Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stoof

Re: Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:40

Hier nog iemand met een cattle dog die graag zou gaan schapendrijven :))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 00:44

mijn excuses als ik wat te stekelig overkwam, laten we zeggen dat het onderwerp me nogal aan het hart gaat.
Sassy verwoord mijn standpunt prima, en een stuk diplomatieker ;) .
Aan de TS, niet al mijn uitspraken waren persoonlijk naar jouw gericht, maar ik kan me voorstellen dat het zó overkwam.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:34

Kuggur schreef:
Succes ermee Sassy. En laat tegen die tijd eens weten hoe het gegaan is (en hoe de kelpies presteerden).
Ik heb veel zin de training van mijn Gláma weer op te pikken, wordt hoogstwaarschijnlijk niet vóór einde van onze lamtijd, als aan het licht komt welke schapen als slachtoffers eh ik bedoel natuurlijk oefenschapen te gebruiken zijn.

@Kuggur: update...dit weekeinde was de trial, in klasse 1 is die mevrouw met haar 3 kelpies op plek 1, 2 en 5 beland!!
Dat wist ik ook wel, die traint die al jarenlang, heb eigenlijk nog nooit ergens anders zo goed werkende kelpies gezien, voor het dagelijkse werk worden die op hun groot melkveebedrijf gebruikt.

Ik moest met mijn Mika in klasse 2 starten, ben 8e van de 11 zeer sterke deelnemers geworden, met namen als o.a. een Finn Petersen, Gunilla Swedjemark, Arne en Helga Krag, dat zijn mensen die open klasse lopen, WT en EK deelnemers zijn, en hier hun jonge honden eens testen wilden. Ben dus toch erg tevreden geweest met onze runs, gezien de weersomstandigheden (flinke storm) en de heel ervaren andere top-handlers. Met mijn andere hondje Ted ben ik laatste geworden in klasse 1, heb die veel geholpen, om de rust erin te houden, en zo min mogelijk fouten, hij luisterde die dag niet zo geweldig.
Maar al met al was ik zeer tevreden met onze prestaties tussen alle Zweden, Denen en Duitsers *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:19

Dus de kelpies hebben de border collies op deze trial achter zich gelaten, interessant. Wat vond je van hun werkstijl, vergelijkbaar met bc´s?

Jouw prestaties mogen er trouwens óók wezen, zeker gezien de indrukwekkende concurrentie, en de moeilijke weersomstandigheden. Gefeliciteerd daarmee!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:17

Die kelpies hadden vlgs de jury helemaal niet meer in kl.1 moeten starten, maar in de 2.
Zoals gezegd die mevrouw traint al jarenlang heel serieus. Gaat ook in mei naar de Simon Mosse clinic, jawel met de kelpies, ze heeft nog maar een border en daar traint ze niet meer mee.
Je moet je voorstellen dat die honden wat grover werken als een border (thuis heeft ze die nodig voor de koeien), minder sluiphouding (andere werkstijl) en dichter op het vee.
Moesten mijn borders zo kort op de schapen komen dan gingen die met 180 per uur er vandoor denk ik.
Die honden zetten minder druk, of in elk geval anders.
Zijn ook groter en steviger van bouw dan de gemiddelde kelpie, zijn working kelpies (geloof dat dat itt de gewone kelpie ook weer geen fci papieren heeft)
Voor de rest lopen die ook gewoon een outrun, lift, fetch, drive e.d. alleen shedden krijg je die niet geleerd, denk dat ze daar een beetje snelheid / wendbaarheid voor missen.
Dat was ook de reden vlgs die mevrouw dat ze nog steeds in kl.1 hangt...vanaf de 2 moet je toch echt ook shedden in DE.
Voor mij zijn dit tot nog toe ook de eerste en enige kelpies die ik goed vind aan het vee, denk dat je ze zo zeker niet alle dagen ziet. Dat in combinatie met een goeie handler die weet wat ie doet!
En jammer genoeg heb ik weer geen fotos van ze gemaakt, ging ook niet echt vanwege de storm.
Ik ga proberen ze op de clinic op de foto te krijgen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:27

Misschien een hele stomme vraag, maar heeft nog niet één schapen drijver er dan over nagedacht om die schapen eerst aan de hond te laten wennen voor er mee te gaan drijven?
Schapen zijn supergevoelig voor stress, dus wat is er dan zo leuk aan? Aangezien dat hier door iedereen gezegd word waaronder de drijvers zelf. Dat kan ik dus niet zo goed inzien.

Ik zie dan weer gelijk iets totaal nieuws voor me: schapen die gewend zijn aan honden en samenwerken met de hond om zo op één plek te komen (wat uiteindelijk het doel is van het drijven). Ach ja, misschien een gek hersenspinsel van mij maar dat heb ik ook met paardensport enz. waar ik dan weer veel nadelen in zie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:11

Mijn excuses, maar ja, dat ís een stomme vraag :D .
Nah, serieus, geen enkele vraag is stom, maar als aanname laat het zien dat je je niet zo in de materie hebt verdiept..

Als je een jonge hond start moeten je schapen "gedogd" zijn, engelstalige term voor afgericht op door een hond gedreven te worden. Zo,n groep schapen rent onmiddelijk naar de mens zodra de hond bij ze in de buurt komt.
In een later stadium heb je schapen nodig die moeilijker zijn, maar dan is de hond al zo ver dat hij minder stress veroorzaakt door beter werk.

Juist omdat schapen stressgevoelig zijn heb ik hier meerdere keren aangestipt dat schapendrijven niet voor de lol van de hond moet worden gedaan, het is een serieuze bezigheid waarbij het welzijn van de schapen voorop moet staan.
Ik heb schapen, die in de zomer vrij over het hoogland lopen, en als ze daar niet weggehaald worden in de herfst sterven ze een ellendige dood in de winter.
Daarom ben ik honden gaan africhten, om deze dieren effectiever, en stressvrijer thuis te krijgen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:17

Nee ik heb me er inderdaad niet in verdiept, maar door deze ophef ging ik het me toch afvragen. Maar bedankt voor de uitleg! Ik heb weer bijgeleerd vandaag, maar snap nu ook wel de waarschuwingen om niet zomaar te gaan schapendrijven voor de 'leuk', het is echt wel iets om goed over na te denken voordat je er aan begint.
Wel heel gaaf dat je het zelf ook echt als functie doet en niet als hobby. Geweldig hoe nuttig een hond daarin kan zijn! Ligt het er dan ook nog aan trouwens welk ras schapen je gebruikt, kan me voorstellen dat er schapenrassen tussen zitten die er absoluut niet geschikt voor zijn...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:27

@sunny-love; IJslandse schapen zijn er notoir "ongeschikt" voor :D . Daarom heb ik een erg goede hond nodig. Ze hebben vrij weinig kudde instinct, en hebben genoeg lef te vechten inplaats van te vluchten; ze hebben horens (althans de meesten) en durven ze gebruiken!

@Sassy; Dat klassensysteem heeft me wat verwart, ik dacht dat klasse 1 de hoogste was. Dus de kelpies hebben niet tegen de beste bordercollies gelopen.
Je beschrijving van hun werkstijl doet me vermoeden dat ze minder geschikt zijn voor het werk dat ik met mijn schapen doe. Ze lijken me geschikter voor werken met runderen of héél grote kuddes schapen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:15

@Kuggur: nee idd de klasse 1 is het laagste, en kl.3 het hoogste (ofwel open klas genoemd) dat is het uiteindelijke streven, maar of we daar ooit goed genoeg voor worden?
Goeie hond alleen is niet voldoende, je moet als handler ook wel getalenteerd genoeg zijn...we zullen zien.

En nee, de kelpies hebben niet tegen de beste borders gelopen nee, en zullen waarschijnlijk wegens het niet kunnen shedden dat ook nooit gaan redden in een trial op hoger nivo wat voor borders gedacht is.
Moest je die nu een ander soort "proef" gaan geven, meer toegepast op werk met runderen o.d., ja dan denk ik dat je het ver kunt schoppen met de kelpies zoals ik die daar gezien heb.
Net zoals je bij de borders trial-dogs en working-dogs (voor farm-werk met grote kuddes) hebt, denk ik ook dat de kelpies eerder voor kuddewerk geschikt zijn. Het echte precisie werk is daar moeilijker mee.
Wat niet betekend dat ze niet goed zijn, alleen anders...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:25

hier wel iemand ervaring met kelpies
wij hebben bij ons op de boerderij waar ik werk 3 kelpies.
zij hele fijne honden, werken hard maar zijn minder ''heet'' als de BC die ik hier in de buurt heb zien werken.
de kelpies kunnen tijdens het klauwbekappen of scheren ook zo 3 uur liggen zonder ook meer een poot ze verleggen.
bij de BC hier in de buurt viel het mij op dat ze na 2 weilandjes schapen verwijden helemaal aan hun eind waren omdat ze continue zo ''heet'' zijn ook als er even geen werk is.
waardoor de schapen zeker met verwijden enzo wat minder stress hebben omdat het allemaal wat rustiger aan toe gaat.
de honden werken hier 7 dagen per week, en gaan alle dagen mee tussen de schapen, de schapen hebben daardoor geen stress maar wel ontzag voor de honden.
echter werken ze wel meestal met ze 2e of zelfs met ze 3e en zijn dan ook super op elkaar ingespeeld.
wedstrijden zullen ze niet winnen met die bij ons, maar ze doen hun werk perfect en daar zijn ze voor aangenomen (we noemen ze ook altijd gekscherend personeel ;) )
verder hebben wij ook geen wedstrijd ambitie, maar wilde even mijn ervaring met kelpies met jullie delen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:49

Leuk om te horen van iemand die kelpies echt voor werk gebruikt, ik vat de term "personeel" serieus op, goede honden kunnen veel werk besparen.

In mijn ervaring is het temperament spectrum van bordercollies behoorlijk breed, je hebt ze inderdaad erg "high strung" zoals de honden die jij hebt gezien, zelfs dermate dat het hun werkcapaciteit schaadt. Maar er zijn ook relatief (het blijven bordercollies...) rustige exemplaren.

Daarom ook mijn gezeur dat bordercollies gefokt moeten met drijfwerk als enig criterium, sportfokkerij wil honden die teveel op de handler gefocust zijn en zo hyper als mogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:00

Ik ga me in de discussie Border Collie vs. Kelpie niet mengen, wèl lijkt het me erg belangrijk om niet zomaar voor de 'leuk' schapen te gaan drijven met je hond. Als je leuk bezig wilt zijn met je hond en zijn drijfinstinct een beetje wilt benutten is treibball (drijfbal) een leuke optie: http://www.treibball.nl/page/treibball-nederland
Geen onnodig gestress voor schapen, wel een leuk alternatief. Ik doe het nu een tijdje met mijn Kelpie en hij vindt het ontzettend leuk en kan er veel in kwijt.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:57

lesleymoos schreef:
beetje jammer, ik heb dit topic gestart om leuke adressen tevinden.

Heb het gevoel dat er nu een paar mensen opzitten die wel heeeeeel graag willen laten weten
hoe geweldig "hun" ras is, maar als ik jullie mening had willen weten welk ras het
beste is om mee schapen tedrijven had ik wel een ander topic gestart.

Mischien een Idee :)* start gewoon zelf een Border collie topic kunnen jullie uren lang
kletsen hoe GEWELDIG 8)7 jullie ras wel niet is. Sorry hoor maar ben er een beetje klaar mee.

Iedereen die hier reageerd met een ander ras wordt afgebrand net alsof jullie het alleen recht hebben op
schapendrijven. En de border zal mischien beter zijn dan een Kelpie, Puli of ACD maar dat wil nog niet zeggen dat ze
het niet kunnen en dat die eigenaren die leuk en serieus met hun hond willen bezig zijn geen recht hebben om
teleren schapen drijven.

Zo dat moest even van mijn hart.

Mocht je nog een adres zoeken :D http://www.hondenlogica.nl
Deze zit in Bussum. ;)