 'af' naar 'zit' of vanuit 'zit' naar 'af' of welke manier dan ook.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:34

De hond vna mijn vriend kon als pup echt niet los hoor := die denderde gewoon de sloot in, stom beest.
Uiteindelijk gewoon los gedaan. Fannie had idd ook wel dat ze soms ineens oost-indisch doof werd voor ons. Met veel oefenen is ze uiteindelijk erachter gekomen dat het beter uitkwam om te luisteren. Als ze niet luisterde moest ze namelijk weer aan de lijn. Maar ze ging ook niet ver weg, dus dan konden we naar haar toe lopen.

Het is wel echt moeilijk, maar ik zou gewoon even wachten en tot dan gewoon de longeerlijn gebruiken. Veeel oefenen daarmee (zit, blijf etc.) uiteindelijk heeft ze echt wel door dat het HEEL veel voordeel oplevert om netjes te luisteren :j maar je zult even geduld moeten hebben.
En als het echt niet lukt, geen nood: oude hondjes lopen uiteindelijk ook achter hun baasje aan te sukkelen :j dus dan kan het sowieso, hihi

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:36

Ik probeerde het bij alle3 mijn honden met een touw van 20meter ;-). Daarna op een stuk terrein dat ze niet kennen waar geen verkeer is. Ondertussen durf ik mijn honden overal los te laten (waaronder een geadopteerde labrador die zijn eerste levensjaar 'genegeerd' werd, zonder aandacht en dus ook niet bepaald andacht voor me had...). En aaaaltijd snoepjes bijhebben ;-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:38

Als je zegt waar je woont, zijn er trouwens misschien bokkers die op enige afstand een omheind veldje weten :j
Die poortjes trouwens, zijn die hoog, zijn het er veel? Anders kan je natuurlijk ook even iets meenemen om ze te barricaderen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:29

Magrathea schreef:
De hond vna mijn vriend kon als pup echt niet los hoor := die denderde gewoon de sloot in, stom beest.
Uiteindelijk gewoon los gedaan. Fannie had idd ook wel dat ze soms ineens oost-indisch doof werd voor ons. Met veel oefenen is ze uiteindelijk erachter gekomen dat het beter uitkwam om te luisteren. Als ze niet luisterde moest ze namelijk weer aan de lijn. Maar ze ging ook niet ver weg, dus dan konden we naar haar toe lopen.

Het is wel echt moeilijk, maar ik zou gewoon even wachten en tot dan gewoon de longeerlijn gebruiken. Veeel oefenen daarmee (zit, blijf etc.) uiteindelijk heeft ze echt wel door dat het HEEL veel voordeel oplevert om netjes te luisteren :j maar je zult even geduld moeten hebben.
En als het echt niet lukt, geen nood: oude hondjes lopen uiteindelijk ook achter hun baasje aan te sukkelen :j dus dan kan het sowieso, hihi

De sloot in lopen is mijn x lab nog steeds toe geneigd :D maar dat is ook geen weg lopen en daar heb ik ze nog nooit voor vast gedaan. Inmiddels weet hij dat hij zonder commando niet het water in mag maar als pup zijnde heb ik hem lekker laten doen. Bij vieze sloten aangelijnd gehouden en bij schone sloten (er waren toen net nieuwe sloten gegraven in de buurt) en aan de zeedijk heb ik hem lekker laten doen. Inmiddels mag hij nooit meer in sloten en dat weet hij heel goed (alle sloten goor water helaas) maar de zee en zoute wateren in de buurt gaat hij nog steeds graag en vlot in. Juist een voordeel van de puppentijd dan zijn ze nergens bang voor! ;)

Daarom pups van 8 weken alleen los laten daar waar het helemaal veilig is omdat ze zeer zeker nog niet onder appel staan ;)

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:32

Mijn golden retriever kan ook helaas niet los. toen hij pup was wel geoefend met balletjes en snoepjes in de duinen maar helaas, hij rende zo de duinen uit de weg op. als ik op strand loop en meneer is het zat gaat hij zijn eigen weg naar huis :( . ik heb er nu een chihuahua pup bij van 7 maanden en hij kan gelukkig wel los, blijft bij mijn andere hond in de buurt en is makkelijk terug te roepen voor een snoepje :o . de eerste keer vond ik het ook heel spannend hoor. als ik jou was zou ik het toch proberen waar het omheind is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:59

Als pupje van 7/8 weken direct. Alleen op veilige plekken uiteraard. Juist dan leren ze op je te letten aangezien jij het enige vertrouwde bent.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:04

Thirty schreef:
Als pupje van 7/8 weken direct. Alleen op veilige plekken uiteraard. Juist dan leren ze op je te letten aangezien jij het enige vertrouwde bent.

Die van mijn vriend banjerde rustig de eenden achterna, of wildvreemden :') Argh, vervelend, zo'n allemansvriend.. :')

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:05

Dan ben je niet interessant genoeg voor je pup, loop je niet op een rustige plek, en heb je geen lange lijn bij de hand voor dat soort gevallen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:08

Zie hier in de randstad overdag maar eens een rustige plek te vinden dan :\
Uiteindelijk lukte het wel hoor, daar niet van, maar als een pup alles wil onderzoeken en nog niet zo goed begrijpt dat ie moet luisteren is het logisch dat ie snel uitgekeken is op het baasje

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:15

Nee juist niet, maar dan moet je het wel direct vanaf het begin doen. En geen twee weken wachten ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:16

sommige mensen zeggen andere hond die wel terug komt, dat is wel riskant hoor.

onze hond kan gewoon loslopen(dan wel alleen op rustige plekken, anders poept die waar het niet de bedoeling is :p). die van de buren niet. buren waren op vakantie en ik ging onze hond(max) samen met die van hun uitlaten. die riem vond ik maar irritant, en ik dacht ah, ze blijft wel bij max. niet dus. zij ervandoor. en max er lekker achteraan xD. kon ik ze allebij gaan zoeken.

misschien kun je een lasso cursus doen, kun je haar lassoen als ze er van door gaat :'). nee dat is niet serieus, wordt die doodsbang van denk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:24

Wij hebben onze hond, die op 2 jarige leeftijd uit Turkije naar hier is gekomen eerst los gelaten in een omheind stuk (binnenbak van de rijvereniging) en dat steeds verder uitgebouwd naar een omheind stukje wat buiten was ipv binnen, paar keer met een lange lijn er aan en toen dat ook goed ging los gelaten. Dit terwijl we ook met hem op cursus zaten. Die combinatie heeft goed gewerkt om wederzijds vertrouwen op te bouwen. Scheelt wel dat hij ALLES doet voor Frolic. Daar schijnen heel veel honden dol op te zijn. Als hij weet dat het zakje mee is komt hij altijd braaf weer terug.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:25

Ik zou het gewoon eens proberen, op een rustige plek. Ga je nou niet op voorhand al druk maken, dat heeft toch geen zin. Als het goed gaat kun je het vaker doen, als het niet goed gaat weet je ook weer waar je aan toe bent ;) Desnoods doe je je telefoonnummer aan haar halsband voor het geval ze wegloopt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:27

:)* daar had ik helemaal niet aan gedacht!
TS, kom jij bij een stal met binnenbak? Zo ja, kan je vragen of je daar mag oefenen :D

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:31

Ik heb een puppie van 6 maanden, een stuiterbal (poedel). Toch loopt zij toch al wel los . de eerste paar maanden niet omdat ik haar toen echt niet kon vertrouwen. Ik heb veel getraind , heel simpel bijvoorbeeld in de tuin, aan de lange lijn, en daarna in het bos : roepen en als ie komt belonen met brokje.als ie dat altijd doet ,dan kun je haar vaker loslaten. Ik laat mijn pup nog steeds niet los langs de weg , daar is ze veel te druk voor ,toch staat ze nu al veel beter onder appel en kan ik haar in het bos of op een rustige plek tenminste wel lekker laten rennen!

:list: wel even een penning met je telefioonnummer aan haar halsband doen , voor het geval het niet goed gaat!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:07

Wanneer laat je je hond los? Gewoon meteen zo gauw jij denkt dat het kan. Je moet zelf ook een beetje vertrouwen hebben in je hond, anders is de kans dat het niet goed gaat veel groter. Voor de een is dat twee dagen, voor de ander 2 minuten en weer een ander gaat voor twee jaar. Mijn persoonlijke gevoel zegt dat een pup van acht weken nog veel afhankelijker van je is en dus makkelijker bij je blijft dan een hond van twee jaar die al een stuk zelfstandiger is en daarnaast ook nog eens een hormonenbom kan zijn. Maar dat is puur theoretisch, want ik heb zelf nog nooit een pup gehad. Mijn hond kreeg ik toen hij 7 was, uit het asiel. Vanaf dag 3 liep hij los. In het begin op een plek waar hij niet ver weg kon, maar al snel ook op de gewone wandelingen.

Mijn tips: 1. Zorg ervoor dat jijzelf áltijd leuker bent dan de omgeving. Dan let de hond prima op je (uitzonderingen daargelaten). Hoe maak je jezelf het leukst? Door aandacht voor de hond te hebben, zorgen dat er iets leuks te halen valt bij jou (bal, kriebel, aandacht, eten). Stop desnoods knakworsten in je zakken, wat de hond maar lekker vindt, als jij maar het leukste bent.
Tip 2: Oefen dat loslopen eerst in een makkelijke situatie, thuis (in de tuin), een binnenbak, een weilandje. En ga pas een stapje verder als jij het vertrouwt. Neem dus kleine stapjes. Je hond MOET niet loslopen, het is geen eerste levensbehoefte (wel heel prettig voor de hond, maar hij doet het al 2 jaar zonder, dus het valt wel mee), maar als jij het niet vertrouwt, dan kan het alleen maar gevaarlijk zijn. Als je kleine stapjes neemt in het opbouwen kun je ook rustig je hond leren vertrouwen.

Tip 3: let altijd op. Als mijn hond losloopt loop ik met ogen op steeltjes. Niet omdat ik hem niet vertrouw, maar omdat er altijd 'situaties' kunnen zijn. Voor iedere hond is een andere situatie lastig. Een voorbeeldje: Mijn hond luistert prima, maar in zijn jongere jaren kon hij een rode waas voor zijn ogen krijgen bij het zien van een postbode (die moet volgens mijn hond opgegeten worden :+ ) en was dan totaal niet op mij gericht. Zie ik zo'n 'mogelijke' moeilijke situatie, dan moet ik zorgen dat de aandacht ruim van tevoren al op mij is gericht. Dan leid ik mijn hond af, vraag ik of hij naast me komt lopen of dat hij alleen al even oogcontact maakt met mij. Doet hij dat, dan is het de beste hond ter wereld. Door steeds dat aandachtsmoment uit te breiden kon hij uiteindelijk ook los langs de postbode lopen, maar dat heeft wel een flinke tijd geduurd.

Tip 4: wissel los en vast vaak af. Mijn hond wordt altijd blij als ik hem aanlijn. Of dat nu aan het begin van de wandeling is wanneer we de deur uitgaan, of halverwege de wandeling na een stuk loslopen. Aanlijnen=aandacht=kriebel of iets lekkers. Aanlijnen=leuk.

Succes in ieder geval.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:18

Ik weet hoe je je voelt, ikzelf was ook erg bang dat mijn honden iets zou kunnen overkomen als ze los lopen. Maar met 2 actieve, jonge honden moet ik wel, anders raken ze die energie niet fatsoenlijk kwijt en zijn ze thuis ondeugend. ;)

Met mijn honden ben ik begonnen langs een meertje samen met de honden van mijn ouders en een grote zak met lekkere Frolicjes voor als ze bij me kwamen! :D
De eerste paar keren had ik mijn hartslag in m'n keel zitten, maar nu weet ik hoe ze reageren op mij en op hun omgeving, dus kan ik daar op inspelen. Zo heb ik het vertrouwen gekregen dat mijn Teckel mij echt overal in de gaten blijft houden en ook áltijd bij me komt als ik hem roep voor een Frolicje.
Onze 'nieuwe' Rottweiler kruising die we nu ruim 4 maand hebben wil nog wel eens op onderzoek gaan als hij iets heel interessants ruikt in het bos (en ben ik 'm even 5 minuten 'kwijt') maar komt uiteindelijk ook altijd weer naar me terug.

Je krijgt alleen het vertrouwen dat het wel goed komt door het gewoon te doen. Ga je niet al te druk te maken en allerlei doemscenario's in je hoofd te halen maar probeer het gewoon eens op een plaats waar jij je veilig bij voelt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:31

_brunette schreef:
Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag m.b.t onze hond. Sinds juni vorig jaar hebben wij een maltezer teefje en zijn we met haar op cursus geweest. Dit deed ze ontzettend goed. Op de cursus kregen wij het advies om een hond niet voor zijn 2e levensjaar los te laten omdat ze erg impulsief kunnen zijn. Hier kan ik me absoluut in vinden m.b.t. onze hond.

Hoe hebben jullie dit gedaan met jullie hond of wie heeft er tips?

Wat een idioot advies :j

Mijn tip is een andere hondenschool zoeken.

Je moet jezelf leuker maken dan alle verleidingen onderweg. Dus zoeken naar een manier waarop jij leuker bent. Is voer leuker, of een speeltje, of lekker gek doen?

En daarbij, zo ongeveer les 1 is toch het "hier" komen op een hondenschool?? En je zit hier nu bijna een jaar.

Sorry, ik heb er echt geen goed woord voor over.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:07

Bedankt voor de berichtjes allemaal. Ik heb haar net weer aan de lange lijn gehad. En wanneer ik haar terug roep (ook al staat ze 20 m verder) ze komt elke x terug gehold. Wel als ik met snoepjes sta, maar dat maakt niet uit! Het spelen vindt ze nog lastig, want zodra we thuis komen komt ze wel met allerlei speeltjes aanzetten. Volgens mij loopt ze niet zo maar weg. Ze rent ook constant met me mee. Die lange lijn is dus echt ideaal om te oefenen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:11

met andere honden mee? als die terug geroepen worden komt die van jou ook een stuk makkelijker

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:25

Tja, dat 'probleem' heb ik ook.
Ik heb een Chihuahuapup van nu 4 maanden, is sinds dat hij 10 weken bij ons en kent al redelijk wat commando's.
Zit, af, pootje, deze kant (ivm flexilijn en bomen/lantaarnpalen ;) ), op de stoep, en met wachten/blijf zijn we nu bezig.
Wachten/blijf duurt nu ongeveer een stap of 3 voordat ik de lijn in mijn hand voel inrollen wat dus betekend dat meneer uit zichzelf is gaan lopen. Maar goed, kwestie van uitbreiden.

Maar loslopen... dan maakt hij er echt een potje van :\ Hij heeft behoorlijk wat zelfvertrouwen en aangezien ik hem nog niet eens zo gek lang zelf uit kan laten (3beenbreuken in 1 keer, loop nu al met 1 kruk ipv 2) ben ik ook nog niet zo super lang met hem aan het oefenen. Pal naast ons huis heb ik een hele lange rustige b-weg die doodlopend is dus daar komen eigenlijk alleen wandelaars, hardlopers en fietsers.
Daar doe ik hem wel eens los maar omdat het zo vertrouwd voelt hij de noodzaak niet echt om terug te komen als i hem roep.
Dan staat hij ergens verderop bij een boom en als ik hem roep dat kijkt hij zo van 'oh, ze zijn nog in zicht.. prima dan blijf ik hier nog ff snuffelen'. Dus zijn we een keer gaan verstoppen. Toen kwam hij ons wel zoeken ja, dat was niet grappig vond hij zelf haha. Maar op het moment dat hij dus bij ons was, liet hij zich niet pakken waardoor we nog met 3 man achter hem aan hebben moeten zitten :\

Mijn vader zegt ook altijd: ik neem mijn pups (herders) meestal mee naar het bos of een ander gebied waar bijna niemand komt en dan leren we wel op mij letten. Het probleem is dus dat ik een beetje de bibbers heb gekregen van de verhalen van chihuahua pups die gepakt worden door roofvogels. En ja, dat is dus echt gebeurt. Plus het feit dat als hij ergens in het bos van het pad af gaat, ik hem niet meer terug kan vinden want je ziet hem gewoon niet, hij is zo klein :')

Ik ga maar weer aan de slag met loslopen met een andere hond erbij, dat werkt op zich wel goed maar hij trekt heel erg zijn eigen plan. (in huis komt hij ook vaker niet dan wel als ik hem roep, doet hij echt heel slecht. Het hoeft gewoon niet zo nodig van hem, dat komen als hij geroepen wordt. En trust me, lekkers genoeg hier in huis. Ga het nu met knakworstjes proberen.) En de stukjes rookworst en zijn flos zijn vaak wel leuk genoeg om voor te komen maar ook vaak genoeg niet. En omdat ik nog met 1 kruk loop ben ik ook zo mobiel nog niet :n Ook niet om hem zeg maar als hij vlak bij me is, gauw te kunnen pakken. Bukken wil ook nog niet even makkelijk lukken.

Ik vind het ook moeilijk want ik wil eigenlijk persé dat hij straks uiteindelijk gewoon lekker luistert èn lekker los kan lopen.