En toen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: En toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:19

Waarom vraag je het dan, als je alleen maar wilt horen dat je pech hebt gehad?

xRomana

Ah...nee dat vind ik ook te ver gaan een pup opgraven om te laten onderzoeken.
Veel te ver zelfs.

Ik zou wel de reden willen weten van de dood van de pup, weet je die niet, of kom je daar niet meer achter omdat de pup al ter aarde is gelaten, zou ik de teef niet meer laten dekken.
Om gewoon alles uit te sluiten.
Sterkte met alles, vind dat je dr voor een 11 jarig meisje heel verstandig mee omgaat. :)

briitje

_Apple_ schreef:
briitje schreef:
Even buiten dat het pupje is overleden, wat helaas tragisch is.. Waarom wil je je hond voor een 3e keer laten dekken? In mijn ogen doe je er een hond geen plezier mee. Of doe je het ter verbetering van het ras?

Geen 3e keer. 2e keer.

In je OP staat dat je em al 2 x hebt laten dekken, dus na een halfjaar word de 3e keer. Maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen dan? En nee ik wil je niet aanvallen. En ook ik vind dat je een begraven hondje niet moet opgraven. Gebeurd is gebeurd. Het kan simpelweg een foutje van moeder natuur zijn.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:24

Meid, als je niet wilt horen wat andere mensen denken, open dan geen topic ^^
Maar sterkte met dit verlies en hou mamahond ook goed in de gaten aankomende dagen, die heeft er ook last van waarschijnlijk. Maar dat zullen jullie wel doen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:36

Duidelijkheid voor mensen niet het niet snappen.
Ze heeft de teef (of de ouders hebben de teef) deze loopsheid 2x laten dekken om zo hopelijk een drachtige teef te hebben.
Het is dus niet de 2de keer dat de teef drachtig was en bevallen is maar ze is in 1 loopsheid 2x gedekt. Helemaal niet raar of apart. ;)

TS: wat heb je eraan iets te vragen in een topic als je bij voorbaat al weet dat wij niet kunnen helpen? Alleen een dierenarts kan helpen als hij de pup krijgt en als het niet te lang duurt. Dus als jullie duidelijkheid willen hebben dan zal het idd opgegraven moeten worden. Wordt dat niet gedaan en gaat de pup niet naar de dierenarts dan zal je het sowieso nooit weten.

Daarnaast: je zegt wel dat het een half jaar duurt eerdat jullie ze weer laten dekken. Maar lijkt me vrij stug. Gemiddeld zijn ze elk half jaar loops. Voor het gemak is drachtig zijn 3 maanden (officieel 63 dagen dus). Laten we het ruw pakken. Dan laten jullie ze dus dekken over 3 maanden al of over 9 maanden ongeveer als ze volgens de gemiddelde regels loops wordt.

Verder veel sterkte met het verlies van dit pupje. Zelf zou ik echt niet meer fokken als je niet weet wat het was. Nu kostte het het pupje maar stel dat het straks je teef kost......... Kan ook goed hoor als de pup heel groot is en de dierenarts zo makkelijk is van 'afwachten maar, we zien wel enz.'' en jullie zelf niet de ervaring hebben dat er werkelijk NU ingegrepen moet worden omdat het anders fout gaat.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:51

Ts hoe oud is je hond als ik vragen mag :)
En ik zou als ik jou was een loopsheid wachten met opnieuw dekken ;)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:32

Laat je ouders dit allemaal even lezen.
Ik persoonlijk snap niet waarom je na deze ellende alsnog een nestje wilt fokken?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:40

Is een halfjaar er tussen niet te weinig? Onze fokker liet er minstens een jaar/anderhalf jaar ertussen. Om de teefjes wat rust te geven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:56

Een goede fokker zou ook de oorzaak willen weten en niet zo maar de boel begraven. Zeker bij 1 pup en dat deze dood is bij de geboorte. Bij een groter nest is dat vrij normaal overigens. Maar lees hier een hoop dingen die een goede fokker eigenlijk wel zou moeten weten....... (ook een onervaren fokker kan die dingen weten door zich goed voor te bereiden, helaas denken veel mensen er erg makkelijk over)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:20

Jongens, ik bedoel er mee dat ze in een loopsheid 2x is gedekt. Maar mijn vraag was 'Hebben we wat verkeerd gedaan?' en niet (want dan had ik de meeste reacties wel begrepen) 'Wat moet ik nu doen?'
De DA zegt dat er minimaal een half jaar tussen zit en daar denken wij hetzelfde over. Maar niemand zegt dat we haar gaan dekken, daar denken we eigenlijk niet zo veel aan op het moment.
Ik vind het trouwens wel kwetsend dat wij een broodfokkerij worden genoemd. Ik ben nog maar 11 en ik wil gewoon weten of wij wat verkeerd hebben gedaan. Niet wat we nu nog moeten doen, want daar heb ik niks aan. Ook al is het goed bedoeld, daar heb ik nu echt niks aan. En het pupje opgraven doen we zeker niet. Dat zou ik heel respectloos vinden, maar dat is mijn mening. En het klopt dat je nu dan niet weet waarom het pupje dood was geboren, maar de teef is echt gezond en de reu ook. Toen ze voor de echo bij de DA was, was gewoon alles prima. Ook met het pupje. Maar blijkbaar heeft de pup de bevalling niet overleefd. Ik wil gewoon even weten wat ik misschien verkeerd zou hebben gedaan............... dat is echt alles wat ik weten, de overige reactie's die niet over dat gaan, kunnen beter niet geplaatst worden, ik heb er gewoon niks aan. Dus nu gewoon mijn vraag overnieuw: Wat hebben we misschien verkeerd gedaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:35

Niemand kan zeggen wat jullie verkeerd hebben gedaan, en OF jullie iets verkeerd hebben gedaan, want niemand weet wat jullie gedaan hebben. Wij zijn er niet bij geweest toen jullie de reu kozen, niet bij de DA onderzoeken naar erfelijke ziektes, niet bij de zwangerschap, nergens bij...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:43

Vjestagirl schreef:
Niemand kan zeggen wat jullie verkeerd hebben gedaan, en OF jullie iets verkeerd hebben gedaan, want niemand weet wat jullie gedaan hebben. Wij zijn er niet bij geweest toen jullie de reu kozen, niet bij de DA onderzoeken naar erfelijke ziektes, niet bij de zwangerschap, nergens bij...

Daar heb je gelijk in, maar zijn er nog dingen die extra goed zijn om in het vervolg te doen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:46

Dat weten we niet, want we weten niet wat jullie al gedaan hebben :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:46

Oké, dan bij deze. Zijn er nog tips voor een mogelijke volgende keer?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:38

Niet laten dekken zolang je niet weet waardoor het pupje is overleden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:23

Myrddin schreef:
Niet laten dekken zolang je niet weet waardoor het pupje is overleden.

Waarom niet? Heel veel andere fokkers hebben dat ook gehad. En daarna gewoon succesvolle nestjes gehad. De meeste hebben dan 1x en nooit weer. Wel 1 pup bij meerdere, maar niet 1 doodgeboren pup.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:33

Soms kom je er gewoonweg niet achter waaraan de pup overleden is.
Zoals ik het lees is de pup doodgeboren... vette pech gehad dus en volgende keer beter.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:34

Tiffany schreef:

Ts?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:37

Tiffany schreef:
Tiffany schreef:

Ts?

Ja, ehmm.. Ik geloof zo,n 2\3 jaar ofzo, maar als dat nog niet zou kunnen kan dat best want ik weet het niet zo goed maar ik dacht dat het iets als dat was. Ik heb wel een foto van de teef.
Afbeelding

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:41

Oke dat is een prima leeftijd ;) Wat een mooie hond trouwens! Heeft ze een stamboom?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:47

Tiffany schreef:
Oke dat is een prima leeftijd ;) Wat een mooie hond trouwens! Heeft ze een stamboom?

Phoe... weet ik ook niet echt maar als je bedoelt met vader:.... moeder:..... En dat soort dingen wel, ik geloof dat ze alles heeft!
Ja, wij vinden haar ook mooi, ze was een keer op een hondenshow (uitmuntend gekregen!) en toen was daar een stand waar ze foto's maakten. Nou dat deden we en het resultaat is heel mooi!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:57

_Apple_ schreef:
Tiffany schreef:

Phoe... weet ik ook niet echt maar als je bedoelt met vader:.... moeder:..... En dat soort dingen wel, ik geloof dat ze alles heeft!
Ja, wij vinden haar ook mooi, ze was een keer op een hondenshow (uitmuntend gekregen!) en toen was daar een stand waar ze foto's maakten. Nou dat deden we en het resultaat is heel mooi!

Dus ik neem aan dat jou moeder weet waar ze mee bezig is? Want je gaat niet voor niets met je hond naar show ;)..
Wat zegt zij eigenlijk over de dode pup? Heb je het er al met je mams over gehad?

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:10

Hoi TS,
ik kom net je topic tegen, dus misschien een beetje een late reactie....
Allereerst zonde joh van je pupje. Daar reken je niet op als je een nestje verwacht. Maar helaas gebeurd het wel eens.

Je vraagt of jullie misschien iets verkeerd hebben gedaan; moeilijk te zeggen omdat wij (zoals al eerder gezegd) niet weten hoe het hele proces van loopsheid, dekking, dracht en geboorte is verlopen.
Maar ik probeer toch wat tips te geven ;)

Je kan beginnen te kijken of de moederlijn van je hond erom bekend staat grote of kleine nesten te geven, en vervolgens de door jullie uitgezochte vader; wat is de gemiddelde nestgroote tot nu toe. Geven beide (zeer)kleine nesten dan zou ik een andere vaderhond kiezen die er wel om bekend staat grote(re) nesten te geven.
Ook kan je kijken of de moederlijn vaker problemen bij de geboorte heeft gehad. Het hoeft niks te zeggen, maar toch zie je regelmatig dat wanneer meerdere moeders problematische bevallingen hebben, het nageslacht hier ook problemen mee KAN hebben. Ik zeg dus niet dat het perse zo is.

Even een ander vraagje; weet je of de teef zich gemakkelijk liet dekken, of was er 'hulp' nodig? Honden die niet open staan voor een dekking om het zo maar te noemen, blijven vaker leeg, of inderdaad een heel klein nest. Daarnaast kan het zijn dat je hond tijdens de dracht iets onder de leden heeft gehad, en daarmee vruchtjes heeft geresorbeert, dus tijdens de dracht goed in de gaten houden of je hond fit is en blijft.

En mochten jullie de teef nogmaals willen laten dekken, dan zou ik inderdaad ook eerst een keer gewoon loops laten worden om het lichaam weer in balans te brengen en te herstellen, en pas daarna overwegen of je het nog eens wil proberen. Ik zou dan voor de zekerheid een goede echo, of aan het einde van de dracht en rontgen foto laten maken (= betrouwbaarder dan een echo) om zeker te weten hoeveel pups de moeder gaat krijgen. Mocht het dan weer zo'n klein nestje zijn dan zou ik een dierenarts die ervaren is met (probleem)bevallingen standby hebben staan.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:08

sparretje schreef:
Hoi TS,
ik kom net je topic tegen, dus misschien een beetje een late reactie....
Allereerst zonde joh van je pupje. Daar reken je niet op als je een nestje verwacht. Maar helaas gebeurd het wel eens.

Je vraagt of jullie misschien iets verkeerd hebben gedaan; moeilijk te zeggen omdat wij (zoals al eerder gezegd) niet weten hoe het hele proces van loopsheid, dekking, dracht en geboorte is verlopen.
Maar ik probeer toch wat tips te geven ;)

Je kan beginnen te kijken of de moederlijn van je hond erom bekend staat grote of kleine nesten te geven, en vervolgens de door jullie uitgezochte vader; wat is de gemiddelde nestgroote tot nu toe. Geven beide (zeer)kleine nesten dan zou ik een andere vaderhond kiezen die er wel om bekend staat grote(re) nesten te geven.
Ook kan je kijken of de moederlijn vaker problemen bij de geboorte heeft gehad. Het hoeft niks te zeggen, maar toch zie je regelmatig dat wanneer meerdere moeders problematische bevallingen hebben, het nageslacht hier ook problemen mee KAN hebben. Ik zeg dus niet dat het perse zo is.

Even een ander vraagje; weet je of de teef zich gemakkelijk liet dekken, of was er 'hulp' nodig? Honden die niet open staan voor een dekking om het zo maar te noemen, blijven vaker leeg, of inderdaad een heel klein nest. Daarnaast kan het zijn dat je hond tijdens de dracht iets onder de leden heeft gehad, en daarmee vruchtjes heeft geresorbeert, dus tijdens de dracht goed in de gaten houden of je hond fit is en blijft.

En mochten jullie de teef nogmaals willen laten dekken, dan zou ik inderdaad ook eerst een keer gewoon loops laten worden om het lichaam weer in balans te brengen en te herstellen, en pas daarna overwegen of je het nog eens wil proberen. Ik zou dan voor de zekerheid een goede echo, of aan het einde van de dracht en rontgen foto laten maken (= betrouwbaarder dan een echo) om zeker te weten hoeveel pups de moeder gaat krijgen. Mocht het dan weer zo'n klein nestje zijn dan zou ik een dierenarts die ervaren is met (probleem)bevallingen standby hebben staan.

Hoi! Nou, ten eerste ben ik blij met je reactie. En dan antwoord ik nu ook je vragen: Ze had wel moeite met dekken. De reu heeft nu twee nesten met 4 pups liggen. Verder is er in de lijn van onze teef ook een gemiddelde van 4. Lijkt me wel normaal toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:15

_Apple_ schreef:
Maar mijn vraag was 'Hebben we wat verkeerd gedaan?' en niet (want dan had ik de meeste reacties wel begrepen) 'Wat moet ik nu doen?'

Wat heb je fout gedaan: vermoedelijk te laat in de loopsheid gedekt. Dan is de kans op een 1-puppy nest groter. Progesteron laten bepalen, en bij een waarde van tussen 10 en 20 laten dekken. Daarboven: niet meer doen.

Edit: ik lees nu dat ze zich moeilijk liet dekken. Bevestigt het idee dat je misschien inderdaad te laat was.

Is het opnieuw een eenling nest: electieve keizersnee, De kans dat een eenling-pup via de normale weg levend geboren wordt is vrij klein.
Dracht is vaak veel langer, en de placenta wordt dan slechter. Pup kan (veel) te groot worden, en dan niet normaal geboren worden/er te lang over doen. Beide mogelijkheden geven dode pups.

En ik zou één loopsheid overslaan, sowieso.