Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:59

magda_90 schreef:
Als fokken zonder papier verplicht gaat worden dan zullen de rasstandaarden nog extremer worden. Het probleem ligt bij de fokkers, keurmeesters en raad van beheer zij moeten veranderen. Pas dan gaat er gelet worden op gezondheid en niet op uiterlijk.
En dan zullen er ook weer normale prijzen gaan komen verwacht ik.

Je zal bedoelen met papier ;).
Het probleem van de kosten ligt niet bij de fokkers... De raad van beheer legt zoveel regels op(+kosten) dat je niet ander kan als fokker... Ja broodfokken dat kun je gaan doen.
Daarnaast is het mbt gezondheid erg overtrokken hoor. Ja sommige rassen ben ik hethelemaal mee eens. Maar als je ziet wat wij doen aan fotograferen etc, hoe oud onze honden (en nafok) gemiddeld worden, geven wij niet voor niks 'fokkersgarantie'. En elke fokker die achter zijn/haar product staat (en er dus van overtuigd is gezonde goede honden te fokken) zou dit kunnen doen.

Bovendien als je een stamboomloos dier koopt, is dat echt geen garantie dat die 'wel'gezond is.... In tegenstelling, hier worden veel honden (met name kleine) van straat geplukt, gaan naar polen en hebben daar het hele jaar door jongen, om ze vervolgens hier weer te verkopen... Tja en als er dan mensen zijn die 'stamboomloos' de voorkeur geven gaat dit echt niet stoppen.

Mijn mening is of ga naar het asiel of koop een stamboomhond.

*Overigens de oneerbare voorstellen die wij krijgen := is niet te filmen, we hebben momenteel een nestje teckels liggen, (kosten 1000,-) zijn er serieus mensen die (200) gaan bieden.... Of allerlei zielige verhaaltjes op gaan hangen, sorry hoor maar of spaar door of ga naar het asiel of bedenk dat je financieel helemaal geen hond kan onderhouden... Bovendien reken ik ze meestal even voor wat de kosten ervoor zijn die wij hebben moeten maken en dan piepen ze wel anders :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:02

Ik bedoel met papier, mijn telefoon werkte even niet mee sorry.

Ik moedig de achterkamer praktijken ook niet aan, ik keur het fokken van rashonden (via welke weg dan ook) af. Er zijn rasstandaarden en hoe fokkers ook proberen gezonde dieren te fokken die richtlijnen vind ik niet gezond. Kijk maar naar de Cavalier, Dalmatier, Bullen etc. Allemaal richtlijnen waardoor het ras dat ras is, maar ik kan er persoonlijk niet van genieten als ik weet er áltijd wel iets in het lichaam is waar ze last van hebben of hun beperken.

Ik sta wat dat betreft ook compleet achter de visie van de KNMvD en Recht voor Dieren.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-04-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:07

Franse bulldogjes, Mops en Engelse Bulldoggen hebben ook last van ademhalings problemen omdat de stop en de neus steeds korter gefokt word (mode)
Chi's met stamboom betaal je tussen de 1000 en 1500 euro. Het risico van het fokken met dit ras is enorm groot.
Een echte chi heeft een appelhoofdje, waardoor de uitdrijving bij de geboorte bemoeilijkt word en 75% van deze hondjes dus een keizersnede nodig heeft. Plus komt er nog bij dat deze hondjes maar hele kleine nestjes krijgen, 1 tot 3 is normaal, daarboven bestaat al risico voor moeder en pups. Grotere nestjes zijn vaak té klein en meer risico op interne ziektes. Dan komt er nog nestcontrolle van het fci bij, het chippen, ontwormen, enten, speciaal voer (normaal puppy voer voor kleine rassen is al te zwaar voor chi's ). Uitpuilende oogjes heeft niks met "te kleine" schedeltjes te maken. Pikinezen, cavaliers, pinchers etc hebben ook uitpuilende oogjes en deze honden hebben ook niet te kleine schedels.
Maar ondanks de hogere onkosten die men kán hebben bij het fokken van Chi's vind ik ook dat men té veel vraagt voor een pupje.
Zelf heb ik een mixje van een Chi x Mexicaans naakthondje.. ze is nu 8 maanden en 2 kilo..geweldig hondje, nooit ziek en een super karaktertje, heb er 275 voor betaald, dat vind ik persoonlijk al meer dan genoeg voor eender welk ras / niet ras dan ook.

Lottie84

Re: Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:11

Als je een goede fokker hebt dan zijn er geen ademhalingsproblemen, een goede fokker let namelijk zelf ook op welzijn van de honden. Mijn Engelse Bulldog (vol papier) heeft geen problemen met haar ademhaling. :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:14

Uitpuilende ogen hebben alles te maken met te kleine schedels. De neus moet steeds platter en de hersenkom steeds kleiner maar de ogen kunnen niet kleiner dus die zullen uitpuilen.
De hondenrassen die jij noemt staan juist bekend om te kleine schedels.

Lottie, er zijn wel fokkers die de gezondheid belangrijk vinden maar zolang dit soort afwijkingende rassen gefokt worden kan ik het niet gezond noemen. Daar voor heb ik te veel zieke rashonden in de praktijk gezien. Is het wel niet de ademhaling dan wel de voortplanting wat niet natuurlijk kan verlopen. Er is áltijd wel iets.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:26

Voortplanting heb ik gelukkig geen last mee, onze twee is geholpen. Er zijn genoeg dieren (zonder baas) op de wereld.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:36

Ben het er ook mee eens dat er exorbitante prijzen worden gevraagd voor stamboomloze "chi" pups. Vaak zijn het dieren uit 'fokfabrieken' of geimporteerd uit het Oostblok. Dieren die ziekelijk zijn en niet zelden het loodje leggen op jonge leeftijd.

Natuurlijk zijn er ook mensen die af en toe een nestje hebben van twee zg Chihuahua's. Maar elk geld van meer dan 300 euro is teveel voor een stamboomloos dier.

Echter, 1000-1500 euro voor een Chi met een stamboom is ook enorm veel geld. Heb er zelf 3, gekocht bij een erkende fokker die zich houdt aan de regels van de NCC en de FCI. Maar ik weet iig zeker dat mijn hondjes geboren zijn uit goede ouders met bij elkaar passende bloedlijnen.
Maar voor de meeste rashonden betaal je tegenwoordig minimaal 1000 euro.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:38

Magda,heb je zelf ook honden gefokt of shows gelopen? Ik zit mijn hele leven in de honden , zowel gefokt en show gelopen. Bij top fokkers over de vloer geweest maar geen een fokt naar wat de keurmeesters willen zien maar met hun gezond verstand.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:43

Il zit aan de andere kant van deze wereld aan de kant van de gezondheidszorg; dierenartsen. Ik heb daar veel ellende gezien. Ik sta daarom compleet achter de KNMvD en Recht voor Dieren.
Zelf heb ik een rashond met stamboom die gezond zou zijn (jachthond) maar zijn papieren waren geen garantie tegen erfelijke ziekten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:38

Maar jij ziet de zieke dieren en je weet niet of het er een met stamboom is of niet. Als ik hier vraag heeft u een echte bv Labrador zeggen mensen ja maar dan blijkt die vaak zonder stamboom. De gezonde honden zie je niet in je praktijk. Help me even herinneren wat die twee organisaties ook al weer willen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:27

Ik kan me volledig vinden in de standpunten van magda_90! _/-\o_

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:35

een maand geleden was ik ook opzoek na een leuke chi,met papieren vond ik te duur ben dus gaan zoeken zonder papier,maar ik vond zelf 600 euro ook veel geld voor eentje zonder papier,toen kwam ik een advertentie tegen gratis af te halen een jack russel gekruist met teckel,heb hem nu een maand en ben er heel blij mee,een chi blijft toch een wens,maar nu heb ik wel een een steviger soort hond.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:57

shilady schreef:
Vind ik toch wel erg prijzig voor hondjes zonder papieren waar je niet zeker van weet hoeveel percentage chihuahua erin zit :o
En daarnaast mag je dan ook aannemen dat de ouders dan 9 vd 10 keer ook niet getest zijn op het een en ander
dus je moet veel geld neerleggen voor een hondje wat veel risico heeft op bepaalde afwijkingen en je weet niet tot hoever hij raszuiver is...

Wat vinden jullie hier van??

Ik zit zo afentoe is te kijken maar heb toch echt het idee dat zoon beetje iedereen het voor het geld doet nestjes van dit ras fokken zonder papier en dan de hoofdprijs ervoor vragen

Mijn chi kostte 600,-,zonder stamboom... Me betaal je zo'n 1000 tot 1500

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:06

600 is normaal... Chi pups moeten namenlijk speciale dekens als pup omdat ze warm moeten blijven... En nog veel meer :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:08

Speciale dekens? Nog nooit van gehoord..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:15

Lottie84 schreef:
Speciale dekens? Nog nooit van gehoord..

Ik eerst ook niet maar mijn fokker heeft het me verteld, e raken als pup onderkoelt als ze dat niet hebben ofzo? Vind het zelf een beetje vaag maarja, ze gebruikte ze wel..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:16

Ze hebben toch een warme mama en een warm plekje in huis mag ik aannemen? :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:22

Lottie84 schreef:
Ze hebben toch een warme mama en een warm plekje in huis mag ik aannemen? :D

Dat ook.. Maar ik weet hier niet zoveel zelf van ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:25

Helaas is er veel broodfokkerij op het moment. Marktplaats staat er vol mee. Vind het een slechte ontwikkeling.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:28

Optisana schreef:
600 is normaal... Chi pups moeten namenlijk speciale dekens als pup omdat ze warm moeten blijven... En nog veel meer :)

Die kende ik nog niet,heel apart.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:31

Ze kunnen je een boel aanpraten om de prijs te rechtvaardigen :j

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:41

zeker nooit van een warmtelamp gehoord?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:42

En nee..papieren zijn inderdaad geen garantie dat er geen erfelijke ziekte ontwikkel,maar het risico is veel male kleiner. ( en,zal nu vast veel mensen over me heen krijgen...HD en Ed zijn NIET per definitie erfelijk)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:44

Ik ben het met je eens Catalyst1.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:25

Thanx Kohtje!