Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:46

Joolien schreef:
dierenfan schreef:
ik geloof meer in ttouch en grondwerk oefeningen dan in CM . Eigenlijk doen we hetzelfde heb ik het idee alleen vanuit een heel ander oogpunt. Zo leren wij de honden aan dat vanuit rust vanalles mogelijk is en vanuit opwinding is niets mogelijk en moeten ze eerst rustig worden.

Bedoel je dat tijdens een opleiding of tijdens het corrigeren van een hond?

echt een opleiding is het niet. Het is een manier van trainen. Wel een manier waarbij corrigeren niet nodig is. Immers als hij niet bezig is met grondwerk oefeningen dan struikeld hij en dus corrigeerd hij zichzelf. Hij moet opletten wat hij doet met lopen omdat hij er anders niet uit komt. Omdat hij zo met ziczhelf bezig is en maar met 1 ding bezig kan zijn kan je dus blijven belonen op goed gedrag. Verkeerd gedrag straft de hond zelf af en reageer ik niet op dan weg draaien van hetgeen waardoor hij zo gespannen wordt. Als hij weer helemaal geconcentreerd bezig is met zijn werk gaan we weer kijken of we de afstand tussen datgene wat stress op leverd kleiner kunnen maken al werkend ;)

Uiteraard is dit eerst aangeleerd zonder afleiding zodat de hond goed weet wat de bedoeling is voordat je wat extra's toe gaat voegen. Ook deze methode heeft weer zijn beperkingen. Zo kan ik dit heel goed voor elkaar krijgen bij mijn eigen honden maar vreemde honden werkt vele malen minder puur om het feit dat er behoorlijk tijd zit in het goed aanleren en goed op elkaar inspelen. Deze tijd heb je met je eigen hond wel en met een andere hond veel minder helaas tenzij je met die andere hond dagelijks even kan trainen en dat een paar weken.

In elk geval geen methode die je zoals de methode van CM overal en altijd even snel snel toe kan passen. bij ttouch is rust rust rust heel belangirjk.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:53

dierenfan schreef:
En puur om het feit dat dominantie totaal niet zo aanwezig is in honden als dat vele mensen denken.

Ik heb een aantal jaren in een buurt gewoond waar honden een modeverschijnsel waren geloof ik. Dan zie je die dominantie wel, geloof me. De meeste honden werden gewoon in die rol gedwongen lijkt wel. Op een gegeven moment liep ik overal maar met een grote boog omheen.

Moet eerlijk bekennen dat waar ik nu woon ik die dominantie ook helemaal niet meer zie maar ze gaan hier ook heel anders met honden om. Dus nog even en dan ben ik mijn dominantietrauma vergeten ;)

Verder vind ik CM geen saint maar kan ik me wel in een aantal punten vinden: duidelijkheid, regelmaat, beweging en werken vanuit rust

Verder heb ik het idee dat de honden waar hij op tv mee werkt vaak al redelijk ver heen zijn en juist baat hebben bij een drastische en directe aanpak om een gedragpatroon te doorbreken, geen idee hoe hij een pup op zou voeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:53

Ja dat is denk ik toch anders dan corrigeren. Of heb ik het mis?

saskiakefie

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:55

Nee pups voedt hij ook op dmv corrigeren..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:00

Annienke schreef:
dierenfan schreef:
En puur om het feit dat dominantie totaal niet zo aanwezig is in honden als dat vele mensen denken.

Verder vind ik CM geen saint maar kan ik me wel in een aantal punten vinden: duidelijkheid, regelmaat, beweging en werken vanuit rust

Juist die punten daar kan ik hem zo enorm om waarderen! net als het no touch, no talk, no eye contact helaas kunnen 90% van de mensen dit niet. Hoewel als ik een rottweiler roep die langs mensen moet dan kunnen ze dat wel. Roep ik een pup die langs mensen meot dan moeten ze altijd lokken en aaien. Terwijl de volwassen hond daar niet op zou reageren en de pup totaal vergeet wat de eigenlijke bedoeling was. Soms heel frustrerend als je bezig bent met wat oefeningen.
Tegenwoordig oefen ik dus echt zonder afleiding en de eerste keren met afleiding is het eerst mensen waarschuwen en dan de oefening doen en dan mogen ze als ik vrij geef eventueel lokken :D je moet wat hier met al die mensen overal ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:33

Ik zie in Cesar een man die zeer bewust in het nu staat, wat dieren ook doen.
Vanuit daar is het makkelijk trainen en hoeft men niet te straffen achter de schermen. Het is zijn houding die al wonderen doet gewoon omdat je steeds weer ziet dat hij diep ademt en met een kalme en assertieve energie met de dieren werkt.
Iets waarvan hij ook zegt dat elk mens dat in zich heeft.
Belonen zie ik hem ook steeds meer. Hij werkt met acupunctuur, massage maar ik zie hem vooral groeien en steeds beter worden.
Zijn honden weten heel goed wie de baas is en hebben geen behoefte om hoger te komen. Ze zijn tevreden en die beweging kunnen ze aan hoor.
Ook al stammen ze niet meer van de wolven af die makkelijk 40 kilometer per dag afleggen dan is wat Cesar doet met zijn honden een peulenschil. Ik kan er ook zo van genieten als mijn kleine jagertje achter de konijnen heeft gerend. Ze komt dan terug met haar tong op de grond maar die blik in haar oogjes zegt genoeg. ik ben hond en ik mag mezelf zijn.
Denk vooral dat mensen het niet aanstaat omdat er meer met honden gedaan zou moeten worden en vaker per dag eruit moeten en vooral kijken wat de behoeften van de hond zijn.
Zo zag ik een keer op tv een vrouw met 2 hondjes. De ene hield van fly-ball dus dat was haar hobby geworden de andere hield van behendigheid dus dat was ook haar hobby geworden. Dat kan ik nou waarderen in de mens. Kijken naar wat de hond nodig heeft en niet wat de mens wil. Natuurlijk is het leuk als beide hetzelfde willen maar voor mij komt de hond/dier op 1.. Zij hebben er niet voor gekozen.
Edit. Doordat hun behoeften op 1 komen ben ik nr 1 want ze hebben een pack leader nodig die ook affectie geeft maar vooral op de eerste plaats kalm en assertief is.
Laatst bijgewerkt door Chantal1973 op 20-03-12 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:35

wow, niet verwacht dat mijn topic zou gaan lopen haha. Wel interessant om jullie verschillende meningen te lezen.

Nou ben ik wel pro-Cesar maar dat betekent niet dat ik alles van hem goed vind hé. Er zijn namelijk ook dingen die ik liever niet gebruik (zoals die elektrische stroomband die hij wel eens gebruikt, dat gaat me echt te ver). En inderdaad die loopband, daar ben ik ook niet zo positief over... Als je een hond neemt moet je er zelf mee gaan wandelen, niet op de loopband zetten.

Maar alles wat hij oplost d.m.v. zijn energie en correcties met de voet of met de hand vind ik wel erg knap. Ook vind ik zijn programma heel erg leerzaam, hij kan de verschillende soorten 'blafjes' vertalen naar onzeker, agressief, etc. en dat vind ik ook wel interessant. Ik heb zelf vroeger een Jack Russel gehad, wat altijd goed was gegaan maar op het gegeven moment uit de hand was gelopen. De hond werd vals en viel alles en iedereen aan, inclusief mijzelf. Nu ik 'ouder' ben ( :+ ik ben 19, maargoed, toentertijd was ik ongeveer 10) zie ik de fouten die mijn vader en ik hebben gedaan. We hadden namelijk altijd discussie over wie nou eigenlijk de 'baas' (roedelleider) was. Daardoor is het mis gegaan met deze hond. En nu ik Cesar's programma's zie denk ik, wat stom, we hadden het gewoon kunnen voorkomen (of 'genezen') en ik baal er echt ontzettend van dat het toentertijd zo uit de hand is gelopen. Spijt. Maar nu weet ik in ieder geval wel hoe ik het voortaan beter kan doen.

Iemand vroeg over het asiel waar ik gewerkt had.. dat zit zo:
Het asiel waar ik werkte was wel heel erg extreem (vond ik), zo mocht je de honden helemaal niet corrigeren, op geen enkele manier. Ik snap wel dat ze niet willen dat alle verschillende medewerkers van het asiel op een andere manier corrigeert, maar geef dan op zijn minst een cursus aan de medewerkers hoe zij het willen dat het moet. Zo moest ik een hond uitlaten die de hele tijd in de riem beet en er echt hard aan ging trekken (hond van zo'n 50 kilo), ik zei op een strenge toon '' Ehh! '' (zo van 'foei!') en toen werd mij meteen de mond gesnoerd door de vrouw die over de hondenkennels ging: '' Nee, geen ehh! ''. Ze lieten de honden ook trekken aan de lijn, mocht je ook niet corrigeren, als een hond uitviel naar andere honden mocht je dat ook niet corrigeren, etc. etc. want '' dat was hun taak niet''. Nu weet ik in ieder geval zeker dat als ik ooit een oudere hond in huis zou nemen, ik hm niet uit dat asiel zou nemen. En als ik 'm uit een ander asiel zou halen, zou ik eerst uitgebreid onderzoek doen naar hoe er met de honden wordt omgegaan. Naar mijn mening worden de honden in het asiel waar ik gewerkt heb namelijk heel erg verpest en slecht gedrag wordt verergert. Echter mochten we dus alleen maar goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren, en ja dat kan werken in bepaalde mate. Vooral in de puppyperiode ben ik een flinke voorstander van goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren. Maar als het slechte gedrag doorgaat en je blijft het negeren zonder dat er verbetering in komt, moet je naar mijn idee toch echt meteen andere oplossing komen. Als er een taart op tafel staat en de hond gaat ervan eten, en jij negeert het slechte gedrag, dan gaat die hond echt niet stoppen met taart eten. Oké, slecht voorbeeld, maar het komt wel op hetzelfde neer :')
EDIT: er stond ook in de asielregels dat als iemand een hond wilde adopteren en hij zou een slipketting gebruiken, dan zouden ze de hond niet afstaan aan deze persoon.. vond ik ook een beetje raar. Natuurlijk, liever een normale halsband, maar dit gaat wel éeeerrrrrrrrg ver..

Dit is een lang bericht geworden :+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:42

Grr.. Ik wil op heel veel reageren en zo, maar moet alles op een touchscreen tikken en da's rot.. Ga dus later even reageren op vanalles als ik weer op m'n laptop zit!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:43

niks mis met een stroomband als die maar goed gebruikt wordt.
Het is om de mood te door breken en sommige honden blijven ooit ergens in hangen. Hij laat altijd voelen aan de mensen en ik heb nog nooit iemand een gezicht zien trekken van pijn en aangezien wij mensen kleinzeriger zijn dan honden zie ik niet een probleem.
Het streven is uiteindelijk om zonder hulpmiddelen te lopen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:47

Myrddin schreef:
niks mis met een stroomband als die maar goed gebruikt wordt.
Het is om de mood te door breken en sommige honden blijven ooit ergens in hangen. Hij laat altijd voelen aan de mensen en ik heb nog nooit iemand een gezicht zien trekken van pijn en aangezien wij mensen kleinzeriger zijn dan honden zie ik niet een probleem.
Het streven is uiteindelijk om zonder hulpmiddelen te lopen.

Als 'ie goed gebruikt wordt is er idd niks mis mee. Alleen hoe veel mensen kunnen dat ding goed gebruiken? Nog geen 25% van de mensen wiens hond nu zo'n stroomband om heeft.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:52

Ik ben ook cesar positief, door het vele kijken heb mij en mijn Chihuahua uit een heel benarde situati weten te redden e, en wel een loslopende hond best gemeen en erg opdringering kroop een paar keer langs me op met opgetrokken lippen en grommen , pfiew kreeg er echt angst van, toen dacht ik aan cesar!! en werd gelijk zelfverzekerd en paste een paar dingen toe zoals bijv met je hand en dat shhhshshshh geluid de hond op afstand te creeren, merkte wel gelijk dat er een tijd training aan vooraf moet gaan, maar het heefd me geholpen om weer naar de straat weten te komen ( ik liep op een verlaten landweg) en daar kwam ik zn baasje tegen. en daarna kreeg ik een zweet uitbarsting pfieww dacht ik, dankjewel cesar hahaha . Ook thuis doe ik wat simpele dingetjes en dat helpt goed , zoals het afstand houden en rustig naar buiten , gewoontes doorbreken.

Kortom ik vind zijn methode prima , en ben blij dat er mede door hem best veel dieren bespaard blijven van een spuitje , want ook dat heefd hij al meerdere malen weten te voorkomen!!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:56

Denk dat er ook veel mensen rond lopen die eigenlijk geen hond moeten nemen. Dan valt die 25% vanzelf weg.
Het is hard werken een goede baas te zijn maar je krijgt er zoveel voor terug.

Idd Kelly.
Het is de energie die men uitstraalt en dan moet men zichzelf kennen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:56

Ik ben een vrij groot voorstander van CM. T is allemaal niet zo spannend als het lijkt volgens mij :+ Hij stelt zich gewoon duidelijk op en ja, de extreme gevallen doen het goed op tv dus hij moet zich extreem duidelijk opstellen. Misschien dat het bij andere gevallen wel met veel kleinere signalen gaat.
Heb ook een keer een aflevering gezien met een verschrikkelijk angstige hond, was echt niet normaal meer, nog erger dan mijn hond was en dat wil wat zeggen. Dat pakte hij met heel veel rust en geduld aan en bepaalde ''regels'' liet hij vallen omdat de hond daar op dat moment baat bij had.

Ik ben opgevoed met het principe ''een hond heeft een baas nodig''' en dat herken ik bij CM. Recent zijn we bij een gedragstherapeute geweest voor Havanna en die zei eigenlijk hetzelfde... Ook hadden we het over hoe je bepaalde dingen beloont; zo zijn wij voor het komen overgestapt op voedselbeloning ipv een aai. Was ook een eye-opener; Havanna komt niet voor een aai als ze wat ruikt (wat boeit haar die aai dan) maar voor een stukje hondenworst laat ze dat spannende geurtje voor wat het is....

Zelf werk ik zeker met positieve beloning want ik geloof in het principe dat een dier ook moet weten hoe hij het góed moet doen. Neemt niet weg dat Havanna vandaag is gestart met bootcamp, is ze nu aan toe. Ben ik echt wel streng tegen haar, ondanks haar verleden. Ook zij moet luisteren en ik ben van mening dat ze zo langzamerhand op een punt is dat ze zich stoer genoeg voelt om mij uit te dagen en das de bedoeling niet :+

Electrische band ben ik niet gek van, maar sta er wel voor open... Gisteren na een materiaalfout weer een half uur achter mn hond aan gehold, als uiteindelijk blijkt dat we een elec band nodig hebben om haar het laatste stukje aan te leren dan doen we dat (al ben ik er vrij zeker van het zonder te gaan redden en beschouw ik het als een laatste redmiddel, begrijp me niet verkeerd).

Ik ben al een half jaar bezig om Havanna op positieve bekrachtiging dingen te leren. Toegegeven; daar heb ik al een heleboel mee bereikt. Maar voor dat laatste stukje, los kunnen lopen, heb ik ook negatieve bekrachtiging nodig. Ze moet wél snappen dat ik haar baas ben en dat ze te allen tijde dient te gehoorzamen, anders kan ik immers haar veiligheid niet garanderen.

Nee hoor, die methode werkt voor mij prima. Al moet ik zeggen dat ik er ook vooral dingen uit haal die nuttig kunnen zijn. Heb Nouz ook helemaal zelf afgericht en al zeg ik het zelf; das prima gelukt. Met Havanna heb ik iets meer informatie nodig omdat het gewoon een heel ander verhaal is, maar dan nog vertrouw ik altijd meer op mn eigen gevoel en ervaringen dan op iets anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:00

bij de martin gaus hondenschool in lelystad zijn ze ook helemaal anti... maar ik ben wel voor CM's methode :D

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:01

Ik vind de methode van Cesar echt goed! Ik zit af en toe met verbazing naar zijn show te kijken. Heb dan ook alle afleveringen al gezien. Ik zit nu op m'n telefoon, dus kan niet zo uitgebreid reageren, maar ik kom hier nog even op terug :)

Leuk onderwerp!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:04

Dat Martin Gaus anti is dat weten we wel maar als het te moeilijk wordt bij Gaus dan geeft hij op en Cesar zet door.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:07

Myrddin schreef:
Ik zie in Cesar een man die zeer bewust in het nu staat, wat dieren ook doen.
Vanuit daar is het makkelijk trainen en hoeft men niet te straffen achter de schermen. Het is zijn houding die al wonderen doet gewoon omdat je steeds weer ziet dat hij diep ademt en met een kalme en assertieve energie met de dieren werkt.
Iets waarvan hij ook zegt dat elk mens dat in zich heeft.
Belonen zie ik hem ook steeds meer. Hij werkt met acupunctuur, massage maar ik zie hem vooral groeien en steeds beter worden.
Zijn honden weten heel goed wie de baas is en hebben geen behoefte om hoger te komen. Ze zijn tevreden en die beweging kunnen ze aan hoor.
Ook al stammen ze niet meer van de wolven af die makkelijk 40 kilometer per dag afleggen dan is wat Cesar doet met zijn honden een peulenschil. Ik kan er ook zo van genieten als mijn kleine jagertje achter de konijnen heeft gerend. Ze komt dan terug met haar tong op de grond maar die blik in haar oogjes zegt genoeg. ik ben hond en ik mag mezelf zijn.
Denk vooral dat mensen het niet aanstaat omdat er meer met honden gedaan zou moeten worden en vaker per dag eruit moeten en vooral kijken wat de behoeften van de hond zijn.
Zo zag ik een keer op tv een vrouw met 2 hondjes. De ene hield van fly-ball dus dat was haar hobby geworden de andere hield van behendigheid dus dat was ook haar hobby geworden. Dat kan ik nou waarderen in de mens. Kijken naar wat de hond nodig heeft en niet wat de mens wil. Natuurlijk is het leuk als beide hetzelfde willen maar voor mij komt de hond/dier op 1.. Zij hebben er niet voor gekozen.
Edit. Doordat hun behoeften op 1 komen ben ik nr 1 want ze hebben een pack leader nodig die ook affectie geeft maar vooral op de eerste plaats kalm en assertief is.

Het gaat me erom dat de nieuwe honden gelijk mee moeten doen terwijl die vaak niks gewend zijn... En dat vind ik zielig. kijk als je hond het gewend is om zoveel te bewegen nouja prima toch als ie het leuk vind.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:10

Ik krijg bij hem altijd meer het idee dat hij 'domme baasjes' opvoed in plaats van de honden. Als je ziet hoever sommige mensen het laten komen met hun hond... het zijn over het algemeen echt de baasjes die een cursus 'hoe voed ik een hond op, hoe lees in hondentaal' nodig hebben. En je ziet vaak dat zodra de baasjes het eindelijk door hebben de hond zoiets heeft van 'hé ..eindelijk een betrouwbare leider waar ik wat aan heb en waarbij ik weet waar ik aan toe ben'. Maar ja.. just my 2 cents on the subject :Y)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:17

denk dat het niet zo zielig is hoor.Honden kunnen wel wat hebben.
wat dacht je van de gierzwaluw die nooit oefent om te vliegen en als hij uitvliegt blijft die 2 jaar in de lucht en slaapt/rust op grote hoogte. Dierenrijk is sterk hoor en heb eigenlijk nog nooit een hond dood zien vallen bij Cesar.
Hij traint ook de mens want daar zit de fout. Niet bij de hond, die weet het vaak allemaal al en is op zoek naar een kalme en assertieve leider.
bah ben echt een pro :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:20

ik vind zijn manier heel goed, zo ben ik ook met mijn paarden. geen poele poele mensenpaarden/honden van maken maar gewoon duidelijke regels, daar hoef ik echt niet boos om te doen of minder van mijn dieren van te houden hoor! maar nee is nee wat er ook gebeurd, al duurt het een uur om het voor elkaar te krijgen dat maakt me niet uit maar het gebeurd wel hoe ik het wil.
ik zie zooooooveel (meerendeel!) honden die maar doen wat ze zelf willen, baasjes letten totaal niet op.
honden willen regelmaat, bewegen eten, grenzen, discipline etc

ik ben er zeker voor om een hond te belonen maar dat hoef niet altijd met hordes snoep, ik heb al genoeg hondenscholen meegemaakt waar ik geen enkele correctie uit mocht voeren ja sorry maar dat werkt gewoon absoluut niet voor mij en voor m n honden ook niet. je voedt kinderen toch ook niet zonder regels op?? dus ik snap niet waarom dat bij honden wel zou moeten. wat CM doet is echt niet alleen corrigeren
hij is gewoon heel duidelijk op een rustige manier, ideaal in mijn ogen! hij geeft ook altijd duidelijk aan dat je nooit boos mag worden

en pups corrigeren, uhmm... wel eens een teef bij haar pups gezien? of een merrie bij haar veulen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:55

Ik ben er niet zo'n fan van. Ik ben niet perce tegen corrigeren maar ik vind dat bij Cesar de verhouding tussen corrigeren en belonen toch een beetje scheef gaat. Wanneer je iets wilt van een dier kan je imo altijd het beste vragen/aangeven wat je wilt dat het dier doet, niet wat het dier niet mag doen. Als je een dier verteld wat ie moet doen is dat namelijk eenduidig wanneer je een dier hij moet dat doen, punt. Als je alleen nee zegt zijn er nog 100 andere mogelijkheden en weet de hond nog niet wat je nu eigenlijk van hem wil.

Ik ben het wel erg met hem eens over zijn idee van mindfullness, dat jou energie gespiegeld word door je hond. En dat je dus eerst de controle moet hebben over je eigen energie en de energie moet uitstralen die je ook van je hond wil :j . Maar ik vind dan wel vaak dat hij het een beetje vreemd toepast, hij zegt vaak dat honden rustig en onderdanig zijn terwijl ze naar mijn idee alleen nog maar onderdanig zijn en niet rustig. Je ziet vaak dat die beesten echt zitten te hijgen en de hele tijd likken ed dat is toch een teken van stress.

Ik lees hier trouwens een paar keer al iets over elektrische banden die Cesar wel eens gebruikt. Er is ook wel eens onderzoek gedaan naar het gebruik van die banden en het schijnt dat wanneer je die dingen gebruikt voor aversie training (hond ergens schrik van geven) het op zich wel goed werkt maar dat honden waarbij die banden worden gebruikt om commando's aan te leren ed krijgen ook een negatieve associatie met de training en de trainer niet alleen met het foute gedrag.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:10

Jeetje..electrische banden? Zo leer je een hond toch geen commando's of ben ik nou simpel? Ik heb mijn hond alle commando's nog ouderwets met snoepjes en geduld geleerd. En hij is echt geen schooiert geworden hoor. Krijgen die honden een schok of wat? Stel je voor dat je zo'n tik in je nek krijgt..ouch. Dat hoeft van mij niet.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:37

dierenfan schreef:
ik geloof meer in ttouch en grondwerk oefeningen dan in CM . Eigenlijk doen we hetzelfde heb ik het idee alleen vanuit een heel ander oogpunt. Zo leren wij de honden aan dat vanuit rust vanalles mogelijk is en vanuit opwinding is niets mogelijk en moeten ze eerst rustig worden.

Maak me niet dood, maar doet Cesar dat ook niet? :+ De hond moet bij hem toch ook eerst volkomen kalm zijn voor ze iets gaan doen? Hij laat de hond altijd staan en blijft erbij tot deze tot rust is gekomen, dan pas mag de hond bv door de deur, de leiband aan..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:07

Laurie26 schreef:
dierenfan schreef:

Maak me niet dood, maar doet Cesar dat ook niet? :+ De hond moet bij hem toch ook eerst volkomen kalm zijn voor ze iets gaan doen? Hij laat de hond altijd staan en blijft erbij tot deze tot rust is gekomen, dan pas mag de hond bv door de deur, de leiband aan..

Daarom zei ik toch ook dat ik niet (geheel) voor de methode van CM ben maar dat deze man enorm goede punten heeft? Dit is ook zo'n punt ;)
een methode die ik voor mijn gevoel nooit volledig in werking gezien heb ik kan ik niet achter staan. Echter zijn werkwijze en punten waar hij op hamert wel (staat ook een aantal reacties hier boven al vermeld)

Alleen, en daar ben ik geen uitzondering in HELAAS. Wij mensen hebben vaak het geduld niet te wachten totdat een hond relaxt is voordat we wat doen. Daarnaast zijn er zelfs sporten waarbij ze zoveel mogelijk op jutten om goed resultaat te krijgen. Echter kijk maar naar behendigheid. De honden die vanuit rust werken maken veel minder fouten dan de honden die hoog in adrenaline staan en vliegend over die baan gaan al dan niet 100% bestuurbaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:12

kaniche schreef:
Zo moest ik een hond uitlaten die de hele tijd in de riem beet en er echt hard aan ging trekken (hond van zo'n 50 kilo), ik zei op een strenge toon '' Ehh! '' (zo van 'foei!') en toen werd mij meteen de mond gesnoerd door de vrouw die over de hondenkennels ging: '' Nee, geen ehh! ''. Ze lieten de honden ook trekken aan de lijn, mocht je ook niet corrigeren, als een hond uitviel naar andere honden mocht je dat ook niet corrigeren, etc. etc. want '' dat was hun taak niet''. Nu weet ik in ieder geval zeker dat als ik ooit een oudere hond in huis zou nemen, ik hm niet uit dat asiel zou nemen.

even quote verkort :D Bij ons asiel trainen alleen de vaste mensen maar met de honden of trainen stagiaires onder toezicht/begeleiding van de vaste mensen met de honden zodat er altijd iemand is om in te grijpen en bij te staan. Daarnaast zijn wij niet voor 1 methode maar wel willen wij de methode gebruiken bij die hond die daar baat mee heeft. en dus is dat bij de ene hond clickeren, de andere CM en de volgende MG zeg maar. Weer een andere moet je een combinatie van gebruiken. Trainen van asielhonden is totaal niet eenvoudig. Zo heb je honden die als je je stem verheft al in elkaar duiken en zo heb je honden die je pas lijken te horen als je staat te schreeuwen. Heel leuk en spannend om het te doen maar echt leuk is het pas als zo'n hond weer goed bij trekt en je hem met een betere 'rugzak' kan herplaatsen. ;)

Overigens en daarom dus o.a. die quote 'ehhhh' mag bij ons ook neit gebruikt worden. Immers wat is ehhh? Het is foei, nee of braaf, goed zo o.i.d. maar geen ehhhh ;) duidelijkheid gaat toch altijd voor

Wij trainen wel met asielhonden maar pension dieren doen wij dan weer niets mee qua trainen. Dat mogen de baasjes zelf doen.