Gedomesticeerde vos als huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:11

stef schreef:
overschot aan vossen is er ook al... wilde dan weliswaar ;) Hier in de biesbosch zitten er écht veel!

Hier ook, steeds weer geweldig als je er 1tje tegen het lijf loopt <3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:12

maar goed, nu hebben we het over vossen. Diverse bokkers die met veel plezier slangen, spinnen, hagedissen etc houden.
Op marktplaats ook al kaaimannen gezien (op bokt volgens mij ook?)
Waar ligt de grens?

Collie2008

Re: Gedomesticeerde vos als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:13

tsjah da's moeilijk te bepalen denk ik....Vind dat er al veel te veel diersoorten te koop worden aangeboden, tegenwoordig is hoe gekker, hoe beter, of hipper....Geen idee, maar of de dieren daar beter van worden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:13

Egeltjes, stinkdieren.... allemaal op bokt langs zien komen :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:19

stef schreef:
maar goed, nu hebben we het over vossen. Diverse bokkers die met veel plezier slangen, spinnen, hagedissen etc houden.
Op marktplaats ook al kaaimannen gezien (op bokt volgens mij ook?)
Waar ligt de grens?

Vroeg ik ook al, maar kreeg ik geen antwoord op.

Hamsters ed. zijn ook nog niet zo lang als huisdier in trek hoor...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:21

wat is niet zolang? Wij hadden vroeger al hamsters :j

Ik heb overigens ook cavia's gehad, maar niet in een kooitje van 1 bij 0.5. Zelfde voor vogels, lekker in een buitenvoliere :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:23

Laatst bijgewerkt door Fenrir op 17-01-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:25

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:33

Jeetje Stef, dit meen je niet.... het moet niet gekker worden....

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:34

Opzich die uilen, die kan je nog laten vliegen.
Maar met een vleermuis gaat dat niet zo makkelijk denk ik....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:34

weet je wat het probleem is met dit soort dieren,mensen schaffen dit soort dieren aan ,en dan blijken ze helemaal niet zo leuk te zijn,en dan worden ze massaal gedumpt..

zie maar met fretten,stinkdieren,wasberen,sugargliders enz enz..

vosjes gaan dat ook worden,een hype ...en dan zijn ze eigenlijk helemaal niet zo leuk als je ze eenmaal in huis hebt,weet van die zilvervos van die vriendin dat deze behoorlijk beet,en vooral stonk,en dan uiteindelijk dumpen mensen massaal dit soort dieren...

nu is de prijs voor zo'n gedomesticeerd vosje erg hoog,zilvervosjes zijn voor < 100 euro te koop...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:36

Ja net zo als die uil.
Hij is super mooi om te zien <3
Maar ze sproeien pies, ze stinken ze zijn luid, druk en bijten.
Dus eigenlijk alleen mooi om te zien.
Hang dan toch lekker een foto aan de muur van zo'n beest :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:37

Inderdaad Kimmie! En uiteindelijk is de leukigheid eraf, en kunnen ze die beesten niet bieden wat ze nodig hebben, is het voer te duur, of de tuin te klein, en dan worden ze weer net zo makkelijk geloosd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:38

Dat is niet het probleem met "dit soort" dieren, dat is met alle dieren zo... als je ziet hoeveel er gedumpt wordt, mensen verdiepen zich er niet in :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:47

Gatsie, ik vind dit echt... smaakloos.
De mens wil weer een nieuw troeteldier. Ik vind dit zo arrogant, het hele begrip domesticeren. De mens ziet iets, de mens moet het krijgen. Dit gaat niets opleveren, alleen maar problemen, zoals de arrogantie van de mens wel vaker doet. Ik blijf bij mijn mening, het houden van dieren is een vreemde hobby met een vage grens tussen macht en vriendschap.
Waarom blijven wij denken dat wij een dier zo mogen veranderen dat het 'mensgericht' is. En denk is aan de mutaties. Vossen horen fel te zijn. Dit is tegennatuurlijk, daarom zullen er ook verkeerde genen in zo'n dier zitten. Dit vind ik echt pure dierenmishandeling. 90% kans dat je zo'n weerloos dier met een ziekte opzadelt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:47

Fiffill schreef:
Dat is niet het probleem met "dit soort" dieren, dat is met alle dieren zo... als je ziet hoeveel er gedumpt wordt, mensen verdiepen zich er niet in :n

Klopt, is ook met alle dieren, alleen nu weer een soort erbij die we kunnen verknallen.
Er zijn ook zeker mensen die goed zijn voor hun dieren hoor, begrijp me niet verkeerd.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik meen mij te herinneren dat dit artikel gaat over een onderzoek waar het niet de bedoeling is om vossen te gaan fokken om als huisdier te gaan houden, maar om echt wetenschappelijk verantwoord onderzoek te voeren over genen. Naast de hele lieve vossen werd er ook verder gefokt met de agressieve dieren die dan later in kooitjes afgezonderd zaten (de artikelschrijver had er toen ook twijfels bij over hoe ver we moeten gaan in dit alles).

Er werd onderzoek gedaan naar het feit of er een soort van gen bestaat dat gelinkt kan worden aan vriendelijkheid en of dit niet enkel komt door de omgeving en de opvoeding. Hierdoor kwam men bij het resultaat dat deze minder schuchtere, lieve vossen meestal ook gek gekleurde bontpatronen hadden waardoor ze in het wild natuurlijk nooit voorkwamen (heel zichtbaar, ongewenst om mee verder te paren) maar in kunstmatige omstandigheden dus wel. En daardoor bestaan er op natuurlijke wijze dus ook geen 'lieve' vossen (maar goed ook, de mens is hun grootste vijand imo dus ze kunnen er beter uit de buurt blijven).

Deze vossen die na een lang onderzoek niet meer geschikt waren konden dan door rijke gezinnen geadopteerd worden of afgemaakt worden, aangezien je ze nooit meer kon vrijlaten in het wild.

Ik vind het persoonlijk leuke dieren, maar laat ze ajb waar ze horen. We hebben al genoeg gedomesticeerd de afgelopen duizenden jaren (paarden zijn al 5500jaar gedomesticeerd, honden al 12 000jaar), dus moeten er nu niet mee verder gaan vind ik.
Wil je een leuke hond die lijkt op een vos? Neem dan een voskleurige welsh corgi, net als een vriendin van mij, dan krijg je dit soort hondje:
Afbeelding
(is een pup, ze krijgen nog grotere oren en meer haar)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _10_07.jpg
Minstens even schattig :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:54

Dus als ik jou goed begrijp Ine23 'mogen' we alleen honden, paarden, schapen etc. houden en geen hamsters, slangen, ed? Die zijn ook van de laatste jaren.
Er zijn echt een hoop dieren die nog maar kort gedomesticeerd zijn.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:58

Ik vind dat we nu, op dit moment anno 2012, niet meer moeten gaan domesticeren wat er nog te domesticeren valt. Persoonlijk vind ik slangen en reptielen in het algemeen ook echt prachtige dieren, maar ik zie ze liever niet in een terrarium, dat is gewoon puur mijn mening :) .

Dan is er nog een verschil imo in prooidieren of jagers, aangezien jagers een totaal ander instinct hebben.

Dit is het originele artikel voor de geïnteresseerden:
http://ngm.nationalgeographic.com/2011/ ... tliff-text

Edit: ik zie het ook volgens de manier waarop je ze kan gaan huisvesten. Een vos is een dier dat imo veel plek nodig heeft, een jachtinstinct heeft, ... Dat dier hoort niet in een appartement te wonen boven een dierenwinkel.
Maar een tropisch aquarium van 100'en liters is dan weer iets anders imo, aangezien die dieren meer in verhouding meer ruimte en een natuurlijkere habitat ter beschikking krijgen.
Dus een slang in een mega terrarium of hamsters met erg veel ruimte, dat vind ik iets anders :) . Dat ga ik niet 'afkeuren' zoals ik het houden van een vos 'afkeur'.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:08

Ik vind dat elk dier in de juiste ruimte gehouden moet worden :) een hond hoort ook niet in een appartement imo.
Of het dan een vos is of een hond is mij om het even. Op het moment dat het dier gedomesticeerd is ;) waar die grens ligt, ben ik wel benieuwd naar. Hoeveel jaar duurt dat nou?
Voorbeeld van honden/schapen/paarden hoef ik niet te horen, dat is duizenden jaren terug, maar hamsters, egeltjes, etc etc is allemaal vrij recent. :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:15

Voor mij is het meer gevoelsmatig... Als ik nu hoor dat men vandaag de dag een vos wil gaan dwingen om te domesticeren, terwijl we uit vele onderzoeken weten dat een vos van nature geen toenadering heeft gezocht tot de mens en de honden wel altijd in de buurt van mensen zwerfden omdat ze zo aan voedsel konden komen (en toen waren er ook al vossen, maar die vonden mensen toen ook al eng), dan zou ik zeggen: neem lekker een hond. Vossen moet men dan speciaal gaan fokken en dat gaat over generaties van dieren die nooit kunnen worden geadopteerd maar niet meer wil genoeg zijn om vrij te laten en daarom maar in een laboratorium voor de rest van hun leven in een bench worden gehouden (of worden geëuthanaseerd), dan vind ik dat een brug te ver :) .
Edit: vossen leven natuurlijk wel in de buurt van mensen, maar niet zoals honden dat gedaan hebben. Ze proberen vooral ongezien de vuilnisbakken leeg te plunderen in vele steden.

Een dier zoals een hamster, vis, hagedis, ... dat in de juiste omgeving wordt gehouden heeft geen problemen met het bij de mens zijn. Ze gaan niet dood van stress en vallen meestal hun eigenaren ook niet zomaar aan. Dat is dan weer wel het geval bij mensen die mensapen als huisdier houden. Dat gaat jaren goed, totdat het instinct van die aap naar boven komt en hij zijn baasje opeet (echt gebeurd, meerdere malen). Moeten we dan mensapen ook maar gaan fokken op goedaardigheid en karakter, zodat we ze ook als huisdier kunnen gaan houden? Dat vind ik persoonlijk gewoon onethisch... Zelfs al hou je ze in groepsverband en in een mooi verblijf. De enige plek waar ik vind dat die dieren mogen ingezet worden in bijvoorbeeld fokprogramma's is in dierenparken waar ze ook echt de dieren in eigenwaarde laten en ook een educatieve rol spelen.

Maar nog eens, puur mijn mening. Een hond hoort imo ook zeker niet in een appartement, maar ik denk dat hij op een grote boerderij wel een leuk leven kan hebben, terwijl je met vossen nog een lange weg te gaan hebt waar je dus letterlijk over lijken gaat (want niet geschikt als huisdier? spuitje dan maar want daar fokken we niet mee verder).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:23

Vossen trekken best sterk naar mensen toe, hier in de Amsterdamse Waterleidingduinen zijn ze zo te voeren uit de hand. Wolven besprongen heus niet vrolijk kwispelend mensen voordat ze gedomesticeerd waren...
Vossen worden ook al langere tijd gehouden. In Rusland bijv.

"Een dier zoals een hamster, vis, hagedis, ... dat in de juiste omgeving wordt gehouden heeft geen problemen met het bij de mens zijn." Een gedomesticeerde vos ook niet. Het enige argument dat ik uit je post kan opmaken is dat het voor jou puur gevoelsmatig is. Dat kan natuurlijk, voor mij is het ook niet per se nodig om vossen te domesticeren. Het lijkt me onwijs leuk om er een als huisdier te hebben maar alleen als de mogelijkheden ervoor zijn en het dier er niet onder zou lijden.

Maar ik snap heel goed waarom je er geen voorstander van bent :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:33

Daarom net, gewoon het feit dat die vossen pas gedomesticeerd zijn door generaties wilde dieren die moesten doorgefokt worden, dat is vooral mijn enige grote punt. Mocht je een vosje zo in huis kunnen halen dan zou het voor mij minder moeilijk liggen :) . Vind het gewoon jammer dat we dieren moeten gaan manipuleren als er al zoveel leuke dieren zijn die je zo in huis kan halen. Ik ken de vossen in Amsterdam, maar die dieren leven gelukkig nog wel echt vrij, heb er dan ook niet echt problemen mee dat mensen de behoefte hebben om ze uit de hand te gaan voeren, daar worden beide partijen alleen maar gelukkiger van. Wil ze gewoon niet in een huiskamer zien. Gelukkig maar dat mensen zoveel van mening verschillen he!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:38

Maar volgens mij is deze fokkerij niet direct gericht op het houden van de vos als huisdier maar meer voor de bontfokkerijen (meende ik, heb het artikel gelezen toen het in de winkel lag...) en toen kwamen ze erachter dat het erg goed ging en dat het ook goede huisdieren zouden zijn qua karakter. Zou het artikel nog een keer moeten lezen eigenlijk.

Als zo'n vos gedomesticeerd is en iemand heeft veel ruimte, zie ik er het probleem niet zo van in.

Overigens heb ik zelf een kraai gehad, dit dier heb ik opgevoed (was iets mis met zijn vleugel), is goedgekomen en hij is na 2 jaar vertrokken met anderen. Hij zat vrij in de tuin maar bleef in de eerste instantie bij ons, fantastisch intelligent dier. Je kon 'm aaien, er een 'gesprek' mee voeren (hij brabbelde terug, wel kon hij echt hallo zeggen) etc en hij herkende de afzonderlijke leden van de familie. Had een hele eigen persoonlijkheid, geweldig dier.
Desondanks ben ik er geen voorstander om deze dieren zo te gaan fokken dat je ze in een kooitje kunt houden... het zijn geweldige dieren maar ik zie ze nog het liefste vrij. Mis hem vaak nog, maar dit is natuurlijk het fijnste voor hem.