Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:04

Tja, hier rijden ze stapvoets in de straat (en 30 km erbuiten) Kans op aanrijden van plotseling overstekend kind is hier vele malen groter dan de kat.
Mensen rijden hier rustig, dus ik vind het verantwoordelijk genoeg. Kinderen van 4 spelen ook alleen in de straat :) dus ja, dan vind ik het voor mijn kat ook vertrouwd.
De kans dat ze hier een ernstig ongeluk krijgen door een kat is zo minimaal ;)

Meissieline

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:16

Onze vorige kat is een keer aangereden geweest..
En die was er niet best aan toe.. was nog wel naar huis komen strompelen..
En heeft het gelukkig overleefd, en daarna wilde hij ook gewoon weer naar buiten.

Maargoed, misschien heel egoïstisch.. maar ik wil gewoon dat mijn kat lekker buiten kan huppelen en plezier heeft.
Dat is voor mij het belangrijkste.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:33

Tja.. ik vind het wel overdreven om maar te stellen dat een kat numero uno veroorzaker van verkeersongevallen is (scooters anyone? ;) ). Een loslopend kind van een niet oplettende ouder, vogels (vooral duiven) die midden op de weg zitten en dan vóór je out proberen weg te rennen voordat ze eens besluiten dat ze ook wel kunnen vliegen, een argeloze niet oplettende voetganger. Het kan allemaal, de kat is toevallig een van de vele. Niet elke buitenkat is perse een gevaar voor de samenleving, sommige mensen kunnen ook overdrijven ;) . We leven in de concrete jungle, wet van de sterkste geldt nog steeds. Katten die niet slim genoeg zijn om verkeer uit de weg te gaan leggen het loodje. Het is nog steeds survival zelfs in onze 'beschaafde' wereld. Overlast van katten in de vorm van poepen in je tuin bijv. is weer iets heel anders en ik ben het ermee eens dat dat heel vervelend is maar dat kan je gewoon niet controleren als baasje. Een kat nemen en hem de buitenwereld ontnemen vind ik triest, net zoals een vogel nemen en hem in een kooi stoppen. Je laat je paard toch ook niet z'n hele leven op stal omdat ie buiten wel eens overlast zou kunnen veroorzaken? Geloof me, mensen hebben altijd wel iets om over te klagen hoe goed je je best ook doet om overlast tot een minimum te beperken, dat heb je nou eenmaal snel in een klein land waar iedereen zo op elkaars lip leeft.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:37

Onze poes loopt ook elke dag buiten, maar we weten dat ze rondom ons huis blijft. Daarbij hebben wij direct rondom het huis geen drukke weg en dat is maar goed ook..... Ze gaat namelijk wel eens bij ons in de straat op straat LIGGEN als ze je aan ziet komen lopen. Gelukkig rent ze weg als ze een auto aan hoort komt, maar ik vind het maar niks... :n

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 22:40

girlyggirl schreef:
Juut schreef:
Bedoel je de kat van vanochtend? Hij vertrok de heg in, dus ben ik doorgereden. Kan moeilijk achter het beestje aan de heg door sluipen, en bovendien was de eerst veilige parkeergelegenheid verder op. Anders had ik de dierenambulance gebeld ;) Ik hoop dat het beestje naar huis is gegaan, en dat er ook nog iemand thuis was

een heg, dus geen snelweg neem ik aan? vast wel plekje om even je lichten aan te zetten en te kijken. ik vind het eigenlijk erger dat je een dier wat je aanrijd, en nog wegstrompeld, aan zijn lot overlaat ( vind door de heg kruipen niet echt veel moeite) als iemand die zijn kat een buitenleven gunt.

Nu ga ik even heel pissig worden; Als jij vind dat jouw kat buiten moet kunnen spelen, zijn de gevolgen ook voor jou! Ga dus de verantwoording niet op anderen af schuiven, want dat vind ik té gemakkelijk.

Dat gezegd hebbende; mijn voorganger reed de kat aan. Ik remde al af, anders had hij er bij mij een tweede keer onder gezeten. Kat was meteen weg de heg in. Op dat stuk is 50 klm, maar het is een doorloop weg van 80 klm (rijksweg), en in de spits. Dus druk. Hier had ik niet veilig kunnen stoppen om achter een weglopende kat aan te gaan. Hoe erg ik het ook vind, ik zit niet te wachten op kettingbotsingen en/ of hoop irritatie. Een veilige parkeerplaats was te ver weg om achter dit dier aan te gaan. Nogmaals; als het kan vang ik zo'n kat en bel de dierenambulance. Heeft het baasje nog beetje geluk aan. Kan dit niet, jammer. Maar dit is gevolg van het besluit van baasje de kat lekker buiten te laten lopen.

@ dierenfan; toon maar eens aan van wie de kat was...zo'n beestje is dan mooi weg, eigenaar zal echt niet komen met 'misschien waarschijnlijk was het onze Miep'. Dus dan sta je als autobestuurder met de volle schade/ verantwoording....
Laatst bijgewerkt door Juut op 06-03-12 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:41

Koia schreef:
Overlast van katten in de vorm van poepen in je tuin bijv. is weer iets heel anders en ik ben het ermee eens dat dat heel vervelend is maar dat kan je gewoon niet controleren als baasje. Een kat nemen en hem de buitenwereld ontnemen vind ik triest, net zoals een vogel nemen en hem in een kooi stoppen. Je laat je paard toch ook niet z'n hele leven op stal omdat ie buiten wel eens overlast zou kunnen veroorzaken? Geloof me, mensen hebben altijd wel iets om over te klagen hoe goed je je best ook doet om overlast tot een minimum te beperken, dat heb je nou eenmaal snel in een klein land waar iedereen zo op elkaars lip leeft.

Je kunt hem in je tuin houden en deze goed afrasteren. Maar je kunt je buren er niet mee opschepen. Die hebben niet voor een kat gekozen en al helemaal niet voor de lasten die er bij horen. en ja, we leven op elkaars lip. We hebben maar heel beperkte eigen ruimte. Daar moeten dan niet dieren van anderen in binnendringen.

Je paard geeft buiten geen overlast want ook die staat afgerasterd en loopt niet los rond.
Dat kan met een kat ook.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:45

Nee, mijn kat zit al heel haar leven binnen. Ze is al bij ons vanaf toen ze nog kitten was. Wij hebben ten eerste de mogelijkheid niet om haar buiten te laten (woon 4 hoog in een flat) en ten tweede vind ik het te gevaarlijk om haar buiten te doen. De buurt waarin ik woon is niet zo fijn (veel overlast, vandalisme) en er lopen tegenwoordig zo veel gekken op straat, moet er niet aan denken dat die mijn kat te pakken krijgen. Daarnaast zijn er veel drukke wegen bij mij in de buurt, en lijkt het mijn ook niet zo'n fijn idee om haar onder een auto te zien..
Wat ze niet kent kan ze ook niet missen. Balkon gaat ze overigens ook niet op. Als hier de balkondeur open staat in de zomer, blijft ze (binnen) op de deurmat zitten.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:47

Koia schreef:
Tja.. ik vind het wel overdreven om maar te stellen dat een kat numero uno veroorzaker van verkeersongevallen is (scooters anyone? ;) ). Een loslopend kind van een niet oplettende ouder, vogels (vooral duiven) die midden op de weg zitten en dan vóór je out proberen weg te rennen voordat ze eens besluiten dat ze ook wel kunnen vliegen, een argeloze niet oplettende voetganger. Het kan allemaal, de kat is toevallig een van de vele. Niet elke buitenkat is perse een gevaar voor de samenleving, sommige mensen kunnen ook overdrijven ;) . We leven in de concrete jungle, wet van de sterkste geldt nog steeds. Katten die niet slim genoeg zijn om verkeer uit de weg te gaan leggen het loodje. Het is nog steeds survival zelfs in onze 'beschaafde' wereld. Overlast van katten in de vorm van poepen in je tuin bijv. is weer iets heel anders en ik ben het ermee eens dat dat heel vervelend is maar dat kan je gewoon niet controleren als baasje. Een kat nemen en hem de buitenwereld ontnemen vind ik triest, net zoals een vogel nemen en hem in een kooi stoppen. Je laat je paard toch ook niet z'n hele leven op stal omdat ie buiten wel eens overlast zou kunnen veroorzaken? Geloof me, mensen hebben altijd wel iets om over te klagen hoe goed je je best ook doet om overlast tot een minimum te beperken, dat heb je nou eenmaal snel in een klein land waar iedereen zo op elkaars lip leeft.

_/-\o_

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:51

Gelukkig hebben alle mensen in onze buurt katten.. tja, ligt wel eens een poepje in de tuin ja.. Even opscheppen en hup in de container, klaar. Maar de eeuwige poep-discussie is hier al zo vaak geweest dus laat die koe maar in de sloot if you don't mind...

Wat betreft het buiten lopen. Mijn katten lopen overdag buiten ja, mogen gaan en staan waar ze willen en zijn daar erg happy mee. Ik woon in een woonwijk, dus niet bij een snelweg gelukkig. Tuurlijk is er altijd een risico, maar ik weet dat mijn katten stokongelukkig worden als ik ze binnen hou (of achter een stukkie gaas in de tuin), dus deze keus hebben we gemaakt.

Mijn ouders hebben ook katten, die ze wel binnen houden. Ik kan ze geen ongelijk geven, ze wonen aan een 80 km weg, waar veel scheurmonsters rijden en het risico is daar zo hoog, dat ik het ook niet zou nemen. De katten van mijn ouders zijn wel happy.

Ik vind het dus lastig om te oordelen over het algemene hiervan. Ik denk dat het afhangt van het karakter van je kat en van de plaats waar je woont.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 22:59

Koia schreef:

Het is een ander punt binnen dezelfde discussie, maar dit is prima te controleren als baasje. Door domweg wat tijd en geld in je tuin te steken bijvoorbeeld. Dat baasjes deze moeite niet willen nemen, is wat anders, en naar mijn mening nogal associaal. Je zult maar fijn de zandbak voor je kinders iedere dag op stront mogen controleren omdat je buren zo nodig hun kat door de hele wijk moeten laten lopen. Of je zult maar zwanger zijn en als hobby tuinieren; wist je dat bacteriën in kattenstront miskramen kunnen opwekken? Het is niet voor niets dat zwangere vrouwen wordt afgeraden de kattenbak te verschonen.
Wat betreft je vergelijking met paarden; deze komen zelfstandig ook niet verder als hun wei. En vogels in een kooi hoeft net zo min zielig te zijn als de kooi groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:05

Tja maar het is toch van de zotte dat ik een kattenverjager moet kopen a 50/60 euro, zodat de kat van de buren zijn behoefte niet in mijn tuin doet? Waarom moet ik daar voor zorgen, het is de kat van de buren, die horen te zorgen dat het in hun tuin blijft. Ik heb niet om die kat gevraagd en al helemaal niet om diens urine en uitwerpselen. Die van mij woont binnen, heeft het prima naar zijn zin en gebruikt de tuin van de buren niet als kattenbak. Maar goed, ik zou de kattenbak natuurlijk gewoon over de schutting kunnen leeggooien? Niet mijn probleem waar de uitwerpselen van mijn kat blijven toch, want zo werkt het schijnbaar wel bij een buitenkat die uit de tuin kan :?

Mijn kat leeft binnen om dat soort ergernissen te voorkomen en zodat het niet moet creperen van de pijn als het aangereden wordt door een auto. En als die buiten zou mogen, dan zorg ik dat die niet uit de tuin kan. Ik vind het ronduit asociaal om een ander in de omgeving met de uitwerpselen van mijn kat op te schepen. Een hond zet je tenslotte ook niet bij de buren in de tuin om zijn behoefte te laten doen.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:09

Wij hebben hier 5 katten rondlopen en ze komen ondertussen allemaal buiten. Ze hebben een luikje en kunnen dus kiezen wanneer ze willen.
Alhoewel ik in een 30zone woon rijden de auto's er buiten de spits rustig 80, dit heeft me de eerste 3 jaar dat wij hier woonden ook aardig wat verdriet en dode katten opgeleverd. Natuurlijk heb ik getwijfeld bij de nieuwe kittens. Zal ik ze dan nu maar binnen houden?
Page (de op 1 na oudste) was degene die we na al het verdriet via het asiel als opvang binnen kregen. Een hoopje kitten van 2 weken. Met de fles opgevoed en hij moest dus overal mee naartoe. Zodra hij ouder was alleen aan een tuigje naar buiten en altijd onder begeleiding. Dit heb ik tot vorig jaar maart volgehouden omdat mnr ook doof bleek. De voorafgaande 2 jaar heeft hij echter ook ieder plekje in huis volgesproeid, hij is gecastereerd maar op deze manier liet hij duidelijk merken dat er iets was. Hij was niet gelukkig. Toen kwam het moeilijke besluit, toch buiten laten spelen?
Hij loopt nu dus zielsgelukkig buiten. We hebben, net zoals met de andere katten, rustig opgebouwd. Eerst tuigje, dan los onder begeleiding en daarna steeds iets langer alleen buiten. De buren zien ze zelden oversteken waar ik heel erg blij mee ben. Mocht er wel iets gebeuren, ja dan zou ik inderdaad heel erg verdrietig zijn, maar ik weet wel dat mijn dieren gelukkig zijn geweest.
Het blijft voor ieder zijn eigen keuze. Ik weet nu dat mijn dieren niet gelukkig zouden zijn als ze binnen zouden moeten zitten. Toch ken ik ook hele gelukkige binnenkatten. Luister naar je kat en heb vrede met zijn/haar besluit. Meer dan goed voor hem/haar zijn kun je niet.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:15

Vind t ook een beetje kortzichtig dat een kat of maar binnen moet, of perse de hele buurt door moet struinen. Er zijn genoeg mogelijkheden om ze lekker in de tuin te houden.
Onze hebben de tuin, en hebben blijkbaar ook niet meer de behoefte om daar uit te gaan want het stroom staat al een jaar uit..
Ik wil geen loslopende honden of katten in me tuin, net zo min als een ander mijn katten wil. Onze katten laten me voliere met rust, hoef geen kat uit de buurt die me vogels de dood in jaagt.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:22

ik heb ook een kat en durf m niet eens naar buiten te doen. Hij is nu 5 maanden ongeveer maar kan met 1 oog minder goed zien.En dit oog kan op latere leeftijd helemaal blind worden.
Hier hebben we vele basisscholen in de buurt en drukke wegen.
Zelf werk ik in de dierenartspraktijk en kom ik te vaak gevallen tegen van aangereden kat, levend en dood.
Gemiddeld iedere week 2.Meestal dode katten.
En dan t aller domste nog dat ze niet gechipt zijn (maar dat is een ander verhaal)

@ ts, afgelopen winter hebben we door de mist 2 eenden over t hoofd gezien. En daardoor dus ook overreden.Heb me nog nooit zo rot gevoeld. En krijg ook altijd de kriebels als er eenden langs de weg lopen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:07

Nee ik vind het het niet waard, bovendien is het ook gevaarlijk voor de weggebruikers ik neem even als voorbeeld mezelf, ben vorige week nog van mn brommer gevallen omdat ik verschoot van een kat die ineens de weg over schoot. Fijn heel mijn knieen openliggen voor een kat van iemand anders die hem/ haar niet binnen kan houden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:12

princesmax schreef:
Fijn heel mijn knieen openliggen voor een kat van iemand anders die hem/ haar niet binnen kan houden.

Daar zit zo'n katteneigenaar echt niet mee hoor! als die kat maar los kan lopen want 'anders is hij zo zielïg".

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:20

Onze katten gaan gelukkig niet naar buiten. Wel wanneer ze zelf willen in een redelijk grote omheinde tuin. Ben blij dat ze dit goed vinden want wij wonen redelijk druk

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:28

Gelukkig hebben 3 van onze katten last van pleinvrees...sinds we op de boerderij wonen met zoveel ruimte durven ze niet meer naar buiten. :oo Terwijl mijn vorige tussenwoning met kattenluik midden in de stad stond! De oudste van 18 durft als enige heel heldhaftig mee de stal in om de koeien en schapen te voeren en een ommetje te maken door het weiland... _/-\o_

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:32

En waar ik helemaal een hekel aan heb...in het donker over ons weggetje thuis komen als het geregend heeft....plop, plop, plop met je autobanden over de kikkers die dan in grote getalen lekker op het wegdek zitten... :r :r :r

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:40

Langcara schreef:
princesmax schreef:
Fijn heel mijn knieen openliggen voor een kat van iemand anders die hem/ haar niet binnen kan houden.

Daar zit zo'n katteneigenaar echt niet mee hoor! als die kat maar los kan lopen want 'anders is hij zo zielïg".

Die fijne baasjes die hun katten zo nodig buiten moeten hebben, hebben me al een total losse auto opgeleverd en een trauma doordat ik op ongeveer dezelfde plek en paar weken later een kat onder de auto kreeg..... Arm dier om zo aan z'n einde te komen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:40

inderdaad dat zijn dan dierenvrienden... :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:44

Vandaag heb ik er nog een gevangen die ook de schrik van de buurt is letterlijk , waarschijnlijk achter een ander aan geraced om hem in mekaar te timmeren waardoor de ander waarschijnlijk aangereden is en zn kaak gebroken heeft deze had niks behalve het bloed van de ander in de vacht. Hij is ook met geen 20 paarden binnen te houden, Achteraf kende ik hem ook al, had hem al eens geaaid. hij zit altijd in de straat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 01:04

Mijn htk kat is bij mij geboren. Ik kon haar oma, moeder en haarzelf niet binnen houden, terwijl ze niet beter wisten. Zelfde tijd nog 2 andere htk katten gehad die zonder moeite binnen bleven. Nu woon ik rustig, daar kies ik voor, en komt alles buiten. Ook onze heilige birmaan, die indd met als de ragdolls de boom in klautert.
Ook ik denk dat je per kat moet kijken of je ze binnen kunt houden. Moeder htk kat uit eerste zin, heb ik naar een boerderij gedaan omdat ik ze niet binnen kon houden. Ik moest aan de kat denken en niet aan mezelf... Oma was immers doodgereden...

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:14

Mijn kat blijft heerlijk binnen. Ik heb hem nu bijna een jaar en hij vind het prima zo. Ik woon dan ook 3 hoog dus het is erg ongemakkelijk om hem los te laten lopen buiten. Maar ik heb hem wel eens aan een riempje mee naar buiten genomen en dat vond hij echt niks (rukte zich los om vervolgens de portiek in te vliegen). Als we een huisje hebben met een tuin ben ik van plan een gedeelte af te zetten voor hem, maar ook dan wil ik hem niet los laten lopen. Hier zijn echt idioten die met gierende banden weg sjezen, keiharde muziek op en maar niet goed uitkijken.. daar wil ik me kat niet tussen hebben lopen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:44

Om maar te zwijgen van de rotjes rond oud en nieuw en andere ongein die je kat aangedaan kan worden door sommige malloten die ook buiten los lopen...