Hond met hondsdolheid in amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:43

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:22

xXLianneXx schreef:
zonnebloem18 schreef:
Deze hond was gechipt en had een gezondheidsverklaring van een dierenarts uit Marokko dus ze hebben echt wel hun best gedaan voor mijn gevoel.

gezondheidsverklaring maar geen testen!
gezondheidsverklaring wordt er gewoon gekeken of de ogen helder zijn, oren schoon, goede tanden enz.

Testen geven ook absoluut geen zekerheid. Er zijn ziektes die zich niet altijd in het bloed laten zien. ;)

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:28

xXLianneXx schreef:
zonnebloem18 schreef:
Deze hond was gechipt en had een gezondheidsverklaring van een dierenarts uit Marokko dus ze hebben echt wel hun best gedaan voor mijn gevoel.

gezondheidsverklaring maar geen testen!
gezondheidsverklaring wordt er gewoon gekeken of de ogen helder zijn, oren schoon, goede tanden enz.

Er worden bij de meeste asiels wel bloedonderzoeken gedaan anders mogen ze de grens niet over. Als dat niet gedaan word moeten ze in quarantainen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:30

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Re: Hond met hondsdolheid in amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:37

Er staat nergens dat het om een 'gered' hondje gaat o.i.d.
Kan gerust een rashondje zijn die ze daar hebben gekocht....

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:18

Diaz schreef:
Er staat nergens dat het om een 'gered' hondje gaat o.i.d.
Kan gerust een rashondje zijn die ze daar hebben gekocht....

Een rashondje verslepen van Marokko naar Spanje naar Nederland vind ik ook niet je van het.. Maar dat is een andere discussie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:34

een gezondheidsverklaring kan je daar voor 15 euro bijv. zo op straat kopen hoor als je maar betaald. Een chip is geen bijzonder iets. Ken een enorm grote organisatie die honden naar NL haald en ermee fokt e.d. enz. en die chipt helemaal niet. Rara hoe kan dat als (goede) organisatie? Zo nauw kijken ze in het buitenland niet. Immers elke hond die daar weg is die is daar maar weer weg.

Hoe kan je een hond nu ooit gezond verklaren als hij/zij met 6 weken (gezien hij gereist heeft en heir al 2 weken was) al verhuisd en reist enz? Dat is toch totaal ongezond voor zo'n jong beestje?

Rabies heeft een incubatietijd van 2 weken t/m 2 jaar........ Dus alle dieren waar hij mee in aanraking gekomen is (en kan kan al gebeuren via speeksel, niezen dus bijv. het is heel erg besmettelijk) kan je toch geen 2 jaar in quarantaine zetten? Geen idee of het ook via ontlasting verspreid.......
Geen idee of enting helpt als het dier er al mee besmet is.

Kan wel zeggen dat ik het zelf heel eng vind. Hopelijk valt het mee en is men er heel op tijd bij....... gelukkig zijn mijn honden geent en over mijn kat zit ik nu erg na te denken. Eigenlijk baal ik er van dat ik deze niet heb laten geven een 3 weken geleden.... Mijn kat komt niet op straat alleen maar in eigen tuin maar ja, mijn honden zijn wel beschermd maar je weet maar nooit of ze het wel over zouden kunnen brengen.
Gezien ze 2 á 3 dagen in de week mee gaan naar asiel/pension komen ze met enorm veel honden in aanraking.

Heel geweldig zo. Eerst de teken, ziekte van lyme, steeds meer ziekten en rare dieren en nu dit...
Maar ja, we moeten het ook niet te erg overdrijven. Belgie is ook niet echt vrij te noemen van rabies dus het had net zo goed uit Belgie kunnen komen. We zullen maar niet spreken over hoeveel dieren in NL het misschien al wel stiekum hebben.

Een belangrijk gegeven heb ik geleerd in mijn opleiding (zonder verdere onderbouwing maar wie weet heeft iemand er ooit wat aan): tamme dieren worden wild als ze rabies hebben. Wilde dieren (vossen e.d.) worden tam als ze rabies hebben. OFtewel die zoeken werkelijk de mensen op. Heel apart.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:43

Wat is de quarantaine tijd van rabies eigenlijk? Ik hoop dat het niet al te grote gevolgen heeft voor hier. Daarom enten wij ook voor alles waarvoor geent kan worden.

Wat betreft het laten inslapen door asiels, dat gebeurt wel degelijk. Onze 2 e witte herder is gevonden samen met zus broertjes en moeder. Omdat ze met zijn 10 en waren en het asiel de ruimte niet had hebben ze een paar honden TIJDELIJK aan 2 andere asiels uitbesteed tot ze zelf de ruimte hadden. 3 dagen later willen ze de honden ophalen heeft 1 asiel ze doodleuk afgemaakt omdat ze niet plaatsbaar waren. :( zonder overleg, na 2 dagen al. In dit asiel is vorig jaar ook een gevonden hondje binnen een dag afgemaakt omdat hij verwaarloosd was gevonden. Diertje bleek alleen dun en een erg vervilte vacht te hebben en een jaar of 8 te zijn. En ja ik noem het bewust afgemaakt ipv in laten slapen, hoezo geen dodingsbeleid. :n

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:48

ja, in hoeverre een gezondheidsverklaring van een DA uit Marokko waarde heeft, vraag ik me ook af.
Dit is het risico van het 'redden' van honden uit andere oorden.
Dit zal inderdaad de discussie wel op doen laden, zoals eerder gezegd: de asiels in nederland zitten nog veel te vol met hollande stakkers.
ondanks dat heb ik wel respect voor de mensen die zich daar voor in zetten.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:57

@karuna:
Je moet niet alle asiels over één kam scheren, ik heb hier al van verschillende mensen, die bij een dierenasiel werken, gehoord dat er bij hun NIET word ingeslapen. (tenzij zwaargewond, ernstig ziek ) Ik werk zelf op een asiel en bij ons word ook niet ingeslapen, alleen dus als ze zwaargewond zijn of ernstig ziek zijn. Vind het ook jammer want zo worden de asiels weer in een kwaad daglicht gezet de meeste mensen die op een asiel werken zijn dierenvrienden dus dan word er echt niet zomaar iets geeuthaniseerd!!

Verder vind ik het ook belachelijk dat er honden uit het buitenland worden gehaald terwijl er in NL ook genoeg honden zitten. En dan heb ik het nog niet over al die ziektes die ze meenemen naar NL!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:00

Daarbij mag je pas vanaf 3 maanden enten tegen rabies dus daar hadden ze anders op moeten wachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:01

Ik generaliseer ook niet, het asiel waar de meeste honden van ons vandaan komen doen het ook niet, zij hebben/hadden zelfs een aparte huiskamer voor de onplaatsbare honden voor de rest van hun leven. Of ze benaderen een vast groepje mensen voor heropvoeding oid. Vandaar ook dat ze zo kwaad waren.

Zij hebben voor alle volgens het andere asiel niet plaatsbare honden een snel een plek gevonden. De laatse moeilijkste gevallen zijn bij ons terecht gekomen, een is gebleven met medische problemen de andere is via ons met heropvoeding na een half jaar naar een blijvende baas gegaan.

Edit wat ik me bedenk, is het rabies vaccin met zwak levend of dood virus? Kan een te jong dier rabies krijgen van een enting eigenlijk?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:20

Ehhh, hier in Hongarije zijn ze juist aan het bekijken of de verplichte Rabiës enting afgeschaft kan worden aangezien het hier vrijwel niet meer voorkomt......
Hier is het dus elk jaar verplicht, anders krijgt de eigenaar een boete en ja, dat word zeker gecontroleerd! Ze zeggen dat ze ook pillen tegen Rabies voor de vossen neerleggen, of dat echt zo is ipv gif is voor mij twijfelachtig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:45

jonger dan 3 maanden mag je niet enten. HEb zelf mijn pup toen met 3 á 4 maanden geent en met 2 jaar weer en nu over 2 jaar weer (vorig jaar gegeven).

Wat quarantaine tijd is geen idee alleen een besmet dier kan zeker 2 jaar geen symptomen vertonen voordat het tot uiting komt. Lijkt me heel raar dat er een quarantaine tijd van zeker 2 jaar is want dat is gewoon enorm lang.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:56

In sommige delen van Duitsland adviseren ze tegen rabies te enten dus het zal wel vaker voorkomen. Dus dichter bij huis. Wij eten ook de stalkatten tegen rabiës. Wil het risico niet nemen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:14

Laatst bijgewerkt door Christiene op 17-02-12 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:15

Wilawander schreef:
In sommige delen van Duitsland adviseren ze tegen rabies te enten dus het zal wel vaker voorkomen. Dus dichter bij huis. Wij eten ook de stalkatten tegen rabiës. Wil het risico niet nemen.

Mij is verteld dat het in Duitsland verplicht enten is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:18

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:41

_San87_ schreef:
Wilawander schreef:

Mij is verteld dat het in Duitsland verplicht enten is.

Ja is het ook ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:37

stef schreef:
http://www.nu.nl/binnenland/2743273/hon ... erdam.html

Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

En maar vrolijk honden uit het buitenland blijven halen.......

Ik dacht dat honden aantoonbaar gevaccineerd met RAbies moesten zijn voordat ze de grens over mochten.

En dat ook wat stichtingen normaliter doen. En een goede stichting zal dat ook doen. MAar net als bij fokkers heb je goede en slechte.

Overigens, goed nieuws: de dierenasiels in Nederland puilen wat honden betreft NIET uit. Dus dat is geen reden om geen hond uit het buiteland te halen. Overigens hoop ik dat mensen sowieso aan asiels denken voordat ze een hond nemen en dan maakt het mij niet uit of het een asiel van een stichting in het buitenland is of in Nederland zelf. Want ik hou van alle honden, niet alleen van nederlandse.

MAar laat de mensen die zo nodig een puppie willen en niet voor een herplaatser gaan maar eens goed nadenken voordat ze oordelen over waar iemand anders zijn hond vandaan haalt! Want dat zijn hypocrieten!

_San87_ schreef:
Waarom wordt er niet gewerkt aan een structurele verbetering in die landen? Lijkt me effectiever en ook beter voor de volksgezondheid.

En waarom ga jij er vanuit dat dat niet gebeurt? Ik denk dat je vooringenomen bent en dat je je niet baseert op feiten. Waar denk jij dat die stichtingen mee bezig zijn? Misschien moet je je eerst even goed inlezen.

Wat betreft het inslapen van honden:
Gebeurt veelvuldig. Ook gezonde honden waar niets mee is. Alleen.... niet in nederlandse asielen. Maar bij dierenartsen in nederland die het ongemak van een beroerde hondeneigenaar moet opruimen. Veel dierenartsen doen dat ook nog. Voor de centen!
Gelukkig is mijn dierenarts niet zo en zodoende hebben we een 5 maanden oud hondje gezamenlijk geholpen en een goed nieuw tehuis bezorgd!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:52

En als mensen met hun hond vanuit NL naar Duistland op vakantie gaan en de hond niet laten enten en het risico nemen een bekeuring of iets dergelijks te krijgen? Het kan toch altijd gebeuren?

Mexicaanse griep verspreidde zich toch ook in no time, hadden mensen maar niet meer naar NL naar huis moeten gaan.

Ik denk dat je het eigenlijk niet echt tegen kunt houden.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:54

De Rabies in verschillende landen verplicht en je moet zoiezo een enting hebben als een dier over de grens van een land moet. Is het in Ned. zelf ook verplicht???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:56

Langcara schreef:
stef schreef:
http://www.nu.nl/binnenland/2743273/hon ... erdam.html

Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

En maar vrolijk honden uit het buitenland blijven halen.......

Ik dacht dat honden aantoonbaar gevaccineerd met RAbies moesten zijn voordat ze de grens over mochten.

En dat ook wat stichtingen normaliter doen. En een goede stichting zal dat ook doen. MAar net als bij fokkers heb je goede en slechte.

Overigens, goed nieuws: de dierenasiels in Nederland puilen wat honden betreft NIET uit. Dus dat is geen reden om geen hond uit het buiteland te halen. Overigens hoop ik dat mensen sowieso aan asiels denken voordat ze een hond nemen en dan maakt het mij niet uit of het een asiel van een stichting in het buitenland is of in Nederland zelf. Want ik hou van alle honden, niet alleen van nederlandse.

MAar laat de mensen die zo nodig een puppie willen en niet voor een herplaatser gaan maar eens goed nadenken voordat ze oordelen over waar iemand anders zijn hond vandaan haalt! Want dat zijn hypocrieten!

_San87_ schreef:
Waarom wordt er niet gewerkt aan een structurele verbetering in die landen? Lijkt me effectiever en ook beter voor de volksgezondheid.

Dit is bij goede stichtingen juist 'core business'.... Ik erger me ook dood aan al die advertenties op Marktplaats, dit zijn mensen die zonder goed plan of concept te werk gaan en juist problemen in de hand werken... dramatisch....

Verder sluit ik mij graag aan bij Langcara.....

Lees deze f.a.q. eens van de stichting waar ik mijn fenomenale superhond geadopteerd heb:
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-faq.html

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:31

Ik snap ook echt die weerstand niet. Het is zo'n nonargument 'de asielen zitten hier al zo vol'.

Ik kan alleen spreken voor het asiel waar ik regelmatig kom om foto's te maken voor de website. Ik maak foto's, en twee maanden later kom ik er weer, en zijn alle honden van 2 maanden geleden geplaatst. Er zitten hooguit zo'n 6 tot 7 honden en er zijn altijd hokken over. Sterker nog:twee van de hondenhokken is omgebouwd tot 'angstige katten hok'. En zo groot is het asiel niet.

En nogmaals: ik denk dat het echt verschillende mensen zijn die verschillende dingen willen. De een wilt een hondje uit NL en de ander kiest bewust voor een buitenlander. En dat bijt elkaar heus niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:35

Langcara schreef:
_San87_ schreef:

En waarom ga jij er vanuit dat dat niet gebeurt? Ik denk dat je vooringenomen bent en dat je je niet baseert op feiten. Waar denk jij dat die stichtingen mee bezig zijn? Misschien moet je je eerst even goed inlezen.

Wat betreft het inslapen van honden:
Gebeurt veelvuldig. Ook gezonde honden waar niets mee is. Alleen.... niet in nederlandse asielen. Maar bij dierenartsen in nederland die het ongemak van een beroerde hondeneigenaar moet opruimen. Veel dierenartsen doen dat ook nog. Voor de centen!
Gelukkig is mijn dierenarts niet zo en zodoende hebben we een 5 maanden oud hondje gezamenlijk geholpen en een goed nieuw tehuis bezorgd!

Ik ga er niet vanuit dat het niet gebeurt. Ik hoor er alleen niks over en er wordt verder ook niks over verteld. Ik stelde een vraag, die ik ook iets anders had kunnen stellen, maar nog steeds een vraag :).

Bedankt voor het antwoord.