Joolien schreef:dierenfan schreef:ik geloof meer in ttouch en grondwerk oefeningen dan in CM . Eigenlijk doen we hetzelfde heb ik het idee alleen vanuit een heel ander oogpunt. Zo leren wij de honden aan dat vanuit rust vanalles mogelijk is en vanuit opwinding is niets mogelijk en moeten ze eerst rustig worden.
Bedoel je dat tijdens een opleiding of tijdens het corrigeren van een hond?
echt een opleiding is het niet. Het is een manier van trainen. Wel een manier waarbij corrigeren niet nodig is. Immers als hij niet bezig is met grondwerk oefeningen dan struikeld hij en dus corrigeerd hij zichzelf. Hij moet opletten wat hij doet met lopen omdat hij er anders niet uit komt. Omdat hij zo met ziczhelf bezig is en maar met 1 ding bezig kan zijn kan je dus blijven belonen op goed gedrag. Verkeerd gedrag straft de hond zelf af en reageer ik niet op dan weg draaien van hetgeen waardoor hij zo gespannen wordt. Als hij weer helemaal geconcentreerd bezig is met zijn werk gaan we weer kijken of we de afstand tussen datgene wat stress op leverd kleiner kunnen maken al werkend
Uiteraard is dit eerst aangeleerd zonder afleiding zodat de hond goed weet wat de bedoeling is voordat je wat extra's toe gaat voegen. Ook deze methode heeft weer zijn beperkingen. Zo kan ik dit heel goed voor elkaar krijgen bij mijn eigen honden maar vreemde honden werkt vele malen minder puur om het feit dat er behoorlijk tijd zit in het goed aanleren en goed op elkaar inspelen. Deze tijd heb je met je eigen hond wel en met een andere hond veel minder helaas tenzij je met die andere hond dagelijks even kan trainen en dat een paar weken.
In elk geval geen methode die je zoals de methode van CM overal en altijd even snel snel toe kan passen. bij ttouch is rust rust rust heel belangirjk.
je moet wat hier met al die mensen overal
ik ben 19, maargoed, toentertijd was ik ongeveer 10) zie ik de fouten die mijn vader en ik hebben gedaan. We hadden namelijk altijd discussie over wie nou eigenlijk de 'baas' (roedelleider) was. Daardoor is het mis gegaan met deze hond. En nu ik Cesar's programma's zie denk ik, wat stom, we hadden het gewoon kunnen voorkomen (of 'genezen') en ik baal er echt ontzettend van dat het toentertijd zo uit de hand is gelopen. Spijt. Maar nu weet ik in ieder geval wel hoe ik het voortaan beter kan doen.
. Maar ik vind dan wel vaak dat hij het een beetje vreemd toepast, hij zegt vaak dat honden rustig en onderdanig zijn terwijl ze naar mijn idee alleen nog maar onderdanig zijn en niet rustig. Je ziet vaak dat die beesten echt zitten te hijgen en de hele tijd likken ed dat is toch een teken van stress.