Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:43

Ik doe momenteel post bezorgen en als ik een hele dag moet werken kan ik wel de hondjes tussendoor uitlaten.
Vanaf februari heb ik werk op een manege en dan laat mijn moeder mijn hondjes uit overdag.
Ik vind het zelf zo prima geregeld, zo is er trouwens altijd wel iemand die mijn hondjes even wil doen, althans iedereen stelt het voor om te doen.
Verder dan dat heb ik geen nadelen aan de hondjes, ik ga zelf niet op vakantie en pas mijn leven verder aan hun aan <3

Goof

Re: Een vraag voor alle hondenbezitters?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:19

TS het hoe vaak en hoe lang uitlaten verschilt ook wel per hond en ook nog wel per leeftijd.
Zeker als je de hond iedere dag een paar uur kunt meenemen naar stal kan hij de rest van de dag prima af met nog 2 kleinere rondjes. Het is ook maar net wat een hond gewend is uiteindelijk.

Mijn hond wordt 3 (soms 4) keer per dag uitgelaten. Daarvan ga ik 1 keer naar het park zodat ze haar energie kwijt kan en de andere 2 keer loop ik in de wijk met haar.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:31

Je moet een hond wel 3 a 4 keer per dag uitlaten. Weer of geen weer het moet toch. Met een hond die veel verhaart moet je wel vaker het huis stofzuigen / dweilen. Ik neem die van mij ook wel eens mee naar stal. Daar kan ze zich dan lekker uitleven en dan is ze als ze thuis komt wel heerlijk moe en gaat ze op de mat slapen :) Met een hond kun je ook zeker genieten :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:33

Ik zou als ik het zo hoor Doei, wel goed kijken naar welk ras je uitkiest. Er zijn honden die echt megatevreden zijn met een uur per dag op stal spelen en rondrennen, maar er zijn ook honden die geestelijk meer uitdaging nodig hebben en liever echt een uur volop met jou bezig zijn, dan jij met je paard en de hond met zichzelf / andere honden.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:35

Ik vind het nadeel dat je soms gebonden bent.
Ik kan niet zo maar weg of spontaan lang van huis gaan.
Bij de meeste mensen is hij wel welkom, maar ik heb wat vrienden die ver weg wonen.
Hij kan om verschillende redenen niet mee als ik naar hen ga.
Gelukkig heb ik wat logeeradressen voor mn hond en kan ik in die zin wat regelen.
Ik heb een leuke en makkelijke hond waar iedereen gek mee is en iedereen mee overweg kan.
Hij luistert ook goed bij iedereen: klein kind of volwassene, dat maakt niets uit.
Dat scheelt ook enorm.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:44

Goof schreef:
TS het hoe vaak en hoe lang uitlaten verschilt ook wel per hond en ook nog wel per leeftijd.
Zeker als je de hond iedere dag een paar uur kunt meenemen naar stal kan hij de rest van de dag prima af met nog 2 kleinere rondjes. Het is ook maar net wat een hond gewend is uiteindelijk.

Mijn hond wordt 3 (soms 4) keer per dag uitgelaten. Daarvan ga ik 1 keer naar het park zodat ze haar energie kwijt kan en de andere 2 keer loop ik in de wijk met haar.

Klopt, als die van ons mee gaan naar stal, komen we meestal na etenstijd terug.. en gaan ze pas 's avonds laat weer (ze liggen dan toch heel de avond te slapen haha, helemaal gebroken zijn ze dan).
Ze vinden het allebei heerlijk op stal!
Verharen moet je ook rekening mee houden inderdaad. De kleine verhaart niet (maltezer x shih tzu), maar de grote... dat is een Berner Sennen. Wat komt daar een haar vanaf zeg :D
Eigenlijk moet je dan elke dag stofzuigen.. Zoals ik al zei logeert hij wel is bij ons, afgelopen weekend ook, een paar dagen blijven ze dan. Maar dan stofzuig ik echt niet elke dag hoor, dat heeft toch geen zin :P Ik stofzuig dan pas als ik ze weer terug heb gebracht :j Bij mij thuis valt het echt veel meer op dan bij mn ouders, die hebben redelijk donker laminaat. Maar ik heb heeeeel licht laminaat (wit met grijs), dus dat is echt bizar als je ziet hoeveel haar er ligt als Bas net een uurtje bij mij is :))
Lijkt texas wel, met van die hooi plukken die voorbij komen waaien, maar dan zwarte plukken haar :))

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:46

Als je niet te veel stoffen dingen hebt en de honden bijvoorbeeld niet op de bank mogen kun je ook om de dag stofzuigen en de andere dag met een droge Swiffer rond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:48

Je moet rekening houden met. Je bent minder vrij om zomaar te gaan en lang weg te gaan als je de hond niet mee kunt nemen.
Wij nemen onze honden mee op vakantie, dat kan ook niet overal, vaak is 1 hond geen probleem, 2 wordt al lastiger.
Je kunt niet overal een hond mee naar toe nemen, niet iedereen is daar van gedient dus moet je vind ik er wel rekening mee houden dat als de hond overdag al alleen is door werk je niet ook nog eens uren 's avonds weg kan gaan, zit de hond erg vaak en lang alleen.

Ik laat regelmatig de hond uit van een straat verderop. Die hond zit erg vaak en erg lang alleen. Hij kan jammer genoeg niet goed met onze jongste hond anders kon hij lekker bij ons komen op die dagen (aantal per week ) ik vind zelf dat als je hond zoveel alleen moet zijn dat je er beter niet aan kunt beginnen. Ik laat hem wat vaker uit en blijf er altijd even bij zitten (krant/reclame doorbladeren) maar het is niet mijn manier.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:53

Iris82 schreef:
Als je niet te veel stoffen dingen hebt en de honden bijvoorbeeld niet op de bank mogen kun je ook om de dag stofzuigen en de andere dag met een droge Swiffer rond.

Dat heb ik dus wel :P Een stoffen bank (nog wel helaas..).
En ze mogen ook lekker op de bank liggen :j

Over een tijdje willen we sowieso voor een leren bankstel kijken, dat is veel praktischer (sowieso met schoonhouden, als er bijvoorbeeld drinken wordt geknoeid ofzo).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:54

doei schreef:
Als ik het zo lees vind ik het een grote verantwoordelijkheid.
En ik ben echt iemand als ik iets doe dan doe ik het goed, en niet een dagje afgeraffeld :o :+

Ik zou graag een hond in mijn leven hebben om nog meer "verplichtte" regelmaat in mijn leven te krijgen.
Ik heb een best nare moeilijke periode achter de rug en alleen al aan de paarden merk ik dat zij mij voor een heel groot deel (het grootste) erdoorheen hebben gekregen ( voor hun sta ik iedere dag zonder moeite of slecht humeur klaar).
Maar in de ochtend en de avond bekruipt mij weer dat nare gevoel en helaas staan de paarden niet aan huis :=

Een kat is geen optie daar ben ik allergisch voor, ik heb niets met knaagdieren of vogels...
Ik heb wel veel met een dier iets aanleren, waarvan ik denk dat een hond ook de perfecte kandidaat is.

Qua verzorging, onderhoud, cursussen, tijd willen en kunnen steken in de opleiding van een hond, de combinatie hond/ paard, de wandelingen en verplichtingen vind ik mijzelf geschikt :j
Maar ik weet niet wat de toekomst gaat brengen en of ik wel kan garanderen dat de hond 4x wordt uitgelaten (waarvan sowieso een paar uur per dag samen op stal).
Dat is voor mij het grootste twijvelpunt... Hoelang kan de gemiddelde volwassen hond wachten voor de volgende uitlaatbeurt?
Al zou je met regelmaat een uitlaatservice inschakelen dan ben je toch al snel een hoop geld kwijt!

Ik ga niet vaak op vakantie maar als dit wel zo zal zijn is er altijd een oplossing te vinden (familie/ vrienden).

Bedankt voor al jullie posts!

Vind het goed dat je hier over nadenkt en er niet zomaar in springt zeg maar.
Wil je een volwassen hond of begin je liever met een pup? Een pup moet je echt veel tijd in steken en die moet vaak uit in het begin.
Daar mag je ook niet direct lange stukken mee lopen, dat moet je langzaam opbouwen. Een cursus en een goede opvoeding loont zich echt. Daar krijg je een hond van die goed luisterd en je krijgt samen een goede band. Plus dat een hond die goed luisterd meer welkom zal zijn bij anderen dan een hond die alle kanten op stuiterd en niet luisterd. Wij zeggen altijd de eerste 2 jaar zijn het bewerkelijkste van hun leven, dan steek je er veel tijd in om ze van alles te leren en daarna als dat eenmaal bevestigd is heb je er makkelijke honden aan!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:54

Yamcha schreef:
Ik vind het zelf ook geen nadelen, maar goed, anderen wel :)

Ik neem de honden trouwens gewoon mee op vakantie, pensions vind ik niks, en bovendien moet je na de zomervakantie al boeken voor het volgende jaar.

Wat een onzin dat je dan al moet boeken. Pension is niets mis mee en als je als vaste klant komt houden ze echt wel een plekje voor je vrij voor de vakantie.

Het ligt er ook aan wat van hond je koopt. Koop je een jacht/sport hond dan zit daar meer werk in dan een gezeldschapshond.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:56

het enige nadeel vind ik de bende die ze kunnen maken :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:57

Pension is heel hondafhankelijk. De ene hond vindt het helemaal geweldig en heeft de tijd van zn leven (onze vorige hond bijvoorbeeld) en de andere hond die gilt alles bij elkaar (onze huidige hond). Ik regel altijd met familie dat de hond onderdak heeft nu, omdat een pension echt niet werkt bij deze hond.

Van te voren moet je goed nadenken over het soort ras dat je wil, of dat aansluit bij wat je m kan bieden, en daarnaast wat voor individu het is en daar op inspelen.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:58

Op vakantie: ik zorg gewoon dat mijn hond mee kan en anders zoek ik een adresje, kan ik die echt niet vinden, dan is de keus makkelijk, dan maar niet op vakantie.
Je moet eigenlijk altijd rekening houden met een hond, als de hond niet mee kan moet je zorgen dat er iemand is om hem uit te laten.
Als je op vakantie je hond mee hebt, moet je er voor zorgen dat je wel ergens heen gaat waar je hond welkom is.

Ach, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen vind ik :o

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:59

Dat je rekening moet houden met de hond maar goed daar denk je vanaf het begin af aan al over na. Wij liepen in het begin er tegen aan dat hij toch wel vaak alleen thuis zat. Hebben hier snel verandering in gebracht omdat hij ging slopen. We zijn begonnen dat mijn vriend hem tussen de middag (in zijn pauze) uit ging laten. Inmiddels is hij nu 1,5 en zit mijn dochter op school waardoor ik hele andere werktijden heb. Ik ben veel vaker thuis en heb kortere diensten (4 uurtjes werken) dat houd hij nu heel goed vol. Wij hebben ook gemerkt dat onze hond nu veel blijer is en niet meer sloopt.

Met vakanties gaat hij voortaan mee vorig jaar is hij mee geweest naar frankrijk met de auto en dat ging heel goed. Dit jaar gaan we weer naar Frankrijk en gaat hij weer mee, vliegvakanties gaan wij komende jaren niet doen, misschien over een jaar of 5 dan is hij bejaard (grote hond) en mag hij vast wel bij mijn moeder logeren.

Je leven word beperkter met een hond maar ja daar kies je dan ook voor en ik vind dat je er heel veel voor terug krijgt

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:00

meggiemeg schreef:
Vind het goed dat je hier over nadenkt en er niet zomaar in springt zeg maar.
Wil je een volwassen hond of begin je liever met een pup? Een pup moet je echt veel tijd in steken en die moet vaak uit in het begin.
Daar mag je ook niet direct lange stukken mee lopen, dat moet je langzaam opbouwen. Een cursus en een goede opvoeding loont zich echt. Daar krijg je een hond van die goed luisterd en je krijgt samen een goede band. Plus dat een hond die goed luisterd meer welkom zal zijn bij anderen dan een hond die alle kanten op stuiterd en niet luisterd. Wij zeggen altijd de eerste 2 jaar zijn het bewerkelijkste van hun leven, dan steek je er veel tijd in om ze van alles te leren en daarna als dat eenmaal bevestigd is heb je er makkelijke honden aan!

dit was precies de reden waarom wij een oudere hond (8 jaar) uit het asiel hebben genomen
en zo hielpen we meteen een hondje zijn laatste dagen prettig te maken :D
hij is inmiddels 14 en is nog ontzettend gezond en levendig! :))

ik vind een oudere hond zelf erg prettig omdat je ze niet meer hoeft op te voeden, want daar is niet iedereen geschikt voor...
wij zijn bijvoorbeeld erg onconsequent ( me moeder vind alles prima :+ ) , en dat is niet goed voor een pup

en een oudere hond heeft wat meer rust, waar ik wel van hou.. eerlijk is eerlijk :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:15

Het is een hele zorg en onderneming de hele dag. Het ligt ongetwijfeld ook aan de hond en hoe makkelijk hij is, maar die van ons kan bijv. slecht alleen blijven en breekt dan de hele tent af. Daarbij is hij een doorgewinterd ontsnappingsmonster, dus altijd iets om rekening mee te houden.

Ook wij hebben een hond uit het asiel genomen. Hij zou 4 zijn, maar blijkt pas 1,5 te zijn. Momenteel dus ook druk in de uitprobeer fase en dat is soms weleens lastig en je weet niet wat hij voorheen heeft meegemaakt en waarom hij dus bepaald gedrag vertoont (Zoals slopen als hij alleen moet blijven).

Verder viel het ons wel zwaar om 's avonds laat nog een keer uit te gaan, zeker als het slecht weer was. Dan was ik net thuis van stal, moe en moest dan weer de kou in. Maar nu de paarden aan huis staan en ik er sowieso 's avonds uit moet om te voeren en af te sluiten, huppelt hij lekker mee en dat is wel veel makkelijker.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:20

iloonaa__ schreef:
het enige nadeel vind ik de bende die ze kunnen maken :+

Dat kun je wel stellen....
Mijn hond zijn "home alone party" :+

Afbeelding

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:27

Hoe die ook zit te kijken!!!!!
Hahaha ohw wat erg, totaal niet grappig als je zo thuis komt, maar deze foto is wel lachwekkend hoor haha. 'Nee hoor, ik heb niks gedaan....'

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:33

Tja hoe die bende hier op de grond komt IK weet t niet hoor baas.....

Iets waar ik net over nadenk en de anderen nog niet over heb gehoord is het kostenplaatje van de dierenarts, dat kan een nadeel zijn. Eén van onze honden gebruikt dagelijks medicijnen voor zijn hart, die zijn niet goedkoop en dat komt elke maand weer terug. We hebben het voor de hond over hoor maar het zijn wel kosten waar je rekening mee moet houden!

kohtje schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind het zelf ook geen nadelen, maar goed, anderen wel :)

Ik neem de honden trouwens gewoon mee op vakantie, pensions vind ik niks, en bovendien moet je na de zomervakantie al boeken voor het volgende jaar.

Wat een onzin dat je dan al moet boeken. Pension is niets mis mee en als je als vaste klant komt houden ze echt wel een plekje voor je vrij voor de vakantie.

Het ligt er ook aan wat van hond je koopt. Koop je een jacht/sport hond dan zit daar meer werk in dan een gezeldschapshond.

Ik denk dat dat niet in elke regio zo is dat er plek zat is in een pension in de drukke vakantieperiodes. De meesten zullen dan echt wel vol zitten. Dus wil je een plek hebben en je hond kan niet mee op vakantie is het idd zaak om dat tijdig te regelen en rekening mee te houden.
Hier bij ons in de buurt denken ze niet aan je hoor en houden ze zeker geen plek vrij voor je vol is vol.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 17-01-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:45

Oh mijn God Trennie, wat een héérlijke foto! Voor jou minder heerlijk als je de boel moet opruimen natuurlijk, maar wat een snoetje trekt ie er bij!!

Nadelen, goh... Het enige "nadeel" dat ik zou kunnen verzinnen is dat je niet zomaar op vakantie kan of heel der dagen weg kan. Ik zet het "nadeel" tussen aanhalingstekens omdat ik de paarden aan huis heb en dus sowieso thuis moet zijn om te voeren en binnen en buiten te halen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:29

:x Ow my god Trennie _O-

Ik droomde altijd van de Engelse Cockerspaniel :j
Maar die is te groot voor mijn huidige woning en mijn huis is nu niet ingericht op een langharige hond :=
Denk toch wel dat ik hier nog een aantal jaar blijf wonen dus hierin moet ik gewoon reeel blijven.
En een hond met jachtinstinct lijkt me te hoog gegrepen als eerste hond en moeilijker bij de paarden.

Ik ben zeer consequent en zou ook graag naar cursussen gaan (dat lijkt me heel leuk!).

Ik zou het fijn vinden als de hond uiteindelijk kan zitten op commando, nog een lollig kunstje kan, een hond wie rustig is en waar je lekker mee kunt kroelen. Waar ik een half uurtje mee kan wandelen zodat hij moe en voldaan lui in zijn mandje op stal gaat slapen, makkelijk in de auto :+ Het liefst een haflinger onder de honden (labrador is ook te groot :+ ).
Een kortharige kleinere hond.

Dan kom ik bv. bij de franse bulldog uit, deze spreekt mij tot nu toe het meeste aan qua uiterlijk en rasbeschrijving.
Alleen je leest weer heel veel over gezondheidsproblemen bij dit ras ;(
Misschien hebben jullie nog een ras waarvan je zegt dat past bij je beschrijving?!

Als ik voor een hond ga wordt het dit voorjaar :j Bij het dierenasiel of een erkende fokker.

Wanneer ik bij paarden kijk heb ik het liefste een "groen" paard die ik helemaal zelf kan opvoeden (kan ervan genieten als kwartjes vallen).
Dus aan de ene kant neig ik naar een pup, aan de andere kant naar een herplaatser (ik denk dat daar ook best soms het nodige werk inzit aan heropvoeden).

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:11

tja ik heb dan nu een maltezer x jackrussel, een SUPER rustig hondje met een top karakter.
ze vindt echt ALLES leuk.

ik denk ook dat je niet op een ras moet afgaan maar op het karakter van een hond, daarom denk ik ook dat het beter is een herplaatser te nemen zodat je ook de "gebruiksaanwijzing" er bij krijgt.
voor mij was het het allerbelangrijkste HOE is de hond, en met puppies is het altijd een gok die je neemt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:21

wij hebben van vroeger uit altijdn grote grijze keeshonden gehad, dat is ook helemaal HET ras voor mij, helaas heb ik er de ruimte niet voor. Ik heb nu een chihuahua (over 10 dagen is ze een jaar oud) Ontzettend leuk ding, eigenwijs en als je dr een vinger geeft neemt ze je hele hand :+ Maar ik vind haar karakter heerlijk, volg ook gehoorzaamheidscursussen met haar. Dat vind ze erg leuk en ik ook dus het houd ons bezig. Overigens ben ik heel veel thuis dus veel alleen zit ze niet. En 1 van de redenen waarom ik een hondje wou was omdat ik meer naar buiten wou maar niet alleen durfde (pleinvrees en sociale angsstoornis) vind dat nog steeds eng maar samen ben ik wat dapperder :p

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:37

whaaaahahahha die foto!!!!oh mijn god! en dan ook nog hoe hij erbij zit.....nou baas hoe kan dat nou???? :? _O-