tja mijn kruising laat ik ook vreemde katten weg jagen. Ik jut hem niet op maar laat hem gewoon in de tuin en dan doet hij van zelf al wel de katten weg jagen. Echter besluit die vreemde kat niet weg te rennen voor mijn hond dan stopt hij ook gelijk hij is bang van katten namelijk maar als ze weg rennen vind hij het wel stoer. Ben namelijk als de dood dat mijn kat door haar omheining gaat achter een ander kat aan (onzichtbare dus electrische omheining) hoewel ze totaal geen interesse toont in andere katten als die langs komen. Hebben ook zeer zelden vreemde katten in de tuin. Mijn andere hond zal ik nooit los laten. Die gaat namelijk gelijk voor de kil. Het is al af en toe oppassen met eigen kat en eigen hond namelijk. Hoewel ze weten wat ze aan elkaar hebben en wij ook en geloof 100% zeker dat er geen levensgevaar is voor de kat maar wij moeten gewoon begeleiden tussen hun in sommige situaties.
Vind het ook niet erg dat mensen hun hond katten weg laten jagen maar mits dus zoals bij TS de eigenaar 100% zeker weet dat de hond wel het dier weg jaagt maar nooit zal pakken als het dier niet weg te jagen is.
Daphne__
Geplaatst: 25-03-12 01:42
Groot gelijk Ts! Hier komen regelmatig honden in de achtertuin en dan laat ik mij honden ook altijd los. Tja, gebeurt wel eens dat zo'n hond gegrepen word, maarja ik wil ze niet in onze tuin hebben, oprotten dus
Er zijn meer honden die een kat als leuk speelmaatje zien dan honden die gericht op een kat jagen. Onze honden, alle die we ooit gehad hebben, waren dol op katten, om mee te spelen. Katten begrepen dat alleen meestal niet. Als we onze honden hadden losgelaten terwijl er een vreemde kat in de tuin zat gingen ze er zeker achteraan, met het doel spelen, dus niet bijten. Maar dat weet de kat in kwestie meestal niet, dus kiest meestal wel het hazenpad. Als een heel brutaal poezenbeest de aanval in had gezet hadden onze honden niet geweten wat ze ermee moesten en waren waarschijlijk geschrokken afgedropen.
Ik heb die honden vaak genoeg losgelaten als er een vreemde kat op bezoek was. Er is er nooit eentje gegrepen, onze honden waren getraind om te waken en eventueel in te sluiten, niet op bijten. En al helemaal niet op doden. Wel hebben we eens een heel zielig hoopje kat gevonden, ingesloten in een klein hoekje met een grommende en blaffende herdershond ervoor. Kat had niets, logisch. Alleen de schrik van z'n leven. Geen idee hoelang die er gezeten heeft, maar die hebben we nooit meer in de buurt van ons huis gezien.
Die van mij mag er dan ook achter aan gaan hoor. Als ze bij de kat is kijkt ze me droog aan van "en nu". Als ik halverwege een achtervolging zeg dat het klaar is, is het ook klaar en komt ze beteuterd weer terug. Achter een kat aanrennen is natuurlijk wel erg leuk omdat ze lekker hard kunnen. Bijten zal ze nooit en te nimmer doen, is ze echt te dom voor. Laatst nog geprobeerd of ze de bromvlieg wilde pakken die heen en weer ging maar helaas. Maar goed ik heb dan ook geen jachthond maar een drijver. Katten in mijn tuin worden niet getollereerd, wegwezen.
Thioro
Geplaatst: 25-03-12 09:50
Ik had ook de hond er even achter laten lopen, zeker als je weet dat hij ze toch niet pakt. Een kat die zo brutaal is dat ze in andermans huis binnenwandelt mag wel even leren dat dat niet mag.
Wij hebben zelf katten en er is geen enkele vreemde kat die het waagt om in ons huis te komen. In de tuin is al enkel voor de dappersten. Vreemde kat krijgt meestal pak rammel van onze eigen katten. In een wakkere bui gaat de hond er ook nog achter. Onze hond gaat heel goed samen met onze katten, op straat loopt ze meestal los en als we toevallig een kat kruisen kijkt ze hooguit, ze gaat er niet achter. Maar vreemde kat in de tuin jaagt ze er wel uit. Ik weet ook 100% zeker dat ze nooit een kat zou bijten. Ten eerste is ze al te traag om ze te kunnen pakken, ten 2de bijt ze gewoon niet. We hebben een tijdje een vreemde kater in de buurt gehad die enorm leek op 1 van onze katers. Hond vergiste zich dus wel eens en stormde op de verkeerde kat af. Onze eigen kat bleef gewoon stoicijns zitten en keek beledigd naar hond. Hond druipt weer af zonder meer met een blik 'oeps foutje'. Als onze eigen katten onderling ruzie maken, springt de hond er ook tussen. Katten stoppen dan verbouwereerd met vechten. Dus ja als ik een vreemde kat zie of als onze katten vechten stuur ik de hond er wel eens op af met 'pak ze'. Kalmeert de katten en heeft de hond eens wat extra beweging.
Moest ik een hond hebben die wel mogelijk een kat zou doodbijten, dan zou ik hem er niet op af sturen. Ga dan wel zelf achter de kat met een bezem of emmer water.