riagr schreef:Oei... laat jij het toe dat je kinderen je hond als paardje gebruiken?
Dat is vragen om problemen!
Kind rijdt op hond = dominatie gebaar.
Hond neemt dit niet en gaat op kind rijden = 'ik ben dominanter'
En dan mag je héél blij zijn dat je hond het op deze manier doet!
Zelfde met het knuffelen; als je kind zijn armen om de nek van je hond slaat is dat voor je hond geen "knuffelen" maar gewoon een dominantie gebaar. De meeste honden nemen dat niet van een kind! Jouw hond kiest deze manier om te laten zien dat dat wat je zoon doet écht niet kán. Ze kan niet anders.
Jij kunt en moet wél wat anders gaan doen. Het is gevaarlijk wat je aan het doen bent, wat je je kinderen met je hond laat doen! De oplossing is dat je je kinderen leert hoe ze op een juiste manier met honden om moeten gaan ( laat jezelf informeren!!)
Dat wil zeggen: niet op de hond rijden, niet met de armen om de nek van de hond, niet achter de hond aanrennen. Nóóit alleen zijn met de hond! Het enige wat kan is ONDER JOU TOEZICHT de hond voorzichtig over de borst aaien, een balletje weggooien en eventueel met een speetje een zoekspelletje doen.. thats it.
Op deze manier heeft de hond ook geen kans om op de kinderen te gaan rijden, zal dat dan waarschijnlijk uit zichzelf al niet meer doen.
Ga aub heel veel lezen over honden en kinderen, want op deze manier gaat het mis. Je hond gaat een keer bijten als er zo grensoverschrijdend met haar omgegaan wordt, en dat is dan niet om dat je een foute hond hebt, maar omdat je je hond veel te weinig in bescherming neemt tegen je kinderen!
En over dat de kop indrukken wat hierboven allemaal gezegd wordt; dat kan ALLEEN als je eerst een goede baas ben voor je hond, en haar beschermt tegen te veel opdringerigheid/ onbeleefdheid van je kinderen
En nee: dit is geen typische bokt reactie. Ik heb een semi professionele hondenschool en werk veel met probleemhonden.. ( dan wel probleem eigenaren...) en weet waar ik het over heb.
Aanvulling; in de optiek van een hond zijn kinderen tot een ci 6/8 jaar gewoon PUPS en staan dus in de ogen van de hond zeker niet hoger in rang!
He!
Wat een verstandig en kundig antwoord! ALLES wat hierboven gezegd wordt, van de eerste tot de laatste regel!
Ik heb geen hondenschool, maar ik weet wel aardig wat van honden en wat hierboven staat, dat wist ik en begreep ik zelf al.