Hoe een kat voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:44

die heb ik weggegeven. Leuk ding, maar mijn maine coons van 9 kilo gooien die met 1 klein tikje om....
ik heb deze:

Afbeelding even plaatje gezocht op internet

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:47

Ik heb hem met een draadje vastgemaakt aan de poot van mijn bureau. Niets geen omgooien meer ;)

Een andere bokker heeft hem geloof ik ook op een of andere manier vastgemaakt, ging ook prima .
Even wat creativiteit en er is geen probleem meer.

Die van jou ziet er ook leuk uit trouwens :j Komt daar geen stof in of iets dergelijks als het op de grond staat ? Ziet er lastig schoon te maken uit

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:49

Ik heb de voertoren ook, kan me voorstellen dat reuzenkatten hem omgooien, maar dat lukt mijn beestjes niet gelukkig.
Hier krijgen ze 's morgens en 's avonds gewoon brokjes in een normaal eetbakje, en wat ze tussendoor nog willen hengelen ze uit de toren.
Gaat uitstekend :j

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:50

Lusitano schreef:
die heb ik weggegeven. Leuk ding, maar mijn maine coons van 9 kilo gooien die met 1 klein tikje om....
ik heb deze:

Afbeelding even plaatje gezocht op internet

die eerste toren is idd die van senses, een heel fijn ding.

de bovenstaanden is volgens mij van nina ottison.
http://www.ivaris.nl
ze heeft meerdere dingen van dit soort ook in verschillende moeilijkheids niveau's.
is heel goed voor geholpen katten, omdat die de neiging hebben om lui te worden en overgewicht te krijgen.
het helpt trouwens ook goed voor slopers....kost ze ook flink energie die spelletjes.

Apostrof

Re: Hoe een kat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:05

@ Cheytjuh: heb jij poezen? of zijn dat katertjes? Gezien de kleur zou ik het laatste verwachten, poes kan wel maar is zeer zeldzaam.. dus twee al helemaal :D

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:07

HLPhoto schreef:
@ Cheytjuh: heb jij poezen? of zijn dat katertjes? Gezien de kleur zou ik het laatste verwachten, poes kan wel maar is zeer zeldzaam.. dus twee al helemaal :D

Het zijn echt gesteriliseerde poezen ;) En ja, vrij uniek, dat zeker :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:08

Cheytjuh schreef:
Het zijn echt gesteriliseerde poezen ;) En ja, vrij uniek, dat zeker :j
Grappig! Heb bij mijn rode nog heel even getwijfeld maar er groeiden toch echt balletjes aan. Die is ie inmiddels overigens alweer een hele tijd kwijt (met als gevolg vermoedelijk die nierproblemen).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:55

ik voer 3 a 4 x per dag naargelang madame zeurt of dat ze niet wil komen, als ik wegga gaat/moet ze naar buiten... dat wil ze niet altijd dus schiet ze naar boven, het is makkelijker 3 brokjes in haar bakje te laten vallen dan mijn huis door te rennen, ik weet echter niet of ik de kat daarin getrained heb, dat ze komt als ik er een paar brokjes ingooi, of dat de kat mij heeft getrained, als ik snel wegren op het moment dat baas haar jas aantrekt krijg ik brokjes.

Ik heb blijkbaar een uitzondering op de regel... mijn kat eet wel degelijk door bij onbeperkt eten, ik heb het 6 weken volgehouden, toentertijd met 2 katten, beiden aten door, kostte me een godsvermogen en beide katten waren na 6 weken gem een kilo aangekomen, dat deed de deur dicht en ben ik weer afgepast gaan geven. Tegenwoordig heb ik nog maar 1 kat.

Ze krijgt ong 30/35 gr per dag van Orijen (normaalgesproken, toevallig nu voor het eerst cat lovers gold aangezien de winkel waar ik het normaal haal geen orijen meer verkoopt, dat wist ik niet toen ik het nodig had vandaar), en vangt de meeste dagen er ook zelf een muis bij buiten, met deze hoeveelheid blijft ze prima op gewicht, ik voer in principe op het oog maar weet dat het op gemiddeld 30/35 gr per dag neerkomt.
Verder krijgt ze af en toe 'vers' ipv haar avondportie (de grootste portie) of als extratje als ik zin heb haar te verwennen, vers kan van alles zijn, een eendagskuiken, vis (van de markt in stukken in de vriezer), runderhart, stukje rauwe kip als ik het zelf eet ed.
Zelden krijgt ze een zakje vlees of een portieblikje van sheba (kip), deze heb ik altijd in huis omdat ik het de perfecte manier vind om ervoor te zorgen dat ze meer drinkt/vocht binnenkrijgt als ze niet lekker is of als het zeer warm is buiten (tis een zwarte kat), hoewel een scheutje water over haar brokjes ook volstaat, ze wil zo graag de brokjes dat dat water ook opgaat dan.

Wat ook een optie is om hem langzaam te laten eten is een cat activity board, ik heb deze al jaren in huis en daar moeten ze echt brokje voor brokje uithengelen, helaas is mijn kat vrij slim en heeft ze het nog snel op.
Afbeelding
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed
Bij de laatste link heb ik dus de tweede, echter de toren die al meerdere keren hier genoemd is is momenteel daar dus wel enorm in de aanbieding
Ook heb ik wel eens brokje voor brokje gevoerd door simpel het in de kamer te gooien, handige manier voor katlief wat extra energie kwijt te raken en je bent dan echt even actief met je kat bezig

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:10

Goed om te weten dat die toren in de aanbieding is..ik moet maandag namelijk een hoop bestellen bij zoo plus want dinsdag komt mijn opvang katje.. Zij gaat orijen krijgen.. Ze moet zowiezo op goed voer aangezien het een aids katje is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:12

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb hem toestraks alles in een keer gegeven en uiteraard was dat vrij snel op. Toen heb ik het bakje weer volgegooid en ging meneer vrolijk verder maar ik heb hem weggehaald. Toen is ie een tijd niet gaan eten, net begon ie weer en heb ik m weer even weggehaald na een paar happen. Nu ligt ie gewoon bij ons op de bank. Hij is meteen tonnetje rond := Ik hou in de gaten of het goed gaat en zorg ervoor dat ie niet alles in één keer op kan eten.
Zo'n voertoren is wel een goed idee. Als hij niet op instant voer kan ga ik daar voor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:03

Het gaat heel goed. Gister vrat ie zich nog wat vol, maar nu eet ie alleen als ie honger heeft :)
Gister heb k hem er een paar keer van zn eten afgehaald om te voorkomen dat ie niet alles in een keer op eet. :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:05

kijk, dat is goede nieuws, komt vanzelf goed als hij doorheeft dat zn eten niet wegloopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:24

Idd. Hij eet nu alleen 2 keer per dag heel veel. Maar goed, hij eet zich niet helemaal de blubber :P
Hij eet trouwens wel veel meer dan aangegeven, dus even kijken hoe zijn gewicht gaat. Hij was gister wel superdruk :P

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:49

Ik geef ook Royal Canin brokken Onbeperkt. Dit gaat prima! Zacht voer wel zo nu en dan.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:22

Joolien schreef:
Idd. Hij eet nu alleen 2 keer per dag heel veel. Maar goed, hij eet zich niet helemaal de blubber :P
Hij eet trouwens wel veel meer dan aangegeven, dus even kijken hoe zijn gewicht gaat. Hij was gister wel superdruk :P

ik zou ook gewoon de aanbevolen hoeveelheid aanhouden en niet meer geven.
meer hebben ze ook echt niet nodig.
ze mogen hier 60 gram per dag per kat, ik heb er 3.
ze krijgen die 60 gram smorgens in 1 keer en daar doen ze ook echt tot de volgende ochtend mee.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:27

Mijn katten krijgen 2 maal per dag eten en in totaal de aanbevolen hoeveelheid en absoluut niet meer. Want ze hebben totaal geen rem en eten alles op wat je ze voorzet. De ene kat is van mijn vriend en toen hij bij mij kwam was hij ruim 9 kilo oftewel veel te zwaar en waarom? Omdat hij maar door blijft eten. Nu is hij mooi 4,5 kilo en ziet er glanzend en gezond uit (hoewel hij wel vel over heeft bij zijn buik). Dus niet voor iedere kat is onbeperkt eten neerzetten een optie.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:31

ik geef ook onbeperkt royal canin, ik heb oa ook 2 sphynxen.
en ze zijn absoluut niet te dik. ze zijn gewoon mooi zo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:35

Idd niet voor iedere kat. Maar als het beest zichzelf in de hand weet te houden ga ik niet beginnen afwegen.
Heel in het begin gaf ik haar idd de aanbevolen hoeveelheid en daar deed ze dan 24u mee. Nu heb ik geen flauw idee hoeveel ze eet per dag (zak van 2kg is er in een kleine maand doorgegaan) maar zolang ze mooi slank blijft maakt het mij ook niet uit.
Zal m'n strategie idd misschien moeten aanpassen wanneer ik m'n katers erbij haal. Beiden fors (5 en 6kg) en de dikste eet idd tot hij niet meer kan, gaat overgeven en begint dan weer te eten. Die 2 dikke zouden dus op dieet moeten maar de kleine niet echt (die weegt nu 2kg op 6mnd).
Heb ze al een keer een week samengezet en dat resulteerde erin dat kleine alle bakjes ging leegroven en de katers er beteuterd op zaten te kijken :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:32

Hij begint al minder te eten, dus dat gaat de goede kant op. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:02

Ik ben juist geen fan van onbeperkt voeren. Mijn ervaring met 'altijd brokjes hebben staan' is toch echt dat er meer gegeten wordt dan nodig. Praktisch alle katten die ik ken die zo gevoerd worden zijn simpelweg (flink) te dik. Lijkt me zonde.

Ik voer mijn twee katten 2x per dag een kleine portie. Ze zeuren tussendoor ook niet, ze hebben hier duidelijk voldoende aan en zien er perfect uit.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:11

Ik voer ook niet onbeperkt. Heb een tijdje combinatie gevoerd, KVV en brokken.
's ochtends kregen ze een portie KVV, voordat ik naar mijn werk ging een portie brokken.
En 's avonds weer een portie KVV. Kovu vreet álles in 1 keer op, alleen de brokjes niet echt.
Maar denk dat Kovu zeker wel meer brokjes heeft gegeten dan Kasper.
Kasper is een rustige eter, als ik hem ook een grote portie KVV geef eet ie het niet op, bewaart hij het voor later (maar dan eet Kovu dus de rest).
Kovu kan ik gerust een dagportie geven en dan vreet ie nog alles op.

Kasper is helaas gaan spugen van de brokjes. Hij eet niet snel, dus daar lag het niet aan.
Ook bloedonderzoek gehad e.d. Niks aan de hand. Uiteindelijk gestopt met de brokjes en alleen KVV gegeven.
Hij braakt nu niet meer :). Ze krijgen nu 2x op een dag een portie KVV (2x 60 gram) en 1 keer een portie BARF (1x 30-40 gram).

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:48

Nessa KVV icm Brokken lijkt me niet een erg goede combi. Vlees vergt andere bacteriën (in het verteringsstelsel) dan granen.

Hier hebben wij ook een schrokker, maar wij voeren rauw, combinatie van BARF en gewone stukken vlees/bot. Bij de BARF wil Soc wel eens gaan kotsen, maar met stukken vlees eigenlijk niet, omdat hij hier veel langer over moet doen (kapot scheuren, kauwen e.d.).

Wanneer Fritz niet op rauw kan zou ik een voerspeelgoed iets geven en vanuit daar voeren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:50

dat gaat meer om BARF cynthia, door de botten wordt de zuurgraad hoger.
Het is ook altijd goed gegaan, ze hebben dit zeker een jaar gegeten, en opeens begon hij met braken.
dan brokjes, dan KVV, dan natvoer, heel wisselend ook.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:55

Mijn kat krijgt zo´n 50 gram Royal Canin Indoor brokken per dag. Hij weegt iets meer dan 3 kg. De 50 gram / 3 kg is een richtlijn van Royal Canin (staat op de zak).
Ik doe hem dit s´ochtends in zijn voerbak en dan neemt hij de hele dag om te eten. Meneer eet rustig en heeft het meestal tegen de avond een keer op. Er is immers toch geen concurrentie momenteel (maar er komt binnenkort wel een kat bij :) ).

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:03

Joolien schreef:
Is er overigens een centraal kattentopic? Het lijkt me fijn om regelmatig te sparren met medekatteneigenaren.
Dit lijkt mij ook tof! Als die er nog niet is, kunnen we er altijd één maken toch :D