wat doe jij als je moet werken en je huidier is ernstig ziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: wat doe jij als je moet werken en je huidier is ernstig ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:13

Ik kan mij voorstellen dat je huisdieren op nr. 1 staan. Dat betekent dat je iemand regelt, het beest naar de DA brengt of een dag vrij vraagt/neemt, desnoods neem je jouw konijn mee naar je werk in een reiskooi, maar wat je dus niet kan doen is je ziek melden. Dit is dus het ongeoorloofd of grijs ziekteverzuim. Dan zie ik hier op Bokt regelmatig topics over de bedrijfsarts/arbo-arts, gek zeg, hoe zou dat nu komen. Belachelijk!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:17

Gaat het bij je nijn om ec? Dan stress voorkomen en absoluut niet mee gaan slepen. Dwang voeren geeft al erg veel de tress ook. Mocht het ec zijn en je vindt extra info fijn, de pb staat open

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 01:13

Dit soort dingen moet je voorkomen dat ze ter sprake komen als het aan de orde is.

Dit advies heb je nu niets meer aan maar is wel iets om ter sprake te brengen in een gesprek.

Als mijn paard/kind/kat niet zonder mijn zorg kan zal ik proberen om daar wat voor te regelen. Dat kan een oppas zijn aan huis, in het geval van een huisdier ook een goede vriend die regelmatig even gaat kijken en de verzorging doet.

Mijn baas weet dat als er een noodsituatie optreed ik als eerste zelf een oplossing probeer te zoeken en als me dat niet lukt samen met mijn baas een oplossing probeer te zoeken. Dat kan in jouw geval dus een optie zijn als een uur later beginnen zodat je konijn bij een opvangadres kan onderbrengen. Dat uur kan je later in de week inhalen of opnemen van je vakantieuren. Ziekmelden vind ik geen optie. Je bent immers prima in staat om te werken. Ziek ben je als je niet kan werken omdat je niet helder kan denken van de koorts, continue staat te kotsen etc.

Je hebt met je baas de afspraak dat hij je betaald voor je inzet. Als jij je niet wenst in te zetten zonder geldige reden; waarom zou je baas je dan moeten betalen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:53

Als het mijn hond is dan blijf ik ook thuis. Voor de muizen of vissen niet.

Hoe is het nu met je konijn TS?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:11

Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat ts :(:) En wat hebben sommige hier botte reacties zeg 8)7

Ik heb me 1x een dag ziek gemeld. Voor de rest sta ik altijd klaar voor mijn werk, werk nu ook op 1 maand na een heel jaar zonder enige vakantie.
Die ene dag was de avond ervoor mijn hond weggelopen. Had geen idee waar ik zoeken moest en achteraf is het ook maar goed dat ik thuis gebleven ben, werd rond de middag gebeld door de dierenartspraktijk dat hij daar binnen gebracht was.
Mijn baas zou mij overigens nooit vrij hebben gegeven voor zoiets. Ziek melden gaat hier al moeilijk.

[edit] als een van de dieren ziek zouden zijn, zou ik ze naar mijn ouders brengen. Voor pony's zou ik de dierenarts bellen die dan maar een assistent meeneemt en een halster ophangen.
Laatst bijgewerkt door DeSa op 20-04-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:11

ben ook benieuwd hoe dit wordt opgelost. denk dat je toch je konijn zult moeten meenemen. verwarming in de auto hoog, en op je werk warm neerzetten.

Hier blijf ik alleen thuis als een van de paarden echt heel erg ziek is.
paar maanden geleden een flinke koliekaanval gehad en niemand die kon oppassen. wel eerlijk aan de baas verteld die speciaal hiervoor inval moest regelen voor mij.
dit later wel goedgemaakt met niet moeilijk doen over bv werken dag na kerst en oud en nieuw etc
maar bij kleinere dieren heb ik gelukkig opvang in de vorm van ouders die ze eventueel meenemen naar de dierenarts of medicatie geven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:19

Konijn? Heel simpel, in de kooi en met kruik erbij en een handdoek over de kooi en t is warm zat en heel goed te doen. Juist handig dat het een konijn is.

En anders naar de DA brengen om het te laten verplegen als je werkt, kost geld maar als er niks anders is.

Dat is wat ik zou doen.

En als het heel oud is en niet meer te redden, dat het evengoed dood zou gaan en het lijdt zou ik het in laten slapen om het lijden in te korten, klaar.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:20

Oei wat een dilemma in deze slechte tijden van werk vinden..
1 ding staat vast in mijn geval, ik was thuisgebleven..een muis, een hond, een paard, kan me niet schelen, over elk dier hebben we een verantwoording en als dit niet pgelost kan worden middels meebrengen of iemand anders om hulp kunnen vragen..dan blijf ik thuis. Ze mogen een vrije dag van me wegnemen ervoor, ben altijd op mn werk, ziek of niet ziek, maar als mn dieren wat hebben, neuh..dan ben ik dr gewoon niet en in jouw geval is het zo te horen heel serieus.
Sterkte meis!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:03

Bedankt allemaal.

Ik heb mijn konijntje gisteren in laten slapen.. Hij kon niet meer.. Hij viel iedere keer om, kon niet meer op zijn beentjes staan. Dus ik heb de keuze gemaakt om hem niet verder te laten leiden.

Mijn konijn had Myxomatose. Een ziekte die 95% van de konijnen niet overleefd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:04

DeSa schreef:
Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat ts :(:) En wat hebben sommige hier botte reacties zeg 8)7

Ik heb me 1x een dag ziek gemeld. Voor de rest sta ik altijd klaar voor mijn werk, werk nu ook op 1 maand na een heel jaar zonder enige vakantie.
Die ene dag was de avond ervoor mijn hond weggelopen. Had geen idee waar ik zoeken moest en achteraf is het ook maar goed dat ik thuis gebleven ben, werd rond de middag gebeld door de dierenartspraktijk dat hij daar binnen gebracht was.
Mijn baas zou mij overigens nooit vrij hebben gegeven voor zoiets. Ziek melden gaat hier al moeilijk.

[edit] als een van de dieren ziek zouden zijn, zou ik ze naar mijn ouders brengen. Voor pony's zou ik de dierenarts bellen die dan maar een assistent meeneemt en een halster ophangen.

Dat je huisdier op nr. 1 staat en dat je daar je verantwoording voor neemt is een normale zaak, maar NIET dat je jezelf ziek meldt van je werk. Dan dupeer je jouw werkgever en eventueel je collega's.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:05

Somebitch schreef:
Bedankt allemaal.

Ik heb mijn konijntje gisteren in laten slapen.. Hij kon niet meer.. Hij viel iedere keer om, kon niet meer op zijn beentjes staan. Dus ik heb de keuze gemaakt om hem niet verder te laten leiden.

Dat is sneu, maar inderdaad beter dat je hem hebt laten inslapen. Sterkte!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:10

Somebitch schreef:
Bedankt allemaal.

Sterkte TS, het is een rotziekte.
Weet je; zodra je een konijn moet dwangvoederen is het vaak al einde verhaal....
Veel sterkte!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:11

Kopt, in eerste instantie zei ik tegen mezelf, als ik moet gaan dwangvoeren stop ik ermee. :o
Maargoed, hij at het dwangvoer goed dus toch maar niet gedaan en hem een kans gegeven, totdat hij zelf aangaf dat het genoeg was.

Hij had er longontsteking bijgekregen en wilde toen helemaal geen dwangvoer of water meer.. Ik zag het toen al aankomen..

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:16

Ach, verdrietig om te lezen dat je hem hebt moeten laten inslapen. Maar dan wel een een moedige en goede beslissing geweest.
En Rumpleteaser heeft wel gelijk, zodra het dwangvoederen erbij komt kijken wordt het heel lastig.
Veel sterkte er maar mee......

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:37

Och jeetje. Maar om even op je vraag terug te komen, hier neem ik vrije dagen voor op. Ik heb gekozen voor dieren (geen kinderen) voor kinderen neem je vrije dagen op als je even onbemand zit, du sook voor dieren. Ze zijn imo gelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:59

sterkte hier mee!

Dit is idd een enorme rot ziekte. Laat hier mijn nijnen er elk jaar voor enten maar dan is het nog afwachten of ze het krijgen (als ze het krijgen dan wel vaak een mildere vorm). Hier nu wegens verwondingen nog anti biotica bij 1 konijn en paar weken hierna laat ik ze weer enten want het is wel tijd inmiddels.

Nijnen hoef je nu nog maar 1x per jaar te enten overigens met een enting van Nobivac. Bij de DA in Moerstraten is dat nu 25 euro inclusief consult. Goed te doen dus en hopelijk voorkomt het bij een volgend konijn dat je het nog eens overkomt.
Overigens, mocht je weer voor nijnen gaan, samen vinden ze het vele malen leuker ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:02

Uhmm mijn konijn zat gewoon samen hoor. Ik heb ze enkel uitelkaar gehaald toen ik de Myxomatose heb opgemerkt.

Ik weet het van het enten, dat gaan we ook zeker doen en inderdaad ben ik op de hoogte van de kosten en het hoe of wat. ;) Nog een keer overkomen zal mij niet gaan gebeuren.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:44

enten is onzin, ik heb hier al meer dan 35 jaar konijnen rondlopen die nog nooit een enting hebben gehad, verzwakken ze alleen maar van. Nog nooit een gestorven aan myx, alleen ouderdom of mss een keer een gebroken ledemaat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 14:45

Fijn dat jij er zo over denkt. Maar ik niet meer.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:00

Ziek melden voor een ziek dier, schandalig. Dan neem maar een dagje vrij als je het niet anders op kan lossen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:05

Ben ik dan de enige die, als mijn paard op sterven zou liggen, niet zou gaan werken? Het zou me echt niet kunnen schelen, wat mijn baas daarvan vindt. Stel dat het paard overlijdt, als ik aan het werk ben, want ik moest zo nodig gaan werken... Nou heeft mijn konijn ook EC gehad (ook hieraan overleden) , en ben ik toen wel gaan werken. Maar bij mijn paard... Vrije dag opnemen of iets dergelijks, en als het echt niet anders kan; ik laat mijn paard niet in de steek. Ik zou me niet ziek melden (zogenaamd), maar ik zou gewoon zeggen dat ik niet kom. :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:34

kimmysan; een paard is heel wat anders dan een konijn ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:48

Electra63 schreef:
DeSa schreef:

Dat je huisdier op nr. 1 staat en dat je daar je verantwoording voor neemt is een normale zaak, maar NIET dat je jezelf ziek meldt van je werk. Dan dupeer je jouw werkgever en eventueel je collega's

En uiteindelijk ook jezelf als je contract niet verlengd word, uitkering, reintegratie etc etc en dat voor een muis.
Dan zorg ik wel dat het desbetreffende beestje bij een dierenarts terecht komt om daar verzorgd te worden. Meestal zitten er wel meerdere dierenartsen in de buurt.
Of misschien op stal waar je paard staat.

TS: sneu voor je konijn maar je hebt je best gedaan. :(:)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:19

Ik had een keer vergadering terwijl ik de hele nacht wakkeer ben geweest omdat mijn hond erg ziek was. Overlegd met de manager, dat ik hem niet alleen wilde laten dus of met hem kwam, of niet (hij spuugde niet meer maar ik vertrouwde het niet om hem alleen achter te laten).
Had ik een werkdag gehad, dan weet ik het niet. Het is toch een noodsituatie en een kind laat je ook niet alleen thuis. Ik werk in een team en we helpen elkaar, dat is fijn. Het ligt er denk ik ook aan, je weet wat je aan elkaar hebt en als iemand echt een keer in nood zit, dan help je diegene. Toen mijn kat was doodgereden kreeg ik vrij. Toen collega haar paard overleed kreeg ze vrij. Dat vang je met elkaar op, beetje menselijkheid naar elkaar toe.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:03

Je heb alles gedaan wat je kon, sterkte met het verlies.