'hulpteugels' bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: 'hulpteugels' bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:13

Ik vind met stroom trainen trainen op basis van correcties. Ik train met koekjes/speeltje, trainen op basis van beloning. Dat past mij veel beter. Daarbij heeft mijn uitvallende hond zo'n inmense vacht, een slip of prikker of stroom komt echt niet door de vacht heen.

Ik vind ook dat het inzetten van hulpmiddelen iets tijdelijks moet zijn. Anders zijn het geen hulpmiddelen meer.

caaramel

Re: 'hulpteugels' bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:43

sorry als ik nu een ongepaste vraag stel, maar is zo'n halti een soort halster (zoals voor paarden) waar zitten de verschillen? hoort er ook een halsband bij een halti, of snap ik het nu echt niet? Want een halster lijkt imo beter omdat niet tegen de slokdarm/luchtpijp drukt
(ik heb trouwens alleen maar ervaring met mijn geit, sorry, ik probeer gewoon een beetje mee te denken)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:45

Toen mijn vriend met onze hond aan het joggen was en ze schrok van koplampen en rende zo voor de auto langs, had ik toch gewild dat ze iets sterkers aan had gehad dan gewoon de lijn en halsband. Nu is het goed afgelopen met verrekte kniebanden, voor hetzelfde geld waren zowel hond als chauffeur dood geweest. En de keer dat ik er behoorlijk zwanger op mijn buik aan de andere kant van de lijn achteraan schoof omdat madam ineens de deur uitschoot omdat er een onbekende man naar binnen wilde, vond ik ook niet echt grappig. Had er van mij ook gerust iets aan mogen hangen dat ho ook ho was.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:55

caaramel schreef:
sorry als ik nu een ongepaste vraag stel, maar is zo'n halti een soort halster (zoals voor paarden) waar zitten de verschillen? hoort er ook een halsband bij een halti, of snap ik het nu echt niet? Want een halster lijkt imo beter omdat niet tegen de slokdarm/luchtpijp drukt
(ik heb trouwens alleen maar ervaring met mijn geit, sorry, ik probeer gewoon een beetje mee te denken)

Als een hond een halti om heeft zit de lijn dus aan de kop vast.Zodra de hond dan trekt aan de lijn draait zijn kop weg van waar hij naar toe wil.
Dit kan voor training ideaal zijn, nl, een uitvallende hond kan niet meer zien waar hij naar toe uitvalt. Of een trekkende hond trekt niet meer want dan trekt ie zichzelf andersom. '

Ik ga 'm gebruiken om aandacht van mn hond wel te kunnen vragen tijdens het uitvallen. Je kan uiteindelijk pas trainen als de hond bereikbaar is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:29

__Leonie schreef:
Kuggur schreef:
Heb je dat ding al eens om je eigen hals gehangen en iemand anders het knopje laten bedienen?

Mijn moeder heeft het wel om haar been gedaan, bij stand 5 voelde ze het pas echt goed.

Niet zo vreemd; je moeder heeft schoeisel aan gehad met isolerende zolen, of tenminste binnen op isolerende ondergrond gestaan, niet zoals een hond buiten met vier ledematen in bijvoorbeeld vochtig gras.
Daarbij hebben mensen een onderhuidse vetlaag ter warmte isolatie (zeker vrouwen op hun benen), die geleidt slecht electriciteit.
Ten derde direct onderhuids liggen in je nek veel meer zenuwen dan op je been.

Dus met je blote voetjes in het natte gras gaan staan, electro halsbandje om je nek waar hij hoort, en nog een keertje proberen

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:31

Kuggur schreef:
__Leonie schreef:

Mijn moeder heeft het wel om haar been gedaan, bij stand 5 voelde ze het pas echt goed.

Niet zo vreemd; je moeder heeft schoeisel aan gehad met isolerende zolen, of tenminste binnen op isolerende ondergrond gestaan, niet zoals een hond buiten met vier ledematen in bijvoorbeeld vochtig gras.
Daarbij hebben mensen een onderhuidse vetlaag ter warmte isolatie (zeker vrouwen op hun benen), die geleidt slecht electriciteit.
Ten derde direct onderhuids liggen in je nek veel meer zenuwen dan op je been.

Dus met je blote voetjes in het natte gras gaan staan, electro halsbandje om je nek waar hij hoort, en nog een keertje proberen

_/-\o_

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:09

caaramel schreef:

Druk op de neus is voor een hond van nature een dominant gebaar, en honden zijn gevoeliger voor een nekhernia die ze kunnen krijgen doordat er te hard aan het hoofd is getrokken terwijl deze al gedraaid stond. Een nekhernia zijn sommige rassen gevoeliger voor dan anderen, met een teckel zou ik daarom terughoudend zijn met een halti/gl. Maar over het algemeen kan het goed zolang je niet gaat corrigeren aan de halti. Druk op de neus leren de meeste honden redelijk vlot dat het wel mee valt met het dominante gebaar, net als dat je een hond kan leren dat hem aan de kant zetten aan zijn nekvel geen vreselijk dominante handeling is. (o.a. door hem te masseren aan zijn nekvel). Het blijft iets licht dominants hebben, maar bij lange na niet zo extreem als aan het begin en vaak beweerd wordt. Alleen bij het oppakken wordt het weer wat dominanter omdat er dan echt druk op de neus wordt gezet.

@de rest:
Overigens wil ik het best proberen hoor, die stroomband met mijn blote voetjes in het natte gras. Maar zelf bezit ik er geen. Er zegt hier iemand trainen met de clicker/snoepjes/etc. maar daarmee heb je de hond die "9 van de 10 keer" al aangeleerd. Het gaat om die 10e keer dat hij die middelvinger opsteekt. En bij honden met een grote will to please komen dan alsnog, honden die eigenlijk helemaal niet zo'n nut zien in het baasje gelukkig maken denken "je bent zo wel weer aan de beurt" en het gaat om die momenten, niet om het aanleren. En dan gaat het om commando's die de veiligheid van de hond en omstanders verbeteren.