1 jarige chihuaha loopt weg van kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:36

Hallo Annemiek!

Ik lees dat je er over denkt clickertraining te gaan doen met je hondje! Clickertraining is heel erg leuk, maar ook best wel moeilijk. Zelf heb ik meerdere dieren met de clicker getraind en ik wil je best even op weg helpen. Ik ben regelmatig in Arnhem en omgeving te vinden en kan dan eventueel ook even richting Westervoort komen als je wilt. Als je het fijn vindt kan ik je uitleggen wat de clicker inhoudt en hoe je het beste kunt gebruiken etc. En een beginnetje maken met je hond de clicker aanleren :j Ik ben natuurlijk geen deskundige maar ik kan je wel op weg helpen :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:50

Amaris schreef:
Citaat:
Waarom neem je een 1,5 jarige hond met zo'n geschiedenis in huis bij een peuter en een baby? Lijkt me niet de ideale combinatie, heb je daar wel over nagedacht? Zo ja, wat was de reden om het toch te doen?

Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.

En ik ook.
Waarom neem je zo een hond met zo een geschiendenis terwijl je op punt van bevallen staat??
Heb je wel uberhaupt ingelezen in het ras?
Chihuahua's zijn gevoelige dieren die met de verkeerde trainingen van die kuithappers worden.
Het blijft een hond en een keer straffen moet kunnen maar wel op een goede manier.
Zelf hebben wij een pup van 17 weken en ik heb 3 kinderen onder de 6.
Die weten dondersgoed dat als de pup rustig lig,je hem met rust laat en wilt de pup rust dan gaat ie of in zijn bench liggen of op de bank op zijn dekentje.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:51

Hhilde schreef:
Hallo Annemiek!

Ik lees dat je er over denkt clickertraining te gaan doen met je hondje! Clickertraining is heel erg leuk, maar ook best wel moeilijk. Zelf heb ik meerdere dieren met de clicker getraind en ik wil je best even op weg helpen. Ik ben regelmatig in Arnhem en omgeving te vinden en kan dan eventueel ook even richting Westervoort komen als je wilt. Als je het fijn vindt kan ik je uitleggen wat de clicker inhoudt en hoe je het beste kunt gebruiken etc. En een beginnetje maken met je hond de clicker aanleren :j Ik ben natuurlijk geen deskundige maar ik kan je wel op weg helpen :)

Zeker niet banketstaaf bedoel, maar ik denk dat de TS het beste naar een goede hondenschool kan gaan waar ze een clickercursus aan bieden die ze dan later kan gaan doen. Dit omdat ik denk dat de TS een de basis van het met haan hond trainen moet leren en eerst kilometers moet maken in het samenwerken met haar hond. Ik denk dat de TS voor een geheel traject begeleiding nodig heeft en alleen met een beginnetje is ze niet geholpen. Daarna kan het namelijk alsnog fout gaan.
En een clickercursus heeft ook nog eens de grote toegevoegde waarde dat je ook naar andere mensen kunt kijken hoe zij clickeren. Je kunt naar anderen kijken of ze goed timen en je kun zo goed de reactie van de hond observeren.

Ts, ga samen met je hond naar een goede hondenschool om als eerste stap een basis cursus te gaan volgen. Hier leer je zo vreselijk veel van. Daarna zou je kunnen kijken of een clickercursus je misschien aanspreekt.

Ragdollcat

Re: 1 jarige chihuaha loopt weg van kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:59

Ik geef je hond groot gelijk door van een kind weg te lopen, een chihuahua is niet zo groot en sterk en een lomp kindje van 3 jaar kan zo bovenop vallen, dan raakt hij serieus gewond. Over het algemeen zijn kleine kinderen ook niet zooo zachtzinnig met de dieren, en als jouw hond nou niet gepijnigd wilt worden, dan mag hij toch wel ervoor weglopen.

Het is zijn lijf en zijn gezondheid.

Als hij er niet mag rondlopen en of ervoor weg mag lopen, waarom nam je dan een hond? je kan dan beter een pluchen hondje nemen, doe doen helemaal niks.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:06

Onze hond loopt trouwens ook weg van mijn kleine neefje van 2. Hij is geen jonge kinderen gewend en moet er niets van hebben. Hij gaat dan achter zijn bench liggen. Wij beschermen hem hier dan ook mocht mij neefje toch achter de bench proberen te komen.
En ik kan het zelf niet zo vaak genoeg zeggen. Nooit je hond alleen laten met jonge kinderen!
Ook mijn hond laat ik nooit alleen met mijn neefje. Mijn hond geeft genoeg duidelijke signalen af wanneer hij het niet leuk vind, maar een jong kind ziet deze natuurlijk niet. Ik durf mijn hand er dan ook niet in het vuur voor dat steken dat hij niet zou sneppen als het hem te veel wordt. (En in mijn ogen is dat ook een natuurlijke reactie.)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:15

annepaardoes schreef:
Zeker niet banketstaaf bedoel, maar ik denk dat de TS het beste naar een goede hondenschool kan gaan waar ze een clickercursus aan bieden die ze dan later kan gaan doen. Dit omdat ik denk dat de TS een de basis van het met haan hond trainen moet leren en eerst kilometers moet maken in het samenwerken met haar hond. Ik denk dat de TS voor een geheel traject begeleiding nodig heeft en alleen met een beginnetje is ze niet geholpen. Daarna kan het namelijk alsnog fout gaan.
En een clickercursus heeft ook nog eens de grote toegevoegde waarde dat je ook naar andere mensen kunt kijken hoe zij clickeren. Je kunt naar anderen kijken of ze goed timen en je kun zo goed de reactie van de hond observeren.

Ts, ga samen met je hond naar een goede hondenschool om als eerste stap een basis cursus te gaan volgen. Hier leer je zo vreselijk veel van. Daarna zou je kunnen kijken of een clickercursus je misschien aanspreekt.

Ik ben het van A tot Z met je eens, maar ik bood het aan in de hoop TS op te starten; je gaat eerder een cursus doen als het voorproefje leuk was, dan wanneer je geen idee hebt wat je moet verwachten :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:19

jullie doen net alsof ik de hond aan zijn lot over laat en mijn kind er dol op loslaat dat is zeker niet zo,ze is gek op de hond maar weet ook dat ze er niet bij mag komen,tuurlijk elk kind en dan bedoel ik elk kind probeert het toch nog even mischien mag het nu wel.
we hebben de hond 3weken dus ook zij moet wennen aan de hond.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:23

Hhilde schreef:
annepaardoes schreef:

Ik ben het van A tot Z met je eens, maar ik bood het aan in de hoop TS op te starten; je gaat eerder een cursus doen als het voorproefje leuk was, dan wanneer je geen idee hebt wat je moet verwachten :)

Ah ha op die manier ;)

Ik kan mensen altijd niet vaak genoeg zeggen, als je interesse hebt om te gaan clickeren, volg dan een cursus en ga niet zelf aanmodderen. Dan ga je gewoon de mis in. Ook niet door middel van boeken en filmpjes op internet. Je moet het in de praktijk, onder begeleiding, ervaren, zien en leren.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:27

@annepaardoes: ik ga ook zeker in de praktijk het doen,is nog veel leuker ook nog dan uit een boekje en hij bouwt sociale contacten op! 2 vliegen in 1 klap.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:36

Annemiek89 schreef:
jullie doen net alsof ik de hond aan zijn lot over laat en mijn kind er dol op loslaat dat is zeker niet zo,ze is gek op de hond maar weet ook dat ze er niet bij mag komen,tuurlijk elk kind en dan bedoel ik elk kind probeert het toch nog even mischien mag het nu wel.
we hebben de hond 3weken dus ook zij moet wennen aan de hond.

Uiteraard, uiteraard.
Maar ik denk dat mensen meer beschermend willen zijn, omdat je een aantal antwoorden heb gegeven waarin sommige situaties wat kundigheid ontbreekt. Zoals als straf naar de plaats sturen (terwijl niet duidelijk is of de hond het naar de plek sturen eigenlijk wel begrijpt) en corrigeren door middel van een schreeuw of een tik terwijl het uit je verhalen lijkt dat je een erg onzeker hondje hebt.
Ook de situatie die er nu is, is ook niet helemaal ideaal. (Twee jonge kinderen en een , misschien onzekere, hond van 1,5 die je 3 weken hebt)
Nou moet de hond natuurlijk ook nog wennen, jullie aan de hond en je kan niet alles in een keer goed doen. (Zou wat zijn. Dat is makkelijk.)

Ik denk dat je er veel aan hebt als je bij een hondsportschool een basis cursus met je hondje gaat volgen. Dan kun je lekker samen met je hond aan het werkt, kunnen jullie een band opbouwen, je leert er veel en je kunt er terecht met je vragen. Daarnaast is het lezen van hondenboeken ook altijd nuttig.

Annemiek89 schreef:
@annepaardoes: ik ga ook zeker in de praktijk het doen,is nog veel leuker ook nog dan uit een boekje en hij bouwt sociale contacten op! 2 vliegen in 1 klap.

Dat ook nog eens. Plus dat over clickeren toch vaak te makkelijk wordt gedacht. Je moet het gewoon echt ervaren in de praktijk zodat je de basis goed onder de knie krijgt. Dan snap je gewoon precies het belang van de timing met de clicker.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 05:29

amy_leftover schreef:
Misschien niet een reactie waar je op zit te wachten, maar wat ik me dan afvraag is of dit dier niet beter op z'n plek is in een rustige omgeving, zonder een druk gezinsleven en jonge kinderen?

ontzettend mee eens !
Vind chihuahua's ook niet echt een kinder ras -O-

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:32

Ligt heel erg aan het karakter van je pup èn natuurlijk aan hoe oud de kinderen zijn en hoe ze opgevoed zijn.
Wij hebben dus wel een Chihuahua gekocht (mijn man en onze dochter van 4 wilden heeel graag een Chi, wilde graag een hond en dus geeen Chi) en dat gaat super. Maarrr, dochterlief heeft bijv. ook 3 tamme ratten die ik voor mezelf gekocht heb toen ze 3 jaar was en die zij nu soort van zichzelf heeft toegeëigend :') en mijn dochter is opgegroeid tussen de honden (Duitse herders, Rottweiler (haar grote knuffel en 'pony' om op te rijden :') en Boerenfox) dus die weet wat ze wel en niet kan bij en met honden.

De pup die we hebben uitgekozen was bij de fokker rustig maar wel 'vrij' zeg maar. Goed nieuwsgierig aangelegd en lekker onderzoekend. Niet zo schuw en angstig. Dat karakter komt nu ook goed boven, nu hij zo'n 14 weken is.
Hij kan heeerlijk spelen, gaat graag op onderzoek uit en gaat uit zichzelf enthousiast naar andere mensen/honden toe. Vind het getut met mijn dochtertje ook helemaal niet erg.

Maar als ik de omschrijving van het hondje van TS hoor, en dan in die omgeving, vraag ik me af in hoeverre die hond het daar naar zijn zin heeft.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:35

Laat weglopen! Geef de hond de vrijheid.. juist goed als het hondje zo zijn grens aangeeft..
Ik heb er hier 1 die loopt weg, en 1 die blijft zitten..
Die is erg dominant..

Gewoon lekker laten de chihuahua.. niets forceren!

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:58

Lydalfa schreef:
Als laatste wil ik je meegeven; Negeren is straffen, aandacht is belonen!
Een zeer lastige regel om toe te passen, maar in de opvoeding van honden (en ook kinderen) heel goed om in je achterhoofd te houden. Je mag eigenlijk nooit straffen, dit doe je hooguit door de hond te negeren. Alleen goed gedrag beloon je.
Toch zijn er gevallen dat je misschien direct moet ingrijpen, onthoud dan ook dat je alleen op het moment-suprème kan straffen. Anders kan de hond jou straf met iets heel anders gaan combineren dat met datgene wat hij fout doet. En werkt het averechts en kan het ook angst opwekken.

even toch een flinke nuance bij het negeren verhaal, negeren is een leuke theorie, maar dan had ik inmiddels geen huis of ledematen meer over :+
negeren kan eigenlijk maar in een paar gevallen/situaties
corrigeren is niets mis mee, alleen moet de timing en de ingreep wel in verhouding staan tot het gedrag

hier word de kleine ( nog geen 7 maanden en bijna 40 kg) bij drammen om aandacht of wat dan ook terwijl we een nee hebben gegeven, zonder verder ook maar 1 woord te zeggen in de gang gezet voor een paar minuten
is de overtreffende trap van negeren, isoleren, maar negeren is hier een non-optie, iets met een heule fanatieke drammerige dominante kerel.
meubels opeten, daar krijgt ie ook echt wel een aanraking voor , varierend van daadwewerkelijk aanraken op de zijde met een nee, tot heel wat duidelijker
en gister heeft ie voor knagen op mij, vliegles gehad ... ik corrigeerde en meneer werd pissig...

nu is een rottweilerkerel heel wat anders dan een mini hondje, maar een aantal zaken komen toch echt wel overeen...

het weglopen van hondje bij kind zie ik trouwens alleen maar positief, hondje voelt zich niet comfortabel in de situatie dus loopt ze weg, zolang ze wel gewoon komt als jij haar erbij roept en de situatie begeleid is er niets aan de hand, liever dat ze weglopen en zich uit een situatie verwijderen dan dat ze er in blijven hangen en misschien uit schrik of angst op den duur een keer grauwen.

kwa corrigeren en op je terugkomen, zaak om uit te vinden waaruit die reactie voortkomt
angst of dominantie, bij angst is de correctie misschien te hevig geweest voor het vergrijp of de hond. of begrijpt ze niet waar het door komt.
veel dingen kun je oplossen door af te leiden, dus een nee, gevolgd door iets wat wel mag/kan

bij dominantie is het een ander verhaal

voorbeeld hier in huis, hond eet bank op, ik zeg nee, pluk hond onder bank weg en geef een toegestaan knaagvoorwerp...
inmiddels is ie oud en wijs genoeg voor een andere reactie bij eventueel opeten van de bank ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:33

Negeren is straffen, ja dat zal best maar toen mijn chihuahua pup voor de zoveelste keer met een sok/schoen/wat-dan-ook er vandoor ging, werdt deze toch echt met een flinke NEE! afgepakt en werdt hij even goed beetgepakt.
Negeren en dan daarna de spullen kapot gekloven terugvinden? Of maar tot in den treure dingen afpakken en er verder niet op ingaan?
Nee, dat is niet mijn manier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:37

heeft je dochter misschien in een onbewaakt moment iets bij de hond gedaan?
Een peuter van drie weet nog niet dat je honden pijn kunt doen door hardhandig te zijn.
Straffen kun je hem niet daarvoor,als hij wegloopt.(ik loop ook vaak weg voor peuters :D )

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:43

Sorry, ik dacht, je maakt een geintje..geeft een tik als ie wegloopt..kan niet tegen schreeuwen, als je tegen je dochter schreeuwt???
Maar nu ik verder heb gelezen zie ik dat je het wel meent.
Goed dat je er wat aan wilt doen. Het zijn felle hondjes in een klein hondenlijfje en die moeten erg concequent behandeld worden, zonder schreeuwen of tikken uitdelen.
Je kindje ziet hij blijkbaar als een bedreiging en zoekt de rust op. Je kunt het dus als 'veilig' beschouwen, dat hij wegloopt en elders zijn rust zoekt..kan respect wezen, kan dominantie wezen, uit welke oorzaak dan ook..in beide gevallen denk ik dat je dit gedrag niet moet negeren, maar idd hulp moet zoeken bij een goede ervaren hondenschool, die ook gedragstherapieen doen..dan weet je dat de mensen hebben doorgeleeerd en zijn gedrag ook gelijk behandeld kan worden, omgezet kan worden naar iets positiefs...en het is nog leuk ook, op cursus gaan :)

Straks heb je 2 peuters lopen en das niet handig met een hondje wat eventueel straks de regels kan gaan bepalen (ik denk aan zn lippen optrekken en tandenbloot leggen).

Veel succes en het komt vast goed hoor met goede begeleiding, veel geluk :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:49

Het gaat inmiddels al een stuk beter met de angst van semmie (de chi).
Hij loopt nog wel weg als dochterlief op hem af komt rennen (ziet hij als bedreiging) maar verder met spelen blijft hij nu wel op zn plek liggen als hij in de gaten heeft dat dochterlief niet op hem af komt.

Qua correctie is het nog wel eigenlijk het zelfde,zo tijdens het uitlaten alleen nog.
Semmie loopt de weg op en ik trek aan de riem van kom je moet op het gras je behoefte doen,nou dan vergeet de rest van de wandeling maar hoor,mr gaat trillen en kijkt je zielig aan en probeert elke stap die jij van huis af zet probeert hij juist naar huis te zetten als die beweegt.
heb het volgende geprobeerd:
Stug doorlopen en bij het 1e plasje rechtsomkeer maken en dan wel naar huis.

Negeren

Achterpoten optillen zodat zn hersens in een andere ''mode'' gaan.

het 1e werkte goed.

het is denk ik toch een kwestie van wennen geweest.
hij is een stuk vrolijker geworden en met liana gaat het ook een stuk beter,tuurlijk liana heeft haar momenten nog wel hoor dat ze het probeert maar hij accepteert nu wel dat als liana naast me zit en semmie op schoot ligt dat ze hem mag aaien (wel op zn rug verder nergens!!).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:59

misschien ook aan je dochter proberen te vertellen om niet op hem af te rennen maar gewoon rustig op de grond te gaan zitten en wachten tot de hond uit zichzelf komt?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:04

daar zijn we idd nu me bezig.
en bij de plek van semmie weg blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:05

o.k succes!
Het valt niet mee een driejarige uit te leggen dat ze rustig moet doen,ze vinden het vaak zo leuk dat ze wat onstuimig worden ;)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:13

nee idd,en soms heeft ze haar oren nog op bed liggen haha.

vanmorgen een 1jarig meisje op visite gehad,en semmie vondt het helemaal niet erg,ze zat zelfs met haar hand op zn hoofdje,dus dnek toch dat liana te druk op hem afkomt.
in zijn ogen dan.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:17

Sonja_vR schreef:
even toch een flinke nuance bij het negeren verhaal, negeren is een leuke theorie, maar dan had ik inmiddels geen huis of ledematen meer over :+

Klopt helemaal wat je daar zegt. Het is vooral heel erg handig om in je achterhoofd te houden. Het is nog best vaak goed te gebruiken. Zoals je zelf spreekt ook over isolatie.
Kleine kanttekening die ik eerder niet heb gemaakt, het gaat dan ook vooral om 'slecht gedrag' dat bedoeld is om aandacht te trekken. Het probleem zit h'm erin dat veel gedrag niet als zodanig wordt opgevat en dus verkeerd op wordt gereageerd. Dus al met al een heeeeele lastige theorie om 100% toe te passen. En waarschijnlijk in dat geval ook helemaal niet zo efficiënt. Maar het is wel iets waar je op jezelf niet snel op zult komen en in sommige gevallen wel degelijk handig is om te weten.

(Het valt mij in elk geval op hoe vaak 'the nanny' of bij 'eerste hulp bij opvoeden' e.d. er gebruik wordt gemaakt van het 'negeren'. In welke vorm dan ook. ;-) )

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:23

Mijn hond loopt ook voor kleine kinderen weg, en ik denk er niet aan om hem daar een tik voor te geven.
Die van mij is er gewoon zo voorzichtig mee, dat als kind er aan komt gewandeld of weg loopt of op zijn rug gaar liggen (onderdanig).

Als je hond weg loopt, Kan dat best uit angst voor komen, en als je hem dan straft krijg je des te eerder agressie.
Je hond zal vanzelf gaan onderzoeken waar hij voor weg loopt, en dan uit zich zelf er naar toe gaan. Dus lekker zo laten en niks gaan forceren als je niet weet waar je mee bezig bent

In ieder geval succes

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 08:50

er staat nergens dat ik hem een tik geef als hij weg loopt van een kind!!