Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) rare geluiden maakt, zit Bo meteen op mijn schoot, dat vindt hij vreselijk. Vuurwerk trekt hij zich dan weer niets van aan, heel apart.loisbr96 schreef:Nu ik zo een reactie lees:
Er zijn ook hele leuke kruisingen met de friese stabij.
Bijv. friese stabij x labrador.
Langcara schreef:Mijn Bobbesbaby is een kruising uit een friese stabijmoeder, met het karakter van een friese stabij. Energiek, levendig, maar ook heel gevoelig. Deze honden zijn namelijk heel gevoelig. Kunnen ook heel bang zijn voor bepaalde geluiden zoals onweer en knallen en dat is die van mij ook.
Je kunt een friese stabij goed aan het luisteren krijgen, maar dan moet je wel consequent zijn en je kunt deze hond dus niet te hard aanpakken. Dat kunnen ze niet bolwerken, te gevoelig. Subtiel zijn en liefdevol, dat werkt goed bij ze.
)sjouk_L schreef:Eventueel zou je ook kunnen kijken naar kooiker hondjes, deze zijn nog een slag kleiner dan de friese stabij, ook vrolijke aanhankelijke hondjes.
kooikers zijn iets gezeglijker dan de friese stabij, in de opvoeding wat makkelijker, erg aanhankelijk en trouw en gaan niet zo snel aan de struin. Ik weet niet zo goed of ze echt beter binnen kunnen(maarja welke hond kan echt goed binnen), maar zijn wat minder gesteld op het "op zichzelf" rondstruinen.
Lijken in karakter behoorlijk op de golden retriever, iets meer jachtinstinct maar niet dramatisch en gewoon heel stuk kleiner.
naar mijn weten ook niet ongebruikelijk voor het ras. kooiker is ook geen allemansvriendje, is terughoudend naar vreemden toe. die van mijn zus heeft periodes waarin ze wel in haar eentje op stap gaat, maar weet niet in hoeverre dat raseigen is. het hondje weet zichzelf wel heel goed te vermaken, en heeft minder behoefte aan activiteiten dan mijn eigen hondje.

Langcara schreef:Bobbes loopt niet weg. Maar je moet ze wel leren dat ze niet op de weg mogen komen. Ik woon op het platteland en daar is het heel interesssant. Ze struint rond op de akkers en in de stallen, op zoek naar beestjes. Ik geef haar wel vrijheid, maar tot op bepaalde hoogte. Honden hebben vrijheid nodig, zoals ieder levend wezen. Hoe meer je ze die ontzegt, hoe meer ze er naartoe trekken en weg willen lopen. Honden die niets mogen, zijn heel vervelend en wegloperig. Is eigenlijk met kinderen ook zo. Je moet ze een stuk vrijheid geven, en leren daarmee om te gaan. Dit kost tijd.
Ken je die tekst van Sting? In een van zijn liedjes zingt hij "if you love someone, set him free". Dit geldt binnen elke relatie. Dan blijft de ander altijd weer naar je terugtrekken, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Dit geldt voor elke soort relatie, ook die met een hond.
Ben je bang dat de hond wegloopt, kun je een stroomhalsband kopen met zender. Dan kan de hond niet weglopen tot een bepaalde afstand zonder stroom te krijgen. Is niet zielig, aangereden worden is veel zieliger, en nooit los kunnen omdat de hond niet luistert ook.
Verder zijn teefjes in het algemeen iets minder wegloperig dan reuen.
Mijn honden mogen om het huis en op de akkers komen, maar niet op straat. Heeft tijd gekost om dat te leren, je moet ze namelijk goed in de gaten houden en opletten. Net als bij kleine kinderen. En roep niet te veel naar de hond. Roep alleen als het nodig is. Sommige mensen roepen continu, daar wordt een hond doof voor. Het is vergelijkbaar met je paard continun aansporen met je benen. Dat voelt hij naar verloop van tijd ook niet meer, hij meent dan dat het erbij hoort maar dat het geen informatie is waar hij iets mee moet doen.

Diablo schreef:Als je het dier niet meer vrijheid kunt geven, zou ik inderdaad ook wel goed nadenken of je een Stabij wilt. Die dieren hebben het wel écht nodig om los te gaan, dagelijks. En dan bedoel ik niet alleen letterlijk los, maar ook in de zin van: zich uitleven. En dat gaat niet aan een riem van 8 meter. Ze moeten kunnen rennen, vliegen, struinen. Als dit niet kan, is het denk ik niet eerlijk om zo'n ras te nemen.
jiperdepip schreef:zoals ik ook al eerder aangaf, is mijn mening dat dit niet genoeg zal zijn voor de hondjes die nu op je verlanglijsje staan.
die honden hebben niet genoeg aan een uurtje op een veldje rennen, die willen uren buiten lopen ravotten maar dat is mijn mening

joytje333 schreef:Ik zou hem ook veel vrijheid willen geven en daar heeft u helemaal gelijk in, maar dat zou hier niet kunnen ook niet met zo'n stroomhalsband, je mag je hond hier niet alleen of los laten lopen, alleen op speciale uitlaatveldjes mag je je hond los laten lopen(daar hebben we er wel genoeg van en daar wil ik ook wel elke dag naar toe, ook ben ik van plan zo'n rollijn te kopen, dat is zo'n lijn die dan tot 8 meter lang kan worden) Meer vrijheid zou ik hem niet kunnen geven.
jiperdepip schreef:dan zou ik eerst goed kijken of je een hond kunt vinden die vrijheid niet echt nodig heeft, al ben ik van mening
dat de rassen die jou voorkeur hebben dit allemaal duidelijk wel nodig hebben
Langcara schreef:Dat biedt perspectief. Ik hoop dat jij van wandelen houdt.