Aanschaf hond, waar aan denken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: Aanschaf hond, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:09

"de ouders hebben stamboom". Je kent dat wel. Waar ik woon stikt het van die broodfokkers. Ik woon op het twentse platteland, nabij almelo. In ons dorp kan ik al 3 broodfokkers van duitse herders aanwijzen, en twee ervan doen er ook jack russels bij. En dan zit er verderop nog een die labradors fokt. Die honden mogen ook niet in huis komen, alleen in de schuren en op het erf. Hier waar ik woon geven mensen geen reet om honden, maar ze willen er wél veel en gemakkelijk geld mee verdienen!
Als je in deze regio leeft, dan snap je waarom ze bij dat percentage komen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:59

Langcara schreef:
"de ouders hebben stamboom". Je kent dat wel.

Ja dat praatje ken ik zeker. Maar dat vind ik dus geen rashonden. Een rashond is in mijn ogen een hond waar netjes een stamboom bij zit en je dus alles van zijn afstamming kan terugzoeken. Dat zal ons verschil in idee van aantallen verklaren.
Pups zonder stamboom met excuusjes zoals te duur , niet aangevraagd, vergeten oid vind ik 'look a likes' en die fokkers moet je idd zeker niet steunen.

Maar terug naar TS: Wat voor hond (of ander dier) het ook wordt zorg dat je de tijd neemt om informatie te verzamelen en laat je van verschillende kanten voorlichten. Ook broodfokkers kunnen soms heel leuk overkomen door mooie praatjes. Ga eerst eens op verschillende plaatsten kijken (asiels, fokkers, show zonder de intentie meteen een hondje uit te zoeken.
Maar met het starten van dit topic ben je al een heel eind de goede weg in dus ik denk dat dat wel goed komt.

Miss_Arie

Re: Aanschaf hond, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:53

heel goed TS dat je zo goed nadenkt voordat jullie besluiten om het wel of niet te doen! _/-\o_

via de site van de asiels www.dierenasiels.com kan je ook een soort van vragen lijst invullen waarin je kan aangeven welke dingen je belangrijk vind in een hondje, bv. moet alleen kunnen zijn, moet met kinderen kunnen, moet met katten kunnen, enz.
aan de hand daarvan wordt dan een selectie gemaakt van honden die hierin passen en die komen dan op een lijst te staan waar je ze kan bekijken vanuit het hele land.

mijn eigen ervaring uit het asiel is dat de meeste honden er belanden vanwege serieuze issues, het komt maar weinig voor helaas dat het vanwege scheiding, bejaardenhuis oid. is.

echte rashonden die niet meer bij de huidige baas kunnen blijven worden vaak ook via de officiële rasverenigingen aangeboden voor herplaatsing, dan kan je direct op ras zoeken, en heb je een hond met papieren van een goedgekeurde fokker!

heel veel succes en plezier met je zoektocht!

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:56

Wat goed dat jullie eerst over alles willen nadenken, voordat er concrete keuzes worden gemaakt. Zelf ben ik wel wat thuis in herplaatsers en wat ik de mensen altijd adviseer is: kijk eens op de site http://www.dierenproject.nl onder het kopje baasje gezocht.
Daar staat een verhaal beschreven over hoe het is om een hond in huis te hebben.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:42

viola schreef:
Ja dat praatje ken ik zeker. Maar dat vind ik dus geen rashonden. Een rashond is in mijn ogen een hond waar netjes een stamboom bij zit en je dus alles van zijn afstamming kan terugzoeken. Dat zal ons verschil in idee van aantallen verklaren.

Je moet redeneren vanuit de gemiddelde persoon. Die wil gewoon een rashond, goedkoop zonder stamboom. En die vinden dat een rashond. En die broodfokkers vinden dat ook. En het resultaat is dat er veel gefokt wordt waar vraag naar is.