Vissen sterven massaal in aquarium ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:06

en de grote goerami is er nog?

ik denk nog steeds dat dit de boosdoener is.

Sannert

Re: Vissen sterven massaal in aquarium ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:09

Jep die leeft nog. Maar wij zien hem zelf niet meer achter de visjes aanjagen. En toen hij dat wel deed, waren het alleen de goerami's.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:10

Toch snel even je water laten testen hoor...

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:14

Ja, ik ga dadelijk naar de aquariumzaak. ;)

Als het de goerami is, vind ik het wel raar dat hij alleen de volwassen vissen uitmoord, maar 2 mini guppies van ca 1cm niks doet. :?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:42

Sannert schreef:
Overwennen ? Sorry ben niet bekend met die term.

Toen je thuiskwam heb je ze toen gelijk in je aquarium gedaan?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 13:45

Nee nee, we hebben ze eerst met zakje enal erin gelegd, en daarna langzaam aan steeds wat aquarium water toegevoegd, heeft een tijd geduurd voordat ze erin zaten. Vriendlief heeft dat gedaan, stond zo op het zakje. :)

Heb trouwens net de goerami er maar eens uitgevist, want er was alweer een slachtoffer gevallen. Aquariumzaak is pas om 1 uur open, dus dan kan ik het water laten testen. :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:50

Oké dan is dat in ieder geval goed gegaan

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:52

Ik heb ook goerami's gehad met andere vissen en nooit problemen mee gehad. Hebben de vissen voldoende schuilplaatsjes?
Doet je temperatuurmeter het wel goed? Staat er geen spanning/stroom op het water?
Heb je geen loodjes om waterplantjes gelaten? Ik ben benieuwd hoe de waterkwaliteit is.
Massale sterfte komt helaas vaak voor als je nieuwe vissen erbij doet. Veelal verkeerde waterkwaliteit of stress (door andere vissen, overbevolking, verhuizen etc.).

Laat je overigens geen wondermiddel tegen alle visziektes aansmeren ;-) Van dat groene spul, werkt niet en maakt waterkwaliteit alleen maar slechter.

Beetje zout in water en temperatuur iets verhogen roeit ook veel ziektes uit.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 16-01-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 13:56

We hebben 2 temperatuurmeters erin, dus als ene kapot is merken we dat. Geen loodjes en geen schuim om de plantjes. En ik krijg geen schok als k mn hand in het water steek. :+ de verwarming en de pomp zijn nieuw.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:58

Ik was bovenstaand bericht nog aan het typen, dus heb het nog even bewerkt. Ik ben benieuwd was er uit de waterkwaliteit test komt.
Hoe lang heb je dit aquarium al met water erin? Een nieuw aquarium moet 3 weken zonder vissen, maar wel met planten en pomp ed staan. Daarna kun je er pas vissen in doen (ook geleidelijk meerdere). Guppen zijn veel sterker dan andere vissoorten.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:21

Heeft drie weken gestaan. ik weet dat guppen sterker zijn dan andere visjes, maar daar zijn er ook al 2 van dood. En ik doelde erop dat 2 kleine gups nog leven, maar 2 oudere dood zijn, als de goerami de boosdoener was, waarom heeft ie dan niet die kleine gedood, veel makkelijker dan andere visjes lijkt mij. :+
Zijn ook voldoende schuilplaatsjes waar ook gebruik van wordt gemaakt. :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:27

Vraag of ze je KH waarde even willen testen, ik heb welliswaar niet veel ervaring met aquaria maar wel met koikarpers en kh waarde die niet goed is geeft massale vissterfte.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:24

Sannert schreef:
Ja, ik ga dadelijk naar de aquariumzaak. ;)

Als het de goerami is, vind ik het wel raar dat hij alleen de volwassen vissen uitmoord, maar 2 mini guppies van ca 1cm niks doet. :?

die zijn super snel en kunnen zich verstoppen ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:27

Sannert schreef:
Nee nee, we hebben ze eerst met zakje enal erin gelegd, en daarna langzaam aan steeds wat aquarium water toegevoegd, heeft een tijd geduurd voordat ze erin zaten. Vriendlief heeft dat gedaan, stond zo op het zakje. :)

en daarna heb je hopelijk alleen de vis uit het zakje gehaald ipv het hele zakje leeg gooien?
veel mensen doen dit namelijk. gooien het hele zakje leeg, incl. de evt. ziektes die er in het water van de speciaalzaak zitten.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:49

Heb je er ook aan gedacht dat een guppy een vinnenbijter kan zijn? Niet altijd hoor, maar in sommige gevallen.
In onze aqua-zaak wordt altijd afgeraden om guppy's met goerami's te houden omdat ze wel eens naar die lange slierten van de goerami's willen happen. Kunnen erg felle visjes zijn tegen anderen.

Verder zou het ook wel stress kunnen zijn, maar ik heb zelf ook wel eens zoveel vis in een kleine bak gedaan (als onervaren vissenmens :+). Is nog nooit fout gegaan.

Wel denk ik dat je inderdaad te veel vis op dezelfde lagen hebt. Zorg zeker in een kleiner bakje voor een goede verdelen. Zelf heb ik 1 bodemvis (corydoras), 2 scholenvissen (roodkopzalmen en tetra's, die vormen samen 1 school) en 1 'hoofdvis' (bettavrouwen).
De cory's blijven alleen op de bodem, de school zwemt alleen langs de voorkant en vaak laag, en de betta's bezetten de rest van de bak. Ertussenin zwemmen ook nog een paar andere visjes uit het aqua van mijn schoonvader en ik heb nog wat algeneters, maar de verdeling tussen de lagen is erg over nagedacht zodat ze allemaal hun eigen ruimte hebben.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:50

Ik zou de goerami maar weer snel terug doen. Ik geloof er niets van dat die de boosdoener is. Heb je geen vissterfte meer, dan kan dat ook nog puur toeval zijn en doe je die vis missch voor niets weg.
Met netje is aquarium om hengelen geeft ook stress. Je hebt het wel netjes gedaan allemaal , volgens de regels. Ik denk dat het kwestie van pech is missch in combi waterkwaliteit. Hbe je foto's van je aquarium, missch zien wij iets en zie je zelf iets over het hoofd.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 02:45

Ik weet haast wel zeker dat de goerami de boosdoener is, is het mogelijk een foto van hem te maken ? dan kan ik je waarschijnlijk wel vertellen welke goerami je te pakken hebt.
In een bak van 80 CM zou ik zoiezo en niet zo gouw 2 "koppels" houden, vaak zijn de mannen erg terroritaal, en gaan jagen op andere visjes, vaak zelfs ook op de vrouwtjes als ze schuimnesten zijn gaan maken ( en geloof me die kunnen ze erg verdekt opstellen haha ).

misschien een leuk lijdraadje:

- 1 koppeltje ( kersenbuikchiclides zijn ook heel leuk vooral als je het leuk vindt kleintjes in de bak te hebben ) deze of ik koppel of 2 vrouwtjes 1 man. colisa lalia of colisa chuna ( dwerg en honing goerami ) zijn ook leuke visjes in 1 koppel, de chuna zijn het aardigst tegen hun vrouwtjes en eventueel andere visjes.

-een ploegje van 10 tot 12 scholen visjes, denk aan neon tetra, kardinaal tetra, roodvin of roodkop zalmpjes, kegelvlekbarbeeltjes etc.

- zo een 7 grondelaartjes, denk aan de corydora, let wel somige corydora's worden groter dan andere. de aeneus is de meest gangbare en bijna overal te krijgen.

zo heb je wel zo een beetje alle waterlagen bedekt, voor de cichlides en goeramis geld wel veel schuilmogelijkheid van oa planten, de cichlides hebben graag een "grotje" met 1 in en uitgang om baby kersenbuikjes te krijgen.

ik hoop dat je hier misschien wat aan hebt :)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 09:15

Gister geen tijd meer gehad om te reageren, maar het water was helemaal in orde. De goerami zit nog apart, en ik merk dat de visjes een stuk vrijer zijn in bewegen. Als vandaag geen slachtoffers meer vallen weten we zeker dat het aan hem lag. Bedankt voor de info over de visjes, over een tijdje komen er weer langzaam aan wat bij. Kunnen we dan eens kijken welke het worden. :)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:27

Het zal er niet aan liggen dat je teveel.vissen in 1 keer erbij.hebt gekocht. Mijn ma heeft laatst 50 nieuwe
vissen gekocht en ze leven allemaal nog.

Waar heb je de vissen ergens gekocht in zuid limburg?

Kan namelijk ook.b.v aan de winkel gelegen hebben. Als mijn ouders bij dobey vissen.kochten waren ze b.v na een week allemaal dood

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:14

zera, 50 vissen tegelijk is geen goed plan, dat jou ouders toevallig mazzel hebben gehad bij deze introductie hoeft niet te betekenen dat een ander dat maar klakkeloos moet overnemen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:49

Sannert schreef:

Heb trouwens net de goerami er maar eens uitgevist, want er was alweer een slachtoffer gevallen. Aquariumzaak is pas om 1 uur open, dus dan kan ik het water laten testen. :)

Heb je wel de vissen vervolgens met een netje in jou aquarium gedaan en het water weggegooid? Bij ons staat op de zakjes namelijk dat je de vis met water en al in het aquarium kunt doen, echter is dit niet goed. De vis kan nogal stress krijgen in het zakje en ik heb begrepen van de dierenwinkel hier dat er dan een stofje vrij komt in het water wat heel giftig kan zijn. Beter is dus om de vis uit her zakje te halen en het zakje met water en al weg te gooien.

Wij zijn ook nog redelijk beginnend en al heel wat dode visjes gehad in de tijd. Blijft iedere keer weer zoeken hoe het komt want ons water laten we vaak testen en is iedere keer weer in orde. Hopelijk blijft de rest bij jou nu leven!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:10

Ja, visjes eruit en water weg. De rest leeft nog. Dus hoop dat dat nu zo blijft. Zijn nu ook meteen een stuk levendiger. De gara's zwemmen vrolijk rond en gister waren ze zelfs vriendlief z'n hand aan het schoon knabbelen. :+ (een plantje was losgekomen nadat een dode vis eruit was gehaald. De jonge gups zwemmen nu ook door de hele bak ipv aan de oppervlakte, dus denk echt dat het aan de goerami lag. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:29

fijn dat de oorzaak nu toch wel bekend is. wat gaat er nu met de goerami man gebeuren ?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:42

Of het een man is weet ik eigenlijk niet zeker. :+ kan niet goed zijn bovenvin zien. Maar we gaan hem naar de oom van mijn vriend brengen, die heeft een veel groter aquarium. Moeten ze in koppels zitten ? Zoja dan krijgt ie nog een soortgenootje erbij. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 02:35

volgens mij kun je de man ook wel alleen houden, heb dit alleen zelf nooit gedaan daar zou je het internet even voor moeten afspeuren.