iemand ervaring met friese stabij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

Re: iemand ervaring met friese stabij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:15

Tuurlijk is het per hond verschillend qua energieniveau en andere eigenschappen, maar over het algemeen is de stabij wel een energieke hond die graag buiten is en actief bezig. TS wil toch juist de algemene eigenschappen van het ras weten lijkt me, anders maakt het helemaal niet meer uit wat voor hond je zou nemen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:46

Onze Stabijtjes waren/zijn wel energiek hoor. Vooral de eerste die we hadden, als je daar niet genoeg mee deed, werd hij echt helemaal dol in huis. De Stabij die we nu hebben heeft dat niet zo, die kan ook, als het moet, heel rustig zijn. Maar dat gebeurt weinig, omdat wij zélf al druk met de honden zijn. Maar daar kies je zo'n ras ook op uit, lijkt me zo.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:48

Mijn Bobbesbaby is een kruising uit een friese stabijmoeder, met het karakter van een friese stabij. Energiek, levendig, maar ook heel gevoelig. Deze honden zijn namelijk heel gevoelig. Kunnen ook heel bang zijn voor bepaalde geluiden zoals onweer en knallen en dat is die van mij ook.

Je kunt een friese stabij goed aan het luisteren krijgen, maar dan moet je wel consequent zijn en je kunt deze hond dus niet te hard aanpakken. Dat kunnen ze niet bolwerken, te gevoelig. Subtiel zijn en liefdevol, dat werkt goed bij ze.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:00

Dat gevoelige herken ik. Onze Bo houdt niet van vreemde geluiden. Als mijn man bijv. in een gekke bui (en die heeft hij nog wel eens :D ) rare geluiden maakt, zit Bo meteen op mijn schoot, dat vindt hij vreselijk. Vuurwerk trekt hij zich dan weer niets van aan, heel apart.

Luisteren kan hij heel goed. Wij trainen op de hondenschool en iedereen staat er daar verbaasd over wat hij allemaal kan en doet. Maar dat doet hij alleen bij mij, voor een ander neemt hij die moeite niet.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:30

loisbr96 schreef:
Nu ik zo een reactie lees:
Er zijn ook hele leuke kruisingen met de friese stabij.
Bijv. friese stabij x labrador.

Afbeelding

Ja dat lijkt me een hele leuke kruising(labradors vind ik heel leuk), maar mag van m'n moeder niet zo'n grote hond.
Lijkt me dat als je ze kruist het toch nog een grote hond wordt.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:34

Langcara schreef:
Mijn Bobbesbaby is een kruising uit een friese stabijmoeder, met het karakter van een friese stabij. Energiek, levendig, maar ook heel gevoelig. Deze honden zijn namelijk heel gevoelig. Kunnen ook heel bang zijn voor bepaalde geluiden zoals onweer en knallen en dat is die van mij ook.

Je kunt een friese stabij goed aan het luisteren krijgen, maar dan moet je wel consequent zijn en je kunt deze hond dus niet te hard aanpakken. Dat kunnen ze niet bolwerken, te gevoelig. Subtiel zijn en liefdevol, dat werkt goed bij ze.

Het karakter lijkt me heel leuk, vindt het niet erg dat ze zo gevoelig zijn(vind het eigenlijk juist wel schattig :P )
Maar toch doordat ik heel veel berichtjes heb gelezen dat ze wel eens weg kunnen lopen, daar schrok ik wel van, dat lijkt me vooral hier wel erg gevaarlijk, waar ik woon hebben we hele drukke wegen, zou niet willen dat hij daar dan onder komt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:47

Bobbes loopt niet weg. Maar je moet ze wel leren dat ze niet op de weg mogen komen. Ik woon op het platteland en daar is het heel interesssant. Ze struint rond op de akkers en in de stallen, op zoek naar beestjes. Ik geef haar wel vrijheid, maar tot op bepaalde hoogte. Honden hebben vrijheid nodig, zoals ieder levend wezen. Hoe meer je ze die ontzegt, hoe meer ze er naartoe trekken en weg willen lopen. Honden die niets mogen, zijn heel vervelend en wegloperig. Is eigenlijk met kinderen ook zo. Je moet ze een stuk vrijheid geven, en leren daarmee om te gaan. Dit kost tijd.

Ken je die tekst van Sting? In een van zijn liedjes zingt hij "if you love someone, set him free". Dit geldt binnen elke relatie. Dan blijft de ander altijd weer naar je terugtrekken, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Dit geldt voor elke soort relatie, ook die met een hond.

Ben je bang dat de hond wegloopt, kun je een stroomhalsband kopen met zender. Dan kan de hond niet weglopen tot een bepaalde afstand zonder stroom te krijgen. Is niet zielig, aangereden worden is veel zieliger, en nooit los kunnen omdat de hond niet luistert ook.

Verder zijn teefjes in het algemeen iets minder wegloperig dan reuen.
Mijn honden mogen om het huis en op de akkers komen, maar niet op straat. Heeft tijd gekost om dat te leren, je moet ze namelijk goed in de gaten houden en opletten. Net als bij kleine kinderen. En roep niet te veel naar de hond. Roep alleen als het nodig is. Sommige mensen roepen continu, daar wordt een hond doof voor. Het is vergelijkbaar met je paard continun aansporen met je benen. Dat voelt hij naar verloop van tijd ook niet meer, hij meent dan dat het erbij hoort maar dat het geen informatie is waar hij iets mee moet doen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:58

sjouk_L schreef:
Eventueel zou je ook kunnen kijken naar kooiker hondjes, deze zijn nog een slag kleiner dan de friese stabij, ook vrolijke aanhankelijke hondjes.
kooikers zijn iets gezeglijker dan de friese stabij, in de opvoeding wat makkelijker, erg aanhankelijk en trouw en gaan niet zo snel aan de struin. Ik weet niet zo goed of ze echt beter binnen kunnen(maarja welke hond kan echt goed binnen), maar zijn wat minder gesteld op het "op zichzelf" rondstruinen.
Lijken in karakter behoorlijk op de golden retriever, iets meer jachtinstinct maar niet dramatisch en gewoon heel stuk kleiner.

echt waar? want die van mijn zus is echt stronteigenwijs, bijna net zo erg als de jack russell :') naar mijn weten ook niet ongebruikelijk voor het ras. kooiker is ook geen allemansvriendje, is terughoudend naar vreemden toe. die van mijn zus heeft periodes waarin ze wel in haar eentje op stap gaat, maar weet niet in hoeverre dat raseigen is. het hondje weet zichzelf wel heel goed te vermaken, en heeft minder behoefte aan activiteiten dan mijn eigen hondje.
edit; wat TS zelf heeft teruggevonden over de kooiker komt heel aardig overeen met mijn zus haar hondje :)

ik heb zelf een kleine munsterlander/heidewachtel, lijkt een beetje op een stabij qua type, maar indertijd ging mijn voorkeur uit naar de munterlander omdat ik via internet terugvond dat deze van een aantal jachthonden (duitse staander, stabij, munterlander en drentse patrijs) het minst de neiging heeft om op eigen initiatief actie te gaan ondernemen. het is dan ook een van de meest makkelijke honden gebleken die wij hebben gehad, luistert keurig, laat haar overal los, kan met iedereen opschieten. lastigste opvoedkundig gezien was oefenen met alleen laten (wat mede beinvloed werd door mijn andere hond) en het waaks zijn. thuis slaat ze niet zomaar aan, maar bij bezoek heeft ze nog steeds dat ze een keer blaft bij vreemde geluiden savonds, bv als de buren herrie maken. hondje heeft verder keurig geleerd om met het uitgaan haar energie kwijt te raken, hoewel ze graag veel doet, is dat voor mij niet altijd mogelijk en maakt ze daar geen probleem van :)
edit, reeds genoemde spaniel lijkt me ook erg geschikt :j

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:25

Langcara schreef:
Bobbes loopt niet weg. Maar je moet ze wel leren dat ze niet op de weg mogen komen. Ik woon op het platteland en daar is het heel interesssant. Ze struint rond op de akkers en in de stallen, op zoek naar beestjes. Ik geef haar wel vrijheid, maar tot op bepaalde hoogte. Honden hebben vrijheid nodig, zoals ieder levend wezen. Hoe meer je ze die ontzegt, hoe meer ze er naartoe trekken en weg willen lopen. Honden die niets mogen, zijn heel vervelend en wegloperig. Is eigenlijk met kinderen ook zo. Je moet ze een stuk vrijheid geven, en leren daarmee om te gaan. Dit kost tijd.

Ken je die tekst van Sting? In een van zijn liedjes zingt hij "if you love someone, set him free". Dit geldt binnen elke relatie. Dan blijft de ander altijd weer naar je terugtrekken, zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. Dit geldt voor elke soort relatie, ook die met een hond.

Ben je bang dat de hond wegloopt, kun je een stroomhalsband kopen met zender. Dan kan de hond niet weglopen tot een bepaalde afstand zonder stroom te krijgen. Is niet zielig, aangereden worden is veel zieliger, en nooit los kunnen omdat de hond niet luistert ook.

Verder zijn teefjes in het algemeen iets minder wegloperig dan reuen.
Mijn honden mogen om het huis en op de akkers komen, maar niet op straat. Heeft tijd gekost om dat te leren, je moet ze namelijk goed in de gaten houden en opletten. Net als bij kleine kinderen. En roep niet te veel naar de hond. Roep alleen als het nodig is. Sommige mensen roepen continu, daar wordt een hond doof voor. Het is vergelijkbaar met je paard continun aansporen met je benen. Dat voelt hij naar verloop van tijd ook niet meer, hij meent dan dat het erbij hoort maar dat het geen informatie is waar hij iets mee moet doen.

Ik zou hem ook veel vrijheid willen geven en daar heeft u helemaal gelijk in, maar dat zou hier niet kunnen ook niet met zo'n stroomhalsband, je mag je hond hier niet alleen of los laten lopen, alleen op speciale uitlaatveldjes mag je je hond los laten lopen(daar hebben we er wel genoeg van en daar wil ik ook wel elke dag naar toe, ook ben ik van plan zo'n rollijn te kopen, dat is zo'n lijn die dan tot 8 meter lang kan worden) Meer vrijheid zou ik hem niet kunnen geven.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:33

dan zou ik eerst goed kijken of je een hond kunt vinden die vrijheid niet echt nodig heeft, al ben ik van mening
dat de rassen die jou voorkeur hebben dit allemaal duidelijk wel nodig hebben :o

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:37

Ik heb een kruising stabij x golden retriever :D
Altijd heel makkelijk geweest, beetje angstig toen ze jonger was.
Maar heel makkelijk te trainen en een superlief karakter :j
Inmiddels alweer bijna 15 en op een sterilisatie na nooit een dure bij de DA geweest.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:14

Als je het dier niet meer vrijheid kunt geven, zou ik inderdaad ook wel goed nadenken of je een Stabij wilt. Die dieren hebben het wel écht nodig om los te gaan, dagelijks. En dan bedoel ik niet alleen letterlijk los, maar ook in de zin van: zich uitleven. En dat gaat niet aan een riem van 8 meter. Ze moeten kunnen rennen, vliegen, struinen. Als dit niet kan, is het denk ik niet eerlijk om zo'n ras te nemen.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:31

Ken meerdere mensen met een stabij, vind het ontzettend lieve honden maar ze hebben wel ontzettend veel energie, ik denk persoonlijk dat je toch beter voor een slag kleinere hond kan gaan..
Er is een tijdje een programma op SBS 6 geweest, een huis vol honden.
Dit waren dan 6 honden van een asiel en dan ging een familie kijken welke het beste bij hun past, kan het even niet beter uitleggen dan zou je het moeten opzoeken.
maar fijn, hier zijn dus ontzettend veel honden geweest die nog steeds een baasje zoeken en die zijn ook gefilmd bij mensen in huis etc, dus misschien is het een idee om daar te kijken? of er wat tussen zit wat je bevalt!
dit is de site met alle honden.
http://www.sbs6.nl/programmas/een-huis- ... /seizoen-0

was maar een idee, misschien is het wat, misschien niet!
succes met het uitzoeken!

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:22

Diablo schreef:
Als je het dier niet meer vrijheid kunt geven, zou ik inderdaad ook wel goed nadenken of je een Stabij wilt. Die dieren hebben het wel écht nodig om los te gaan, dagelijks. En dan bedoel ik niet alleen letterlijk los, maar ook in de zin van: zich uitleven. En dat gaat niet aan een riem van 8 meter. Ze moeten kunnen rennen, vliegen, struinen. Als dit niet kan, is het denk ik niet eerlijk om zo'n ras te nemen.

We zullen wel dagelijks met hem naar uitlaatveltjes gaan, minstens een uur dat hij dan kan rennen,
maar ik vraag me inderdaad af of dit genoeg zou zijn...

Net stond ik buiten, zag ik opeens een hond die heel erg op een stabij leek, dus heb ik het aan haar gevraagt en ze zei dat et een kruising et een stabij was.
Heb het een en ander aan haar gevraagt.
Maargoed was wel leuk om de stabij even in het echt gezien te hebben(nouja kruising),

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:29

zoals ik ook al eerder aangaf, is mijn mening dat dit niet genoeg zal zijn voor de hondjes die nu op je verlanglijsje staan.
die honden hebben niet genoeg aan een uurtje op een veldje rennen, die willen uren buiten lopen ravotten maar dat is mijn mening ;)

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:48

jiperdepip schreef:
zoals ik ook al eerder aangaf, is mijn mening dat dit niet genoeg zal zijn voor de hondjes die nu op je verlanglijsje staan.
die honden hebben niet genoeg aan een uurtje op een veldje rennen, die willen uren buiten lopen ravotten maar dat is mijn mening ;)

Ik snap het en daarom heb ik ook dit topic geopend, om andremans meningen te horen en mij advies te geven.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:55

denk niet dat mijn heidewachteltje meer dan anderhalf uur op een dag loopt, maar, ik ga naar het bos met haar, en ze rent in een straal van 60-80m om mij heen, ik geloof niet dat ik haar happy zou maken met een uitlaatveldje, dan zou ik inderdaad naar een kleiner hondje kijken, of eentje met een lager energieniveau :)
edit, heel ander type, maar is een corgi niet leuk? wel hele enthousiaste hondjes :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:28

joytje333 schreef:
Ik zou hem ook veel vrijheid willen geven en daar heeft u helemaal gelijk in, maar dat zou hier niet kunnen ook niet met zo'n stroomhalsband, je mag je hond hier niet alleen of los laten lopen, alleen op speciale uitlaatveldjes mag je je hond los laten lopen(daar hebben we er wel genoeg van en daar wil ik ook wel elke dag naar toe, ook ben ik van plan zo'n rollijn te kopen, dat is zo'n lijn die dan tot 8 meter lang kan worden) Meer vrijheid zou ik hem niet kunnen geven.

Ja, dat is het nadeel van wonen in de stad en in de bebouwde kom. Daar is het heel hondonvriendelijk. Maar zo'n uitlaatveldje biedt eigenlijk ook niet heel veel mogelijkheid om energie kwijt te raken. Dan zul je toch een stuk op moeten zoeken waar je met de hond kunt wandelen en hem ook werkelijk los kunt laten (maar dan moet hij wel luisteren natuurlijk, en je moet hem leren andere mensen en honden niet lastig te vallen, maar goed, dat is gewoon opvoeding). Een hond moet elke dag toch een uur zijn energie goed kwijt kunnen in vrijheid.

Dat geldt niet alleen voor grote honden. Maar er zijn ook rassen die weinig energiek zijn. Bijvoorbeeld onder grote rassen, de honden met de wat zwaardere botten zoals de berner sennen, de wat lodderigere types onder de honden. Deze honden zijn vroeg oud, ook in gedrag.

Onder de kleine rassen zou je kunnen kijken onder de kortneuzen, de bulldogjes en de mopshonden. Dat zijn geen langwandelaars, vooral niet in de zomer waar ze hun warmte nog minder kwijt kunnen dan honden met een normale neus. Ze worden gemiddeld ook niet erg oud.
Jack russels zijn klein, maar ze zijn super energiek. Er wordt vaak op verkeken, ga maar kijken in een willekeurig asiel: daar zitten er zat!

Kijk naar jezelf als persoon, en je situatie: je moet t.a.v. de hond zelf ook voldoen in wat je te bieden hebt.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 24-01-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:28

jiperdepip schreef:
dan zou ik eerst goed kijken of je een hond kunt vinden die vrijheid niet echt nodig heeft, al ben ik van mening
dat de rassen die jou voorkeur hebben dit allemaal duidelijk wel nodig hebben :o

Veruit de meeste honden hebben dat nodig. En moeten dat ontberen doordat in Nederland een hondhatende wet gecreeerd is. Honden mogen nergens meer honden zijn.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:39

dacht net na waar de hond dan wel leker los zou mogen en kwam en dacht toen opeens aan
een groot park niet zo heel ver van mijn huis.(10 tot 15 minuten lopen)
Even een beschrijving:

Het is een aangelegd stuk park in een polder gebied dat in 2000 is gerealiseerd.
In de afgelopen jaren is het uigegroeit tot een mooi wandelgebied van ongeveer 200 hectare waar voornamelijk "baas met hond" te vinden zijn. Met de mooie stukjes water waar de hond kan zwemmen en de vele bankjes is het er ook met warm weer heerlijk vertoeven. Ik geloof dat de honden er los mogen lopen.

daarnaast hebben we(maar dat iss wel verder) een soort strandje met park eromheen het heet: delfse hout
(misschien kent iemand het) je hebt er een stukje waar je je hond los mag laten en een apart hondenstrand!

Eigenlijk is er nog best veel in de buurt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:42

Dat biedt perspectief. Ik hoop dat jij van wandelen houdt.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 20:57

Langcara schreef:
Dat biedt perspectief. Ik hoop dat jij van wandelen houdt.

Het lijkt me juist zo leuk om lekker met hem te gaan wandelen en rennen ookal regent het, dan trek ik een lekkere warme trui, jas en kaplaarzen aan en dan gaan we ook gewoon naar buiten.
Ik hoef het niet alleen te doen mijn moeder vindt wandelen ook wel leuk, doet ze ook zonder hond regelmatig en ik heb nog 2 broertjes maar daar verwacht ik niet veel van ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:08

Kijk eens op www.dierenasiels.com kleine jacht en gezelschapshonden. Er staat nu 1 kruising stabij bij, maar die heeft meer weg van een bordercollie. MAar er zitten er een partij leuke honden tussen!