massaal dumpen van honden en katten in 2012???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:18

Die van mij ook niet! dit is, zoals gezegd een BE asiel in de buurt van Roosendaal, Canina in Essen http://www.dierenasielcanina.be/ Maar voorzover ik weet moet elk asiel deze statistieken bijhouden .

De hoge sterftecijfers bij de katten wordt voornamelijk veroorzaakt door de dump van zieke zwakke kittens of bij het asiel zelf of waarvoor we opgeroepen worden. De afgelopen jaren is het "redelijk rustig" geweest v.w.b. kattenziekte, maar bv 2006 was het ultieme rampjaar en hebben we 120 kittens verloren. Een opnamestop (vanwege kattenziekte) wordt ook al is het uitgebreid uitgelegd aan de potentiele "dumpers" niet gerespecteerd, dan komen ze s'avonds terug en dumpen ze gewoon achter het hek of....toen we die nog hadden staan (we hebben vrieskisten geschonken gekregen) in de "dode dieren" bak- hoe harteloos kan je zijn ????

Tegenwoordig hebben we altijd een soort van bench buiten staan, want als mensen willen dumpen dan doen ze dat toch wel- scheelt ons wel het vangen van de soms verwilderde katjes ;(

De echte oude/zieke onplaatsbare brakkies komen als ze hond zijn meestal bij 1 vd vrijwilligers terecht om nog een goede oude dag te hebben (beheerster zelf heeft altijd tussen de 10-15 van deze topexemplaren in huis :D Voor de katten ben ik meestal het eindstadium, in het bijzonder voor de aidskatten, maar ook nierpatienten, gehandicapten etc. ;)

Voor de geinteresseerden: een van de vrijwilligers houdt een topic bij op kattenplaza over de dagelijkse dingen gevonden/geplaatste etc. honden en katten, soms niet geschikt voor de gevoelige lezer ;) maar wel de werkelijkheid: http://kattenplaza.nl/kattenforum/viewt ... 9&t=102734

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:34

Mar_Nimbus schreef:
ik zit dit topic met verbazing en tranen te lezen
mijn schatje (poes tara) wordt sinds 28 januari vermist
ik heb gezocht, groepen, geflyerd, marktplaats, zelf een advertentie in de krant (110 euro), alle mogelijke sites die je je maar kan bedenken
en nog steeds is ze weg, ik ben er kapot van |(
en dan dumpen andere mensen hun beest zomaar :(
ik sta der echt versteld van

Kan me goed voorstellen dat je boos word als je dit topic hebt gelezen en al meer dan een week jou Tara kwijt bent.
Hoop dat ze snel weer bij je terug is. :(:)
Poeh wat een verschil met vorig jaar mist |(
Ik begrijp het ook niet zo goed een dier neem je voor het leven het is verschrikkelijk dat er maar mag worden doorgefokt terwijl de asiels vol zitten |(

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:46

@ mist:
Ik zeg ook niet dat jou asiel wel bij de db zit, had al gelezen dat dat niet zo was ;)

w.b.t de statistieken dat zal mijn baas waarschijnlijk regelen.
Ik hoef alleen maar klanten aan de balie te helpen ( en de dieren verzorgen ) dus herplaatsingsformulieren, ritbonnen, t.e.bonnen enz in te vullen en in de juiste map te doen.
De rest van de administratie enz regelt ze zelf :)
Maar ik kan dit morgen zo opzoeken want wij hebben een archiefkast met daarin alle bonnen en formulieren. Morgen wel een drukke dag dus weet niet of ik eraan toe ga komen sta morgen alleen met maar één vrijwilliger.

Wat ontzettend walgelijk om een levend dier in een dode dierenbak te dumpen :(

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:58

Sorry heb het vandaag niet op kunnen zoeken het was zo ontzettend druk! Gelukkig wel een hondje geplaatst :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:03

blensink schreef:
het is verschrikkelijk dat er maar mag worden doorgefokt terwijl de asiels vol zitten |(

Daar erger ik me ook zo aan! Het stikt al van de honden, zoals jack russels. De asiels zitten er vol mee. In elk asiel zitten er wel een paar. En toch fokt iedereen maar nestjes jack russels. Gewoon voor de centen. Heeft met liefde voor honden helemaal NIETS te maken, want als dat wel zo was, dan fokten ze niet!

Ik heb de link hierboven aangegeven door Mist bekeken. Schrijnend allemaal. Ik voel me machteloos. Zou wel iets willen doen, maar ik heb hier ook al vijf honden zitten, heb korte tijd geleden een maand een hondje in de opvang gehad en deze met succes weten te plaatsen.

Mist

Re: massaal dumpen van honden en katten in 2012???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:53

De laatste FIV (aids) kat die ik heb opgevangen 2mnd geleden is een rasechte Maine Coon. Bijna 45cm hoog rood/wit en de graag gewilde plukjes uit z'n oren. Ik kon eigenlijk niet geloven dat hij FIV+ was dus heb een western blot laten doen: helaas positief.
Maar als je de raskattenfokkers moet geloven dan komen al hun kittens bij een heel goed tehuis terecht.. zo heb ik ook een jaar lang een siameeskleurige brits korthaar in huis gehad (totdat ik hem in moest slapen vanwege kanker), zwaar mishandeld. De DA bij wie ik op een zondag op spoedvisite bij kwam pinkte zelfs een traantje weg toen we de rongenfoto bekeken. Dat beest had werkelijkwaar alle botten in zijn lijf al gebroken gehad incl. heupen (reden dat ik daar was= verstopping) Ik wist dat hij door dierenvrienden "gekidnapped" was omdat hij door de buren (= restaurant) letterlijk over de omheining geschopt werd- hij kreeg thuis namelijk geen eten. Een seizoensmedewerker van dat restaurant heeft hem bij het asiel afgeleverd omdat ze het niet meer aan kon zien.
IIg zijn breuken konden niet komen van auto-ongelukken o.i.d. was het statement van de DA omdat als het in 1x gebeurd zou zijn, hij schroeven en platen in zijn lijf zou moeten hebben, anders had hij het niet overleefd, de artrosevorming wees ook op verschillende breuken op verschillende tijden( heupen, ribben, staart, en 3 poten) De spoedsituatie was een verstopping (en nog vele daarna-avnwege de smalle doorgang bij zijn heupen) Hij kreeg bij mij natuurlijk goed kattenvoer, maar had jarenlang op frietjes en shoarma geleefd bij dat restaurant- vet eten wat er snel uitgepoept werd. hij was dan ook graatmager toen hij bij mij kwam, net zoals de MC en alle andere katten die ik normalitair opvang.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:04

Sjezes wat een ellende zeg! Dan heeft die kat toch nog een jaar bij jou een fijn leven gehad. Maar ik denk dat je hem meer had willen bieden. Rare mensen heb je toch. Waarom een dier zoveel leed toe brengen? Doe hem dan weg!
En dan friet en shoarma voeren.... hoe krijg je een dier kapot...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:24

Tja, hij kwam natuurlijk bij dat restaurant schooien, en die hadden ruzie met de buren van wie de kat was. Als er klanten waren gebeurde er niets....maar buiten de uren. Daarbij heeft hij 1.5dgn in het asiel gezeten en via de enorme toestroom in de zomer het niesziekte virusje op gepikt wat maar niet over wilde gaan- resultaat was dat toen ik op een dag thuis kwam zijn oog als het ware ontploft was- die moest eruit- daarna nog 2 operaties vanwege een fistel wat gevormd was, daarna de verstoppingen en uiteindelijk kanker. Ik had hem veel langer gegund ;( Ik heb een enorme bos kattekruid waar hij heel graag in lag, helemaal in extase :D Hij heeft de zomer daarop net niet gehaald. In zijn urn zit ook een bosje van zijn geliefde kattekruid.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:34

Er zijn mensen die ontzettend veel pech hebben, maar je hebt ook dieren die zo ontzettend veel pech hebben. Wat mij dwars zit bij dieren, is dat die pech meestal door toedoen van mensen komt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sorry voor de offtopic reactie :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:48

Hoe was hij verder eigenlijk? Was hij bang of zo? Hij ziet er wel lief uit, een lekkere dikke kop!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:31

Langcara schreef:
Hoe was hij verder eigenlijk? Was hij bang of zo? Hij ziet er wel lief uit, een lekkere dikke kop!

Hij was ook ontzettend lief, de goedzak zelve, onbegrijpelijk eigenlijk, wel schuw naar mannen toe.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:07

En net zo'n kat verdient dat dus niet he. Er zijn katten die voor zichzelf op zouden komen en deze was er te lief voor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:12

Langcara schreef:
blensink schreef:
het is verschrikkelijk dat er maar mag worden doorgefokt terwijl de asiels vol zitten |(

Daar erger ik me ook zo aan! Het stikt al van de honden, zoals jack russels. De asiels zitten er vol mee. In elk asiel zitten er wel een paar. En toch fokt iedereen maar nestjes jack russels. Gewoon voor de centen. Heeft met liefde voor honden helemaal NIETS te maken, want als dat wel zo was, dan fokten ze niet!

Ik heb de link hierboven aangegeven door Mist bekeken. Schrijnend allemaal. Ik voel me machteloos. Zou wel iets willen doen, maar ik heb hier ook al vijf honden zitten, heb korte tijd geleden een maand een hondje in de opvang gehad en deze met succes weten te plaatsen.

NOu wij hebben momenteel geen jack in het asiel zitten en als ze er zijn dan plaatsen we ze toch wel redelijk vlot.
Veel meer zie ik de grote actieve honden tegenwoordig. Dus de herderachtigen en veedrijvers. Mensen denken dat 1 uur per dag genoeg is om een heel actieve hond vrolijk en gezellig te houden. Komen er op een gegeven moment achter dat het niet zo is en dan mogen ze naar het asiel. Helemaal gefrustreerd....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:16

Ik zag vandaag nog iemand in Almelo lopen, met 2 bordercollies. Aan het lijntje. Ideale "stadshonden voor aan een riempje"...........

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:29

Langcara schreef:
Ik zag vandaag nog iemand in Almelo lopen, met 2 bordercollies. Aan het lijntje. Ideale "stadshonden voor aan een riempje"...........

Idd als er maar veel mee gewerkt wordt dan kan het wel. Wij hebben nu 2 borders zitten. Gevonden, de een los en de ander aan een paal. Baasjes vonden ze te druk denk ik want na 2 weken nog niemand die zich meld :( :(

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:29

dierenfan schreef:
Langcara schreef:

Idd als er maar veel mee gewerkt wordt dan kan het wel. Wij hebben nu 2 borders zitten. Gevonden, de een los en de ander aan een paal. Baasjes vonden ze te druk denk ik want na 2 weken nog niemand die zich meld :( :(

Bordercollies horen niet in de stad. Tenzij de eigenaar echt elke dag bewust met ze iets gaat doen. En dan bedoel ik dus niet wandelen aan het riempje!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:31

ik zou bijna denken dat mensen het er niet voor over hebben om de kou in te gaan. mijn poezels liggen lekker bij de kachel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:57

Langcara schreef:

Jij weet toch niet wat die persoon er verder mee doet? Of heb je dat aan de degene die er mee wandelde (hoeft niet een persee de eigenaar te zijn) gevraagd?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:01

Dumpen is natuurlijk verschrikkelijk......

Maar het aanbieden van je geliefde huisdier op Martkplaats brengt ook de nodige risico's en problemen met zich mee.
Vaak worden de dieren voor een gering bedrag en een 'goed baasje' aangeboden.
Dit wekt namelijk de aandacht van malafide hondenhandelaren.
Deze vreselijke figuren nemen dan onder valse voorwendselen de hond van je over, om hem binnen een paar dagen door te verkopen.

Onvoorstelbaar hoeveel dit gebeurd!!

Dus..........Blijf op je hoede!!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:01

Ineke2 schreef:
Langcara schreef:

Jij weet toch niet wat die persoon er verder mee doet? Of heb je dat aan de degene die er mee wandelde (hoeft niet een persee de eigenaar te zijn) gevraagd?

Ik weet het niet, ik hoop dat hij er meer mee doet, maar uitgaande van algemeen is het waarschijnlijk dat hij er verder niets mee doet.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:24

Het begint weer wat rustiger te worden bij ons :) Er zitten nu nog 9honden waarvan 4 bordeaux doggen. ( 5 febr zaten er nog 16 honden)
Erg veel geplaatst deze week en ook 2/3 hondjes terug eigenaar! ( 1 echt op het nippertje zat 13dgn bij ons en zou de 14de dag naar het nieuwe baasje gaan )
Ook een Noorse boskat terug eigenaar die waren ze 11 maanden kwijt en vrouwtje schrok zich rot toen de kat ineens bij ons op de site stond en is hem meteen komen halen.
Heb zelf vrijdag een herder geplaatst en die gaat nu voor schiphol werken ( explosieven opspeuren ) maar daarvoor moet hij eerst ong een jaar een opleiding doen. Ben zo blij voor die hond dat is echt perfect voor hem!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:34

Hou je ogen open. Mogelijk komen mijn honden binnen, mogelijk in het asiel in Bentelo. Ik heb emails verstuurd naar diverse dierenasiels in Twente, naar de dierenambulance hof van Twente en naar de amevedi. Ook hier op dit forum een topic geopend. Ook marktplaats staat een advertentie.
Ook de amevedi en de plaatselijke dierenambulance van hof van Twente hebben we gewaarschuwd.
http://www.amivedi.nl:80/dierdetail.asp ... gId=734662
En dan te bedenken dat er mensen zijn die vrijwillig afstand doen van hun hond... tuig!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:42

@Lancara; heb je flyers opgehangen ? want dat werkt vaak wel heel goed- de jongste is die zo klein als op de foto? want in dat geval zou ik er ook tipgeld bijzetten, bv 50euro voor de tip die die 2 thuisbrengt

Ik hoop dat je ze snel vindt!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:46

Mist schreef:
@Lancara; heb je flyers opgehangen ? want dat werkt vaak wel heel goed- de jongste is die zo klein als op de foto? want in dat geval zou ik er ook tipgeld bijzetten, bv 50euro voor de tip die die 2 thuisbrengt

Ik hoop dat je ze snel vindt!

Ik zou zo niet weten waar ik flyers op moest hangen. Die kunnen al kilometers en kilometers verwijderd zijn van waar ze vertrokken zijn.

De honden zijn niet zomaar verdwaald maar bewust met 2en snoeihard weggerend. Als we riepen of floten liepen ze nog harder, want ze wisten dat ze fout waren en ze wilden die vrijheid.
Dit is de schuld van mijn aanstaande. Die heeft ze verknald. Liet ze dagenlang aan hun lot over en daarmee hebben ze een bepaalde mate van zelfstandigheid en onafhankelijkheid ontwikkeld en geprofiteerd van hun vrijheid. En die hang naar vrijheid, die kan ik niet meer terugdraaien.
En dat rennen, dat kun je niet bijhouden. We zijn met de auto achterna gereden maar ze waren al helemaal verdwenen. We wisten niet of ze bij de spoorweg naar links of naar rechts waren gegaan.

Feitelijk zullen we aan de stroomhalsband moeten want dit is het enige dat ons nog rest.
En de jongste is niet meer zo klein want dan had ze het nooit bij kunnen houden. Ze is nu nog geen anderhalf jaar oud maar dit is de enige foto die ik had.