Werkende en een hond in huis, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:14

Tutti_Frutti schreef:
Ik ben het eens met Tamara.
Misschien is het inderdaad in jullie geval beter om, net als ons gezin, te kiezen voor een oudere hond.

Dat zou inderdaad prima kunnen :j
Maar ik heb zo'n idee dat TS haar zinnen heeft gezet op *dat* pupje.

Wiwabalia

Re: Werkende en een hond in huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:40

Maar ieder pupje is leuk en schattig... alleen ieder pupje wordt ook groot...

Bovendien zou ik nooit zomaar een hond nemen waarvan het gedrag niet beoordeeld worden, dit doen ze bij raspuppen en tevens ook in het asiel. Hier wordt gekeken hoe de hond het doet met andere honden en hoe de hond op verschillende dingen reageert, en of het een dominante of bange pup/hond is.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:43

Ik heb ook nooit spijt gehad van onze keuze voor een asielhond.
We zijn bij veel asielen geweest en bij sommige werd je echt niet ontvangen of geholpen maar bij 2 werd ook gevraagd naar thuissituatie etc.
Het is even goed zoeken, je zult waarschijnlijk niet in 1x je hond vinden in een asiel.
Maar toen wij onze Sjors zagen zitten waren wij meteen verkocht, ookal was het geen pup :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:02

Bij deze echt mijn laatste reactie. Mochten er n.a.v. deze reactie nog vragen zijn, dan zie ik de PB wel verschijnen.

Ik heb niet direct mijn zinnen gezet op deze pup, Thirty, ben wel helemaal verliefd geworden op haar. We hebben het, zoals je in de beginpost kunt lezen, er thuis al vaker over gehad om een hond in huis te nemen. Na het zien en knuffelen van deze pup begint het steeds meer te kriebelen maar kwamen de vragen dus weer boven die in de beginpost staan. We hebben het er ook over gehad om een hond uit het asiel te halen, maar omdat we er nog niet over uit waren of we wel of geen hond in huis zouden nemen zijn we daar nog niet geweest. MOCHTEN we voor een hond kiezen (let wel, MOCHTEN, nog niks is zeker omdat we, zoals ik al meerdere keren heb vermeld, er nog niet over uit zijn of we een hond in huis nemen) dan zou het dus inderdaad best kunnen dat we een hond uit het asiel halen. Dit ook voor wat voor ras.

Iris82 en xRomana; mijn moeder is iedere maandag vrij en woensdag 's ochtends, dit wordt waarschijnlijk binnenkort ook woensdag de hele dag vrij. Donderdag en vrijdag 's middags is ze ook 9 van de 10x vroeg thuis. Mocht het van mijn moeder afhangen, let wel ons huisgenootje (en niet zusje, zoals je in de beginpost al kunt lezen) en ik zijn ook thuis maar i.v.m. solliciteren van mijn kant en de studie van haar kant is daar niet zoveel vastigheid, dan zou de hond dus op dinsdag EVENTUEEL van 8 tot 17u alleen thuis KUNNEN zijn. Hiervoor, en eventuele dagen dat er om wat voor reden dan ook wat tussen komt dat mijn moeder wel vaker moet werken, was ik dus benieuwd hoe andere mensen dit doen.
O ja, de zaterdag en zondag blijft dan ook nog over ;) Op zaterdag ben ik sowieso vrij, zondag is de winkel gesloten en zijn mijn ouders ook thuis.

En Thirty, n.a.v. jouw opmerking 'of zijn de antwoorden niet wat je wilt horen?'; tussen de antwoorden die gegeven zijn zitten zeker weten nuttige dingen waar ik zelf niet zo snel aan had gedacht. Daarvoor heb ik dit topic ook geopend, om ideeën op te doen, tips te krijgen. Niet om afgezeken/de grond ingeboord te worden. Tuurlijk, je mag je eigen mening geven en dat accepteer ik zeker weten wel. Maar lees dan a.u.b. eerst goed en als de situatie jou niet duidelijk is, oordeel dan niet direct maar vraag dan eerst gewoon zonder dat je direct zoveel commentaar levert.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:13

Het zal wel lastig worden Fenny.

Er zal veel tijd gestoken moeten worden in het zindelijk maken van de hond. Vooral nu hij in de garage opgroeit, omdat ze dan vaak niet krantzindelijk zijn als je ze mee krijgt. Als je de hond dan overdag in een kennel houdt is het ook lastig om ze daar zindelijk in te krijgen omdat het nogal uitnodigend is om gewoon te plassen en poepen in een buitenkennel.

Een uitlaatservice zal wellicht een oplossing zijn. Je kunt van een jonge hond niet verwachten dat ze hun plas zo lang ophouden. Is het wel mogelijk om een kamer zo in te richten dat de hond daar wel rond kan lopen? Dus dat ie niet per se in de bench moet omdat ie anders gaat vervelen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:20

Fenny schreef:
Mijn ouders hebben een (kleinere) supermarkt in een dorp zo'n 10 km verderop. Mijn vader is van 6.30-18.30u weg, mijn moeder van +/- 8.00-17.00u. Ik ben op dit moment werkloos (woon nog thuis) maar wel werkzoekende. We hebben nog een studente in huis, zij heeft wisselende schooltijden (HBO) maar is ook wel geregeld thuis.

<knip>
Mijn ouders lopen alleen tegen de volgende punten op:
- Als ik weer aan het werk ben, is er niet vaak iemand thuis

<knip>

Elke keer dat je post werkt je moeder minder geloof ik :+ Ik kan alleen maar reageren op hetgeen dat je schrijft ;)

Wat nu als de pup er is en de week erop vind je een baan waar je direct kan beginnen? Kan maar zo gebeuren hoor.
Dan kan je de hond wel wegstoppen in een kennel of een kamertje, maar daar heeft die hond weinig aan.
Ook al komt er vaak iemand kijken. Dat lijkt me trouwens nog veel erger. Want dan wordt de hond telkens ook weer teleurgesteld dat die persoon weer weggaat.
Ik vind dat een hond wel een beetje structuur nodig heeft, zeker een pup, en zo komt het voor mij allemaal ontzettend warrig over. Dan een dagje hier, half dagje daar, kennel, winkel, soms iemand kijken. Nee, niet mijn ding.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:51

thirty dat idee heb ik ook.
TS in het begin schreef je nog ;

"Mijn vader is van 6.30-18.30u weg, mijn moeder van +/- 8.00-17.00u."
Hoe kunnen haar werktijden plots veranderd zijn, is dat nav dit topic ? :)
Want met de nieuwe werktijden van jou moeder zie ik het probleem niet zo.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 00:04

Klopt. De vrije dagen van mijn moeder had ik geen rekening mee gehouden, dit is sinds kort zo omdat mijn vader het de laatste tijd steeds vaker wel alleen aan kan in de winkel. Daarvoor waren dit altijd de tijden en ben ik in de beginpost alleen de vrije maandag vergeten te vermelden, dit is altijd al zo geweest.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:05

Hoeveel uur zou de hond per dag alleen in huis zijn dan? Ik volg het niet meer haha.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:18

Pffffff......... wat een ontzettend domme discussie weer.
TS is inmiddels al half afgeschilderd als eoa dierenmishandelaar.
Er wordt niet goed gelezen en het niveau gaat alweer richting elkaar op het woord pakken.
Bah, bah!
Mensen doe gewoon normaal tegen elkaar en prbeer niet zo ontzettend je eigen gelijk of overtuiging bij de ander de strot in te duwen.

TS:
Ik heb een pup zelf opgevoed en hiervoor vakantie opgenomen.
Na 4 weken vakantie ging mijn pup bij mn volwassen hond in de wei met schuurtje en binnenhok als ik van huis was om te werken.
Dit had ik uiteraard al in die 4 weken met kleine beetjes opgebouwd zodat hij het ook gewend was.
Ze lagen hier samen met 2 varkens en konden in hun binnenhok of buiten in de wei naar eigen keuze.
Zo ben ik het eerste jaar met hem door gekomen.

Inmiddels was mn oude hond overleden en heeft hij van 1 tot anderhalf alleen met de varkens gezeten als ik niet thuis was.
Niet thuis = werken, want buiten werktijden om ging hij altijd met me mee, waar ik ook was.
Dit is nog steeds zo.

Inmiddels woon ik in een woonwijk en heb ik geen wei met hok meer voor hem.
Als ik ga werken voor een dag en het is mooi weer, dan zet ik de achterdeur open.
Dan kan hij zelf naar buiten of binnen en hij krijgt een kluif.
Nooit heeft hij iets gesloopt of is er iets merkbaar in zijn gedrag.
Als het slecht weer is of koud, dan hou ik de deur dicht en blijft hij binnen.
Ook dat is geen probleem.

Voor mijn 24-uurs dienst breng ik hem naar een kennel / pension.
Dat is iedere woensdag op donderdag.
Dan wordt hij als het even kan, samen met een andere hond gekoppeld en slaapt daar dus ook.
Het kost geld, maar het is wel een mooie oplossing als je moet werken.

Ik werk fulltime, maar werk mn uren in 2 en halve dag tijd.
Heel erg ideaal.
Alle andere dagen ben ik bij de paarden en mn hond gaat altijd mee.

Onze stallen zijn op een boerderij bij een gezin.
Die zijn helemaal gek van mn hond en hij loopt daar de hele dag los op t erf en op onze stal.
Hij kan goed met paarden en speelt met allemaal in de wei.
Krijgt veel aandacht van alles en iedereen en komt gewoon echt helemaal niets tekort.

Ik durf heel hardop te zeggen dat ik, ondanks dat ik fulltime werk en mijn hond 1 x per week 10 uur goed verzorgd alleen laat, ik een hele leuke, lieve blije hond heb die beslist geen enkele gedragstoornis heeft of op een andere manier afwijkt in zijn gedrag.

Maar hier zit wel veel tijd en aandacht in om hem destijds alles te leren en te wennen.
Denk aan mee in de auto, op visite, thuis zijn bij de paarden, alleen kunnen zijn, etc.
Daarnaast is hij altijd zo betrokken en actief op stal, dat hij op mn werkdag juist een dagje rust heeft.
Hij ligt dan ook veel te slapen.
Ik heb een Bullmastiff en die kunnen lang en veel slapen.
Erg relaxte honden binnen.

Nog een voorbeeld ter inspiratie:
Mijn zwager en zusje werken allebei fulltime en hebben ook een kindje naast hun hond.

Maandag beiden hele dag werken:
Hond gaat rond 10.00 uur mee met uitlaatservice die een grote speelweide hebben waar ze roedels op hebben lopen.
Hond komt rond 14.00 uur terug en is gesloopt van al het spelen met andere honden.
Rond 18.00 uur komen zwager en zusje thuis.

Dinsdag en donderdag zijn ze ook hele dag werken.
Mn moeder is er van 7.30 tot 12.00 uur om op mn neefje te passen en voor hond te zorgen.
Van 12.00 tot 18.00 uur is hij alleen.

Woensdag is mn zusje hele dag vrij en thuis, mn zwager is dit op vrijdag.
Beiden ook weekends vrij.

Mijn zwager en zusje zijn geen types die kort met de hond lopen.
Voor -en na het werk wordt hij goed uitgelaten, niet alleen om de behoefte te doen.

Het is echt wel te doen en het ligt er helemaal aan wat voor een werk je hebt, hoe je werktijden zijn, wie je als backup hebt en wat evt verdereb mogelijkheden zijn.

Het is ook heel erg belangrijk om een hond te kiezen die niet alleen bij jou past, maar ook bij je leefomstandigheden en mogelijkheden.

Ik wilde dus een hond die niet iedere dag minstens een uur hoeft te wandelen om aan zijn trekken te komen, zoals bijv werkhonden nodig hebben.
Ook een hond die past in het buitenleven.
En zo zijn er meer dingen waar je van te voren al invloed op kan hebben.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:27

Thirty schreef:
[Ik vind dat een hond wel een beetje structuur nodig heeft, zeker een pup, en zo komt het voor mij allemaal ontzettend warrig over. Dan een dagje hier, half dagje daar, kennel, winkel, soms iemand kijken. Nee, niet mijn ding.

Wanneer het nog een pup is, een echte baby, vind ik ook dat je er niet te veel mee moet slepen.
Maar het zgn van hot naar haar moet op zich geen probleem zijn,. Hier kunnen ze prima aan wennen en als je ook nog eens zijn eigen deken mee neemt leer je hem juist dat verschillende plekken vertrouwd en oke zijn.
Mijn hond is hier juis bijzonder gemakkelijk door.
Het maakt hem niet uit waar hij is, het is altijd oke en gaat overal gemakkelijk liggen en slapen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:31

Trennie schreef:
Thirty schreef:
[Ik vind dat een hond wel een beetje structuur nodig heeft, zeker een pup, en zo komt het voor mij allemaal ontzettend warrig over. Dan een dagje hier, half dagje daar, kennel, winkel, soms iemand kijken. Nee, niet mijn ding.

Wanneer het nog een pup is, een echte baby, vind ik ook dat je er niet te veel mee moet slepen.
Maar het zgn van hot naar haar moet op zich geen probleem zijn,. Hier kunnen ze prima aan wennen en als je ook nog eens zijn eigen deken mee neemt leer je hem juist dat verschillende plekken vertrouwd en oke zijn.
Mijn hond is hier juis bijzonder gemakkelijk door.
Het maakt hem niet uit waar hij is, het is altijd oke en gaat overal gemakkelijk liggen en slapen.

hier ben ik het ook mee eens. Heb zelf een kr stafford uit het asiel. Hij is in zeer slechte conditie binnen gekomen op het asiel, en erg bang. Ja echt extreem bang want ook ik werk al 7 jaar op een dierenopvang. ( ook meteen de reden dat ik er geen hond bij neem, hij is zelf nog niet stabiel genoeg )
Heb deze hond juist overal mee naar toegenomen om hem aan dingen te laten wennen. Hij gaat nu ook graag mee in de auto overal mee naartoe. Hij is alleen nog erg bang voor vreemde mensen en honden dat krijg ik er niet meer uit denk ik. ( heb hem inmiddels al 1.5jaar )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:51

Wij hebben twee honden. Hadden wij allebei fulltime gewerkt hadden we ze niet gehad.

Onze honden zijn een hele enkele keer een dag alleen. Met bijvoorbeeld een bruiloft of een dagje uit. Zelfs voor die enkele keer regelen we dat er in ieder geval tussen de middag iemand komt om ze uit te laten en even een uurtje bij ze te zijn.

Moet er zelf niet aan denken dat ze elke dag zo lang alleen zouden zitten als ik zie wat voor energie bommetjes het zijn die enkele keren dat ze lang alleen thuis zitten, daar zou je knettergek van worden als dat elke dag zo was..

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:10

Ik vind dat hier allemaal wel een beetje overdreven wordt gereageerd. Tuurlijk een hond verdiend aandacht en het kan vast altijd beter. Maar niet iedereen heeft de luxe dat de partner hele dagen thuis kan blijven om op de hond te passen. Mijn vader heeft jarenlang politiehonden getraind. Die honden kwamen nooit bij ons binnen die gingen 3 keer per week mee om te trainen in totaal 12 u zoiets en ieder dag werden ze 3 keer uitgelaten.
Daarna hebben wij een duitse herder genomen als lekkere huishond. Mijn vader werkte fulltime, mijn moeder 28 u en dit is altijd goed gegaan. Papa liet hem in de ochtend uit mama om 12 u zodat ze dan een uurtje kon spelen en om 4 u was ik weer thuis. De hond heeft nooit iets binnen gedaan en ziet eruit als een zeer tevreden hond. Nu ligt hij ook vaak alleen thuis hij wordt dan om 7u, om 18:00 en om 24:00 uitgelaten. Ik ben het meeste thuis van allemaal maar ook dan zit ik vaak boven omdat ik me beter kan concentreren.
Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is en als TS als de optie stelt dat de hond eventueel mee gaat naar de supermarkt denk ik dat hij het helemaal niet zo slecht heeft. Op het begin zal er veel tijd in gestoken moeten worden maar TS verwacht dat ze de komende tijd ook gewoon nog thuis is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:16

Man0n89 schreef:
Maar niet iedereen heeft de luxe dat de partner hele dagen thuis kan blijven om op de hond te passen.

Dan neem je dus geen hond ;) Zo moeilijk is het toch niet om ook aan het dier te denken? Die heeft er namelijk niet om gevraagd.
Overigens is 28 uur nog steeds parttime en dus al een hele andere situatie.

En ja, een hond zal zich misschien best schikken naar zijn lot (ook lang niet allemaal), maar het kan altijd beter.
Niet vanuit het slechtste scenario uitgaan, maar vanuit het beste.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:27

honden hier (4) zitten ook dalijks een uur of 5 alleen, krijgen ze niets van elkedag een paar kluiven huis is groot genoeg om lekker te rennen en te klooien. Buiten dat lopen we 3x per dag ruim een half uur, gaat al jaren prima!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:36

Mijn vriend en ik hebben allebei een fulltime baan, en we hebben een hond. Hond is in huis gekomen toen ze 1,5 jaar oud was (ze is nu 10jr). Oude eigenaren wouden haar kwijt (in laten slapen), en dat kon ik natuurlijk niet laten gebeuren. Ze heeft de beschikking over praktisch het hele huis die ze dan deelt met mijn twee katten. Mijn vriend of ik laten haar s'ochtends uit, en s'middags uit werk laat ik haar weer uit. s'Avonds gaat ze mee naar de paarden, ik fiets af en toe met haar, we gaan geregeld naar het bos, en verder gaat ze praktisch overal mee naartoe. Wordt genoeg met de hond gedaan, en dat is ook erg belangrijk. Ik heb vrienden in dezelfde situatie, en die hebben allemaal een hond. Het kan prima als je ze maar zoveel mogelijk bezig houdt in de tijd na het werk :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:46

En als je eens zoekt naar een baan in de avonduren? Dan is er toch geen probleem? Dan ben jij overdag thuis, en je ouders als jij bent werken.

Ik werk en mijn vriend ook, maar ik heb wel een hond. Onze hond is maximaal 4 uur alleen, en dat is maar zelde. Dit red ze prima :j Voordat ik dan ga, ga ik zo'n 5 km met haar fietsen of naar het park en een kwartier flink met de bal gooien, dan is ze moe, en gaat ook lekker slapen als wij er niet zijn. En als ik dat thuis kom barst ze weer van de energie en mag ze vaak mee naar het bos of met de bal spelen. :D
Zo is het prima te doen :j

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:57

Gelukkig mag ik mijn hondje naar het werk mee nemen :D (heb 2 banen en bij beide gaatie gezellig mee :) )
Anders had ik het eerlijk gezegd niet gedaan hond heeft veel gezelschap nodig... Paar uurtjes op een dag alleen thuis moet wel lukken (ik zet hem dan meestal met de poes in de kamer is ie toch niet helemaal alleen :D )... Maar eigelijk is hij maar weinig alleen thuis komt misschien 2 x in de week voor een paar uurtjes

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:24

nou, ik en m'n broer zijn nu beide uit huis, m'n ouders zijn uit huis van half 8 tot 6 uur 's avonds. En dat gaat eigenlijk prima, mind you wij hebben de poetshulp nog 3 ochtende per week ook dus wel een beetje gezelschap. We zitten er aan te denken om de hond af en toe naar m'n opa te brengen, hij is namelijk gek op beesten/honden en zou 't vast gezellig vinden om dat beest als gezelschap er gewoon de hele dag bij te hebben liggen.

Overigins, honden en katten kán prima samen hoor :)

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3213_n.jpg

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:30

Agos. Het dier zal zich vast naar de situatie geschikt hebben, maar 5x 10,5 uur alleen vind ik erg sneu. De huishoudster gaat vast niet lekker met m lopen neem ik aan?
Hij zal maar een keer nodig zijn behoefte moeten doen of last hebben van diarree :=

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:47

Een pup moet in kleine stapjes, langzaam leren alleen te zijn.
Ik vind dat een hond niet langer dan 6 uur alleen mag blijven.

Ik ben een hondenoppas, wanneer de baasjes van mijn oppashonden te lang weg zijn kom ik om met de honden te wandelen, te spelen, met ze te trainen en ze gewoon gezelschap te houden.
Dat doe ik ook als de baasjes een weekend weg moeten.

Een van mijn oppashondjes was een 5 maanden oude pup toen ik hem leerde kennen. Hij moest nog om de 2 uur uitgelaten worden en kon niet alleen blijven.
Dus ik heb toen geholpen met de opvoeding, de benchtraining, de zindelijkheidstraining, de socialisatie.

Dus voor mensen die te lang van huis zijn vind ik een oppas of een dagopvang een hele goede oplossing :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:13

Jeetje zeg wat een discussies. Niet te geloven. Oppas of dagopvang wat als je het geld er niet voor hebt. Hoe wil je dat dan doen?? Of als je relatie uitgaat en jij de enige bent die voor de hond kan zorgen. Ga je hem dan weg doen omdat de hond niet 8 uur alleen mag zijn, want dat is te zielig????

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:17

Ik heb bewust het 1e half jaar vrijgenomen voor de hond. Ik heb er veel tijd ingestopt, inclusief tijd om alleen thuis blijven te oefenen.
Werk nu parttime, waarvan 1 avonddienst zodat mijn man thuis is bij de hond en ze dan niet alleen is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:19

Ja inderdaad heel simpel, je doet wat het beste is voor de hond en kan je hem niet fatsoenlijk meer verzorgen of je bent te lang weg dan zoek een andere baas die wel tijd heeft.