Nee hoor, dit is een pennetje net wat de dokter gebruikt om in je ogen te schijnen. Wordt helemaal niet heet. Kosten: 11 euro incl. batterij.
darwin
Geplaatst: 21-04-12 11:06
Oh das handig, ik heb zo'n originele schouwlamp, maar dat lampje wordt bloedheet, dus ik schouw altijd heel snel anders ben ik bang dat dat het kuiken schaadt.
ik meld me even... wat een gaaf filmpje! leuk om te zien. we hebben hier wel 2(!!!!) kipjes, waarvan we 1 als kuikentje kregen, die waren eigenlijk met zn twee, maar toen ze ouder werden is één van hun de kennel in gelopen... hap slik weg kip.. rip. Een nieuw kipje, iets ouder en aan de leg, bij gekocht en nu weer twee kipjes rijk! wyandotte krieltjes
ik wil er graag nog wat bij, maar ben er nog niet over uit welke.. toch weet ik wel dat ik ze vanaf kuiken wil, dan worden ze zo leuk tam en dat vinden de kinderen zo leuk! (en ik ook )
dus ik lees rustig mee en wacht op lieve pluizige kuuken fotos!
darwin
Geplaatst: 23-04-12 20:50
Ik verwacht woensdag of donderdag de eerste kuikens onder de hen en die in de broedmachine moeten Zondag uitkomen. Vanavond nog even de eitjes onder mijn andere zijdehoender schouwen, die moeten volgende week uitkomen.
darwin
Geplaatst: 23-04-12 22:24
Grrrrrrrr net eitjes geschouwd en maar 3 van de 8 bevrucht
Jee Darwin, wat balen! En ze moeten eerdaags al uitkomen? Volgende keer al met een dag of 4/5 schouwen, dat je al eerder eieren kan vervangen? Hopelijk zijn het allemaal hennetjes voor je.... Plaats je foto's als ze er zijn?
darwin
Geplaatst: 24-04-12 11:37
In de broedmachine shouw ik meestal met een dag of 5 -6, maar die hen wilde ik niet vervelen de eerste dagen en toen is het eigenlijk blijven hangen. Van mijn vorige broedsel had ik 1 kuiken gehouden (een platenbonte) van de 22 en mijn man heeft die vanmorgen horen kraaien, dus die kan ook weer vertrekken Ben je ze 4 maanden aan het voeren en dan blijkt het een haan te zijn.
wat leuk zeg... ik heb hier een broedende kip, zit op 4 eieren.. als ik 3 weken aanhou komen ze komend weekend uit... als er wat in zit natuurlijk. ik zal eens kijken of ik nog ergens een zaklamp heb.. ben wel benieuwd
darwin
Geplaatst: 24-04-12 11:55
Pieteritus1 schreef:
Damn, dat is wel balen. Kan het aan de temp van je broedmachine liggen?
Hoe bedoel je ?, in de broedmachine gaat alles goed.
Oke. Ik meen dat het zo is dat wanneer de temp van je kip laag of hoog ligt, je afhankelijk daarvan veel hanen of hennen krijgt, maar dat zou ik na moeten zoeken op het Net. Broedmachine vind ik persoonlijk niet zo leuk al gewoon een kip op eieren. En omdat ik kippen zat heb en er altijd wel ééntje wil broeden, doe ik het op de natuurlijke manier. Ik fok ze ook niet voor de verkoop, maar voor eierproductie en eigen vlees. Dit keer heb ik mengelmoesjes, welke ik volgende keer weer ga kruisen met een 100% merkhaan. Zo lang je er niet mee naar de markt gaat, is dat leuk om te doen. Nu is het vleeskip x legkip en vleeskip x vleeskip en wat daaruit komt, vind ik wel grappig om te zien.
Ik vermoed dat er nu gewone NH blauwe komen (die hebben witte veren met een grijs randje, soort van geschubt, zie plaatje vorige pagina). Van de Leghorns x NHblauw verwacht ik een kip die wit of heel lichtgrijs is. Maar het is maar afwachten wat het gaat worden. Nog een paar dagen (5 om precies te zijn) en dan moet het gaan 'beuren!
Bij mijn hennen bevochtig ik de eieren nooit vóór het uitkomen, ivm de schaal die dan makkelijker opengaat, denk ook niet dat ik dat nu zal doen? Kip 'zweet' toch ook de eieren wel vochtig?
Bij kippeneieren heeft de temperatuur niks te maken met het geslacht van de kuikens, ik geloof dat dat bij water/zee schildpadden wel het geval is. Ik had bij mijn vorige broed 22 kuikens en daar heb ik er maar 1 van gehouden en dan is de kans natuurlijk 50/50 op een hen of haan.
Eieren nat spuiten doe ik ook nooit, doordat het water op de schaal verdampt koelt het ei juist af net zoals bij mensen die zweten. Daarbij moet je in de laatste dagen de broedmachine het liefst niet meer openen.
Imker
Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-12 12:39
Zal vanavond nog eens proberen te schouwen, wellicht kan mijn bijrijdster/naja, fulltime rijdster van mijn ene paard mij even helpen. Dan zal ik 'em weer uploaden. Is dan dus dag 15. Wil mijn kip niet iedere dag vervelen met gepruts onder haar buik.
Heb al wel vast kuikenopfokgraan 1 gekocht (vanaf dag 3) en een ministolpje van 1l water. Bakjes water werkt niet, daar verzuipen kuikens in en de eerste 2 dagen eten die kleintjes (bijna) niet. Als ze dan uitkomen heb ik iig 1 kg voer. De rest haal ik daarna wel. Hen en kuikens gaan pas terug naar de overige kippen als ze MINSTENS een week of 6 oud zijn en ze zich een beetje kunnen verweren (en niet tussen het gaas door kunnen friemelen).
Edit: in het begin van het topic begon er iemand over een graszode onder het nest, voor het vocht. Maar mijn kip zit op een bedje van strokorrel met daaroverheen hooi. Ze zit heerlijk volgens mij (heb haar nog niet horen klagen). Ik zal er eens een foto van maken. Een kuubbak is echt ideaal om je hen in te laten broeden. Kuikens kunnen er niet uit, ongedierte kan er niet in!
jiperdepip
Geplaatst: 24-04-12 12:54
hey wat een leuk topic!
hier eten de kuikens al na 1 dag en ik begin eigelijk altijd direkt met kuiken opfok nr 2 dit werkt naar mijn idee prima. een kuubkist inderdaad super fijn om de kuikens in te laten opgroeien deze gebruiken wij ook graag een voordeel vind ik ook dat je hem na gebruik gemakkelijk schoon kunt maken.
als een kip op eieren zit regelt ze de vochtigheid zelf, en hoef je er niets aan te doen bij de broedmachine gaat de luchtvochtigheid hier vanaf dag 18 flink omhoog normaal staat hij op 45% en vanaf dag 18 gaat hij dan naar 70/75 % als het goed is kun je vanaf dag 21 dan kuikens verwachten.
Schouwen doen wij tussen de 7 en 10 dagen met een daarvoor bestemd led lampje (echter zit deze bij ons ingebouwd in de machine) wij verwachten aankomend weekend weer zon 120 stuks