[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: [Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:37

dieren die lijden help je niet om langer in leven te houden nee..

maar ik zie niets verkeerds in een buitenlandse hond..althans ik heb als duitsland inwoner diverse honden uit het buitenland hier wonen ...tja dan wel uit nederland en belgie,maar daar schijnen mensen dan een minder moreel bezwaar tegen te hebben als dat het spanjaarden geweest zouden zijn :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:39

Dan is het vervoerstraject ook minder lang, als ik nu een hond over de grens weg haal of in Utrecht, is Duitsland dichterbij :=

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

Yamcha schreef:
Wat betreft DA's die pappen en nathouden......
Ik heb met Beau mijn DA destijds expliciet gevraagd om mij te zeggen, wanneer in zijn professionele opinie, inslapen de beste keuze was. Hij wilde dit niet...... ik heb, na mij uitgebreid en grondig geïnformeerd te hebben, zelf de beslissing genomen, en ik moest nóg op hem inpraten om de hond ook echt te laten inslapen, want er kon nog zoveel. Het is erg lastig om een DA duidelijk te maken als eigenaar, dat je dat niet wilt, en dat je niet wilt dat je hond pijn heeft en krijgt, zeker niet als het uitzichtloos is, en voor de hond onbegrijpelijk. Ik wist toen al, dat mijn hond sneller achteruitging dan om het even welk medicijn nodig had om te gaan werken, en ik heb dat niet afgewacht uiteindelijk, om de reden die ik naar hem toe ook aangaf, ik wilde mijn lieveling de pijn besparen, en dat is ook wat ik heb gedaan.

Maar het doet zeer, dat je juist op dat moment door degene van wie je hoopt een eerlijk antwoord te krijgen in de steek gelaten wordt. Ik verwachtte dat juist hij het bestwil van mijn hond op het oog zou hebben, maar blijkbaar....... was dat niet het geval.

Dan moet je een andere DA zoeken hoor. De mijne zal ook niet uit eigen beweging zeggen: "nu is het tijd voor euthanasie" ik denk zelfs dat ze dat niet mogen. Maar hij kent mij zeer goed en goed genoeg om te weten dat ik alles en alles doe voor mijn dieren en dat het zeker verechtvaardigd is als ik beslis dat het moment van de euthanasie gekomen is. Dat respecteert mijn DA. En dàt moet er zijn in een relatie DA/diereneigenaar, zonder dat is er geen medewerking mogelijk, zoals je zelf wel aangeeft.
Voor de anderen, ik heb niet alle reacties gelezen, maar heb de indruk dat er zijn die zich verdedigen omdat ze een "buitenlandse" hond gekocht hebben en dat was niet het onderwerp van dit topic. Als ik, als Belgische, een hollandse herder in Nederland wil kopen is er toch niets mis mee. Maar als ik een hond uit een dierenasiel wil nemen, kan ik maar beter in een belgisch dierenasiel gaan kijken. Als ik daar mijn goesting niet vind ben ik mss te selectief en mss niet genoeg gemotiveerd om een hond te nemen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:29

*bericht verwijderd*

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

Ik vind het soms ook te ver gaan. Als een dier nog een redelijke kans heeft om een goed, lang leven te lijden, zeg ik: ga ervoor. Dat soort dieren wil ik allemaal wel redden :o Maar verhalen zoals in de OP, euthanaseer dat beest toch gewoon. Daarmee redt je hem eerder dan wanneer je hem nog wilt opknappen, terwijl dat overduidelijk nooit meer gaat gebeuren.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:07

Kasztanka schreef:
Dan moet je een andere DA zoeken hoor. De mijne zal ook niet uit eigen beweging zeggen: "nu is het tijd voor euthanasie" ik denk zelfs dat ze dat niet mogen.

Even dit stukje eruit gehaald hoor ;) Een dierenarts behoort naar het belang van het dier te kijken, niet naar de kassa en ook niet naar het baasje.
Ik heb zelf in een praktijk gewerkt waar op een gegeven moment iemand met een hele oude raskat kwam. Vertelde aan de telefoon dat poeslief wat mager begon te worden en wilde daar naar laten kijken.
patiënt wordt uit het mandje gehaald en wij waren met stomheid geslagen. Het was een langharige kat, waarbij je niet zo snel ziet of ze mager worden. Deze was vel over been en was gewoon op. Ernstig nierfalen, eigenaar wilde er alles aan doen om het dier te behouden. Diertje was overigens 21!!! jaar.
We hebben 1 poging gedaan, kat aan het infuus gelegd een paar dagen bij ons en ze knapte op. Speciaal voer meegegeven met de mededeling dat als het weer niet goed zou gaan dat het einde verhaal was.
Paar weken later was het dus weer mis met die kat en de eigenaar wilde dat we weer het dier op zouden nemen en aan het infuus zouden leggen. Da heeft toen heel voorzichtig aangegeven dat dit in haar ogen een vorm van dierenmishandeling was. Eigenaar uiteraard behoorlijk overstuur, maar heeft toch geluisterd en de volgende dag het diertje in laten slapen. Wilde het beestje nog 1 nacht thuis hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:10

Kasztanka schreef:
maar heb de indruk dat er zijn die zich verdedigen omdat ze een "buitenlandse" hond gekocht hebben en dat was niet het onderwerp van dit topic.

Dan moet ts niet met name dit punt post na post herhalen....
Focus dan op onnodig lijden, en het koste wat kost willen redden van afgeschreven dieren... daar hebben we het over toch?
Ts legt echter zelf meermaals de focus op buitenlandse honden, en de gruwelen die deze dieren verspreiden.

Dat mijn hond bij een stichting vandaan komt die zich focussed op het opzetten van asiels, castratieprojecten en educatie van mensen ter plekke geeft mij een uitstekend gevoel.
Het stukje adoptie is een ondergeschoven 'kindje' bij deze stichting.... een stukje drukverlichting in de asiel aldaar, en een manier om alle andere projecten ter plekke te kunnen financieren.
Van alle computerende boze mensen die liever foeteren i.p.v. zelf hun handen uit de mouwen steken hoor ik graag hoe het anders moet, kom maar op!

Vanzelfsprekend erger ik me ook groen en geel aan al die idioten die op Marktplaats honden aanbieden waarvan ik me ernstig afvraag of die wel gezond en stabiel zijn... Die dus inderdaad lukraak vanuit 'verweggistan' in een vrachtwagen gemikt worden, zeer onverantwoordelijk.
Ik erger me echter ook aan sporenprikkende, trekkende agressieve ruiters wiens paarden 24 uur lang op stal staan, dit zegt echter niets over ALLE ruiters.... (= een vergelijking) zoals het bovenstaande niets zegt over alle stichtingen. Wees bereid die nuance te zien.

Degene die hier meende dat men een buitenlandse hond adopteert omdat men dat een interessant gegeven vind wil ik graag zeggen dat mensen, over het algemeen, niet zo infantiel zijn om op grond van dergelijke futiele onzinnige redenen een hond uit het buitenland te adopteren.

Ik krijg hier toch een beetje een 'eigen volk eerst' gevoel van... niet zo fraai.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:13

Paintlinger schreef:
Ziektes als Rabies, Leishmania en babesia steken opeens weer de kop op hier...........hoe zou dat nou kunnen?..... :roll:
Stomtoevallig komen die ziektes uit de landen waar we massaal de straathonden vandaan halen....

DAARNAAST is het natuurlijk sowieso al van de gekke want de nederlandse honden zitten ook in overvloed op baasjes te wachten.

Helemaal mee eens!

En wat dacht je van de katten en (o.a. Roemeense) paarden het dat IEA?
In Nederland is nog genoeg te redden, in België en Duitsland (voor bokkers die daar wonen) ook.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik geen medelijden heb met die dieren, maar er is hier ook nog zat te redden!
Laatst bijgewerkt door Martina67 op 05-03-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:14

tja ik heb hier ook een peerd uit spanje staan,hebben mensen ook minder moeite mee...maar zodra het een hond betreft schijnt dat anders te zijn...

weet het ook niet hoor,dier is toch dier,en als ik een hond zie in spanje die mij aanspreekt en waar ik een plek voor heb komt ie hier wonen,al is het uit amerika,moet ik toch lekker zelf weten ...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:21

Goed onderwerp.

Ik vind het onzin paarden bij de slager weg te kopen. Ze mankeren wat of er is overschot, prima toch. Ga bij de fokker kijken.
Ook vind ik het onzin dieren in Spanje/Portugal te redden, net of er in NL in de asiels niets te "redden" valt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:23

Chaos schreef:
Goed onderwerp.

Ik vind het onzin paarden bij de slager weg te kopen. Ze mankeren wat of er is overschot, prima toch. Ga bij de fokker kijken.
Ook vind ik het onzin dieren in Spanje/Portugal te redden, net of er in NL in de asiels niets te "redden" valt.

Een mening is natuurlijk mooi, maar je mening iets beter funderen is nog beter...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:26

kimmie261 schreef:
tja ik heb hier ook een peerd uit spanje staan,hebben mensen ook minder moeite mee...maar zodra het een hond betreft schijnt dat anders te zijn...

weet het ook niet hoor,dier is toch dier,en als ik een hond zie in spanje die mij aanspreekt en waar ik een plek voor heb komt ie hier wonen,al is het uit amerika,moet ik toch lekker zelf weten ...

wat raar eigelijk dat iemand zelf niet uit mag maken waar en hoe hij of zij aan de hond komt...
Dan zou ik ook commentaar kunnen leveren op de mensen die een pup kopen bij een fokker.
Ga eerst maar eens 'opmaken' wat er in het asiel zit ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:32

ja precies...eerst alle asielen leeg voordat mensen een pup bij een fokker mogen halen,laat staan een (ras) pup uit het buitenland halen...

om antwoordt op de discussie te hebben overigens : nee,niet alles moet kostte wat het kost gered worden,maar waar mensen verder hun (gezonde )dieren vandaan halen moet echt iedereen zelf weten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:40

Ik denk dat er wel een beetje twee verschillende dingen door elkaar lopen. De ene discussie gaat over het redden van elk dier en de andere discussie over het wel of niet dieren willen redden uit het buitenland. Ik denk dat het twee verschillende dingen zijn. Ik denk dat elk dier dat een kans heeft op een nieuw bestaan en iemand bereid is dat te geven geweldig is. Ik denk ook dat je je er, ongeacht in binnen of in buitenland, bij neer moet leggen dat het niet reëel is alles te willen redden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:53

Wat moet je dan met bijvoorbeeld natuurrampen, zoals alle ellende met de tsunami in zuid-oost azie. Dan wordt er door ons nederlanders behoorlijk veel geld geschonken voor de bevolking daar. Ik doneer dan ook, maar ik doneer ook een bedrag voor de stichtingen die in zulke gebieden voor de dieren opkomen. Is dat dan ook niet goed? Moet ik dan ook alleen maar aan nederlandse goede doelen schenken als het om dieren gaat.
Hoeveel mensen doneren hier niet aan Brooke hospital voor dieren die doorgaans na een goede korte tijd toch ingeslapen gaan worden.

Een van onze honden komt uit Griekenland. Heeft niets met fokken aldaar te maken. Was een op straat levende pup. Ik ben heel blij dat ik dat hondje een goed leven heb kunnen bieden.
Voelt echt niet als een speciaal projectje.

Ik vraag me af of iedereen die zo tegen de hulp van honden/katten uit het buitenland is, ook zo zou denken, als het hier in Nederland een keer goed mis zou gaan (bijvoorbeeld ook een natuurramp of zo). Weiger je dan hulp vanuit het buitenland voor de dieren hier omdat ze daar al genoeg aan zichzelf hebben?

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:16

Mousmous schreef:
Een van onze honden komt uit Griekenland. Heeft niets met fokken aldaar te maken. Was een op straat levende pup. Ik ben heel blij dat ik dat hondje een goed leven heb kunnen bieden.

En wie zegt dat die daar niet veel gelukkiger was dan hier?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:20

Ben je nu echt in de veronderstelling dat dat magere pupje goed voor zichzelf kon zorgen?
Natuurlijk niet! Een schop van de bevolking krijgen als ze ergens eten probeerde te krijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:20

wie zegt dat een asielhond in het asiel niet gelukkiger is als bij een baasje??

stomme vraag zeg,meestal ga je ervanuit dat een dier wat gedoemd is op straat te zwerven, verjaagd te worden en te leven op theezakjes en afval ,en opgevroten te worden door teken,wel gelukkiger is in een huis waar liefde en aandacht en eten is..

tjonge jonge... :n

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:25

Ging om twee onderwerpen maar dat had ik gevraagd, was ook de bedoeling :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:28

Kasztanka schreef:
Mousmous schreef:

En wie zegt dat die daar niet veel gelukkiger was dan hier?

Ik denk het wel... welke hond wordt nu niet graag in de fik gestoken, levend in een vuilcontainer gegooid, achter de auto gebonden, opgehangen aan een boom of verkracht?
Vele malen fijner dan in een mandje bij de haard....

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:31

Alles maar in leven houden schiet idd niet op. Vooral als leven lijden wordt.
Dieren uit het buitenland.. zijn echt niet de brengers van enge ziekten hoor. Klimaat verandert en ook door planten komen er steeds meer insecten uit andere landen hier die de ziekten mee brengen.
Laten we het dan eens hebben over de mens zelf.. die soms heel ver gaat om een kind te krijgen. Niet in wil zien dat men genetisch gezien geen goede partners zijn. Maar dan mag men zeker ook geen kind uit het buitenland adopteren. Die hebben misschien ook wel enge ziektes.
Asielen zitten idd vol vaak met honden die in een opwelling zijn gekocht en tegen de vakantie weg mogen.
Vaak niet opgevoed. Dieren worden maar al te graag meegegeven aan mensen die interesse tonen ook al is het op zondag en men nog geen kattenbak thuis heeft (bv)
Rassen die kapot gefokt worden omdat men dat zo graag ziet. Gesjoemel met papieren.
De mens moet eens goed zijn verantwoordelijkheid nemen en dat begint met niet zo snel te oordelen.
Liever een hond uit Spanje die met liefde opgevangen wordt en voor vele een goede les is dan een rashond die nooit hond mag zijn en geen andere mensen tegen komt.
Dieren zijn er om plezier van en mee te hebben, om van te leren. Ze zijn er om ons te steunen, ons onze angsten en tekortkomingen in te laten zien.
Misschien laten de Spanjaarden dat zelfs beter zien omdat ze niet uit zo'n welvarend land als Nederland komen.
Overal wordt misbruik gemaakt van de goedheid van de mens en sommige zullen meerdere leren hun neus moeten stoten maar om nu te zeggen dat er niks goeds komt uit andere landen das kort door de bocht aangezien er ook heel veel ellende in Nederland is. Vooral door de welvaart en de wegwerp maatschappij en vooral omdat we kunnen wijzen als de beste maar naar onszelf kijken ho maar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:34

Myrddin schreef:
Alles maar in leven houden schiet idd niet op. Vooral als leven lijden wordt.
Dieren uit het buitenland.. zijn echt niet de brengers van enge ziekten hoor. Klimaat verandert en ook door planten komen er steeds meer insecten uit andere landen hier die de ziekten mee brengen.
Laten we het dan eens hebben over de mens zelf.. die soms heel ver gaat om een kind te krijgen. Niet in wil zien dat men genetisch gezien geen goede partners zijn. Maar dan mag men zeker ook geen kind uit het buitenland adopteren. Die hebben misschien ook wel enge ziektes.
Asielen zitten idd vol vaak met honden die in een opwelling zijn gekocht en tegen de vakantie weg mogen.
Vaak niet opgevoed. Dieren worden maar al te graag meegegeven aan mensen die interesse tonen ook al is het op zondag en men nog geen kattenbak thuis heeft (bv)
Rassen die kapot gefokt worden omdat men dat zo graag ziet. Gesjoemel met papieren.
De mens moet eens goed zijn verantwoordelijkheid nemen en dat begint met niet zo snel te oordelen.
Liever een hond uit Spanje die met liefde opgevangen wordt en voor vele een goede les is dan een rashond die nooit hond mag zijn en geen andere mensen tegen komt.
Dieren zijn er om plezier van en mee te hebben, om van te leren. Ze zijn er om ons te steunen, ons onze angsten en tekortkomingen in te laten zien.
Misschien laten de Spanjaarden dat zelfs beter zien omdat ze niet uit zo'n welvarend land als Nederland komen.
Overal wordt misbruik gemaakt van de goedheid van de mens en sommige zullen meerdere leren hun neus moeten stoten maar om nu te zeggen dat er niks goeds komt uit andere landen das kort door de bocht aangezien er ook heel veel ellende in Nederland is. Vooral door de welvaart en de wegwerp maatschappij en vooral omdat we kunnen wijzen als de beste maar naar onszelf kijken ho maar.

Touché :D

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:39

Ik kan me voorstellen dat een hond dat vrij is te gaan en staan en liggen waar het wil niet persé ongelukkiger is dan opgesloten in een huis, mss uren/dag in een bench moet zitten enz. Al heeft die straathond mss niet de voeding die het bij een eigenaar zou krijgen,en wordt het soms weggejaagd, het heeft wat een hond het meest op prijs stelt, nl. de vrijheid.
Zo zijn wij ook aan het vermenselijken als wij onze paarden dekens opleggen als het wat kouder is of als wij onze paarden een "lekker, warm gestrooide stalletje aanbieden". Maar dat is weer een andere discussie.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:33

een hond heeft graag een baas/leader. Om voor te werken, warmte te ontvangen en vooral geen trap onder zijn hol te ontvangen. Wij hebben namelijk rassen gefokt omdat we bepaalde eigenschappen kunnen gebruiken. Ze jagen voor ons. Ze waken/beschermen ons. Ze redden ons.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:42

Kasztanka schreef:
Ik kan me voorstellen dat een hond dat vrij is te gaan en staan en liggen waar het wil niet persé ongelukkiger is dan opgesloten in een huis, mss uren/dag in een bench moet zitten enz..

dat geldt voor alle honden,geen hond zal gelukkig worden van het uren lang opgesloten zitten in een kooi...als je mijn honden zou opsluiten in zo'n hok zouden ze gillend gek worden..

weet wel dat honden graag genegenheid hebben van een mens en dat de grootste zwervers heel gelukkig kunnen zijn met hun plekje op de bank en een lieve baas...