Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:20

Colorado schreef:
Ik vind het lichtelijk ironisch dat velen van jullie zeggen dat iedereen met gemak kan zien dat deze honden op zijn. Ik zie zelf in ieder geval geen honden die op zijn (mijn kat ging ook zo liggen als we naar buiten gingen met het tuigje, dat vond ze hélémáal niks, doodsbang was ze, dus angst zomaar uitsluiten lijkt me niet logisch). De uitslag bevestigt dat, als ze echt op waren geweest hadden ze het niet als 2e gered tot de finish. Wat hier precies gebeurd weet ik niet, maar doodop zijn ze imo niet. Moe? Ja, natuurlijk, die races zijn hartstikke zwaar. Ik vind wat er op het filmpje gebeurd zelf wel meevallen. Geen aanpak die ik zou kiezen, ik ben ervan overtuigd dat zoiets niet zou hoeven gebeuren, er gaat hier iets mis in de communicatie en dat zou imo met meer geduld opgelost moeten worden. Maar iedereen is anders en deze man heeft hiervoor gekozen. Hele petities tekenen vind ik onzin, de meesten die die petitie zullen ondertekenen hebben zo goed als geen idee wat hier werkelijk gebeurd. Zomaar op je achterbenen gaan staan zonder meer te weten dan dit is wel erg makkelijk.

@Mizora, waar heb je dit vandaan?

Die man is voor het leven geschorst dus wij hebben het wel goed gezien, ga jij maar fijn de honden uitputten, want ze zijn volgens jou niet uitgeput, dan ben je net zo erg als die mannen. Over jouw kat, die zijn niet met deze honden te vergelijken, jouw kat heeft een fijne leven bij jou.

IMJ

Re: Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:22

Nou Ragdollcat, beetje minder kan ook wel, anders zit dit topic zo weer dicht :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:22

Van een musher die dit strak in de gaten hield op een ander forum.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:24

Zullen we het een beetje netjes houden?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:26

Een kat met een tuigje om vergelijken met honden die ervaren zijn met tuig om/een slee trekken is appels net peren vergelijken.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:33

Het gaat om het gaan liggen uit angst en het vervolgens niet meer op willen staan. Dat vind ik geen appels met peren vergelijken. Verder weten we niets over het verdere leven van deze honden, dus dat lijkt me niet relevant.
Van wat ik op internet vind is hij tijdelijk geschorst tot een volgende vergadering waar deze gebeurtenis besproken zal worden:
"The European Association WSA responded by temporarily blocking De Ferrari until the next general meeting at which the incident should be addressed."
Nu zal die musher er dichter op zitten dan ik, veel dichter, maar dit is wat ik vind op meerdere sites dus hier ga ik voorlopig van uit. Geen verkeerd plan om dit te bespreken denk ik, of de honden nou wel of niet uitgeput waren.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:35

Wat een l*l hoe die man met z'n honden om gaat zeg, bah!
Docu's die ik gezien heb over slederennen hebben mij een heel ander beeld gegeven van deze honden in ieder geval. Die willen alleen maar rennen, rennen, rennen! (tenzij ze uitgeput zijn blijkbaar) Deze honden lijken mij niet 'zomaar' te staken, daar zijn het de beesten niet raar. Bah, wat een nare man :r

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:55

Ik ben geen kenner en ik weet dat beelden iets heel anders kunnen vertellen als de waarheid.. dus wat meer uitleg zou wel zinvol zijn. Spijtig dat die tot nu toe niet door de man zelf gegeven is.

Als dit angst is, wat is de oorzaak daar dan van?
Is dat dan iets wat regelmatig voor komt bij sledehonden, dat je hele span 'een schik pakt' en zich op de grond legt?
Kan iemand dat uitleggen, of is het toch gewoon wat het lijkt? Want als ik zonder verder info kijk zie ik ook alleen maar een stel honden dat niet meer verder kan en wil.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:12

Ik vind het raar om een kat met een tuigje die gaat liggen te vergelijken met een sledehond. Om te beginnen is een kat een kat en een hond een hond.

Een kat met tuigje gaat liggen omdat hij niet durft te bewegen met dat rare ding om zijn lijf. Dat is angst voor het tuigje. Niet angst in het algemeen. Nog nooit een kat slap op de grond gaan zien liggen uit angst. Wel blazen, wegkruipen ed. Maar niet slap op de grond.
Deze honden liggen slap op hun zij, niet gespannen in elkaar gedoken zoals je bij angst zou verwachten. Angst = spanning. Dan ga je niet slap op je zij liggen.

Deze honden uiten duidelijk uitputting. En natúúrlijk zegt die musher dat het angst was. Hij moet toch IETS zeggen. Hij kan moeilijk zeggen: goh sta ik op de film. Ja inderdaad mijn honden konden niet meer maar ik heb mn best gedaan ze weer aan de gang te krijgen door ze hardhandig omhoog te sleuren.

Die musher is dan wel erg onaangenaam maar blijkbaar niet gek.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:20

Ze durfde prima te bewegen hoor, met dat gekke ding om haar lijf. Het was de combinatie door het tuig niet weg kunnen en angstig zijn voor het verkeer waardoor ze ging liggen. In vertrouwd terrein met tuig om bleef ze bewegen, want ze wilde van dat gekke ding af. Dat ze ging liggen was niet puur uit angst voor het tuig.

Verder ben ik het met je eens over dat een kat een kat is en een hond een hond en dat deze beide anders reageren. Maar het zijn ook beide roofdieren en geen dieren die bij angst als standaard reactie slap op de grond gaan liggen. Toch was dat wat onze kat (en ik heb het vaker gezien) deed, daarom wil ik dat in dit geval ook niet uitsluiten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:25

Een hond kan wel degelijk een dikke vinger opsteken. Vooral honden met een wat sterker karakter (zoals de husky's)

Ik heb zelf een Tjech en die had af en toe geen zin om de bench of kennel in te gaan... wat ging ze dan doen? Op haar zij liggen. Had echt niks met angst of vermoeidheid te maken. Ze had er gewoon geen zin in. En ja, ik heb haar wel eens aan 2 pootjes de kennel ingetrokken :oo (ik had ook andere manieren om haar overeind te pesten, maar als ik haast had duurde dat te lang) Ik ben een echte dierenbeul... :roll:

Hij gaat niet heel zachtzinnig met zijn honden overweg, het zou zeker niet mijn manier zijn en als alle honden staken doe je toch iets fout (vooral aangezien deze honden het over het algemeen met alle plezier doen) Een berisping is wel op zijn plek, vooral aangezien men over het algemeen tijdens een wedstrijd zich nog inhoud (en je dus niet wil weten hoe deze man zijn honden traint) Maar mishandeling vind ik weer een groot woord. Tenzij natuurlijk de dieren echt zichzelf kapot hebben moeten rennen, maar dat kan ik niet vanaf dit filmpje zien.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:31

Daar zie ik ook wel wat in, nogmaals, wat hier precies gebeurd weet ik ook niet, ik ga er dus niet van uit dat ze bang zijn, ik wil het alleen niet zomaar uitsluiten. Ik ben erg benieuwd naar wat er uiteindelijk uit komt/mee gedaan wordt.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:37

Ik heb het filmpje (zonder de hele uitleg errond) laten zien aan mijn echtgenoot, zelf gewezen musher, en zijn reactie was: "amaai, die honden zijn totaal op" ik zeg nog "denk je niet dat ze bang zijn?", hij :"een heel span, midden in de actie ineens bang geworden? laat me niet lachen".
Dus, volgens een kenner van het ras en een kenner van de sport, zijn die honden eerder doodmoe dan bang. En, als de WSA de zaak wil bespreken, zal er wel een vuiltje aan de lucht zijn hé.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:19

Mijn hond (herder) gaat ook niet liggen bij angst. Lijkt me niet bepaald een reactie van een hond. Die zet zijn haren en staart omhoog, misschien vlucht hij, iig is hij alert en dat uit zich niet in liggen.
Dikke vinger of dus uitgeput lijkt me logischer.
In beide gevallen is de reactie van deze honden iets om verder uit te zoeken idd.
Wanneer het 'de dikke vinger' is, doet de musher iets niet goed lijkt me, anders gaan de honden door het vuur voor 'de baas'.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:44

edit
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 06-03-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:45

Amaris schreef:
Ik vind het raar om een kat met een tuigje die gaat liggen te vergelijken met een sledehond. Om te beginnen is een kat een kat en een hond een hond.

Een kat met tuigje gaat liggen omdat hij niet durft te bewegen met dat rare ding om zijn lijf. Dat is angst voor het tuigje. Niet angst in het algemeen. Nog nooit een kat slap op de grond gaan zien liggen uit angst. Wel blazen, wegkruipen ed. Maar niet slap op de grond.
Deze honden liggen slap op hun zij, niet gespannen in elkaar gedoken zoals je bij angst zou verwachten. Angst = spanning. Dan ga je niet slap op je zij liggen.

Deze honden uiten duidelijk uitputting. En natúúrlijk zegt die musher dat het angst was. Hij moet toch IETS zeggen. Hij kan moeilijk zeggen: goh sta ik op de film. Ja inderdaad mijn honden konden niet meer maar ik heb mn best gedaan ze weer aan de gang te krijgen door ze hardhandig omhoog te sleuren.

Die musher is dan wel erg onaangenaam maar blijkbaar niet gek.

Mee eens.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:44

manishdra schreef:
Een hond kan wel degelijk een dikke vinger opsteken. Vooral honden met een wat sterker karakter (zoals de husky's)

Ik heb zelf een Tjech en die had af en toe geen zin om de bench of kennel in te gaan... wat ging ze dan doen? Op haar zij liggen. Had echt niks met angst of vermoeidheid te maken. Ze had er gewoon geen zin in. En ja, ik heb haar wel eens aan 2 pootjes de kennel ingetrokken :oo (ik had ook andere manieren om haar overeind te pesten, maar als ik haast had duurde dat te lang) Ik ben een echte dierenbeul... :roll:

Hij gaat niet heel zachtzinnig met zijn honden overweg, het zou zeker niet mijn manier zijn en als alle honden staken doe je toch iets fout (vooral aangezien deze honden het over het algemeen met alle plezier doen) Een berisping is wel op zijn plek, vooral aangezien men over het algemeen tijdens een wedstrijd zich nog inhoud (en je dus niet wil weten hoe deze man zijn honden traint) Maar mishandeling vind ik weer een groot woord. Tenzij natuurlijk de dieren echt zichzelf kapot hebben moeten rennen, maar dat kan ik niet vanaf dit filmpje zien.

Gaan liggen omdat je geen bench inwilt of gaan liggen omdat je niet meer KUNT, is me nogal een verschil. En dat zie ik op dit filmpje.
Ik heb zelf Tosa's, honden met een (zeer) sterk karakter. Ik zie hier echt geen honden die een middelvinger opsteken, mijn honden zijn ook weleens dwars of eigenwijs of moeten soms even iets duidelijker worden gemaakt dat we toch echt willen dat ze iets doen waar ze op dat moment wellicht geen "zin" in hebben maar ik zie hier honden die bijna apatisch liggen uit te hijgen van een prestatie waar ze overduidelijk "erg moe" (ik druk me maar even voorzichtig uit) van zijn. De handelswijze van de musher vind ik zeer kwalijk. Honden die nog willen gaan voor de baas en zeker dit soort getrainde geharde honden gaan ook dat laatste eind nog voor de baas, maar ik zie honden die liggen, alleen maar willen liggen, omhoog gesleurd worden om weer op hun poten te worden gezet, een ervan komt uberhaupt niet meer overeind en wordt in een slee gelegd..voor mij een schokkend beeld en getuigt van of de onkunde, of de "winnaars-mentaliteit" ten koste van je honden willen winnen. Ik kan hier met de beste wil van de wereld NIET van maken dat het allemaal wel meevalt, daarvoor zijn de beelden imo TE duidelijk.... :o
Laatst bijgewerkt door Tosadog op 06-03-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:44

SaskiaKa schreef:
Sassol schreef:
Maar dit type hond is niet vatbaar voor dit soort gedrag. Je ziet ze wel even wegduiken/kalmerende signalen geven, maar zodra 'het gevaar' (de man) weg is gaan de meesten weer liggen.

Bedoel je hiermee te zeggen dat een Husky niet gevoelig is voor de agressieve benadering van de baas?

Uiteraard voelt de Husky de agressieve benadering net zo goed als een ander, alleen een Husky zal zich er niet door laten gebruiken. (Sommige honden doen wel dingen uit angst voor een boos mens met alle gevolgen, een husky niet) Een Husky zal alleen voor je werken als jij bewijst het waard bent om voor te werken. Deze man heeft z'n leiderrol eigenlijk al weggegeven met z'n geschreeuw en drukmakerij. De honden zien dat, en nemen hem totaal niet meer serieus.
Als ze los hadden gezeten weet ik zeker dat ze op een nonchalant drafje ervandoor zouden huppelen, dag baas :wave:

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:48

Dat stel ik me dan weer levendig voor compleet met een opgestoken middelteentje :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:00

Ik heb zelf een zeer zelfstandige Cairnterrier. Ze vind dat ze geen baas nodig heeft :-).
Je hoeft dan ook niet kwaad te worden of even te schreeuwen... dan is het "dag, baas" :evaw: . En weg is ze.
Je moet haar altijd voor zijn. Het is verder een super hondje en ze onwijs vriendelijk en grappig.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:26

Tosadog schreef:
Gaan liggen omdat je geen bench inwilt of gaan liggen omdat je niet meer KUNT, is me nogal een verschil. En dat zie ik op dit filmpje.
Ik heb zelf Tosa's, honden met een (zeer) sterk karakter. Ik zie hier echt geen honden die een middelvinger opsteken, mijn honden zijn ook weleens dwars of eigenwijs of moeten soms even iets duidelijker worden gemaakt dat we toch echt willen dat ze iets doen waar ze op dat moment wellicht geen "zin" in hebben maar ik zie hier honden die bijna apatisch liggen uit te hijgen van een prestatie waar ze overduidelijk "erg moe" (ik druk me maar even voorzichtig uit) van zijn. De handelswijze van de musher vind ik zeer kwalijk. Honden die nog willen gaan voor de baas en zeker dit soort getrainde geharde honden gaan ook dat laatste eind nog voor de baas, maar ik zie honden die liggen, alleen maar willen liggen, omhoog gesleurd worden om weer op hun poten te worden gezet, een ervan komt uberhaupt niet meer overeind en wordt in een slee gelegd..voor mij een schokkend beeld en getuigt van of de onkunde, of de "winnaars-mentaliteit" ten koste van je honden willen winnen. Ik kan hier met de beste wil van de wereld NIET van maken dat het allemaal wel meevalt, daarvoor zijn de beelden imo TE duidelijk.... :o

Laat ik het anders zeggen. Ik zie hier vermoeide honden (waarvan bij eentje duidelijk oververmoeid) die een dikke vinger opsteken naar hun baasje. Het probleem zit hem dus bij de relatie hond-eigenaar... daarnaast bij de vermoeidheid. En natuurlijk vind ik het ook veschikkelijk dat iemand zijn honden over de vermoeidheidsgrens laat lopen. Maar de vraag is of deze voor de andere honden wel bereikt was op het moment van filmopname (duidelijk wel voor die ene)

En dat is voor die commissie om te bepalen. Want ik was er niet bij en heb verder ook geen verstand van de sport.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:08

Ik moest stiekem wel lachen om de hond, die dacht, bekijk jij het maar, ik blijf lekker liggen.
Wel erg triest hoe de eigenaar met zijn honden om gaat. Je kan duidelijk zien (naar mijn idee) dat deze honden echt oververmoeid zijn.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:57

Ik blijf nog steeds kijken naar de manier waarop die ene hond letterlijk in de slee gepropt wordt. Dat gaat echt zo respectloos, hij trapt hem nog net niet aan.... Als hij geschorst is voor het leven, wat gebeurt er dan met zijn honden? Mag hij die wel houden?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:45

Ik heb gistereavond thuis het filmpje ook nog is bekeken (nu met geluid want op m'n werk heb ik dat niet) en tja, ik word toch echt naar van de manier waarop deze man met de honden omgaat, zo vreselijk respectloos. En die ene hond die in de slee gedaan wordt is echt helemaal op..
Vreselijk om te zien.
Ik hoop van harte dat de andere honden 'dikke vinger denken' en dat ze niet helemaal op zijn, dat zou zo intens zielig zijn..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:06

Wat een ernome loozer is deze vent zeg. Helaas heeft hij geen eigen site zodat ik hem even kan uitputten met wat spam van z'n eigen filmpje. Gelukkig is er wel een petitie te tekenen tegen hem. Wat ik niet begrijp is dat er iemand van de wedstrijd bij staat en die niet gelijk de stekker bij deze kerel eruit trekt.