Een dier dat niet aangenomen wordt in het asiel ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:46

Ik ken de hond natuurlijk niet, maar ik denk (als ik die van mij ook een beetje bekijk) dat de hond er wel genoegen mee neemt om minder ver naar buiten te kunnen als hij in zijn eigen omgeving mag blijven. Het zou dan voor de hond wel fijn zijn dat bijvoorbeeld jij of iemand anders 1 of 2 keer per week een eind met hem gaat en hem laat ravotten dan komt het goed hoor. Een hond voelt het echt wel aan als iets niet kan.. Als hij voor de rest genoeg uitdaging heeft (geestelijk. regelmatig kuntstjes oefenen e.d.) en spelen op zijn tijd dat het geen probleem hoeft te zijn. mits het tijdelijk is natuurlijk. Zoals ik al zei, is totaal afhankelijk van de hond of het kan of niet

Edit: ik zou eens voorzichtig proberen aan te kaarten dat als de stafford toch in het asiel komt, dat er een kans is dat hij er niet meer uit komt. Denk dat dat wel een belangrijk iets is voor je tante om te realiseren. verder heb je dan geen zicht en invloed op waar hij terecht gaat komen

Aprils_joke

Re: Een dier dat niet aangenomen wordt in het asiel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 00:49

dit ben ik ook van plan
maar we willen dan wel gaan kijken na een huisje voor de hond uit eindelijk :j

zo dat heb ik even beslist :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:54

Goed van jou! :D

Het is duidelijk dat de hond niet kan blijven. voor iedereen denk ik. Denk dat het vooral zaak is om te zorgen dat hij zo goed mogelijk terecht komt op een zo prettig mogelijke manier. Naar mijn idee past in een asiel in een ren zitten hier niet echt bij :P

Wil er nog even graag bij zeggen dat mijn eerdere post niet vervelend bedoeld waren :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 00:58

nee dat snap ik wel hoor
ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gereageerd als ik er buiten stond
maar ja nu zit ik er zelf midden in en dan is het toch weer anders :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:01

I Know..

Ik ga slapen. Ben benieuwd wat je tante hierover gaat zeggen morgen. Weltrusten allemaal!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:13

Is hondzoektbaas misschien een optie?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:33

Waarom gaat je tante niet een gehoorzaamheid cursus doen met de hond, zodat ze hem wèl zelf kan uitlaten? Eventueel in combinatie met een uitlaatservice.
Zoals ik het begrijp is het enige probleem dat je tante de hond niet netjes heeft opgevoed. Beetje makkelijk om hem dan maar weg te doen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:54

SaskiaKa schreef:
Waarom gaat je tante niet een gehoorzaamheid cursus doen met de hond, zodat ze hem wèl zelf kan uitlaten? Eventueel in combinatie met een uitlaatservice.
Zoals ik het begrijp is het enige probleem dat je tante de hond niet netjes heeft opgevoed. Beetje makkelijk om hem dan maar weg te doen.

Of ze de hond goed heeft opgevoed kan ik vanuit hier niet beoordelen, maar de reden dat de hond weg gaat is wegens beperkingen (medische redenen?) van de eigenaresse die er verder ook nog alleen voor staat wat betreft de hond. Ik weet niet om wat voor soort beperkingen het gaat, maar dan is het goed mogelijk dat ze niet in staat is een opvoedcursus te doen. Ik vind het van jou een beetje makkelijk om zo snel te oodelen. Voor een goede baas blijft het lastig om een geliefd huisdier weg te doen, maar een goede baas moet ook de keuze kunnen maken om wegens omstandigheden het dier een beter thuis te gunnen. Een slechte baas is het dier toch al niet waard (om het maar even cru te zeggen) dus dan is het dier ook beter af in een asiel.
En om eerlijk te zijn denk ik juist dat een asiel of nog beter een stafford herplaatsings organisatie de beste optie is in dit geval. Er zitten kundige mensen die goed kunnen inschatten of degene die de hond adopteerd wel geschikt is en omdat er 'haast' achter zit (ze kan zelf gewoon niet meer goed genoeg voor het dier zorgen), is ze de hond ook sneller kwijt dan dat ze zelf via marktplaats moet inschatten of de mensen die hem willen hebben wel de juiste baasjes zullen zijn.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:03

Stybba schreef:
SaskiaKa schreef:

...Of ze de hond goed heeft opgevoed kan ik vanuit hier niet beoordelen, maar de reden dat de hond weg gaat is wegens beperkingen (medische redenen?) van de eigenaresse...

Dan heb ik het niet goed begrepen, ik dacht dat de hond voornamelijk weg moest omdat ze hem niet "aan kan". Als de eigenaresse niet kan lopen o.i.d. is het een ander verhaal, natuurlijk moet de hond dan weg.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:58

bij de minste of geringste trekje kan ze zich geen evenwicht houden dus ook als de hond toevallig net even niet oplet en even niet meeloopt . ook kan ze geen lange afstanden ofleggen.
een blokje om te straat is al moeizaam.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:04

Aprils_joke schreef:
wat ik vandaag toch te horen kreeg snap ik zelf nog steeds niet.

Mijn tante heeft een staffort terrier , die zij totaal niet de baas kan en ook nietzelf uit kan laten i,v,m. haar beperkingen.
(dit had ze nog niet toen ze de hond aanschafte )
Nou heeft die hond waarschijnlijk een allergie(hij heeft een paar schrale kale plekjes ) (dit zij de dierenarts op het asiel ) en daarom wilen ze deze hond niet aannemen |o
Want als ze uit zouden moeten zoeken waar deze hond alergiesch voor is zou dat te veel geld kosten.
Nou woont mijn tante alleen en heeft dus niemand anders die die honduiti kan laten of what ever.
En wil ze de hond toch echt graag een ander goed thuis geven.
Nou heb ik al meerdere keren klachtten van dit asiel gehoord i,v,m dieren die niet toegelaten werden
maar dit waren dieren zonder eigenaar.

Hebben jullie ooit zoiets meegemaakt ?
en is er iets wat ik hiertegen kan doen ? ze kunnen toch niet zomaar dieren gaan weigeren ? :?

Tja, en dan verbaasd zijn als honden aan een boom worden gebonden enz >;)

En als dat gebeurt en iemand vind de hond.....waar gaat de hond dan heen?? Als het goed is naar het ASIEL :roll:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:18

weer een duidelijk voorbeeld van een asiel kan het nooit goed doen.
Nemen ze alles aan terwijl ze weten dat ze een deel van wat ze aannemen nooit meer mogen herplaatsen dan wordt een asiel afgedaan als slecht en die euthanaseren zomaar veel dieren.

Is een asiel kritisch (met afstand dieren, zwerfdieren worden altijd opgenomen als ze ziek zijn of niet zonder baas op straat behoren te lopen) met dus het aannemen van afstanddieren dan is het weer niet goed omdat ze wel moeten want..........

Misschien dat de hond naast wat plekjes qua karakter ook nog eens moeilijk te plaatsen is? Wij zijn ook niet dol op staffords in het asiel en proberen mensen ook altijd andere mogelijkheden aan te bieden. Net als herders zoals mechels en duitsers. Als ze een week komen dan overleven ze het wel. Maar zijn ze moeilijk te plaatsen door karakter en ze moeten er een maand zitten dan gaan ze vaak (logisch voor hun) door het lint. Echter wij weigeren niet ronduit en vragen altijd een gezondheidsverklaring ondertekend door de dierenarts in kwestie dat de hond compleet nagekeken is door hem en gezond verklaard is (uiteraard eisen we geen bloed onderzoeken en rontgenfoto's maar alles wat gewoon zo te zien is qua huid, vacht, tanden, oren enz.)

Het is gewoon enorm triest dat te moeten zien gebeuren. Deze rassen zie je met de dag afvallen ondanks dat ze vaak goed en veel eten in meerdere porties per dag. Immers er gebeurd veel rond hun kennel en alles willen ze mee maken dus de hele dag zijn ze in de weer met heen en weer lopen, blaffen, keren, nog eens enz.

Veel staffords zijn hondagressief. Ze zitten daar in een kennel en zien voortdurend andere honden en anders horen ze die wel en ruiken ze hun aanwezigheid. Geeft een enorme berg stress.

Verder proberen we altijd te voorkomen dat we niet 10 staffords hebben of 10 herders zeg maar. 10 staffords/herders in een asiel geeft overigens ook veel meer stress en spanning dan 1 of 2 en een paar labradors, goldens, maltezers enz. Momenteel hebben we 6 stafford achtigen zitten waarvan 2 compleet uitgemergeld en 1 daarvan uitgemelkt (letterlijk door waars. diverse nesten pups) en 1 uit auto geflikkerd. Dit zijn dus al 3 honden waar men nooit fatsoenlijk afstand van zou doen omdat die mensen weten wat er gebeurd als ze hun dier zo behandelen en dat komt naar buiten toe.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:19

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou graag wat negativiteit over het asiel de wereld uit willen helpen.

Ik ben zelf vrijwilligster in een asiel die katten en honden opvangen (en sporadisch konijnen e.d.)
Het asiel heeft plek voor zo'n 50 honden en 40 katten. Deze zitten bijna altijd vol. In de zomer vangen we meestal zo'n 60 katten en ook meer dan 50 honden op. Hoe? We gebruiken de kantine, de kleedkamer, de voorraadkasten etc etc om deze dieren te kunnen opvangen. En ja, daarmee moeten er ook dieren geweigerd worden! De honden die in ons asiel zitten, zijn verschillende rassen. Maar ik durf te stellen dat 50% van deze honden rassen of kruisingen zijn als staffords, pitbulls en andere terriërs. Dit zijn ook altijd de langzitters, zelfs mechelse, husky's en andere, in mijn ogen, 'moeilijkere' rassen worden eerder geadopteerd.

Ik probeer alleen maar te zeggen, dat het asiel vast wel een goede reden had om te weigeren. Misschien hadden ze (bijna) geen hokken meer over en zit het asiel al vol met staffords.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:24

Threefingers:
Mensen die hun dier aan een boom binden of op straat gooien zijn geen mensen die eerst bellen naar een asiel of ze er afstand van kunnen doen.
Helaas kan je als asiel dat gewoon niet voorkomen.

De laatste 5 nooit opgehaalde honden zijn 2x border collie van ongeveer 4 á 5 jaar die beiden erg werklustig zijn (niet gek voor een border natuurlijk) en waars. door te weinig beweging abnormaal gedrag zijn gaan vertonen. De ene een kont bijter en de andere kon geen rust meer vinden was alleen maar hyper actief bezig de hele dag met lopen en rondjes lopen en proberen of iemand wilde spelen enz.
Gleukkig hebben ze beiden zeer verstandige nieuwe eigenaars gekregen met ervaring met het ras.
1 x engelse bulldog. Totaal uitgemergeld en uitgefokt. Geschat op 5 jaar en duidelijk net een nestje afgespeend. Gewoon zo op straat gegooid als oud vuil. Deze hond zou men nooit normaal afstand van hebben willen doen, die zouden echt niet bellen of we ze op willen nemen en dan erbij "oh ja, ze is wel graatmager en haar pups zijn net verkocht"

Volgende x stafford. Vel over been en hyper actief. Loopt de hele dag te gillen en te blaffen. Geen idee wat het verhaal erachter zit maar gezien zijn gedrag en hoe hij er nu uit ziet is hij niet liefdevol behandeld de laatste tijd.

laatste stafford, gewoon bij het bos de auto open, hond eruit en weg sjeezen. Gelukkig dat mensen het zagen gebeuren en de hond gelijk opgevangen hebben.

Ik wil maar zeggen: dit is van 3 weken een opsomming en dan neem ik niet alles mee (ook nog een gillende pup die 3 maanden is x herder/windhond bijv.). De gedumpte honden kan je echt 90% zeker van zijn dat het niet de honden zijn waar men netjes probeerd een nieuwe eigenaar voor te vinden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:33

Ik zou toch ook gewoon een advertentie op marktplaats zetten. Je zegt dat je bang bent dat de hond verkeerd terecht komt, maar waar die nu zit is toch ook niet echt een goeie plek?

En als er mensen langskomen, kun je heus zelf wel inschatten of dat het goeie mensen zijn of niet. Je kunt ook zien hoe ze met de hond omgaan en je kunt vaak zelfs afspreken dat je nog een paar keer langskomt. Al helemaal als je aanbied om de onderzoekskosten te betalen.

Denk dat je de hond daar meer plezier mee doet dan hem in een asiel stoppen tussen allemaal andere lieve en leuke honden, waarbij het nog maar de vraag is of hij meegenomen wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:35

Ken ook iemand die zijn hond zelf wil herplaatsen. Heeft op i.net overal advertenties staan en heeft al 3 mensen zonder zijn hond weg gestuurd thuis omdat het hem niet aan stond. 1 man is hij mee naar zijn huis gegaan om te kijken hoe de situatie was en wat hij toen aan trof was genoeg om de hond mee terug te nemen.
Idd kan je zeker zelf herplaatsen en zelf kritisch zijn. Kost moeite maar dan weet je goed waar hij zijn nieuwe thuis heeft.

Geen idee of hij/zij geholpen is maar ik zou overigens mij hond altijd laten helpen voor herplaatsen. Gewoon voor mijn eigen gevoel dat hij/zij nooit aangeschaft kan worden met het doel er toch mee te gaan fokken.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:51

Ze kan toch :

1. met de hond naar de dierenarts gaan en zorgen dat hij gezond is voor ze hem naar het asiel brengt , dan maakt hij een betere kans om geadopteerd te worden
2. zelf een goed tehuis voor hem vinden.

Ik vind het jammer dat mensen soms met een dier omgaan alsof hij een oude fiets is (ik zeg niet dat dit bij je tante het geval is, maar mensen kopen een hond en na een tijdje komen ze er achter dat ze niet voor hem kunnen of willen zorgen en dan moet hij naar het asiel.
Heel erg zonde en heel erg zielig vind ik dit. Honden zijn trouwer als mensen.

Bij je tante is het begrijpelijk dat als ze niet meer voor hem kan zorgen dat ze een goed tehuis voor hem zoekt.. Lukt dit niet dan is het minste wat ze kan doen : zorgen dat hij gezond naar het asiel gaat (zonder kale plekken) of het asiel betalen voor de behandeling.
Deze mensen in het asiel maken geen winst of zo maar doen goed werk. En om het asiel met de kosten van de behandeling voor de kale plekken op te laten draaien is niet nodig. Ook maakt de hond een betere kans om geadopteerd te worden als zijn vacht goed is.

Afbeelding

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:56

ik wordt moe van jullie

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:56

@sassy4barrel: als je goed gelezen had is er aangeboden om de DA kosten te betalen en is er al een zoektocht geweest naar een nieuw tehuis binnen kennissen, alleen niet via i-net.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:00

Aprils_joke schreef:
ik wordt moe van jullie

Wat is dit nou voor opmerking?
Je opent zelf een topic, dan kan je toch verwachten dat mensen reageren, ook als is het niet wat jij wil dat ze zeggen?

Open dan gewoon geen topic. :n

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:03

Sassol schreef:
@sassy4barrel: als je goed gelezen had is er aangeboden om de DA kosten te betalen en is er al een zoektocht geweest naar een nieuw tehuis binnen kennissen, alleen niet via i-net.

dan is de mogelijkheid er toch ook om zelf met de hond naar de dierenarts te gaan ! een hond word nu eenmaal moeilijk bemiddeld als hij kale plekken heeft en deze moeten zo wie zo behandeld worden. Dus waarom niet met de hond naar de dierenarts en zelf ervoor zorgen dat hij weer helemaal gezond is voor hij weg gaat. Is ook eerlijker tegenover de hond om hem een zo goed mogelijke kans te geven om geadopteerd te worden.

En internet is nu tegenwoordig een snelle en goede manier om honden te bemiddelen. Ik weet het omdat ik vrijwilligerswerk doe voor verschillende organisaties en help met het vinden van goede tehuizen. 90 procent van de honden worden bemiddeld via internet en daar vinden ze echt goede baasjes voor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:07

Ben ik helemaal met je eens hoor sassy, wou alleen even aangeven dat er dus al wel een aantal dingen ondernomen zijn (die je had aangedragen als wat haar tante minstens voor die hond kon doen).

Maar volgens mij hoeft TS al geen topic meer?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:39

Nou hopelijk hebben ze dan al een goede oplossing gevonden voor deze hond.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:01

Je kunt het proberen via de fokker, de stafford shire bull terrier club??
Adverteren enz enz.

En ook ik kan de kant van het asiel begrijpen, maar als er niet meer voor een dier gezorgd kan worden, moet er wel wat gebeuren!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:17

Aprils_joke schreef:
ik wordt moe van jullie

Ik wordt ook enorm moe van dit soort dingen........ al die vooroordelen over asielen en hoe slecht ze wel zijn. Weet als vrijwilliger 1 ding heel zeker. Als asiel doe je het niet snel goed. Dit is echt iets waar je je enorm tegen moet wapenen en waar ik nooit aan zal wennen. Je doet veel zonder eigen belang voor allerlei dieren die door hun baas uitgekotst werden of waar de baas neit meer voor kon zorgen. En als stank voor dank is er altijd weer wel iemand die wat weet te vinden wat je ook nog op je nek had moeten nemen. Ook mensen die in een asiel werken zijn maar gewoon mensen en ook asielen hebben te maken met allerlei goede en rare wetgevingen waar ze gewoon niet aan onderuit komen.

En zo is ook hetgeen waar een asiel voor bestaat: het opvangen EN herplaatsen van (zwerf)dieren. Niet alleen voor herplaatsing maar ook voor opvang en niet alleen voor opvang maar ook voor herplaatsing. Het is gewoon triest dat er op jaarbasis al zoveel dieren ingeslapen moeten worden omdat ze gewoon gedumpt worden met zulke enorme problemen dat ze nooit meer een geweldig leven kunnen hebben of dat ze al zo oud zijn en vol kanker gezwellen dat dit de enigste optie is. Dat mogen wij als volkomen vreemden doen voor zo'n dier.

Als het even mogelijk is MOETEN we ook zwerfdieren proberen 14 dagen in leven te houden. Puur omdat je anders weer problemen kan krijgen met een mogelijke eigenaar van een dier omdat die niet gelooft dat het dier ingeslapen moest worden. Er zitten dus regelmatig dieren met allerlei medicatie zoals pijnstilling en wat nog meer noodzakelijk is 14 dagen in een opvang waar ze een totaal ander leven moeten leiden dan thuis te wachten op het spuitje omdat de eigenaar het niet kon/wilde en ze dus maar gedumpt hebben.

Zeker moet er wat gebeuren als iemand niet meer voor zijn/haar dier kan zorgen. Als het asiel geen optie is momenteel dan kan je altijd proberen om ze tijdelijk onder te brengen in een pension en zoeken naar nieuwe eigenaar bijv..
Echter nieuwe eigenaren zien ook dat de vacht niet in orde is dus zou dat eerst goed laten onderzoeken en een papier daarvan laten ondertekenen door de dierenarts dat het geen allergie is bijv.
Als er 1 ras bekend staat om huidproblemen dan zijn het wel stafford(achtigen) en bull terriers. Asielen zijn daarom daar zeer voorzichtig mee.