Kat met struviet (iemand tips?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:18

Dank je voor je snelle reactie, spuitje is 0.5 mg/ml maar hij mag dan maar 0.05 per kg lichaamsgewicht dus dat is wel heel weinig lijkt het dan?

Typfoudt, is dat dan weer niet veel?

Edit: er staat natuurlijk ook in de bijsluiter dat het fataal kan zijn als je teveel geeft

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:53

Hij mag dan 0.4mg/ml hebben met zijn 8 kilo.
Normaal staat er op het spuitje metacam cijfers tot 10 dacht ik. Dat zijn dan de kilo's. Dan kan je tot de 8 voltrekken en geven. Beste is rechtstreeks in de bek.

Van metacam moet je behoorlijk veel overdoseren hoor voordat het fataal wordt.
Het is 1 van de veiligste pijnstillers. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:13

CIV schreef:
We hebben nu de metacam, kan iemand mij zeggen hoeveel je hiervan nu moet geven? Kat weegt 8 kg. Mn vriend heeft het opgehaald maar geen duidelijk uitleg gekregen helaas en in de bijsluiter staat zoveel :o :o? Dacht misschien kan iemand het mij zeggen. Bij voorbaat dank. (blond ja)

lekker slordigmeestal vinden ze heel lekker en likken ze het zo uit het spuitje. ik heb dat nooit gehad tijdens de struviet maar eerder wel. onderhoudend voer gehad en daarvoor oplossend. moet er alleen nu nog testen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:28

Dank je wel Youngster voor de geruststelling, hij krijgt nu netjes de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. We hopen dat we snel effect zien, iemand idee hoelang dat duurt? Heb ook een extra kattenbak weggezet en van 1 van de bakken de kap afgehaald. We hopen dat dit hem zal gaan helpen en evt. aanwezige angst weg zal nemen.

youngster

Re: Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:30

Dat moet je vrij snel gaan merken hoor :j

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:42

We hebben er vertrouwen in maar ergens ben ik ook bang dat dit niet helpt en wat dan? Maar eerst dit afwachten.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:31

Ik zou binnenkort eerst weer urine laten testen of dat schoon is. Als dat schoon is en hij gaat nog steeds niet op de bak zou je met anti-stress middelen aan de slag kunnen ( buiten de feliway om).
En misschien een gedragsdeskundige inschakelen. Deze kunnen namelijk dingen zien die je zelf niet meer ziet. :)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 21:00

We willen volgende week de urine nogmaals laten controleren maar hopelijk gaat hij dan al op de bak wat controle lastig zal maken ;) Tips voor gedragsdeskundige zijn welkom, nu zal deze weinig zien want hij slaapt meestal :o

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:49

volgens mij kan er ook rechtstreeks in de blaas geprikt worden niet leuk maar kan wel, je kan ook korreltjes halen die niet absorberen bij dierenarts en dan urine opzuigen met pipet en in buisje doen moeten ze daar hebben. kan alleen even duren voor ze het doen die van mij :D 16 uur voordat ze ging

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:20

Al doet hij er nog een paar dagen over, we zouden al heel blij zijn als hij eens op de bak ging. Tot op heden hebben de metacam, nog de extra bakken effect of de feliway effect. :n

Las vanavond nog een verhaal van een poes die in huis plast, na de geboorte van een kindje, deze hebben een gedragsdeskundige bij laten komen maar tot op heden nog geen succes. Weet ook niet of die ons zou kunnen helpen, op den duur houdt het toch op ;(

Nu zeggen ze ook dat we geen kattensnoepjes meer moeten geven omdat deze ook erg slecht zijn voor de nieren. Voor het slapen gaan krijgen ze ieder 2 snoepjes. Iemand hier ervaring mee?

Vanavond hebben ze vers vlees gekregen maar ze haalde alle 3 hun neusje er voor op, onze hond daar integen at het maar al te graag op. Vers vlees valt dan ook weer af.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:29

mijn kat Eshra, zij kreeg met 2 jaar ook blaasgruis/ontsteking. Ze kreeg daarna struviet voer , nu zit ze op KVV van carnibest.
Eshra is heel kieskeurig, eet geen blikvoer en vlees ging er ook niet echt in.
Carnibest heb ik de eerste keren een paar seconden in de magnetron gedaan (dan wordt het warm en geeft het meer geur af) en dr gaan een paar druppels (troebele) appelazijn over heen. Geloof het of niet, maar veel katten vinden de geur van appelazijn lekker, plus dat het helpt met de ph waarde van de urine om kristallen tegen te gaan.

Nadat ze de carnibest gewoon is gaan eten zonder verwarmen heb ik wat kippen hartjes, maagjes gehaald, die vries ik in en haal er soms wat uit als snackjes. Ze zijn niet duur en vervangen hier de kattensnoepjes.

Ik zou iig niet gelijk vers vlees opgeven na 1 keer proberen te geven als ze niet willen. Wat voor vers vlees heb je ? KVV? ik zou zeggen , paar seconden in de magnetron en wat druppels appel azijn erover. En verder gewoon niets meer geven. Zijn ze misschien wat beledigd maar binnen een paar dagen eten ze het vaak wel. (eerste keren zat eshra er meer met haar pootje in te hengelen dan dat ze echt at. ze heeft nu ook een keer een kippennekje gekregen en blaasde naar de hond als hij te dichtbij kwam... Als mijn kieskeurige 'ik eet alleen brokken' kat het kan kunnen die van jou het ook wel :p )

Wat het bak probleem betreft, daar heb ik geen oplossing voor, Eshra deed het nog wel eens op een krant in de hondenbak als ze blaasgruis had maar gelukkig niet naast de bak. Sterkte daarmee :)

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:07

Absoluut geen vers vlees geven! Zitten stoffen in (eiwitten, fosfor, kalium etc.) die slecht zijn voor de nieren! Wat voor voer krijgt hij nu? (of heb ik daar overheen gelezen..?). Renal van Royal Canin of de k/d van Hill's zou een goede zijn :j Maar is er al een bloedonderzoek gedaan om de nierwaarden te checken? Bedoel, gaat het echt om een nierprobleem of een blaasprobleem? Valeriaandruppels in de kattenbak doen is misschien een idee om de kattenbak ''aantrekkelijker'' te maken.

Een gedragsdeskundige opbellen zou misschien ook een optie voor je kunnen zijn. Er zijn klinieken die een ''kattengedragdeskundige'' in huis hebben :j Ik weet wel iemand voor je, maar geen idee of je daarvan een beetje in de buurt woont.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:21

Jilleroo, bedankt voor je reactie. We hebben ze al vaker even het vers vlees van onze hond voorgezet maar welke smaak dan ook, ze willen het niet. Nu speciaal voor de kat een x meegenomen maar dat was dus ook geen succes. Is volgens mij geen merk, zit in een soort boterham zakje gewikkeld. Ziet er vers uit, als gehakt. We blijven nu 1x in de week een zakje geven, hier zijn ze gek op (vlees / vis in gelei)

Typfoudt, bedankt ook weer voor je reactie, zoals je ook bovenstaand kunt lezen geven wij ze geen vers vlees meer. Hond krijgt het nog wel 1x in de week, is hij ook van huis uit gewend ;) (advies ook van de fokker) Onze kat krijgt nu nog S/D van Hills tot het op is, kuur metacam zal dan ook wel klaar zijn. Ze hebben verder geen onderzoeken gedaan behalve urine onderzoek, toen we op de kliniek waren dachten ze aan een psychisch probleem en wilde de DA hem niet verder onderzoeken. Moest maar urine brengen, heb wel aangedrongen of onderzoek maar het leek hem totaal overbodig, helaas. Kwam namelijk liever thuis met iets waar we aan kunnen werken.

Waar kun je valeriaandruppels halen? Dat is het proberen waar natuurlijk. Wij wonen in het ZW van NL dus weet niet of dat in de buurt is? Sta wel wat sceptisch tegenover een gedragsdeskundige, weet niet of die iets uit kan richten maar baad het niet dan schaad het niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:32

Heb je je bak ook wel eens schoon gemaakt met bleek? Dat vinden ze vaak ook erg lekker ruiken :) valeriaan druppels kan je denk ik bij de betere drogist of natuurwinkel krijgen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:40

Kat van mijn vriend heeft er ook zoveel ellende mee gehad. We hebben eerst een urine onderzoek laten doen. Kwam uit dat er o.a. bloed in de urine zat. Hiervoor AB gekregen + loxicom. Kat bleef last hebben en bloed plassen dus uiteindelijk zijn er rontgenfoto's gemaakt en uitgebreidere urine onderzoeken resultaat flinke blaasonsteking en 5 relatief grote stenen. De grap van het verhaal was dat in de urine geen blaasgruis meer was te zien.....
Dus op dieet voeding van RC meer AB en doorgaan met loxicom. Na 2 weken geen verbetering en is er besloten om de stenen operatief te verwijderen. Is uiteindelijk allemaal goed gekomen maar heeft enorm lang geduurd en wij durven hem nu geen ander voer meer te geven dan de RC.
Inmiddels hebben we het een aantal weken onder controle maar ook hij blijft geregeld naast de bak piesen. Wel hebben we de afspraak gemaakt met de DA om het komende half jaar elke maand een urine test te doen. Als je twijfelt over de test resultaten laat dan gewoon een rontgen foto maken, dan heb je zekerheid en kun je echt gericht gaan behandelen. Want je zag aan de kat zelf niet dat hij zo ziek was als dat hij eigenlijk was..

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:49

ik ga dit ook even volgen. Heb er een in de rondte lopen die door stress blaasontstekkingen krijgt, en daar door op andere plekken gaat plassen, met als gevolg dat de kleinste ook haar terrein gaat afbakenen. En in hoeken gaat plassen. Chronische blaasontsteking is door de DA vastgesteld. Ben ook over gestapt op Hills CD en Urinary van RC. Maar dit helpt niet afdoende, wil nu vers gaan proberen. Hoe kan ik mijn kat het beste op vers gaan overzetten, ze weigerd eigenlijk iets anders te eten dan brokjes, ze krijgt 1 a 2 keer in de week een blikje nat voer van almo nature. Anders als vers ook niet gaat helpen ga ik weer volledig terug op almo nature, dit is voeding zonder granen, mijn vorige kat deed het hier heel goed op.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:53

Misschien een dom idee, maar misschien een bench in de kamer met een mandje en een bak em hem daaar `s nachts in opsluiten?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:08

Mijn kat hield ook alleen van brokjes zoals eerder beschreven. Ik haalde de brokken weg en gaf haar 2 keer per dag wat carnibest, paar sec opwarmen zodat er meer geur vrijkomt en wat druppels appelazijn erover. Ze heeft 2 dagen lopen hengelen met haar pootje in het vlees daarna begon ze het pas echt te eten. Gewoon voor het blok zetten helpt het beste. Tis of vlees of niets. Je kunt er wat brokken door mengen in het begin maar de kans is dan dat ze het vlees alsnog laat liggen plus dat brokken en vlees verschillende maagzuurte nodig heeft. Als je het even opwarmt dan komt er al meer geur vrij wat ze aantrekkelijk vinden en appelazijn is en lekker en de ph waarde van de urine wordt zuurder zodat kristallen oplossen of voorkomen worden.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:19

Hier ook een kat die struviet heeft gehad. Wij hebben een jaar lang met haar getobd. Ik heb ook 3 katten en die hebben ook alledrie op dieetvoer gezeten (Royal Canin Urinary; brokjes en natvoer). Naast dat voer kreeg mijn struviet-kat ook een medicijn van de dierenarts. Dat was 2x daags een capsule met een soort van blauw poeder (weet de naam niet meer). Na een aantal maanden ook Feliway aangeschaft en toen begon ik duidelijk verschil te merken. Ik merkte wel dat ze nog periodes met stress had, dus naast de Feliway ben ik Bach rescue remedy gaan gebruiken. Na een jaar was ze eindelijk klachtenvrij. Urineonderzoek bleek echter nog niet goed te zijn. We zijn toen wel gestopt met de pillen om te kijken hoe dat ging. En nu, 8 jaar later, doet ze het nog steeds goed. Zit nu op struvietvoorkomend voer. Is wel een dure bedoening met 3 katten, maar ze zijn alledrie gezond en dat vind ik dan het belangrijkst.

Die periode heb ik trouwens ook meerder kattenbakken gehad. Vóór mijn verhuizing zat ze in mijn bank (had een gat onderin gemaakt). Daar plaste ze onder de bank. Heb voor haar een bak naast de bank gezet en mijn (toen nog 2) katten een periode uit elkaar gehad. Dat scheelde voor haar veel stress en dan deed ze het netjes op de bak.

Na de verhuizing zat ze op de slaapkamer onder het bed en had ik een bak in de slaapkamer. En die ging dus ook een paar uur per dag dicht. Naarmate het beter ging is de deur ook meer open gegaan en nu gaan ze allemaal weer netjes op 1 kattenbak. Al heb ik de kattenbak in de slaapkamer pas afgelopen jaar weg gehaald, omdat die eigenlijk alleen maar door 1 andere kat gebruikt werd.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:44

wat megaslordig van die da da tje metacam meekrijgt zonder gebruiksaanwijzing :+ (trouwens 8 kilo is echt te dik voor een kat tenzij het een norse boskat is misschien maar probeer hem te doen afvallen, speel ermee, wat minder eten etc te dik is ook een risicofactor voor struviet je hebt urinary S/O van royal canin ook in moderate calorie)

verder zorg in je huis voor verschillende verstop plekken en aantal katten +1 kattenbakken, daarnaast is al meerdere keren tip van chloor gezegd dit werkt goed veel katten vinden dit aantrekkelijk. zorg dat je je de plekken waar hij plast nooit schoonmaakt met bleek dus altijd met enzymatische oplosser dat reukloos is. Geef de kat een ruimte waar alleen hij in kan bv keuken/badkamer ofzo maak dit zijn plek mandje mooie bak etc sluit hem hier snachts op zodat hij weet ik ben in alleen en dit si mijn plek als stress een factor is zal hij het hier beter in gaan doen op den duur. Bovendien weet je dan ook zeker da thi het is die naast de bak plast

veel succes en als je denk dat hij echt ondanks het dieet en je aanpassingen niet beer wordt zou ik echt een foto laten maken om te controleren op blaasstenen

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:00

Onze 8 jarige kat heeft een paar maanden terug ook dit gehad en heeft dus een paar dagen bij de da gezeten.
Blaas leeggehaald en gespoeld.
Moest ook een zak met struvietoplosser hebben en wijmochten daarna weer gewoon over op het normale voer.
Mocht hij het nu weer krijgen dan moet hij wel op speciaal voer maar gelukkig gaat het nu weer goed.
Hij is een week of twee a drie onzindelijk geweest en heeft nog een week extra pijnstilling gekregen (pilletjes) zodat hij goed kon plassen en sindsdien is het eigenlijk tot nu toe nog steeds goed gegaan.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:50

Allemaal bedankt voor de uitgebreide reacties en jullie ervaringen!

Jilleroo, dat zullen we eens gaan proberen, hoor hier al meer mensen over bleek en dat is iets wat makkelijker te proberen is.

Chocobroodje, ellende is het zeker en frustrerend ook. Hopelijk komt hij bij jullie kat niet meer terug en gaat het naast de bak plassen ooit helemaal over. Wie weet is foto's maken ook nog een optie voor ons, bedankt.

Vind het trouwens verrassend hoeveel mensen er toch ook hetzelfde probleem hebben, de DA zei ook al dat hij te veel katten ziet die last hebben van onzindelijkheid.

Maaike, welkom, hopelijk heb je iets aan de tips die al gegeven zijn of komen gaan. Vervelend dat ook jouw katten niet op de bak gaan, waardoor krijgt hij stress? Hierboven staat ook al genoemd dat op vers voer overgaan kan door al het andere voer niet meer te geven. Lees anders even terug, er is al best veel over vers gepost (zie ook post van jilleroo) en er zijn hier best wat bokkers aanwezig die er veel meer over kunnen vertellen. Wij geven momenteel nog de S/D dus dit is voor ons (nog) geen optie.

Mariska, is geen gek idee denk ik vermoed alleen dat wij dan niet slapen want meneer krijst heel de buurt bij elkaar. We hebben zelf ook geen bench waar hij in zou kunnen dus dan zouden we deze hiervoor moeten kopen maar misschien kunnen we er ergens 1 lenen.

Jilleroo, wie weet dat we dat ook eens kunnen proberen maar voorlopig zit hij nog op voer van de DA, volgende week zal ik de DA weer bellen en overleggen.

Spokie, phoe een jaar lang, respect _/-\o_ geloof niet dat vriendlief het nog zo langs vol zou houden met hem, ik vrees ik zelf ook niet :S We zitten al jaren met het poepprobleem (hij poept niet op de bak) en daar hebben we ons bij neergelegd maar nu ook nog een plasprobleem wordt ons toch bijna teveel. Ook 3 katten, leuk, geloof niet dat onze kat stress heeft maar kan ook dat we dat niet zien. Hoop dat ik hier ooit hetzelfde kan posten als jij, dat het al jaren goed gaat en dan maakt duur voer niet uit. Hier kunnen ze gelukkig niet in de bank. Wij hebben ook al geprobeerd de bak te verzetten, of binnen te zetten maar dat helpt niet. In het verleden, tot een paar weken terug, ging hij altijd netjes plassen op de bak.

Cyclo, er zat er wel 1 bij maar het is wel handig dat ze wat uitleg geven. Te dik, haha, het is een britse korthaar (klassieke) maar zou wel iets minder mogen wegen, al zijn dit wel zware katten. Hij eet overgens bijna niks, hij mag een bepaalde hoeveelheid voer van de DA S/D voer maar daar doet hij dagen mee. De kat die het meeste eet is het slankste. Chloor gaan we proberen, als we thuis zijn dan kunnen de katten door heel het huis (verstoppen) en anders zitten ze in de kattenkamer met aansluitend een kattenren dus ook voldoende verstop en rust plekken. Onze katten kamer is ruim, dit was voorheen een slaapkamer. We weten al zeker dat hij het is, poesje gaat altijd netjes op de bak, die zie ik ook gaan en onze andere heer plast in de ren buiten dus dan blijft er nog maar 1 over. Apart zetten zouden we eens kunnen proberen in de bijkeuken. Volgende week overleg met de DA en eventueel foto zal ik voorstellen.

Marian; moest hij dan echt bij de dierenarts blijven? Hoop voor jullie dat het goed blijft gaan.

Met onze kat zien we verder nog geen vooruitgang, helaas, urine lijkt wel sterker te ruiken maar dat kan ook een idee zijn. Poepen doet hij minder maar dat kan aan het voer liggen, hij poept nog wel steeds op de vloer. Enige geluk is dat hij altijd in de kattenkamer plast en overdag gewoon lekker op de bank ligt te slapen. Hij lijkt soms wel iets alerter, hij laat zich weer wat meer horen dus we hebben wel het idee dat er iets gebeurt, hopelijk voelt hij zich beter.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 14:25

Laatste 2 dagen gaat hij wel uit ons zicht liggen, onder een keukenstoel ipv erop. Ben hem steeds kwijt en dit is niet iets wat hij eerder heeft gedaan. Hoop zo dat ik een deze dagen geen plas meer zal vinden, poep zijn we wel aangewend maar vriendlief is de plas zó beu en dat zorgt ook voor spanningen tussen ons ;(

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:01

CIV schreef:
Laatste 2 dagen gaat hij wel uit ons zicht liggen, onder een keukenstoel ipv erop. Ben hem steeds kwijt en dit is niet iets wat hij eerder heeft gedaan. Hoop zo dat ik een deze dagen geen plas meer zal vinden, poep zijn we wel aangewend maar vriendlief is de plas zó beu en dat zorgt ook voor spanningen tussen ons ;(

waarschijnlijk voelt de kat dat ook.

Een ander heel resoluut idee is hem uit huis plaatsen voor een paar weken.
Misschien dat hij in een pension bijvoorbeeld even "gereset"wordt in zijn koppie.
Kunnen jullie thuis de boel goed schoonmaken en tot rust komen en de kat waarschijnlijk ook.
Daarbij moet hij idd echt afvallen. 8 kg is idd veel te zwaar en dat gaat ook niet helpen hem gezond te houden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:48

Doordat ik niet wist wat struviet was, heb ik gegoogled en kwam ik tijdens het zoeken van de betekenis op de volgende site.

http://www.blaasgruis.nl/

Omdat ik met een kat zit met steeds terugkerende blaasgruis (al is het nu weer even rustig, afkloppen), en ik heb eens voor mijn hoestende paard chinese kruidens in capsules gebruikt. Hierover was ik super tevreden, ben ik het allemaal gaan lezen.

Ik ga het in elk geval bestellen voor de volgende blaasonsteking...