We betalen hondenbelasting, en krijgen ervoor terug.. !?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:15

Colway schreef:
@ NathalieB, zelf een kat nemen, ben je van de kattenpoep af ;-)

Ik heb 3 katten lopen, de buren zijn er soms niet blij mee, snap ik best, heb al gezegd dat ze de tuinslang er maar op moeten zetten als ze ze zien, en 1 ervan gaat altijd met z'n vieze/stoffige pootjes op de wekelijks gewassen praalauto van de buurman zitten

nah hoef nog geen kat misschien ooit later maar die gaat mooi niet naar buiten toe...leert maar kakken op de kattenbak :j en anders aan tuigje naar buiten en gewoon netjes kattenkak opruimen net zoals ik bij me hond ook hoor te doen :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:23

GamblersCup schreef:
En heeft één van de klagende mensen al contact opgenomen met de gemeente in kwestie? Gevraagd om een overzicht wát er dan van die hondenbelasting gedaan wordt?

De gemeente hoeft niet de hondenbelasting te gebruiken voor "de honden"(eigenaren) .Dat is juist het kromme.
Ik heb nog een bezwaar aangetekend, maar tot nu toe nog geen reactie (3 maanden geleden bevestiging van ontvangst gehad) :( )
Ook hier in het buitengebied blijft onze hond op eigen grond.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:42

Voorheen vroeg ik me ook af waar dat geld (ik geloof uit mijn hoofd per hond 70 euro per jaar) naar toe ging. Ik heb die vraag regelmatig aan de gemeente gesteld.

De laatste jaren zijn hier in Helmond mooie uit-/loslaatstroken bijgekomen of opgeknapt.
In mijn directe omgeving heb ik genoeg keuze wat ik vrij veel vind voor een binnenstad;
- Ong 200 meter van ons huis ligt een uitlaatstrook.
- Ong 300 meter van ons huis de andere kant op ligt nog een uitlaatstrook. Vanuit deze strook ligt ong 100 meter verderop een loslaatstrook. Netjes met een half muurtje en hekwerk omheind.
- De ruime loslaatstrook ligt ong 700 meter van ons huis af. Ook die netjes omheind.

Deze uitlaatstroken worden iedere week vrij van poep gezogen en regelmatig gemaaid.
Tegenwoordig hoor je mij niet meer klagen daarover. Er staan nu overal in Helmond hondenafvalbakken waarin je de gevulde poepzakjes kunt droppen en waaruit je nieuwe zakjes kunt pakken.

Nu nog sommige Helmondse hondeneigenaren "opvoeden" om de uitlaatstroken en de poepzakjes te gebruiken zoals het hoort :roll:
Kwam laatst een hondeneigenaar tegen die zijn hond op een veld had losgelaten omdat ik mijn honden op de loslaatstrook had loslopen en hij mij daar niet weg wilde jagen. Lief van hem....was echter onnodig....en zeer gevaarlijk voor zijn toch al niet luisterende hond die op een open terrein rondrende met daaromheen druk verkeer :n
Hond stak zo de weg over om naar mij en mijn honden te komen, gelukkig net op een moment dat er geen auto aan kwam.

In mijn straat woont een hondeneigenaar die zijn hondjes iedere dag voor en na het werk de voordeur uit laat lopen zodat ze hun behoeftes overal kunnen doen waar ze maar willen. Uiteraard niks opruimen. Om het dan maar niet te hebben over dat ze tussen de auto's door rennen, of de auto's stilstaan of rijden dat maakt niet uit.

slimmerik

Re: We betalen hondenbelasting, en krijgen ervoor terug.. !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:25

Op de eerste plaats bestaat er gewoon geen relatie tussen hondenbelasting en uitlaatplaatsen, hondenpoep-opruimen en boetes voor loslopende honden...... Hondenbelasting is in feite niet bestemd voor de hond.....

Hondenbelasting is gewoon een heffing op hondenkarren vervoer van vroeger uit....

Maar boetes voor loslopende honden en niet strondopruimende baasjes mogen ze wat mij betreft flink, maar dan ook heel flink verhogen. Dat is denk ik het enige wat schijnt te werken tegen aso gedrag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:29

ach, ik betaal ook dure accijns op de diesel maar zie daar voor mijn idee ook nooit wat van terug..

Bedoel maar, ik betaal de hondenbelasting wel en het zal wel. Echter dat komt denk ik ook omdat ik op het platteland woon en wij hier vele km polders hebben waar we prachtig kunnen lopen met losse honden en daarnaast ook km's lange zeedijk waar we mogen komen en kunnen zwemmen met de honden. ;)

Zou wel willen dat de hondenbelasting eens gedeeltelijk naar het dierenasiel zou gaan i.p.v. allerlei andere rare dingen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:35

A_man schreef:
90,- per hond per jaar of het nou een deense dog met een drol van 3kilo is of een chihuahua met een drolletje nog kleiner dan een kat, je betaald hetzelfde ABSURT!
ik heb 2 chi`s betaal 180,-per jaar.. mogen bijna nergens los, ja langs een fietspad??? wie verzint dit.
ik liet ze laatst loslopen in een park blijkbaar op een kinder speel plek ( een afgelegen strandje :S waar niemand was! ) ja hoor een boete van 120,- ( nog voor 1 hond gerekend ook dus had enigsinds mazzel ) kom op he waar gaat het heen met al die betalingen die we moeten doen.
Drollen die je moet opruimen anders krijg je een boete van 120,- (hier in alkmaar)
en katten eigenaren wat betalen die?? Niets!!

ik ga geen belasting betalen voor mijn kat die nooit buiten komt ;)
bij ons zaanstad is de honden belasting geloof ik tussen de 60 en 70 euro.

maar ik ken genoeg mensen die dat gewoon niet betalen :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:59

NathalietjeB schreef:
Colway schreef:
@ NathalieB, zelf een kat nemen, ben je van de kattenpoep af ;-)

Ik heb 3 katten lopen, de buren zijn er soms niet blij mee, snap ik best, heb al gezegd dat ze de tuinslang er maar op moeten zetten als ze ze zien, en 1 ervan gaat altijd met z'n vieze/stoffige pootjes op de wekelijks gewassen praalauto van de buurman zitten

nah hoef nog geen kat misschien ooit later maar die gaat mooi niet naar buiten toe...leert maar kakken op de kattenbak :j en anders aan tuigje naar buiten en gewoon netjes kattenkak opruimen net zoals ik bij me hond ook hoor te doen :j

Dan kan je beter een pluche kat nemen denk ik

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:35

het belachelijke vind ik dat het per gemeente verschilt. Toen ik een tijdje in Bladel woonde (brabant) betaalde ik dus geen hondenbelasting. Wat mij opviel was dat iedereen daar zijn stront opruimde, iedereen liep met zakje en stonden ook bakken voor, ik deed het overigens ook braaf. Werd ook op gecontroleerd. Hier in Almere betaal ik gewoon voor 200 euro per jaar! voor mijn twee honden (chihuahua en flatcoated retriever). Weiger ook om hun stront op te ruimen, betaal genoeg hondenbelasting.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:53

Topic nummer 1000 over dit onderwerp....

briitje schreef:
Jep je hebt helemaal gelijk. En vaak moet je zelf ook nog eens de stront opruimen. Daarvoor betaal je toch ?

Nee, daar betaal je niet voor. Hondenbelasting wordt niet gebruikt om faciliteiten voor de honden te maken/poep te ruimen. Hondenbelasting is een soort rijtuigen belasting uit 1800 nog wat, toen honden nog voor een wagentje liepen. Het geld van de hondenbelasting komt op de grote hoop en worden dus allerlei dingen van betaald, van nieuwe speeltuinen tot noem maar op. Het is aan de gemeente om te bepalen of ze hondenbelasting innen en óf ze er iets voor de hondeneigenaren voor terug doen.

Hier betalen we per hond 90 euro, hebben opruimplicht (logisch), geen plekken waar ze los mogen, regelmatig BOA's die boetes uitdelen voor loslopende honden en maar een paar plekken waar de hond uberhaupt zijn behoefte mag doen ondanks de opruimplicht.

EDIT: En die boetes vind ik meer dan terecht, aangezien het ook nog gevaarlijk is. De plekken waar honden hun behoefte mogen doen hier, zijn allemaal langs drukke wegen.

Nu gaan wij dus met een aantal hondeneigenaren een brief sturen of er ergens een omheind losloopveld kan/mag komen. We zijn als gemeente gefuseerd met een aantal andere dorpen, die wel losloopvelden hebben. Sinds 1 januari is de hondenbelasting gelijk getrokken, maar zijn we het enige dorp dat geen losloopvelden heeft

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:11

Wij betalen rond de 150 euro aan hondebelasting. Maar er wat van terug zien? Nee hoor..

Honden mogen niet los. Poep moet opgeruimd worden. Je moet zakjes bij je hebben. Ze moeten gechipt zijn. En er is geen één plek waar ze wel los mogen lopen, ook geen omheind veld.

Het is zelfs zo dat je meerdere zakjes mee moet hebben, want heeft je hond gepoept en heb je het opgeruimd, ben je alsnog de klos als je op de terugweg gecontroleerd word op poepzakjes.

Afzetters!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:11

:+

En daar zijn de gefrustreerde hondenbezitters/kattenhaters die ik al voorspelde... :z Schrijf je gemeente een klachtenbrief, ga naar je gemeentehuis, whatever, klaag daar, doe iets, maar hier elke maand een topic openen hierover lost niks op...

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:27

Bij ons gaan ze langs de waterweg waar iedereen altijd zijn honden uitlaat omdat dat het enige gebied is waar ze los mogen lopen in de buurt, nu ook een kinderspeeltuin maken.. Daar is nu ook een petitie voor gestart.. helaas met nog maar heel weinig handtekeningen :')..
edit: dus wij doen er wel wat aan maar vraag me af of het gaat helpen..

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:19

jeeej het voorstel gaat waarschijnlijk niet door :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:22

In onze gemeente hoef je helemaal niets te betalen voor hondenbelasting! :D Optie om te verhuizen misschien? Nee grapje, wel erg vervelend allemaal.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:26

ik betaal 165 p/j voor mijn 2 hondjes,we hebben uitlaatstroken en losloopgebieden rondom de flat,maar blijf het wel veeel geld vinden!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:27

Haarbal schreef:
:+

En daar zijn de gefrustreerde hondenbezitters/kattenhaters die ik al voorspelde... :z Schrijf je gemeente een klachtenbrief, ga naar je gemeentehuis, whatever, klaag daar, doe iets, maar hier elke maand een topic openen hierover lost niks op...

En dit is ook iets dat je van te voren weet.
De hondenbelasting is nou niet bepaald van gister haha

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:58

hier moeten we ook iets van 85 euro betalen en de stront zelf opruimen. waar betaal je dan voor??
hier zijn veel klachten over gekomen bij de gemeente maar zij willen het niet schrappen en ook niet opruimen. opruimen zou meer kosten dan ze aan belasting binnen zouden krijgen en de plekken waar de honden normaal los mochten lopen zijn nu voorzien van hondenuitlaat-paaltjes en door de hele woonplaats zijn vuilnisbakken geplaatst voor de poepzakjes. en tja, dat moet ergens van betaald worden he........
oh ja, ze hebben ook een paar losloopgebieden gemaakt..... naast 60 km wegen zonder hekje erom heen.

in de plaatsen rond utrecht is het beter geregeld. speelvelden welke afgesloten zijn zodat ze zonder gevaar rond kunnen rennen. wel stront zelf opruimen maar dat zou ik er dan wel voor overhebben.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 22:56

Ik zou het er ook voor over hebben om mijn stront op te ruimen (doe het nu al), als we er een leuk losloopgebied voor zouden terug krijgen.., en dat hoeft echt geen 10 hectare groot, gewoon een mooi parkje/groot grasveld met wat bomen ofzo, eventueel met een hek eromheen, dan zou het ook langs een druke weg kunnen..

Maar nee we krijgen hier weer 2 grote super moderne nieuwbouwwijken erbij met dure villa's erop..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:08

En? Heb je ondertussen al actie ondernomen voor verbetering van de faciliteiten voor de hond? :)
Het komt er echt niet vanzelf hoor :D

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:16

Toevallig dat ik ook liep met deze gedachten! Ik woon in Rosmalen, in een nieuwbouw wijk! Er zijn hier veel honden maar geen voorzieningen, tja we hebben een klein groenstrookje naast het water (1,5 mt) maar daar hebben wijkbewoners (zonder hond) borden ingeprikt dat honden verboden zijn!! Daarnaast is er ruimte voldoende om een uitrenveld of dergelijke te creeeren, en dan vraag ik mijzelf ook af waarom ik eigenlijk hondenbelasting betaal..... Velden genoeg, die er allemaal verwaarloosd bij liggen, maar de honden mogen er officieel niet op!!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 09:14

Ik heb er een mail uitgestuurd, en wacht op een antwoordt terug. ;)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:25

wat ben ik blij dat ik in westervoort woon zeg,heb hier niks te klagen over wat ik moet betalen (nja dat het veel geld is maar goed).

Mischien omdat ik op een goeie locatie woon (naast het park),bij mijn schoonouders is het weer minder leuk want daar mag je ze niet loslaten lopen en moet je 10minuten lopen voor je bij t veld bent,maar goed dat is niks erg aan want er is een lang stuk om te lopen en een veld en het gras wordt veel gemaaid en de poep ook regelmatig opgeruimd.

idd heb je al reactie terug.?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:26

Hondenbelasting gaat op een grote pot, en word niet besteed aan honden-faciliteiten en diensten persee..
Dit staat ook ergens op de site van je gemeente als het goed is..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:14

Ik betaal meer dan 200 euro voor 2 honden.
we moeten zelf de poep opruimen, behalve in losloopgebiedene en buiten de bebouwde kom.
Zo'n losloopgebied maken ze dan naast een drukke doorlopende weg,uiteraard zonder hekjes eromheen.
Daar laat ik mijn honden dus echt niet los.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:04

Wij hoeven geen belasting te betalen gelukkig, toen ik in rotterdam woonde, was dat wel altijd veel. maar hier niks. in het begin geloofde ik het ook niet heb 3 x gebeld. 3x zelfde antwoord nee mevrouw hoeft u niet te betalen doen wij niet aan. Nou ja dan maar geluk. ook geen bordjes hier in de buurt van verboden voor honden etc elk stukje gras zou honden mogen als de mensen in de straat niet zo zeurde:P