hondenbelasting? kattenbelasting!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:24

Magrathea schreef:
Ik wil best kattenbelasting betalen :j vind hondenbelasting ook belachelijk, in Gouda moet mijn vriend HB betalen én zelf de poep opruimen. Hallo waar betaal je dan eigenlijk voor? 8)7

Inderdaad, dat is gewoon niet logisch. Ik woon in een gemeente waar wel 4 kennels zijn voor honden, maar je hebt ook zat gemeentes (meerderheid zelfs) die er niet 1 hebben maar wel HB betalen

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:25

vuurneon schreef:
Het nemen van een dier is een bewuste keuze, bij een hond weet je dat er belasting aan vast kan zitten. Dus als je een hond neemt, moet je niet mauwen ( :D ) dat de katten eigenaar niets hoeft te betalen. Je had ook voor een kat kunnen kiezen.
T is nou geen verrassing die belasting.

Het gaat mij niet zo zeer om dat ik belasting moet betalen, maar meer, dat andermans kat mijn tuin en oprit komt bevuilen en die gewoon "vrijuit" gaan }>

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:26

Belachelijk idee, minstens zo belachelijk als hondenbelasting. Onze katten lopen al 12 jaar niet los buiten, winters komen ze niet buiten, en met mooi weer zitten ze in onze mega katten-ren.
Wij verschonen zelf de kattenbak in huis en in de ren, onze katten hebben nog NOOIT buiten in het openbaar gepoept, dus echt niet dat ik daar belasting voor wil betalen. Wordt ook lastig controleren want hoe bewijs je in godsnaam of je een huiskat of een huis/tuin kat hebt. En hoe moet die conrole worden uitgevoerd?

vuurneon

Hier worden goede losloop plekken aangelegd, hele wandelroutes waarbij de hond los mag lopen en speel plekken met daarbij een prullenbak.
Dat moet ergens van betaald worden, de hondenbelasting is dan toch prima? Je krijgt er hier wat voor terug :j

050206051012

Loetie84 schreef:
Magrathea schreef:
Hallo waar betaal je dan eigenlijk voor? 8)7

Niet alleen voor het opruimen van de poep, maar ook voor de gelegenheden waar je je hond (veilig) los kunt laten lopen...

Los lopen? Dat mag hier niet hoor :D :D
En waar het mag daar wil je het niet, want dat is in de berm van een 50km p/u weg (waar ze met gemak 80km p/u rijden).
Dus van mij mogen ze zelf de poep van mijn honden op komen ruimen :j Mijn honden schijten op het veld (net als alle andere honden) en ik wil best een boete betalen hoor, prima. Vond belasting ook prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:28

Loetie84 schreef:
Magrathea schreef:
Hallo waar betaal je dan eigenlijk voor? 8)7

Niet alleen voor het opruimen van de poep, maar ook voor de gelegenheden waar je je hond (veilig) los kunt laten lopen...

Die zijn er niet daar :n Althans niet op (redelijke) loopafstand..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:30

@ Quellian: Das dus wel vaker het probleem met belastingen, het geld gaat vaak niet naar de projecten waar het voor opgehaald wordt. Maar er zijn gelukkig ook wel gemeenten waar ze wel een goed hondenbeleid hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:31

Loetie84 schreef:
@ Quellian: Das dus wel vaker het probleem met belastingen, het geld gaat vaak niet naar de projecten waar het voor opgehaald wordt. Maar er zijn gelukkig ook wel gemeenten waar ze wel een goed hondenbeleid hebben.

Dat geloof ik :j
Bij ons zijn uitlaatveldjes waar je zelf de poep op moet ruimen, maar ivm de kosten hebben wij geen vuilnisbak gekregen en het mag onder geen beding in een normale vuilnisbak worden gegooid. Dus... je moet met die warme drol in het zakje je rondje afmaken en dan thuis in de prullenbak gooien. Nou ehhhhhh... niet dus hè! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:33

Quellian schreef:
Loetie84 schreef:

Dat geloof ik :j
Bij ons zijn uitlaatveldjes waar je zelf de poep op moet ruimen, maar ivm de kosten hebben wij geen vuilnisbak gekregen en het mag onder geen beding in een normale vuilnisbak worden gegooid. Dus... je moet met die warme drol in het zakje je rondje afmaken en dan thuis in de prullenbak gooien. Nou ehhhhhh... niet dus hè! :D

Inderdaad zeg, gadver :P Die prullenbakken zijn er daar trouwens ook niet. Ook geen behoorlijke speelveldjes waar honden mogen komen.. Het veld waar we nu vaak lopen is eigenlijk verboden voor honden maar daar gaan we pas heen als ze alles al heeft gedaan zodat ze daar niks meer doet :) (Ze poept meestal gelijk aan het begin van de wandeling)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:45

WinSel schreef:
Helemaal mee eens, je moet es weten hoevaak ik stront tegen kom op de stoep, maar dat is dan echt van een hond
Nog nooit heb ik een kattendrol ergens gezien, katten zijn hele nette dieren

jij hebt zeker in je tuin nooit in de stront gegrepen he :n
hier ligt de tuin van m'n ouders vol met kattenstront. planten dood omdat ze er tegenaan staan te sproeien of ze uitgraven. de voliere waar om de haverklap een kat bovenop zit of met z'n pootjes zit te graaien omdat hij een vogeltje wilt hebben. vogels over de zeik. ga je naar de buren en krijg je te horen dat je je eigen voliere maar moet beschermen tegen HUN katten. maar o wee als mijn hond hun konijn uit de tuin plukt :x dan is de buurt te klein. want dat hoort niet.
ik dacht hier veilig op 1 hoog te zitten met m'n balkonnetje. mooie plantenbak met bollen erin. tot dat ik na een paar dagen keek want het stonk toch wel erg. helemaal overhoop gehaald en onder de kattenstront :r

maar als je er wat van zegt dan moet je zelf je eigen balkon maar afschermen. om notabene andermans huisdieren buiten te houden |o
ik zie die katten hier regelmatig hun stront begraven in het zand bij de kinderschommels en in de zandbakken van de speelplaats en de school. en later lekker die kindjes erin graaien.
heerlijk. of ook leuk, die katten die lekker op je auto gaan liggen. af en toe lekker hun nagels uittrekken. auto vol met krassen.

katten binnenhouden of in je eigen tuin, hondenbelasting afschaffen, iedereen z'n stront opruimen en klaar.

snap zowiezo niet dat mensen het risico nemen dat hun kat plat gereden wordt. dan krijg je te horen:"ach, hij heeft i.i.g lekker buiten kunnen lopen. nee, dan hou je echt van je beesten hoor.
of de kat die naar binnen is geslopen en de hele boel boven onder heeft gepiest en gescheten. hadden we het raam maar dicht moeten houden.

wat je ook vaak hoort is dat katten los horen te lopen en moeten jagen. want dat "hoort" . gelul van de bovenste plank. een kat kan prima binnen leven of in je eigen tuin. dat kan gewoon niet in een woonwijk. leuk als je een eigen boerderij hebt zodat anderen er geen last van hebben. mijn hond zou ook wel graag de hele dag door de wijk los willen lopen, plantjes uitgraven, lekker jagen :j maar nee, dat mag niet. want dat hoort niet. lekker krom. mijn paard staat ook achter een stroomdraadje gespannen zodat hij niet de weg op kan en anderen in gevaar brengt of overlast bezorgt. een paard is ook "gemaakt' om kilometers per dag te lopen ipv achter een stroomdraadje te staan. zo ken ik er nog wel een paar.

en hondenbelasting, is tot daar aan toe. als de gemeente dan ook voor dat geld alles opruimt. maar nee, dat gebeurd niet. er worden vuilnisbakken neer gezet waar je zelf de stront in kan gooien en er worden "speelveldjes" gemaakt.
(lees, er worden op gevaarlijke plekken langs de weg en op stukken waar vroeger de honden altijd los mochten lopen, palen in de grond geslagen waar de uitlaatstrook en aanlijngebod mee aan worden gegeven. nergens een speelveldje met een hekje erom heen te vinden hoor :n )

dus, ik betaal hondenbelasting maar ik verdom het om op te ruimen ;)
moet er wel bijzeggen dat ik hem langs de grote weg buiten het dorp uitlaat op de groenstrook waar geen kinderen komen en waar niemand doorheen loopt. dus niet op speelveldjes/plaatsen of op de stoep.

Oh, en ik ben ook geen kattenhaatster. ik heb zelf 2 katten en die komen niet buiten. wil niet het risico lopen dat ze plat gereden worden of mee genomen of vergiftigd. en zeker niet dat ze anderen tot overlast zijn.
katten vermaken zich prima met z'n 2'' en. rennen en vliegen door het huis.. grote krabpalen en speeltjes. 1 is er een "wilde" boerderijkat. als ik ooit een tuin krijg dan mogen ze naar buiten. achter een stroomdraad.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:47

Hier hoeven we geen hondenbelasting te betalen <<)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:50

Quellian schreef:
Los lopen? Dat mag hier niet hoor :D :D
En waar het mag daar wil je het niet, want dat is in de berm van een 50km p/u weg (waar ze met gemak 80km p/u rijden).
.

hier hetzelfde. losloopgebied langs een 70 km-weg :j
terwijl er een park is waar al 30 jaar honden loslopen en waar ze nu vast moeten.
er zitten paar grote grasvelden waar niemand komt. zet er dan een hek omheen dat de honden los kunnen en andere mensen geen overlast bezorgen. ze verdienen er immers genoeg aan.
maar dat doen ze niet.

in de meern is het beter geregeld. daar heb je in elke wijk een stuk grasveld wat omheind is waar je je hond kan laten rennen. het is niet groot maar i.i.g. iets voor dat geld.

050206051012

Re: hondenbelasting? kattenbelasting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:56

Tieme, dat klopt. In de nieuwe wijken heb je stukken met omheining :j
Maar dat is tijdens de aanleg natuurlijk gerealiseerd en dat kost geld als je dat nu in de oudere wijken ook wilt aanleggen.
Ik blijf structureel weigeren poep te ruimen :j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:00

Onze gemeente doet gelukkig niet aan hondenbelasting ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:05

De reden waarom hondenbelasting is ingevoerd :
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name van zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen. Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt er dikwijls van uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen. De hondenbelasting is echter zoals de meeste belastingen geen bestemmingsheffing om de kosten van het ruimen van hondenpoep te dekken en het betalen van hondenbelasting stelt je dan ook zeer zeker niet vrij van de verplichting om de hondenpoep op te ruimen.

De veelgehoorde vraag "waarom niet ook kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden: Omdat de wet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. (Er staat niet "op huisdieren" maar: "op honden"). Het instellen van belasting op andere dieren kan dus alleen als de Gemeentewet wordt aangepast, een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondenbelasting

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:25

peppert schreef:
Magrathea schreef:
Ik wil best kattenbelasting betalen :j vind hondenbelasting ook belachelijk, in Gouda moet mijn vriend HB betalen én zelf de poep opruimen. Hallo waar betaal je dan eigenlijk voor? 8)7

Inderdaad, dat is gewoon niet logisch. Ik woon in een gemeente waar wel 4 kennels zijn voor honden, maar je hebt ook zat gemeentes (meerderheid zelfs) die er niet 1 hebben maar wel HB betalen

Dat komt omdat het geld voor hondenbelasting niet voor honden gebruikt wordt. Het is gewoon geld voor de gemeente die het mogen besteden aan iets wat ze zelf willen. Het gaat gewoon in de grote pot.

EDIT: Zoals hierboven dus uitgelegd wordt. :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:16

MyWishMax schreef:

Dat komt omdat het geld voor hondenbelasting niet voor honden gebruikt wordt. Het is gewoon geld voor de gemeente die het mogen besteden aan iets wat ze zelf willen. Het gaat gewoon in de grote pot.

EDIT: Zoals hierboven dus uitgelegd wordt. :)[/quote]
Hier in de gemeente verdwijnt de hondenbelasting idd in de grote pot oa om de hobby van de wethouder te financieren (geldverslindend project in de gemeente).
Geen losloopvelden en er wordt niks opgeruimd. De speciale vuilnisbakken voor de hondenpoep zijn weggehaald, de mensen die het opruimen gooien het nu dus in de gewone prullebakken die naast bankjes staan, zal fijn zijn om op die bankjes te zitten...
En dan loop ik ook nog eens amper in het dorp met mijn honden, ik ben veel met ze in het bos te vinden nl.

Wel overlast van katten, die bij ons in de tuin vogels vermoorden en de grasmat gebruiken als kattebak. :r

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:17

Ik ben het helemaal eens met Tieme, mijn katten leven ook alleen in huis, zou ook niet willen dat iemand er last van heeft.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:51

maar dat ligt toch echt ook aan de buurt waar je woont denk ik, wij hebben echt een kattenbuurt. Honden zijn er niet zo heel veel. In ieder huis woont wel 1 of 2 katten die buiten komen :+ nu moet ik zeggen, wij hebben een flinke kater die zijn tuin schoon houdt hoor, geen andere kat die het waagt om in de tuin te komen. Om eerlijk te zijn ik erger me meer aan ruiters die hun stront in de woonwijken niet opruimen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:59

Die hondenbelasting is volgens de gemeente om hondenuitlaatstroken te realiseren. Dit betekend in de praktijk dat waar je normaal je hond uitliet nu een bordje staat dat het mag..

Ik vind het meer spekken van de kas. Je betaalt voor iets wat er al was maar nu staat er dat het een losloopgebied of uitlaatplek is.
Katten kunnen niet poepen waar wij willen. Dat kun je ze niet aanleren als ze los buiten lopen.
Ik heb zelf 2 raskatten die niet buiten komen. Dus zou ik dan ook kattenbelasting moeten betalen en zo ja waarvoor betaal ik dat dan?

Paardenbelasting vind ik al helemaal 8)7

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:52

Ik ga kattenbelasting betalen zodra ELKE hondeneigenaar de bergen stront van z'n liefste viervoeter achter diens edele voetjes op ruimt. En dan ook OVERAL. Hoe vaak ik wel niet kokhalsend m'n schoenen schoon heb staan boenen als ik uit de speeltuin of van het speelveldje af kwam. Of hoe vaak ik wel niet enorme bergen stront op het voetbalveld heb zien liggen. Lekker hoor, als je zoontje op zaterdag door de poep heen glijdt.

Natuurlijk moet iemand die in z'n tuintje rommelt niet in handenvol kattenstront grijpen. En natuurlijk mag niemand last hebben van de kat van een ander. Maar om dan maar te zeggen 'hullie moeten ook want wij moeten ook? ^) ;( ' vind ik nogal kort door de bocht.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:15

Hier ook hondenbelasting , EN opruimplicht...
Nou mooi niet, ik riskeer een boete maar ruim t Echt niet op...

Ze poepen beide buiten de bebouwde kom, in de berm, ik vind t helemaal prima!
Staan een hele berg koeien in t weiland naast die paar drollen van de honden vallen niet zo op ..

Daarbij, alle paardenstront die gewoon blijft liggen op de wegen etc is veel goorder daar schijt mijn hondje niet tegenop hoor :D :')

En alle kattenstront.. Mijn tuin is afgezet dus nooit katten in de tuin, zie ik er 1 aan de voorkant gaan mn honden erop af...
Ik wil ze simpelweg niet in de buurt van mn huis hebben ..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:52

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:59

Paardenstront is met een buitje verdwenen
Ik houd mijn katten binnen, dus het is heel moeilijk om te controleren wie er belasting moet betalen.Ben het er wel mee eens dat loslopende katten vervelend zijn , ze schijten altijd in andermans tuin.
Ik vind hogere boetes voor niet opruimen van poep, en evt belasting voor loslopende katten een goed plan, maar is niet waar te maken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:12

Ik ga geen kattenbelasting betalen. :') Ik heb drie van die schijters, maar die komen NIET buiten. Dus ga ik er ook niet voor betalen.
Ik ben er fel op tegen om katten LOS buiten te laten lopen binnen de bebouwde kom. Dát moet verboden worden.
En iedereen die zegt dat katten los horen te lopen in een woonwijk snap ik niet.
- Waarom moet een kat los lopen? Bouw een leuke ren voor ze, zodat niemand last van ze heeft. Maar dan kunnen ze toch een frisse neus halen.
- Je kan je kat niet in de gaten houden en schijten ALTIJD bij de buren, ze doen wat ze willen.
- Je loopt risico zo'n beestje onnodige plat te rijden met de auto.
- op een boerderij vind ik een losse kat geen probleem. Daar zijn ze nuttig voor het ongedierte.
Ik heb zelf 3 van die beesten maar ik moet er niet aan denken een kat van de buren in de tuin te hebben. Ga weg, daar heb ik niet om gevraagd. Houd je dieren bij je. Ook katten.
Daar is Nederland veel te vol voor.