Hondensport en werkhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:22

Hier ook; Gláma, mijn bordercollie teef wordt getraind voor werk, dus schapendrijven. De reden daarvoor is vooral de zg gönger, het uit de heuvels halen van de schapen/lammeren die daar de zomer vrij hebben doorgebracht. Dit eist nogal wat van een hond (en de paarden en de mensen....).
Training is in principe niet anders dan voor trials, en als alles naar wens verloopt gaan we die eens uitproberen komende nazomer/herfst.

NB. Je vraag is een beetje verwarrend gesteld TS, "werkhondensport", wat bedoel je daarmee? Werkhonden zoals bordercollies die aan sport zoals agility, frisbee enzo doen.
Of bedoel je honden die aan sporten doen die op werk zijn gebaseerd, zoals schapentrials?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:25

mijn vriend traint met zijn mechelse herder ,pakwerk speurwerk enzovoort.

loez

Re: Hondensport en werkhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:01

Regelmatig train ik met de man die mij en mijn hond ook traint. Hij leid honden op tot politie of speurhond die naar Amerika verkocht worden. Het speuren is enorm gaaf om te doen en explosieven training ook! Moet nog heel veel leren, maar het speuren wil ik met mijn Staff ook gaan doen als ik haar 100% onder controle heb!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:04

Mijn hond is getraind in flyball, behendigheid en schapendrijven.
Het eerste en laatste heb ik zelf gedaan, de behendigheid hebben we uitbesteed.

Dit omdat er een hele goede trainer bij ons in de buurt woonde die helemaal verliefd was op haar en haar graag als nieuwe wedstrijdhond wilde. Zo is ze snel in de hogere wedstrijdsport terecht gekomen.

Ik heb zelf ook nog later nog wel wat parcoursjes gelopen, maar nooit op dat niveau.
Helaas is ze nu 11 en is het allemaal te zwaar voor haar ivm artrose en moet ik haar op een andere manier bezig houden. Maar ze vindt het nog steeds helemaal super geweldig!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:04

Heb je zelf schapen Iris?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:09

Nee, een stukje verderop is er een hobbyherder met een aantal (ongeveer 30) Drentse Heideschapen.
Echte plakkerds, echt totaal anders dan bij jou het geval zal zijn. Ze zijn erg meewerkend en vriendelijk.

Ik ben met mijn hond pas op 9 jarige leeftijd begonnen en helaas maar een half jaar actief het schapen drijven kunnen beoefenen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:33

Inderdaad, ik zou de mijne meer als "vluchters" omschrijven, en de oudere ooien (vooral als ze lammeren hebben) "vechters".
Maar de groep die ik vorige herfst gebruikt heb om te oefenen werden door Gláma redelijk snel getemd, geen echte plakkers geworden (is ook niet gewenst), maar wel redelijk meewerkend.
IJslandse schapen zijn bekend om hun geringe kudde instinct.
Nu is het geen weer voor training hier, en we beginnen weer ergens in mei, als aan het licht gekomen is welke van de jaarlingen geen lammeren hebben gekregen, dat wordt de zomer oefengroep die op de boerderij blijft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:35

Wij hebben de oudere ooien met lammetjes gewoon een rustpauze gegeven. Dat is het voordeel natuurlijk van het hobbyherder zijn in NL. Ik weet dat het plakken niet gewenst is, maar voor een onervaren hond natuurlijk wel ideaal om snel zelfvertrouwen te krijgen.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:41

Heb een border collie waar ik gehoorzaamheid, agillity en flyball heb gedaan. flyball ging ons het beste af, samen met gehoorzaamheid :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:43

Ik heb een Jack Russel x Chihuahua en een Chihuahua en met allebei doe ik Agility/Behendigheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:51

Iris82 schreef:
Wij hebben de oudere ooien met lammetjes gewoon een rustpauze gegeven. Dat is het voordeel natuurlijk van het hobbyherder zijn in NL. Ik weet dat het plakken niet gewenst is, maar voor een onervaren hond natuurlijk wel ideaal om snel zelfvertrouwen te krijgen.

Ooien met lammeren worden inderdaad niet gebruikt voor training, maar ze moeten natuurlijk wel gehaald worden in de herfst.
En goed "gedogde"(is daar een nederlands begrip voor?) plakschapen zijn ideaal voor beginnende honden (en trainers!). Jammer genoeg toen ik begon niet aanwezig hier dus dat was een behoorlijk geworstel om wat orde in de chaos te krijgen, gelukkig is Gláma redelijk getalenteerd, en ik ben aardig tevreden met hoe ver we gekomen zijn voor de winterstop. Ze is nu ongeveer anderhalf jaar oud.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:14

Hier ook geen rustige schaapjes in het begin, dat was echt wel moeilijk met een jonge (eerste) hond te starten met heel erg vluchtige schapen (heidschnucken) of met vechtschapen (de wiltshires, die waren zelfs niet in te trainen door een toptrialist)
Nu doe ik het anders, ik laat de lammeren vanaf dat ze 2 maanden zijn al met hun moeder meelopen als ik met een wat rustigere betrouwbare hond train, leren ze dat ze niet bang van de honden moeten zijn van kleinafaan...heb je later voordeel van als je eens wat moet omzetten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:28

Omdat hier de ooien met hun lameren in het voorjaar het hoogland op verdwijnen is dat geen optie, Als ze worden gehaald zijn de lammeren al zo´n vier maanden oud.
Een verstandige tactiek hier is de lammergroep overblijft na de slachttijd (die geselecteerd zijn om productie ooien te worden, zg gemlingar) te "doggen" in de herfstperiode tussen de slachttijd en het moment dat de winter toeslaat.
Dus mijn "jaarplanning" met Gláma is trainen na de lammertijd met die gemlingar van vorig jaar die deze winter lamloos zijn gebleken (hopelijk zijn dat er minstens vijf).
Dan moet Gláma in principe goed klaar zijn om deel te nemen aan de Göngur, de herfst round up, ze is dan ruim twee jaar..
Na de slachttijd kunnen we dan naar believen varieren, de zomer training groep voor moeilijke nieuwe dingen, de nieuwe gemlinger om te doggen, de hele kudde of delen ervan om te leren werken met grotere groepen. Tussendoor kunnen we nog naar bevriende boeren met honden om eens op een vreemde plek met onbekende schapen te trainen.
En als alles een beetje naar wens verloopt wie weet een trial ergens eind 2012.

NB. Er moet ook een paard ingereden worden, twee andere dóórgereden, drie verder gewoon getraind, met het reguliere boerderijwerk en mijn baan weinig kans op verveling.......

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:54

Zaterdag voor het eerst op speurles geweest met onze Boel, en het ging goed!
Ze vond het super leuk en ik ook.
Ze pakte het heel erg snel op en werd erg hyper.
We gaan hier zeker mee verder. We hebben eindelijk iets leuks gevonden waar we wel welkom zijn.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:48

Onze hond (kelpie) wordt getraint in schapendrijven, verder wil ik er graag nog wat bij gaan doen, alleen wat weten we nog niet

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:06

Wienna schreef:
speuren niet zwaar? Weet niet maar bij ons zoeken de honden naar narcotica en dat is toch echt behoorlijk inspannend :)

Hoe trainen jullie dat dan?
Als particulier bedrijf krijg je nooit een opiumverlof...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:08

Speuren is wellicht fysiek niet zwaar, maar geestelijk wel inspannend. En daardoor zorgt het echt wel voor een tevreden en voldane hond.
Dat laatste daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:30

bailey94 schreef:
Onze hond (kelpie) wordt getraint in schapendrijven, verder wil ik er graag nog wat bij gaan doen, alleen wat weten we nog niet

Wat voor stijl hebben die wat betreft schapendrijven? Ik hoor er verschillende dingen over, zowel positief als negatief.
Hebben jullie zelf schapen?

Albert schreef:
Wienna schreef:
speuren niet zwaar? Weet niet maar bij ons zoeken de honden naar narcotica en dat is toch echt behoorlijk inspannend :)

Jullie wonen toch in Nederland, grammetje wiet is gauw gekocht... :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:36

Narcotica is wel wat meer dan wiet...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:44

Hm, weinig gevoel voor humor, die grijnzende smilie staat er niet voor niets.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:32

Albert schreef:
Wienna schreef:

Hoe we eraan komen doet er niet toe denk ik :+

We hebben een speciale koffer waar we buisjes in bewaren en alleen eruit halen wanneer we gaan speuren :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:50

Dus je vervoerd en gebruikt gewoon verdovende middelen zonder opiumverlof?
Dan maar hopen dat je nooit gepakt wordt want dan ben je mooi je baan kwijt en je baas zijn zaak.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:12

wie zegt dat ik ze vervoer?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:15

Ik geloof niet dat deze discussie veel toevoegt voor de TS :o

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:17

nee vind ik ook :j