Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:35

En wat als de hond daardoor moet worden ingeslapen :(?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:36

Had je mijn post gelezen, dat er gekeken gaat worden naar een oplossing (muilkorf/andere oplossing bijv hekwerk) dat komt dus op hetzelfde neer. Ik vind het een beetje dubbel om nu een handhavingsverzoek in te gaan dienen als ze al besluiten een hek te plaatsen, dan kan ik beter afwachten wat er uiteindelijk voor maatregelen getroffen gaan worden en desnoods daarna nog een verzoek in dienen.

matharitje schreef:

Lijkt me sterk. Hondengeleider gaat bij de honden kijken, het zijn geen valse waakhonden oid naar mijn idee dus een spuitje zullen ze niet zo snel krijgen dunkt me. Mocht dat wel zo zijn, beter dat dan een gebeten kind of paard of wat dan ook. Maar ik acht de kans niet groot hoor, dat inslapen doen ze toch niet zo snel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:40

Dan moet er (in het ieder geval in Nederland) wel héél veel mis zijn wil het dier ingeslapen moeten worden!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:41

Precies, en daarbij ik ben niet verscheurd oid := ze hebben dan wel gebeten, maar als ze door hadden willen bijten was het wel wat erger geweest dan wat blauwe plekken en schaafjes. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:43

kaatjemuts, hoe bedoel je de eigenaar door de politie gestraft??
De vader van een collegaatje had 2 bull mastifs (zijn inmiddels overleden). Een heeft een hondje bij ons uit de wijk doodgebeten.
Politie is thuis geweest met een hondenbegeleidster. Werd gepraat en hond moest een paar tests doen.
Het énige dat er uit gekomen is, is dat de hond gemuilkorft uitgelaten moest worden!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:43

En het kan zo makkelijk zijn....
Wij wonen in zelfde situatie als ts schetst, bij ons alleen geen sloot ertussen.
Wij hebben een onzichtbare omheining. Hondlief weet precies waar hij mag komen. Anders krijgt ie een schok.
Inmiddels is dat niet meer nodig en hebben we alleen nog maar een zichtbare stroondraad zonder stroom.

Nou bijt onze hond niet en hebben we t puur dat ie niet de weg opgaat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:46

matharitje schreef:

De hond wordt alleen ingeslapen als hij b.v. eerder ernstiger gebeten heeft. Maar dat lijkt me sterk in dit geval. Als een hond wordt ingeslapen dan is de keuze door de instanties goed overwogen en is het de enige optie.
Natuurlijk kan het baasje wel zelf besluiten tot euthanesie, en daar heb je natuurlijk geen of nauwelijks invloed op.

@CarinaR dat is ook een goede oplossing maar idd niet effectief als je een bijtende hond hebt voor de mensen die het erf op komen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:49

Poort staat ook open, dus ze zouden ook via daar de weg op kunnen rennen :+ geen idee of ze dat doen eigenlijk, dat is wel een grotere (auto)weg en niet het wandel/fiets/paardenpad (al komt dat wel op die weg uit nog geen 50m verder).
Er komen volgens mij wel meer mensen op het erf daar want ik meende dat het een kleine pensionstalling is maar dat weet ik niet zeker. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:52

Ik vind t toch behoorlijk heftig... Bedenk je eens als je alleen een legging aanhad? De hond had dan waarschijnlijk net zo hard gebeten alleen zou de schade dan groter zijn.. Vals of niet dit mag niet gebeuren!! Goed gehandelt!! En fijn dat er ook wat aangedaan wordt.. Vind de eigenaar erg laconiek overkomen..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:09

Kentaro schreef:
kaatjemuts, hoe bedoel je de eigenaar door de politie gestraft??
De vader van een collegaatje had 2 bull mastifs (zijn inmiddels overleden). Een heeft een hondje bij ons uit de wijk doodgebeten.
Politie is thuis geweest met een hondenbegeleidster. Werd gepraat en hond moest een paar tests doen.
Het énige dat er uit gekomen is, is dat de hond gemuilkorft uitgelaten moest worden!

De politie kan alleen straffen, niet dingen opleggen. Dat doet de gemeente.
Elke gemeente heeft zijn eigen beleid voor wat betreft 'gevaarlijke honden'. Sommige gemeente hebben een draaiboek/protocol. Dan wordt er idd een test gedaan (op kosten eigenaar hond) om te beslissen of de hond altijd aangelijnd en gemuilkorft zou moeten ronden, of alleen tijdelijk. De gemeente is verantwoordelijk voor deze beslissing, maar neemt het advies van een deskundige over (hier dus de politie).
De gemeente neemt dus off. de beslissing en de (hier) politie adviseerd.
In dit soort siuaties laten wij in onze gemeente het erf afsluiten door een deugdelijk hek, met evt. een aanlijnplicht op de openbare weg. Is er sprake van een echte (bloederige) beet uit zware agressie (ik weet, het is vaag), of is het vaker voorgekomen, dan gaan wij tot aanlijnplicht met muilkorf (op de openbare weg) voor de rest van het leven van de hond.

gabyfedde

Re: Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:14

Fijn te lezen dat er actie ondernomen wordt.

In mijn ogen zou iedereen die met dieren omgaat (dus ook met paarden) moeten zorgen dat hij/zij voldoende gevaccineerd is voor tetanus.

matharitje schreef:

Wat als de hond een toevallig voorbijlopend kind in zijn gezicht bijt?

Eigenaar moet zijn verantwoordelijkheden treffen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:17

Fiffill, iig heel goed dat je aangifte hebt gedaan, ik en mijn kinderen zijn je dankbaar! (niet dat je bij me in de buurt woont denk ik, maar gewoon om het feit dat je zorg draagt voor een veilige omgeving voor iedereen!)

Groetjes Kim

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:19

In principe was mijn vorige vaccinatie nog geldig. Heb een booster gehad omdat ik daar toch zat, hoefde ik niet een andere keer terug te komen (hij zou geloof ik volgend jaar ofzo verlopen zijn).

kaatjemuts, dan zal het wel in samenwerking met de gemeente zijn :) ben iig blij dat ze er al wat mee gaan doen.

kippetje schreef:
Fiffill, iig heel goed dat je aangifte hebt gedaan, ik en mijn kinderen zijn je dankbaar! (niet dat je bij me in de buurt woont denk ik, maar gewoon om het feit dat je zorg draagt voor een veilige omgeving voor iedereen!)

Groetjes Kim

Haha dankjewel en nee, het is niet in de buurt :)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:23

vast wel. Bij ons gaat ook altijd alles in comb. met de politie.
idd goed dat je de stap hebt gezet. Veel mensen nemen die keuze niet, omdat het teveel werk is of omdat ze bang zijn voor de eigenaar ofzo, met als gevolg dat er de volgende keer echt iets erg gebeurd. Petje af :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:29

matharitje schreef:

Pardon? En wat als bv een klein kind daardoor had 'moeten worden ingeslapen'? Liever, hoe sneu ook voor zo'n beessie die er eigenlijk ook niets aan kan doen, een dooie hond dan een dood kind, hoor. Gelukkig voor de honden gaat dat niet zo snel, dat ze ze laten inslapen, maar voor dat ene geval dat echt niet te handhaven is zou het misschien wel de beste oplossing zijn...

Maar goed, on topic, TS, goed dat je het zo hebt aangepakt! +:)+
Jij hebt gedaan wat ik destijds had moeten doen toen er een Dobermann in mijn been hing. Ik denk dat ik van de schrik en niet weten wat destijds niets heb gedaan, maar heb er nog steeds spijt van. Niet zo zeer om mijn eigen verwondingen (zo ongeveer hetzelfde, dankzij degelijke spijkerbroek en dikke kousen) maar om het feit dat het bij een ander misschien niet zo goed had kunnen aflopen. Eigenlijk belachelijk, nu ik er over nadenk, dat ik destijds dacht 'als het nog eens gebeurd' 8)7 .

Overigens vind men bij mijn HA het onnodig om tetanusprikken te halen, ook al zit je dagelijks tussen de dieren, in hun vuil en wordt er weleens een keer een hap uit je genomen. Alleen als het echt serieuze verwondingen zijn met hele stukken vlees eruit willen ze er hier eentje zetten...Ik was wonden zelf altijd even af met water, deppen met een schone handdoek, betadine erop, pleister, in de gaten houden dat het netjes heelt en dat gaat tot nu toe erg goed.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:32

Vind het wel heel apart dat de meningen over de spuit zo verschillen per huisarts!!
Ik kreeg echt flink op m'n donder toen ik hem niet gehaald had na echt een schampschot....
M'n vriend werd later 'gebeten' (eigenlijk geraakt door een tand tijdens het wat hardhandig spelen van onze honden :P ) belde voor de zekerheid onze huisarts en moest dezelfde dag een spuit komen halen!?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:06

Is met veel huisartsen zo Kentaro de een is "makkelijker" dan de ander.

kaatjemuts schreef:
vast wel. Bij ons gaat ook altijd alles in comb. met de politie.
idd goed dat je de stap hebt gezet. Veel mensen nemen die keuze niet, omdat het teveel werk is of omdat ze bang zijn voor de eigenaar ofzo, met als gevolg dat er de volgende keer echt iets erg gebeurd. Petje af :j

Ik vond aangifte doen ook overdreven (voor mezelf) maar ik zou me heel schuldig voelen als ik geen melding zou doen en er een kind gepakt wordt... en als ik dan hoor dat ook de buurtregisseur al vaker klachten heeft gehad, ben ik blij dat ik melding heb gedaan.

Pluizebolpum, ik snap best dat je geen melding hebt gedaan hoor, het was ook niet mijn eerste eigen reactie, zeker omdat de plek niet zo heel ernstig was. Ik was wel meteen naar de eigenaar gegaan maar goed, die interesseerde het niet zoveel...

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:22

Ik weet niet hoe het er in NL aan toe gaat maar in Belgie wordt er nog al snel ingeslapen.
Een hond moet de gevolgen van een "slechte" eigenaar niet dragen.
Als er een onbekende hond op je afkomt is het niet best om door te lopen of fietsen, maar om even te blijven stilstaan. En ik weet ook wel dat dat geen excuus is voor de hond, het is gewoon als tip.
En dat is hier wel een beetje offtopic maar maakte mij gwn ook zorgen om de hond.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:01

Volgens mij ben ik gaan stilstaan toen hij wel heel dichtbij kwam. Zei zelfs nog "hoi!" oid :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:03

Dat is een mooie update :-) Zo te lezen zijn er meerdere meldingen geweest en nemen ze het wel degelijk serieus :-)

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:44

Ik ben in elk geval al blij dat ze in NL wat minder streng zijn!
En dan zou ik het ook overwegen als ik zeker wist dat de hond weer niet de dupe zou zijn van menselijke fouten. Idd dat de eigenaar gestraft wordt vind ik zeker correct

En wat betreft pluizenbol, daar ben ik het niet akkoord mee. Een hond is niet minderwaardig aan een mens.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:44

wat goed dat je aangifte gedaan hebt.

ben ook blij dat de politei het meteen gaat aanpakken ( met de mensen eromheen)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:04

matharitje schreef:
Ik ben in elk geval al blij dat ze in NL wat minder streng zijn!
En dan zou ik het ook overwegen als ik zeker wist dat de hond weer niet de dupe zou zijn van menselijke fouten. Idd dat de eigenaar gestraft wordt vind ik zeker correct

En wat betreft pluizenbol, daar ben ik het niet akkoord mee. Een hond is niet minderwaardig aan een mens.

Nog altijd liever 'n hond in laten slapen dan een kind wier gezicht wordt kapot gebeten, ik kan me niet voorstellen dat je daar anders over kunt denken...
Maar goed, gelukkig gaan ze er daarom ook wat aan doen en inslapen zal heus geen optie zijn ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:57

mij zou het niet weerhouden aangifte te doen ondanks dat ze zouden worden ingeslapen. Er volgen op zo'n melding namelijk altijd onderzoeken voordat er iets besloten wordt.
Hier is vorig jaar in de polder een hond verscheurd door 2 waakhonden die los braken (letterlijk verscheurd!!) De aanvallende honden leven nu nog steeds maar eigenaar is wel heel goed toegesproken en mocht het weer gebeuren dan........ ik kan daar alleen maar blij mee zijn eigenlijk. Is een heerlijk stuk daar om te lopen maar durf nu gewoon niet meer. Dit omdat ze nit alleen hond vals maar ook vals naar vreemde mensen zijn en 2 duitse herders kan ik in mijn uppie op een afgelegen polder echt niet aan!!!
Daarnaast als ze idd een kind zouden pakken.......

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 09:41

Precies, maar ik heb geen moment gedacht dat ze zouden worden ingeslapen, het zijn geen valse honden oid volgens mij beten ze niet eens uit valsheid of waaksheid maar meer overenthousiasme. Zo snel wordt een dier echt niet ingeslapen.