Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:26

Orchid schreef:
Als hij het zelf leuk vind helpt het. Ik heb nooit gehoord van therapie honden voor autisme, imo maakt het ook niet veel uit, er moet een bepaalde klik zijn tussen het dier en je broertje. En de rest van het gezin moet zo'n dier ook willen. Als er een druk op ligt, dat het moet klikken met een hond om aan jullie pakket te voldoen is de kans groot dat er veel emotioneel gedoe bij komt, hou het makkelijk. Zorg dat je een ruime keus hebt, maar ook de keus van je broertje meeneemt :)
Ik ben autistisch en heb 5 schapen 2 paarden een hond 4 katten 7 cavia's en 6 kippen, lammetjes op komst :+ En ja bij dieren zijn is fijn, ik had de studie niet overleefd als ik op kamers moest zitten zonder beesten. Van mijn draver heb ik veel geleerd.
Niet te ingewikkeld maken, vind een dier dat in je gezin past en waar je broertje een klik mee heeft. De rest is bijzaak. Al moet de hond wel enige opvoeding en zorg hebben, uiteraard, dat kun je een 10jarige niet geheel aanrekenen. Al was ik wel eindverantwoordelijk voor veel dieren al vanaf dat ik rondloop :')

Bedankt voor je tips Orchid!
We houden er ook zeker rekening mee dat mn broertje een klik moet hebben met het dier. Sterker nog, als hij niet d.m.v. een training o.i.d. over zijn angst heen komt, (al is angst wel een groot woord in zijn geval) komt er natuurlijk sowieso geen hond.

En ik besef ook heel goed dat we dit als gezin moeten willen. Ik wil het heel graag, omdat ik oprecht denk dat het een zeer positieve werking op mijn broertje kan hebben. Mijn moeder wilt het ook graag, maar twijfelt nog een beetje ten opzichte van de praktische dingetjes: hoe doen we dat met uitlaten, vakanties (dit allemaal omdat we natuurlijk geen ervaring hebben met honden). En mijn vader.. Tja. Die roept al harstikke lang: 'Er komt geen hond!' Maar ondertussen maakt hij zich wel zorgen over mn broertje, dat zie ik aan hem. En hoe meer ik over therapiehonden lees en er ervaringen over hoor, hoe meer ik denk van: 'Ga in ieder geval eens praten met een instantie of een stichting. Of probeer die 3daagse cursus van www.paws.nl. Want nooit geschoten is altijd mis. En als zij zeggen dat een therapiehond voor ons geen waarde heeft, dan is dat prima. Dan komt er ook geen hond.'

Ik vind dat we alles op alles moeten zetten om te zorgen dat mijn broertje zo veel mogelijk vooruitgang boekt.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:34

Praktisch gezien is het uitlaten zo in een goed visueel schema gezet denk ik. Bij het gezin waarin ik begeleid werkt dat heel goed. Elke uitlaatbeurt een eigen kleur en naam er bij. In het begin liepen ouders wel mee ter begeleiding. Nu maken ze ruzie wie er uit mag laten :')
Meest positieve vind ik dat het dier onvoorwaardelijk is en niet oordeelt waardoor het ' veilig' is. Verder trekken deze kinderen zich vaak ook tussendoor even terug bij de hond of gaan alleen wandelen (ik gebruik het wandelen vaak als activiteit om wat te bespreken wat lastig kan zijn voor de kids).

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:39

Ik vind het super om te lezen dat je zoveel moeite voor je broertje doet. :)
Wat een beetje een probleem kan zijn is dat als je je broertje meeneemt naar bvb een training of iets dergelijks, er een soort van druk op komt voor je broertje. Dit is lastig uit te leggen, maar het heeft ermee te maken dat er bepaalde verwachtingen zijn naar hem en die zal hij feilloos aanvoelen. Dus als je zulke dingen gaat ondernemen, probeer hem dan meer per ongeluk in aanraking te komen, pupjes kijken of zoiets. Probeer zijn nieuwsgierigheid te wekken en er niet steeds mee bezig te zijn als hij bij de hond is. Laat het ook wat gaan, als het goed gaat :) Of praat er wat over, wat voor dieren hij leuk vind. Al ga je naar een kinderboerderij ;) Misschien vind hij cavia's of konijnen wel het einde :P Hij kan zelf misschien ook wat boekjes of sites bekijken, om maar wat te noemen. Dan gaat ze spanning er wat af. Ik moet bekennen dat ik honden tot mijn 12e ook doodeng heb gevonden. Op onze eigen oude hond na (was er tot ik 6 was), en het hondje dat ik uitzocht toen ik 12-13 was. Dit was een nestje van de buren, ik was er al erg lang mee bezig, wist dat hun hondje drachtig was, ben er vaak geweest toen ze klein waren. Dat was geen probleem. Bang voor honden hoeft niet zo algemeen te zijn, misschien meer, bang voor honden die je niet kent. Dat is een onberekenbare situatie en dan is een hond die van alles uitspookt best eng. Ze kunnen best druk zijn. In een meer vertrouwde omgeving waar hij vaker in contact komt met de hond zal dat denk ik gaan afnemen :)
Maargoed, voorwaarde blijft dat hij zelf interesse toont, ik ken ook genoeg mensen met een vorm van autisme die helemaal niks met dieren hebben :D

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:40

Eydis schreef:
Praktisch gezien is het uitlaten zo in een goed visueel schema gezet denk ik. Bij het gezin waarin ik begeleid werkt dat heel goed. Elke uitlaatbeurt een eigen kleur en naam er bij. In het begin liepen ouders wel mee ter begeleiding. Nu maken ze ruzie wie er uit mag laten :')
Meest positieve vind ik dat het dier onvoorwaardelijk is en niet oordeelt waardoor het ' veilig' is. Verder trekken deze kinderen zich vaak ook tussendoor even terug bij de hond of gaan alleen wandelen (ik gebruik het wandelen vaak als activiteit om wat te bespreken wat lastig kan zijn voor de kids).

Precies, over dat uitlaten zal er heus wel een oplossing zijn.
En dat vind ik ook zo'n enorm voordeel: een hond is altijd je vriend, zal nooit oordelen en laat je nooit in de steek. En mijn broertje heeft dat echt nodig. Vooral als ik het huis uitga op gegeven moment, dan zal hij nooit 'alleen' zijn.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:49

Orchid schreef:
Ik vind het super om te lezen dat je zoveel moeite voor je broertje doet. :)
Wat een beetje een probleem kan zijn is dat als je je broertje meeneemt naar bvb een training of iets dergelijks, er een soort van druk op komt voor je broertje. Dit is lastig uit te leggen, maar het heeft ermee te maken dat er bepaalde verwachtingen zijn naar hem en die zal hij feilloos aanvoelen. Dus als je zulke dingen gaat ondernemen, probeer hem dan meer per ongeluk in aanraking te komen, pupjes kijken of zoiets. Probeer zijn nieuwsgierigheid te wekken en er niet steeds mee bezig te zijn als hij bij de hond is. Laat het ook wat gaan, als het goed gaat :) Of praat er wat over, wat voor dieren hij leuk vind. Al ga je naar een kinderboerderij ;) Misschien vind hij cavia's of konijnen wel het einde :P Hij kan zelf misschien ook wat boekjes of sites bekijken, om maar wat te noemen. Dan gaat ze spanning er wat af. Ik moet bekennen dat ik honden tot mijn 12e ook doodeng heb gevonden. Op onze eigen oude hond na (was er tot ik 6 was), en het hondje dat ik uitzocht toen ik 12-13 was. Dit was een nestje van de buren, ik was er al erg lang mee bezig, wist dat hun hondje drachtig was, ben er vaak geweest toen ze klein waren. Dat was geen probleem. Bang voor honden hoeft niet zo algemeen te zijn, misschien meer, bang voor honden die je niet kent. Dat is een onberekenbare situatie en dan is een hond die van alles uitspookt best eng. Ze kunnen best druk zijn. In een meer vertrouwde omgeving waar hij vaker in contact komt met de hond zal dat denk ik gaan afnemen :)
Maargoed, voorwaarde blijft dat hij zelf interesse toont, ik ken ook genoeg mensen met een vorm van autisme die helemaal niks met dieren hebben :D

Dank je wel voor je tips! Hebben we wat aan!
En ik bedacht net dat ik mn beste vriendin wel eens een dagje kon laten komen met haar hondje.
Die is niet zo groot, ik denk dat hij tot halverwege mn schenen komt :') Hooguit mn knieën. Heel lief karakter. En dan zal mn broertje niet zo snel iets doorhebben, aangezien het gewoon mn beste vriendin is die dan komt, alleen dit keer toevallig met hond.
En dan maar eens kijken of hij het wat vind!

Magrathea

Re: Therapiehond voor autistisch kind, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:59

Ah ja, ik zag het TS :) Maar goed, die richting zou wel leuk zijn.

Probeer wel, als het kan, een kruising te nemen. Die zijn toch over het algemeen wat robuuster dan rashonden (labradors hebben bijvoorbeeld veel last van heupdysplasie, wordt je niet vrolijk van). En bedenk je ook dat grote honden soms een tikje lomp kunnen zijn :D

Misschien is er iemand in de buurt die een autismehond heeft? :) (Het klinkt een beetje naar als ik het zo zeg, maar je snapt het vast wel :P )

Ennuhm, ja, het spannend vinden is toch wel een kwestie van wennen denk ik. Je broertje is natuurlijk geen honden gewend, dus dan is het logisch dat ie het spannend vindt. Als hij doorheeft dat hondje eeecht niks gaat doen en vooral wil knuffelen en spelen komt het vast wel goed :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 00:06

Magrathea schreef:
Ah ja, ik zag het TS :) Maar goed, die richting zou wel leuk zijn.

Probeer wel, als het kan, een kruising te nemen. Die zijn toch over het algemeen wat robuuster dan rashonden (labradors hebben bijvoorbeeld veel last van heupdysplasie, wordt je niet vrolijk van). En bedenk je ook dat grote honden soms een tikje lomp kunnen zijn :D

Misschien is er iemand in de buurt die een autismehond heeft? :) (Het klinkt een beetje naar als ik het zo zeg, maar je snapt het vast wel :P )

Ennuhm, ja, het spannend vinden is toch wel een kwestie van wennen denk ik. Je broertje is natuurlijk geen honden gewend, dus dan is het logisch dat ie het spannend vindt. Als hij doorheeft dat hondje eeecht niks gaat doen en vooral wil knuffelen en spelen komt het vast wel goed :)

Ja, ik hou er ook rekening mee dat labradors bijvoorbeeld heel erg populair zijn en dus ook ontzettend doorgefokt, netzoals de duitse herder. Mijn moeder en ik zitten stiekem een beetje aan een labradoodle te denken.. Nog niet zo populair in Nederland (naar mijn weten), zullen in dat geval dus ook minder doorgefokt zijn. En mocht het echt zo ver komen dat er een therapiehond komt dan laten we ons uitgebreid informeren over rassen en betrouwbare fokkers! :j

En nee, helaas is er niemand in onze omgeving die een 'autismehond' heeft :') Was wel even handig geweest, haha. We zullen het waarschijnlijk even moeten doen met het hondje van mn vriendin. :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:22

Neem als je een labradoodle neemt een niet-gecastreerde F1 generatie. Oftewel, de ene ouder een poedel, de ander een labrador. Hoewel ik twijfel of je niet beter gewoon een koningspoedel kan nemen en deze dan zonodig glad kan trimmen. (en als je familie daar niet mee wil lopen vanwege de naam, zeg dat het ook een nieuwe franse waterhond is (de barbet is een gewone franse waterhond, één van de voorouders van de poedel waarschijnlijk))
En zo: http://www.hondenplaza.nl/uploads/page/poedel/1.jpg ziet hij er ook al een stuk normaler uit.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:24

Heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ga ik zo wel doen.
Heb net mijn scriptie ingeleverd, een onderzoek naar de verwachtingen en effecten van een autismebegeleidehond. Erg toepasselijk dus.

Ik zie hier al wel 3 daagse cursussen voorbijkomen in het snelle lezen, zou die echt ten sterkste afraden. Een therapiehond heeft begeleiding nodig en het gezin ook. Ga even doorlezen, misschien dat ik nog wat kan toevoegen :)

Edit; ben zelf ook deels betrokken bij een stichting, dus kan je sowieso ook helpen met verdere vragen etc mocht je die nog hebben.

Edit 2 :+ :

Ik zie dat er nog niet veel vanuit ervaringen met trainingstrajecten is benoemd. Gelukkig is het belang ervan wel benoemd.
Ga alsjeblieft niet zelf aanmodderen met een korte cursus etc. om vervolgens zelf jaren door te gaan. Autismebegeleidehonden kunnen, mits goed opgevoed en bijgehouden, ongelofelijk veel meerwaarde hebben naast alleen een leuk vriendje zijn. Zeker met betrekking op naar buiten gaan etc. Daarnaast, wat autisme is leer je ook niet in een week, dat geld ook voor de honden.

Kan het hele traject uitleggen maar dat is te veel om op te noemen. De stichting waar ik mee samen werk is www.stichtingsaac.nl
Een stichting speciaal voor en met autisme en specifiek de honden. Alles m.b.t. informatie en training is binnen de stichting wel te vinden.

Mijn PB box staat open voor meer vragen, je (of je ouders mochten ze daar behoefte aan hebben ) mag altijd contact opnemen.
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 19-01-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:28

Mizora schreef:
Neem als je een labradoodle neemt een niet-gecastreerde F1 generatie. Oftewel, de ene ouder een poedel, de ander een labrador. Hoewel ik twijfel of je niet beter gewoon een koningspoedel kan nemen en deze dan zonodig glad kan trimmen. (en als je familie daar niet mee wil lopen vanwege de naam, zeg dat het ook een nieuwe franse waterhond is (de barbet is een gewone franse waterhond, één van de voorouders van de poedel waarschijnlijk))
En zo: http://www.hondenplaza.nl/uploads/page/poedel/1.jpg ziet hij er ook al een stuk normaler uit.

Wij hebben ook een 'F1', dus gewoon een lekkere bastaard kruising... tophond :D maar kan soms wel wat onstuimig zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je F1 adviseert ipv een 'echte' als die al bestaan. Poedels kunnen wat nuffig zijn (eigen agenda) en meer op zichzelf. Weet niet of dat leuk is voor broertje van TS.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:31

Embe schreef:
Mizora schreef:

Wij hebben ook een 'F1', dus gewoon een lekkere bastaard kruising... tophond :D maar kan soms wel wat onstuimig zijn. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je F1 adviseert ipv een 'echte' als die al bestaan. Poedels kunnen wat nuffig zijn (eigen agenda) en meer op zichzelf. Weet niet of dat leuk is voor broertje van TS.

Idd ook wel mee eens, er zijn momenteel meerdere verdere generaties van labradoodle x labradoodle die bijzonder geschikte hulphonden opleveren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:34

Omdat de "echte" (lees F2, F1b, F2b, F3, etc.) vaak veel minder goed in te schatten zijn hoe ze zich gaan ontwikkelen. Ze missen vaak ook veel van de o zo aangeprezen eigenschappen van de labradoodle. Dat de poedels een eigen agenda neigen te hebben is idd wel waar, je moet ze meer bezighouden dan labradors. Wel hebben ze veel behoefte voor aandacht over het algemeen. Overigens zijn zowel de labradoodle als de labrador allebei erg gevoelig voor doorfokkerij. Hoewel een labradoodle dan wel het kruisingseffect meeheeft (bij F1-generatie i.i.g.) waardoor ze over het algemeen gezonder zijn mits er twee geteste (stamboom) dieren achter zitten. Het dier zelf hoeft geen papiertje te krijgen, maar zorg dat de ouders getest zijn op oogafwijkingen, ED en HD.

Edit: de kans is dus kleiner, er zullen heus ook wel goede uitkomsten zijn, maar minder dan bij een F1-kruising.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:37

@Mizora, ik snap je inderdaad.
Maar gelukkig is daarin ook veel uit te filteren door een goede keuring. En niet alleen in de zesde week of het een leuke pup is maar in meerdere weken vooraf.
Net als bij blindegeleidehonden / hulphonden, ben ik persoonlijk van mening dat autismebegeleidehonden hetzelfde keuringstraject in moeten. Dat geeft al veel meer vooruitizcht dan zomaar een leuke labradoodle. En daarnaast goed checken bij de fokker en de reu en teef ontmoeten en die ook net zo goed beoordelen op karakter en gezondheid
Nog niet alle stichtingen etc. die een autismebegeleidehond aanbieden doen dat (nog maar de vraag of elke stichting daadwerkelijk geschikt is...het vergt goede kennis van autisme én honden)

Maar ben het met je eens, bij een geleidehond is er niks zo belangrijk als karakter en er zijn er maar weinig geschikt, en doorfokken etc. zijn daar niet goed voor.

edit; ik ben duidelijk al te lang wakker en typ met te veel spelfouten....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:47

antje_vip schreef:
Ik weet dat dieren een heel goede uitwerking kunnen hebben op autistische mensen, maakt eigenlijk weinig uit wat voor dier. Hond, kat, paard, volgens mij maakt dat weinig uit. Ik ben zelf ook autistisch (Asperger) en ik vind het heerlijk om bij dieren te zijn. In het geval van mijn pony's: ze zijn stil dus minder prikkels, ze maken je niet belachelijk als je een keer je haar niet gekamd hebt. Ze zijn heel accepterend. Je leert communiceren. Je kan er lekker mee knuffelen. Het geeft troost als jeje weer eens niet begrepen voelt door de mens. enzovoort.

Same here :j Al zie ik wel de voordelen van een hond t.o.v. bijvoorbeeld katten, paarden of knaagdieren, vanwege de intense band die je opbouwt. Even voor mezelf sprekend, kan ik aan bovenstaande post nog toevoegen dat het voor mij heel prettig is dat de hond mijn dagritme bepaalt en zo automatisch structuur biedt. Daarnaast werk ik tijdens het uitlaten van de hond vanzelf aan mijn sociale vaardigheden, door ongedwongen praatjes met andere hondenbezitters...

MAAR denk ook goed na over de nadelen. Het is écht niet altijd leuk vroeg op te moeten staan, in een plensbui buiten te lopen, naar de DA te moeten etcetera (veel van deze dingen zullen ook al wel genoemd zijn, heb nog niet alle posts gelezen). Al is het al een stuk makkelijker als je de zorg kunt delen met elkaar :) Verdiep je daarnaast zeer goed in de verschillende rassen, maar lees al dat jullie denken over een Labradoodle. Wij hebben hier bijvoorbeeld een Shar Pei en een Boxer en eerstgenoemde zou niet direct mijn eerste keuze zijn voor iemand met autisme.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:58

Lolleke schreef:
Heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ga ik zo wel doen.
Heb net mijn scriptie ingeleverd, een onderzoek naar de verwachtingen en effecten van een autismebegeleidehond. Erg toepasselijk dus.

Ik zie hier al wel 3 daagse cursussen voorbijkomen in het snelle lezen, zou die echt ten sterkste afraden. Een therapiehond heeft begeleiding nodig en het gezin ook. Ga even doorlezen, misschien dat ik nog wat kan toevoegen :)

Edit; ben zelf ook deels betrokken bij een stichting, dus kan je sowieso ook helpen met verdere vragen etc mocht je die nog hebben.

Edit 2 :+ :

Ik zie dat er nog niet veel vanuit ervaringen met trainingstrajecten is benoemd. Gelukkig is het belang ervan wel benoemd.
Ga alsjeblieft niet zelf aanmodderen met een korte cursus etc. om vervolgens zelf jaren door te gaan. Autismebegeleidehonden kunnen, mits goed opgevoed en bijgehouden, ongelofelijk veel meerwaarde hebben naast alleen een leuk vriendje zijn. Zeker met betrekking op naar buiten gaan etc. Daarnaast, wat autisme is leer je ook niet in een week, dat geld ook voor de honden.

Kan het hele traject uitleggen maar dat is te veel om op te noemen. De stichting waar ik mee samen werk is http://www.stichtingsaac.nl
Een stichting speciaal voor en met autisme en specifiek de honden. Alles m.b.t. informatie en training is binnen de stichting wel te vinden.

Mijn PB box staat open voor meer vragen, je (of je ouders mochten ze daar behoefte aan hebben ) mag altijd contact opnemen.

Heel erg bedankt voor je post!
Alle websites die iedereen tipt schrijf ik op, en we gaan alles grondig bekijken en dan eventueel beslissen met welke organisatie/stichting we in zee gaan. We weten in ieder geval zeker dat we geen pup in huis willen halen, maar het liefst een hond van een jaar of één, anderhalf. Dit omdat wij nog nooit een hond hebben gehad en zo minder fouten kunnen maken in de opvoeding, plus nog alle praktische dingen die bij een pup komt kijken zoals 's nachts eruit moeten en dergerlijke (niet mogelijk vanwege de gezondheid van mijn moeder).

We hopen dus dat we een stichting/organisatie kunnen vinden die een hond ongeveer een jaar traint op het omgaan met kinderen met autisme, en dat de hond daarna pas in ons gezin komt, waarbij wij zelf ook nog begleiding krijgen. Dat zou voor ons het meest ideale zijn. :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:02

Sonja89 schreef:
antje_vip schreef:
Ik weet dat dieren een heel goede uitwerking kunnen hebben op autistische mensen, maakt eigenlijk weinig uit wat voor dier. Hond, kat, paard, volgens mij maakt dat weinig uit. Ik ben zelf ook autistisch (Asperger) en ik vind het heerlijk om bij dieren te zijn. In het geval van mijn pony's: ze zijn stil dus minder prikkels, ze maken je niet belachelijk als je een keer je haar niet gekamd hebt. Ze zijn heel accepterend. Je leert communiceren. Je kan er lekker mee knuffelen. Het geeft troost als jeje weer eens niet begrepen voelt door de mens. enzovoort.

Same here :j Al zie ik wel de voordelen van een hond t.o.v. bijvoorbeeld katten, paarden of knaagdieren, vanwege de intense band die je opbouwt. Even voor mezelf sprekend, kan ik aan bovenstaande post nog toevoegen dat het voor mij heel prettig is dat de hond mijn dagritme bepaalt en zo automatisch structuur biedt. Daarnaast werk ik tijdens het uitlaten van de hond vanzelf aan mijn sociale vaardigheden, door ongedwongen praatjes met andere hondenbezitters...

MAAR denk ook goed na over de nadelen. Het is écht niet altijd leuk vroeg op te moeten staan, in een plensbui buiten te lopen, naar de DA te moeten etcetera (veel van deze dingen zullen ook al wel genoemd zijn, heb nog niet alle posts gelezen). Al is het al een stuk makkelijker als je de zorg kunt delen met elkaar :) Verdiep je daarnaast zeer goed in de verschillende rassen, maar lees al dat jullie denken over een Labradoodle. Wij hebben hier bijvoorbeeld een Shar Pei en een Boxer en eerstgenoemde zou niet direct mijn eerste keuze zijn voor iemand met autisme.

We gaan zeker goed kijken naar het ras! :j
We zullen zeker niet op eigen houtje even ergens een leuke pup aanschaffen in ieder geval. Ik zelf weet hoe belangrijk het is om de hond bij een goede fokker vandaan te halen, waar de ouders getest worden etc etc. Maar tegen die tijd laten we ons daar natuurlijk uitgebreid over informeren, maar gegarandeerd dat we niet zomaar een hond kopen 'omdat ie zo'n leuk koppie heeft'. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:53

Ik doelde meer op de raseigenschappen, maar daar kijken jullie vast ook grondig naar!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:56

Sonja89 schreef:
Ik doelde meer op de raseigenschappen, maar daar kijken jullie vast ook grondig naar!

Ja, zeker weten! :j

Áls er dan echt een hond zou komen zijn we op zoek naar een hele lieve, rustige, (maar speelsheid ed is geen probleem), sociale, goed trainbare hond. En onze voorkeur gaat toch wel sterk uit naar minimaal maat labrador, om het maar even zo te zeggen :'). En mijn vader wil absoluut geen koningspoedel, of een andere hond waar het woord 'poedel' in zit :'). Ach ja, genoeg eisen dus, maar ik denk dat we tegen die tijd echt wel een geschikte hond kunnen vinden!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:57

Vast wel, keus genoeg in ieder geval. Ben erg benieuwd waar jullie uiteindelijk op uitkomen!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:03

Sonja89 schreef:
Vast wel, keus genoeg in ieder geval. Ben erg benieuwd waar jullie uiteindelijk op uitkomen!

Ja, ik ook!
Al zitten mn ouders nogsteeds te twijfelen :') Eigenlijk helemaal niks mis mee.. Beter te lang twijfelen dan zomaar ondoordacht een hond aanschaffen, denk ik dan.

boedjangJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:04

ik werk op een zorgboerderij en daar wordt de hond van een collega mee genomen en de leerlingen reageren daar super op, angstige (autistische) kinderen zijn in ene totaal niet bang meer, mogen de hond vast houden, de hond krijgt nu zelf een opleiding om ingezet te worden daarvoor, er zijn meerdere organisaties die dit doen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:08

boedjang schreef:
ik werk op een zorgboerderij en daar wordt de hond van een collega mee genomen en de leerlingen reageren daar super op, angstige (autistische) kinderen zijn in ene totaal niet bang meer, mogen de hond vast houden, de hond krijgt nu zelf een opleiding om ingezet te worden daarvoor, er zijn meerdere organisaties die dit doen.

Dank je wel voor je post, en opnieuw een fijne ervaring met autistische kinderen en honden!
Ik begin me af te vragen of er eigenlijk wel mensen zijn die hiermee juist slechte ervaringen hebben.. :=

boedjangJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:15

nou ja prive ben ik ook gezegend met een lieve dochter met Asperger die wild is van de hond maar mijn zoon met MCDD, dat is echt autisme , Asperger valt eigenlijk daar niet onder volgens deskundigen (en mijn dochter haha) , mijn zoon stond achter de hond die we hadden uitgekozen, wij naar Belgie toe, ik heb altijd honden gehad dus wilde ook graag deze hond voor ons en niet puur voor hem. Afijn hondje gezien, goed gekeurd door de bond, zitten in de auto (3 uur terug) en binnen 10 minuten zie ik zijn gezicht vertrekken, hij was toen 9 jaar. Ik vroeg wat er aan de hand was, hij duwde de pup van zijn schoot en zei " breng maar terug ze heeft de verkeerde kleuren": !!!!!!!!! sinds die tijd, nu 3 jaar laten heeft hij haar nooit een blik waardig gekeurd, hij doet ook niet lief tegen haar. Tja dat kan dus ook haha.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:44

Kijk is op deze site: http://www.hhfrl.nl/
Hier worden veel al collies gebruikt. Zowel de korthaar als langhaar variant.
Zelf heb ik een korthaar en ze zijn qua karakter en hun doen en laten super!!!!

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:14

Ja, het helpt echt heel erg.
De meeste kinderen bloeien helemaal op en beginnen met praten.
Misschien is een autisme geleidehond iets voor jullie, ipv therapiehond?
Die word echt de beste vriend van hem.
Ik zou wel een herder of een golden aanraden, met Labradors heb ik persoonlijk niet echt geweldige ervaringen (slechte heupen, snel inslapen)
Die autisme geleidehond kan hem ook stoppen als hij ineens de weg wil overrennen.
Bovendien mag de hond altijd mee met de bus,trein,pretparken enzovoorts.

Het is echt een aanrader.
Als je vragen hebt, pb me. We dachten er eerst ook over na om het voor mijn broertje te doen.