Wel of niet castreren/steriliseren van honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:09

bello2005 schreef:
ik ben tegen...
wij hebben altijd reuen gehad .. mechelse herders,,, en nu een teef..
ik zou niet weten waarom je zou moeten castreren ..

ik heb zelf een jack russel teef.. en nee, ik laat haar niet steriliseren, ik zou niet weten waarom..

en als mensen zeggen,, ja dan word het dier rustiger..
dat wilt dus zeggen dat je een hond/dier niet aan kunt wanneer het dier zichzelf is..
dus dan vind ik persoonlijk, dan moet je niet aan een dier beginnen..

Ben je tegen, of vind je het zelf niet noodzakelijk??
Ik ben er niet tegen als iemand het niet doet, dat is zijn eigen keuze. Zolang ik er maar geen last van heb!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:34

Yamcha schreef:
Ik ben er echt tegen, en wel hierom:

Castratie van reuen (en ook teven) is een operatie die geregeld op verzoek van eigenaren door de dierenarts wordt uitgevoerd. Meestal vanwege het gedrag van de hond of omdat de eigenaar denkt dat “het zo hoort”.

Reuen-eigenaren krijgen nog al eens van alle kanten het goedbedoelde advies tot castratie. Een reu die actief en druk is? Een reu die uitvalt naar andere honden? Een reu die achter de kinderen aanrent? Ruzie tussen meerdere honden binnen het gezin? Volgens goedbedoelde, maar ongefundeerde, adviezen allemaal redenen om een reu te castreren. En dan het liefst nog zo vroeg mogelijk om eventueel toekomstige gedragsproblemen te voorkomen.

Er is alleen één hele grote “maar”. Castratie is voor veel van deze problemen niet de oplossing. Sterker nog; vaak is er geen enkel verband en soms kan een castratie een probleem zelfs groter maken. Een onzekere reu kan na een castratie nog onzekerder worden en dat proberen te verbloemen met agressie op voorhand; de eerste klap is een daalder waard.
Er zijn inderdaad enkele problemen waarbij castratie een onderdeel kan zijn van de oplossing. Bijvoorbeeld bij markeergedrag in huis of weglopen (omdat er loopse teven zijn), waar de hormonen één van de veroorzakende prikkels kunnen zijn. Maar alleen castreren biedt zeker geen garantie, het zal dan gecombineerd moeten worden met andere maatregelen en trainingen.

Behalve dat castratie zeker niet altijd een oplossing is voor probleemgedrag, heeft het ook nog eens een aantal risico’s. Risico’s die bij een eigenaar niet altijd bekend zijn. Laura Sanborn heeft in het artikel The Long-term health effects of spay/neuter in dogs (2007) de voor- en nadelen van castraties op een rij gezet. De medische nadelen van castratie van een reu zijn volgens haar:
1) Als een reu wordt gecastreerd voordat hij volwassen is, neemt het risico op botkanker bijna vier keer zo veel toe.
2) Verhoging van het risico op een hemangiosarcoom (tumor) in het hart met een factor van 1,6
3) Verdrievoudigd risico op een te trage schildklier
4) Vergroot het risico op dementie bij de oudere reu
5) Verdrievoudigd het risico op overgewicht
6) Verviervoudiging van het risico op prostaatkanker. Hierbij moet opgemerkt worden dat in tegenstelling tot mensen, reuen niet snel prostaatkanker krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 0,6% van de overleden reuen prostaatkanker had.
7) Vergroot het risico op kanker aan de urinewegen. Ook hiervoor geldt net als bij prostaatkanker, dan deze meestal kwaadaardige tumorsoort relatief weinig voorkomt. Minder dan één procent van de honden met kanker, heeft deze tumorsoort.
8) Vergroot het risico op orthopedische problemen
9) Vergroot het risico op bijwerkingen van vaccinaties

Er zijn natuurlijk ook voordelen (al is dat lijstje iets minder lang):
1) Neemt het risico op testikelkanker weg, aangezien bij een castratie de teelballen weggehaald worden. Hierbij moet opgemerkt worden dat de kans dat een intacte reu sterft aan testikelkanker kleiner is dan één procent. De tumor komt niet zo heel erg vaak voor, is zeer goed te behandelen en heeft weinig kans op uitzaaiïngen. Een uitzondering zijn de reuen bij wie die één of twee testikels niet zijn ingedaald en nog in de buikholte zitten. Daar is de kans op tumoren aanzienlijk groter. Bovendien worden die vaak laat ontdekt doordat ze in de buikholte zitten waar ze onzichtbaar en moeilijk te voelen zijn.
2) Verkleint het risico op problemen met de prostaat, die geen verband houden met kanker
3) Verkleint het risico op fistels rondom de anus
4) Er zijn aanwijzingen dat castratie het risico op diabetes verkleint, maar de resultaten van onderzoeken spreken elkaar hierin tegen.

Bij teven verkleint het het risico op mammatumoren, maar helaas heeft castratie ook daar heel veel nadelen.

Hier wordt dus niets gecastreerd, tenzij het om medische redenen niet anders kan.

Ik dacht dat het hierbij voornamelijk om jonge reuen ging?

Ik ben alleszins voor castreren. Maar onze reu is ook pas vorige week op 10-jarige leeftijd gecastreerd.
Ik denk wel dat castratie het gedrag kan beïnvloeden in positieve zin. Het is niet voor niets dat dierenartsen het aanraden. Bovendien neem ik dit soort artikels altijd met een korreltje zout. Wie heeft dat onderzoek geleid? Over welke tijdspanne ging dit onderzoek? Hoeveel honden heeft men onderzocht? Persoonlijk ken ik namelijk geen enkele hond die nadelen ondervond aan castratie.

Machie

Re: Wel of niet castreren/steriliseren van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:51

Tegen. Ik snij niet in een gezonde hond. En toch heb ik wel een castraat thuis. 3 maanden geleden zijn zijn ballen eruit gehaald vanwege extreme voorhuidontsteking. Had hij die niet gehad, dan had hij zijn ballen mogen houden.

Veel castraten worden veel sneller dik, zijn minder gespierd en bij veel rassen worden de vachten er ook echt niet mooier op. Die hormonen zitten er niet voor niks ;)
En toch, Luca is wel veranderd in positieve zin. Hij was heel snel heel gestrest. Nu hij die hormonen niet meer heeft kan hij zih 100x beter concentreren. Alle opvoeding en training die we erin gestopt hebben kwam vrij snel na de castratie ineens naar boven. Hij kon zich toen wel concentreren :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:10

Ik ben voor.
Mijn ervaring is dat eigenlijk alle honden een zeg maar prettiger karakter krijgen na de castratie. heb door de jaren heen alleen maar voordelen ervaren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:33

Ja, maar dat er kans is op toename van gewicht etc is toch algemeen bekend.
Dan ben je als baas er alsnog bij om dat te voorkomen, alleen zie je hierin weer veel te veel mensen die dat niet in de hand houden (weinig beweging, teveel eten).
Dat ben je als baas dan wel verplicht naar je hond toe dan.

Maar ook dat overgewicht is een enorm discussiepunt waar ik me vreselijk aan erger.

Wat ik gewoon om me heen zie is mensen met dieren (even in het algemeen genomen),die de lust er wel van willen, maar niet de lasten, en dan met betrekking op enorm veel aspecten.
Maar dat is een beetje offtopic.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:36

Alles is bij ons geholpen en wij hebben nooit last van overgewicht gehad. Als er evenwicht is tussen beweging en voer dan is er net als bij een mens niks aan de hand.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:41

Geen fokdoel? Dan behandelen. Geen kans op pretnestjes.

Dieren met overgewicht hadden dat ook wel gekregen als ze onbehandelt waren. Onze reuen hebben we altijd strak in het lijf gehad.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:44

Mijn ene reu en mijn teef zijn beholpen, mijn 3e reu niet (tegen beter weten in).
Ik vind dat het steeds makkelijker isom jehond ergens te laten rondlopen zonder het risico te hebben dat hij een andere teef gaat dekken. Toen onze teef nog niet gesteriliseerd was, vond ik vooral het bloed overal rond behoorlijk vies, net zoals de 'inlegkruisjes' voor honden. Mijn reuen werden beiden aggressief naar ons toe.

Ivm die risico's, reuen castreren vind ik niet noodzakelijk, hoewel je vaak in de praktijk geconfronteerd wordt met prostaatkankerhierdoor), teven waarmee niet verder gefokt word, vind ik het wel aangewezen. Vooral als men dan overweegt om de teef een prikpil te geven ipv een sterilisatie, dit vind ik eigenlijk niet kunnen...

Omtrent een van de eerste posten van Yamcha; het risico van een of andere tumor kan 4x zo groot worden, maar meeste van de tumoren die je opgesomd hebt, lijken mij zowiezo al niet veel voorkomend. Als iets nu een risico heeft van 0.01%, en het risico is 4 maal zo groot, (dus 0.04%), vind ik het niet gefundeerd om aan te nemen dat dit een reden is om je reu daarom niet te castreren. Alles moet geinterpreteerd worden met prevalenties vind ik persoonlijk.

Vaak ligt het overgewicht van de honden vaker aan de eigenaars dan aan het wel of niet behelpen denk ik persoonlijk (al hebben sommige dieren wel de neiging, maar dit is een 'complicatie' die makkelijk uit te sluiten is..

EDIT: ik zal dat je door niet te castreren in het lijstje staan had gedaald risico op prastaatkanker. Dan dank ik dat die vrouw even iets in eht verkeerde lijstje heeft gezet, prostaatkanker en prostaathypertrofie komen voornamelijk voor bij ongecastreerde reuen... (en behoorlijk frequent! )
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 06-04-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:48

Ik ben niet echt tegen of voor denk ik. Op zich als het niet hoeft, hoeft het niet. Het dier gaat toch onder narcose en hormonaal gezien ontregeld het de boel wel. Anderzijds zou ik graag willen zien dat mensen het wel zouden doen, maar dat is gericht op het fokken van onzin-nestjes, we hebben al zoveel dieren. Bij katten ben ik dan weer wel voor preventief steriliseren/castreren aangezien die vaak los lopen.

Ik wilde zelf mijn reu niet laten castreren, maar heb het na 1,5 jaar wel gedaan, puur vanwege zijn gedrag. En ook al is het geen garantie dat een dier daarvan opknapt, het heeft 400% geholpen. Rust in zijn kop en rust voor ons. We hebben er een relaxtere hond aan over gehouden

Overgewicht heb je zelf in de hand vind ik. De onze heeft dan ook geen grammetje vet

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:42

Ik heb een teef nu van 3 jaar die niet geholpen is. Voorheen 2 teven gehad die wel geholpen waren en had het misschien wel liever niet gedaan.
Vacht werd 1 doffe ellende (Berner sennen), snel te dik etc.
Nu krijg ik een reupup erbij, en die wordt ook niet geholpen (nou woont mijn teef bij mijn ouders) als dat niet nodig blijkt te zijn.
Bevalt me zo ook wel en mijn teef heeft nu een goed behandelbare vacht en is netjes om de 6 maanden loops

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:15

Tegen. Ik vind 't verminking van een hond. Mijn reu is dan ook niet gecastreerd en wordt ook niet gecastreerd, tenzij er medische redenen voor zijn.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:12

Vanaf vandaag is onze hond verminkt. Ben benieuwd of zijn look en gedrag verandert maar geloof er meer in dat dat door onze houding komt en niet omdat hij voortaan als een castraat door het leven gaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:14

Ik ben van mening , bij sommige is het beter en bij andere maakt het niet veel uit. Mijn 2 honden zijn gecastreerd, de jongste werd je gek van, ontzettend onrustig, vond elk kleedje, elk kussen, elk object wel op een loops teefje lijken, daarbij was de beslissing ook snel gemaakt. en wat een rust is er sindsdien gekomen, hij is een stuk minder gestressd, nog net zo sociaal naar andere honden toe als vroeger, alleen zijn we van het dekken af, en verder is hij gewoon als hij was, ontzettend vrolijke hond, actief, netjes op gewicht,... andere hond niet veel anders.
ons teefje hiervoor was niet gesteriliseerd, is diverse keren geopereerd aan mammatumoren, over hele lengte, had cushing,vaak schijndrachtig...
verder als het niet nodig is hoeft het voor mij niet en anders gebeurt het gewoon, ben ik vrij makkelijk in, al die nadelen tja kansen zijn vrij klein en dan nog (klinkt nu mss heel grof), maar ze moeten ooit een keer ergens aan doodgaan, of het nu door castratie komt of niet.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:22

Ik ben voor.
Onze vorige 4 honden 2 teefjes en 2 reuen waren allemaal gecastreerd en gesteriliseerd. Ze hebben nooit iets gemankeerd, waren niet te dik en al helemaal niet sloom. Ze zijn allemaal stokoud(16-17 jaar!) geworden zonder problemen. Waren 3 herders en een dobermann kruising. De teefjes hebben we moeten steriliseren omdat ze baarmoeder problemen hadden.

We hebben nu 3 mechelaars 2 teefjes en 1 reu die met 9 maanden gecastreerd is omdat wij geen jonge honden willen. De teven worden niet gesteriliseerd tenzij ze last van hun baarmoeder krijgen. De reu is intussen 1,5 jaar en is niks anders dan voor hij werd gecastreerd. Hij is niet dik en zeker niet sloom. Dus het hoeft geen problemen te geven!