Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij je hond/kat wel eens het volgende?

Chocola - ja, heel vaak, hij/zij vind het heerlijk.
1 (0%)
Chocola - nee, absoluut niet!
121 (30%)
Chocola - soms, als tussendoortje of per ongeluk.
13 (3%)
Druiven/rozijnen - ja
24 (6%)
Druiven/rozijnen - nee
109 (27%)
Knoflook/uien - ja
18 (4%)
Knoflook/uien - nee
113 (28%)

Totaal aantal stemmen: 399

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:44

Bij druiven zijn voornamelijk de pitten giftig (appel pitten hebben deze stof trouwens ook en zijn zelfs voor mensen in hoge aantallen giftig), maar de rest van de druiven kunnen wel heel laxerend werken.

Uien zijn inderdaad giftig het tast de rode bloedcellen aan, dat betekend dus wel wanneer de hond 1 x in de week een uitje eet dat het niet dodelijk is de rest van de week heeft het lichaam de tijd om te herstellen.

Knoflook is niet giftig de concentratie van gifstoffen is zo laag dat ze niet waarneembaar/testbaar zijn in het lichaam. Wel moet worden opgelet voor bloed armoede het is bij knoflook belangrijk niet te veel te geven.

Onze honden krijgen dus wel knoflook als vlooien preventie, het is heel belangrijk dat je weet welke hoeveelheid geschikt is voor je hond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:52

Jolliegirl schreef:
NatasjavE schreef:
Een week later snacht een weer een letter...gelukkig nu van mindere kwaliteit(minder cacao)

Hoe kan dit?
Ik neem aan(zou mogen aannemen) dat je na 1x... toch de boel wel goed opbergt?

Yep, normaal gesproken wel.
Maar deze was er inderdaad tussendoor geglipt. Niet slim.

Gelukkig heeft ie het overleeft en mocht hij 14 jaar worden.

Meissieline

Re: Giftige etenswaren hond/kat. Geef jij ze wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:00

Ik wist ook niet dat druiven giftig waren..
Meestal heb ik pitloze witte druiven in huis, en dan krijgt mijn hond er ook een paar.
Is tie dol op :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:16

NatasjavE schreef:
Yep, normaal gesproken wel.
Maar deze was er inderdaad tussendoor geglipt. Niet slim.

Gelukkig heeft ie het overleeft en mocht hij 14 jaar worden.

Dat gebeurt helaas wel eens ja. :)
Fijn dat hij het overleefd heeft en zo'n mooie leeftijd heeft mogen bereiken. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:37

Jolliegirl schreef:
Maaruh... onze hond drinkt serieus wel eens koffie (zéér zelden) maar wat is daar precies zo giftig/slecht aan? :)

Dit vind ik toch wel zó bijzonder. Slecht of niet, wát heeft jouw hond er in hemelsnaam aan om koffie te drinken? :?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:39

XoNo schreef:
Jolliegirl schreef:
Maaruh... onze hond drinkt serieus wel eens koffie (zéér zelden) maar wat is daar precies zo giftig/slecht aan? :)

Dit vind ik toch wel zó bijzonder. Slecht of niet, wát heeft jouw hond er in hemelsnaam aan om koffie te drinken? :?

Zodra de koffiekant open gaat komt hij aangerend..
Als mn ouders op de bank zitten en koffie drinken komt ie erbij..
Mn pa heeft toen ooit eens voor de gein n beetje koffie op 'n lepeltje gedaan en dat vond ie blijkbaar lekker.

Ik zie er het nut ook niet van in.
Ik vraag wat er zo slecht aan is. :)
't is niet mijn hond, dus ik bemoei me er niet mee.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:48

Na ja caffeine is voor mensen al niet zo gezond dus denk voor dieren dan helemaal niet?
Maar vraag me wel af wat caffeine ook alweer doet? Behalve dan dat je er aan verslaafd raakt?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:50

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:57

Ik had toch even een vraagje...
Zette zojuist de voerbak bij de honden neer. s' morgens krijgen ze daar een schapenvet bonbonsje in. Nu zie ik net op de verpakking MET knoflook?!?!? Is dat dan wel of niet schadelijk??

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 16:07

Ik denk dat knoflook in grote hoeveelheid schadelijk is. De exacte hoeveelheden weet ik zo niet.

Verder, wat leuk dat iedereen zo reageert :))

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:03

Uien zijn een groter gevaar dan knoflook. Hoewel knoflook ook de giftige stof thiosulfaat bevat, lijkt het erop dat knoflook minder toxisch is en hiervan grotere hoeveelheden gegeten moeten worden om ziek te worden. Uit onderzoek aan de Universiteit in Zürich is gebleken, dat 5 gr. per kilo lichaamsgewicht toxisch is, dat betekent ongeveer 2 teentjes knoflook per kilo hond, m.a.w. een hond moet er nog al veel van eten, wil het gevaarlijk zijn. Honden hebben niet het noodzakelijke enzym, dat bijv. mensen wel hebben, om thiosulfaat af te breken, en worden hierdoor vergiftigd. Het thiosulfaat breekt de celstructuur van de rode bloedcellen af, wat resulteert in hemolytische anemie.

:)

en op je vraag,nee ik geef mijn honden geen van je 3 opgenoemde "giftige" producten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:06

Mijn kat heeft ooit mijn chocoladekoekjes opgegeten. Hij was echt gek op chocola! Hij heeft er nooit last van gehad.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:16

nee maar de giftige stof in chocolade wordt niet afgebroken. dus het bouwt op. het kan 10 koekjes goed gaan en bij de 11e gaat je hond plat.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:26

Hmm.. van een hoop dingen die genoemd zijn wist ik niet dat ze giftig zijn :o
Onze hond krijgt 's avonds ook altijd een bordje met de groenten die wij gegeten hebben, maar dat is ook wel eens hutspot of bieten met uitjes. Toevallig zijn dit nou net z'n lievelingskostjes, maar ik begrijp dat de uien eigenlijk helemaal niet goed voor hem zijn?

Seven schreef:
Onze honden krijgen dus wel knoflook als vlooien preventie, het is heel belangrijk dat je weet welke hoeveelheid geschikt is voor je hond.

De hond van mijn moeder en mijn eigen hond krijgen inderdaad ook wel eens knoflook tegen de vlooien, maar dan niet meer dan 1 teentje per maand ofzo..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:08

ben wel blij met de antwoorden over de knoflook :P Ze zijn echt gek op die bonbons!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:23

Ok, dus uien zijn schadelijker dan knoflook. Zelfs ik leer dus nog weer dingen bij :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:58

mijn hond heeft wel eens druiven gehad. ik wist toen nog niet dat dit niet goed was voor honden. hij vond het heerlijk, maar krijgt het nu dus niet meer.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:20

Kippenbotten zijn alleen gevaarlijk als ze verhit zijn.
Met rauwe kippenbotten is niks mis.
Pas als je het verhit verandert de structuur waardoor het gaat splinteren.
Groote onzin dus die Da`s verkondigen om mensen van het versvoeren af te houden. (ze moeten toch hun brokken verkopen he)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:31

Mijn oma gaf haar hond altijd rauwe ui. Beestje is ontzettend oud geworden, maar we doen het haar niet na met onze honden :+

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:35

wat een interesant topic zeg! onze honden drinken regelmatig een biertje met vriendlief oeps.. en ik voer ze nog al vaak druiven. van de chocolade en de rozijnen en uien wist ik het.. maar van de rest niet..

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:43

onze honden had dus echt veeeel eerder moeten doodgaan blijkbaar :') ik vond het vroeger geweldig (ik was 2 ) om de hond alles te geven wat ik ook at! ook jatte hij `s nachts als er nog iets op tafel stond datgene wat eetbaar was.

onze laatste hond had als pup al `s nachts alle chocolade onder de kerstboom opgegeten (oke niet slim maar het was wel ingepakt) achja ze zijn beide oud geworden en weer wat geleerd voor de volgende hond :Y)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:47

Mijn kat eet geen uien en druiven en macademianoten en aardappelschillen en liever ook geen chocola tenzij er heeeel veel boter op zit (een gevallen chocoladehagel :+ ).
Wel eet ze graag pittig := en knoflook als dat erin zit. En maiskorrels.

Maar tomaat? Dat de steel giftig is (ook voor ons) wist ik, maar kan iemand mij dit dan uitleggen? :wow: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/defu

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 02:06

Bij ons eten dieren gewoon voedsel wat voor ze bedoeld is en zo hoort het mi ook. Zo nu en dan met een restje kip (gekookt), rijst of pasta (gekookt, zonder saus of wat voor toevoeging dan ook). Verder koekjes/extra'tjes die voor dieren bedoeld zijn. En specifiek voor dát dier.
Hoe komt iemand erop om champignon of ui aan zn hond te geven :?

Moet wel zeggen.. Ons vorige hondje, Nouz... Die hadden we nog geen week. Heeel lief schattig klein pupje die net dr pootjes een beetje onder controle had. Dus die schaal met chocolade-eitjes kan wel op de salontafel blijven staan.... Not :+ Beessie kon springen! Heb me daar haar hele leven nog over verbaasd. We vonden 's ochtends zelfs geen folie meer terug van de eitjes :oo Wonder boven wonder is ze er niet ziek van geweest, al heeft ze wel haar hele leven een gevoelige maag gehad en ik vraag me toch altijd af of dat daar niet door is veroorzaakt... Kon bepaalde dingen (mini-stukje brood, dingetjes van buffelhuid, etc) niet geven of ze ging gal spugen, da snapte er ook geen hout van. Maar goed, gelukkig is dat toen goed afgelopen en sindsdien onderschatten we de vermogens en motivatie van honden iets minder gauw :+

Maar buiten dat (en andere jat-incidenten van honden/katten voor mijn tijd := ).. Nee, bij ons krijgen ze hondenvoer (of kattenvoer natuurlijk voor katten) en wat droge extra's op zn tijd en verder geen gekkigheid... Moet zeggen dat ik daar al vrij strikt in ben opgevoed door paps (wiens grote liefde Bobtailreu Spot zn laatste levensjaar heeft geleefd op witte boterhammetjes met leverpastei, zónder korstjes :') ) maar ook wijs in ben geworden door Nouz, die kon dus erg weinig hebben en dan leer je het heel snel af om ''rare'' dingen aan ze te geven.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:07

Van uien wist ik dat ze giftig waren tomaat niet maar geloof niet dat ze dat bij ons eten. Maar onze Bartje is helemaal leip van rauwe aardappels. Hij is in staat om tijdens het schillen de aardappels uit de bak te jatten. Ook onze vorige bulldog was gek op rauwe aardappels... Wat krijgen ze daar dan van?

En idd vreemd als knoflook giftig is dat het ook in schapenvet enz verwerkt is.

Onze honden krijgen gewoon hun brokjes met een blikje erdoorheen, en van wat wij eten krijgen ze nog wel eens het laatste hapje. Probeer altijd wel te kijken wat we geven maar toch....

Van de dentasticks wist ik idd dat er heel veel energie in zit. Onze honden kregen er altijd iedere dag een, maar toen we een trainer thuis kregen en we vertelde dat Bartje zo slecht at en hij hoorde dat ie dentasticks kreeg savonds zei hij meteen daarmee stoppen! En idd sinds dien eet hij veel beter zn bak leeg :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:19

Hetgeen wat in je poll staat geef ik alle drie niet. Ik heb katten en dat zijn carnivoren. Ik voer ze dus alleen vlees. Vers vlees wel te verstaan en dus eten ze ook 3x in de week kippenbotten. (kippennekken)