Onverwachts een konijn gekregen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:49

Lees deze blog maar ff door wbt Cavia en Konijn samen
Verder staat op mijn site nog veel info, zie onderschrift

Citaat:
Er gaan vele verhalen rond over het wel of niet samen houden van cavia’s en konijnen. Wat is wijsheid? De een zegt dat dat prima kan, weer een ander zegt dat het onverstandig is..

Beide zijn juist, het kan wel maar is absoluut onverstandig! Konijnen en cavia’s zijn 2 heel verschillende dieren met beiden heel ander gedrag en heel andere levensbehoeften.

Om te beginnen is een cavia een knaagdier en een konijn niet. Buiten dat spreken ze ook nog eens allebei een andere taal. Dat betekent dat een konijn en een cavia niet met elkaar kunnen communiceren. Soms ziet u wel eens een cavia en konijn samen heel innig tegen elkaar aan liggen en dat ziet er heel lief uit. Dan wordt gezegd dat het zulke goede vriendjes zijn. Dat is maar deels waar: ze stellen elkaars aanwezigheid op prijs maar daar houd het eigenlijk wel mee op.

Gedragsverschil, een aantal voorbeelden: Konijnen houden ervan om elkaar te wassen, kunnen elkaar uren “afsoppen”, cavia’s daarentegen zullen elkaar niet of nauwelijks wassen. Dat betekent dus dat een cavia flink geïrriteerd kan raken als het gewassen wordt door een konijn terwijl het konijntje het goed bedoelt. Konijnen kunnen flink stampen met hun achterpoten. Dit kan oa boosheid aanduiden. Een cavia zal dat niet begrijpen waarop het konijn mogelijk zijn boosheid op het caviaatje afreageert. Konijnen zijn dol op speelgoed, kunnen druk zijn met een bal, proppen papier, slepen met oude doeken etc. Cavia’s spelen niet op die manier, en zullen dus niet als speelkameraadje deelnemen aan de pret die het konijn heeft. Beide dieren zullen elkaar dus keer op keer ongewild teleurstellen, wat totaal onnodig is.

Voeding, ook heel verschillend: Cavia’s hebben een heel belangrijke behoefte en dat is Vit.C Het lichaampje van een cavia kan dat niet zelf aanmaken en zal dat dus uit zijn voeding moeten halen. Om die reden is er speciaal voor cavia’s biks te verkrijgen waarin dat extra is toegevoegd. Een konijn heeft dat niet extra nodig. Dat betekent dat als je beide elkaars voeding geeft het konijn teveel vit. C (mogelijk met ernstige nierproblemen tot gevolg!) krijgt en de cavia te weinig.

Nu is dat volgens velen te compenseren dmv groentes maar ook daar weer verschillen: Cavia’s kunnen praktisch alle groenten verdragen maar konijnen niet! Daarbij kunnen meerdere cavia’s grote hoeveelheden “wegwerken” terwijl bij konijnen toch wel enige voorzichtigheid is geboden. De hoeveelheid zal voor konijnen langzaam opgebouwd moeten worden. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van het maag/darmstelsel van het konijn. (Meer info over voeding van het konijn en maag/darmproblemen –ziekten gas en/of verstopping zie: www.konijnen.nl )

Woonruimte: Konijnen hebben absoluut behoefte aan flinke woonruimte. Het dier moet kunnen hollen, rennen, vliegen als het ware. Die schitterende achterpoten hebben ze natuurlijk niet voor niets gekregen. Dat maakt 1 of meer konijnen direct al ongeschikt als huisdier als u hen maar beperkte ruimte kan bieden. Cavia’s zouden dan beter in aanmerking komen. Zij hebben uiteraard wel ruimte nodig maar aanzienlijk minder dan konijnen. Konijnen kunt u ook het hele jaar door buiten houden terwijl het voor cavia’s stukken prettiger is naar binnen gehaald te worden in de winter. Vrieskou kunnen zij maar slecht verdragen.

Conclusie: Wilt u uw cavia en/of konijn echt een groot plezier doen dan geeft u hen beide een vriendje/vriendinnetje van hun eigen soort! Want één feit is absolute waarheid: Konijnen en cavia’s zijn beide groepsdieren en horen dus niet alleen te leven!

Bron: Konijnenopvang Jamies

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:52

PROEST _O- , even offtopic := , die foto van je paard in je profiel :D <3

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:34

Ohja, nog even over voer.... hooi mogen ze gewoon de hele dag onbeperkt knabbelen. Ik geef mijn nijnen Supreme Science Selective. Is wat duurder, maar naar mijn smaak -en die van de konijnen :D - een van het best uitgebalanceerde voer. Inderdaad het liefst niet van dat 'snoepvoer' waar ze alleen het lekkers uit pikken. Als een konijn wat te dik wordt, kan ie niet meer goed bij zijn achterkantje om zich daar te wassen. Als hij een vies kontje heeft wat sterk naar urine of ontlasting ruikt, kunnen er vliegen op afkomen > madenziekte/myasis. Dat is een vreselijke ziekte en dodelijk voor konijntjes(cavia's). Dat geldt trouwens meer voor buitenkonijnen.
Daarom ook voorzichtig met groenten en fruit. Konijnen kunnen niet overal even goed tegen en kunnen snel diarree krijgen. Sowieso opbouwen. En in het voorjaar kan je ook lekker vers gras plukken (liever niet knippen en vooral geen gemaaid gras!) maar ook voorzichtig opbouwen!
Heel afentoe krijgen ze hier een klein stukje goed gedroogd brood, vinden ze heerlijk om op te knagen.
En.... niet schrikken als je een soort van trosje keutels ziet wat opgegeten wordt. Dat zijn blindedarm- of nachtkeutels. Die zijn erg belangrijk in de spijsvertering van een konijn. Zie het maar als een soort van herkauwen. Op konijnensites kan je er het fijne op nalezen als je dat interessant vind.
En soms zie je keutels alsof ze aan een koordje aan elkaar geregen zijn. Meestal is dat als ze in de rui zijn.
Keutels kunnen je veel vertellen :D
En nu je konijntje nog jong is kan je hem gemakkelijk leren op een kattenbakje te gaan. Het zijn erg zuivere diertjes.

stoer

Re: Onverwachts een konijn gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:16

Bedankt voor al jullie reactie's, hartstikke leuk. vind het ook leuk om over jullie konijnen te lezen.

We hebben inmiddels een mooi trapje gemaakt, en de ren staat al niet meer voor het hok.
Hij loopt gewoon de hele dag door de woonkamer, heb hem (?) nog maar 1 keer van het kleed hoeven trekken, volgens mij dacht ''het'' beestje dat hij er doorheen kon :p

We zijn ook aan het nadenken over zelf een hok bouwen, even bij de gamma wezen kijken hoe en wat, moeten de ruimte optimaal benutten, dus hij krijgt snel meer ruimte :)

Ik vind de tips over een knaagdieropvang ook wel wat, maar eerst het hok

Konijnenmans vind het volgens mij helemaal geweldig hier, gister eerst een tijdje op mijn buik gelegen voor de tv, en sinds vandaag scheurt hij rondjes om de salontafel met de meest achterlijke sprongen.. In het hok, uit het hok, rondje om de tafel, vlak langs de ( uithalende kat) weer zijn hok in..
Volgens mij vind ik het konijn leuker als mijn zoontje :p ( die hieper word als het konijn gaat rennen, en dan mee wil rennen, kind gaat zich uitsloven voor het konijn) .

De kat moeten we wel echt in de gaten houden, ze hengelt van bovenop de bank, of een stoeltje naar hem, kan Nijn er niet bij, lekker sneaky.. hoop dat de mijne ook snel een ninja trap aan de kat verkoopt, houd ze zich wel gedeisd ( kat rent wel weg op de grond als het konijn er aan komt)

Ook vandaag op de markt een hooibal gekocht, dat hangt in zijn kooi, en ik heb zijn pretvoer gemixt met biksjes.

Hoe kan ik groente het beste opbouwen? Hij krijgt nu zo'n 2 witlofblaadjes per keer, en dat is heel snel weg, maar wil hem niet overvoeren, weet niet wat ze gewend is. Heb ook sla paprika in huis, en volgens mij mogen ze dat ook?

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:58

[quote="Temeraire"]2 konijnen en 3 cavia's samen is al heel wat anders dan 1 konijn met 1 cavia. Als je van allebei meerdere hebt dan zoeken ze elkaar wel op :)
Maar dat terzijde.[quote]

hahah zie TS dalijk al zitten met een extra konijn en een paar caafjes oor dit forum en een gekregen konijntje :')

qua groenvoer is die 2 blaadjes per dag wel genoeg, zeker in het begin. het is snel op, maar geef je meer krijgt hij gegarandeerd diaree.
zorg voor voldoende knaagmaterialen, de grootste reden waarom mensen met hun konijn naar de dierenarts gaan is te lange tanden en daardoor niks meer eten. als je het eenmaal aan ze gaat zien is het goed mis.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:57

Yep, di_angelo heeft helemaal gelijk. Ik zie ze ook liever aan het hooi en takken knabbelen dan aan het groen wat er inderdaad razendsnel ingaat :D Bij mij krijgen ze groen met mate.
1 of 2 blaadjes witlof is prima om mee te beginnen. Als z'n keutels 'mooi' blijven kan je morgen paar blaadjes meer geven. Ik zou nog wel even wachten meteen ook andere groenten te geven; ook het geven van verschillende soorten kan je beter rustig opbouwen. Konijnen hebben best gevoelige darmen.

Ik heb Remi ook in huis gehad, totdat hij zijn eerste vrouw mocht uitkiezen. Toen zijn ze gaan samenwonen in een mooi stulpje in de tuin die ze voor een groot deel tot hun beschikking hebben. (Overigens zitten ze praktisch nooit in hun hok, alleen om te eten en om naar 'de wc' te gaan)
Binnen had hij een kooi met ren. Als er iemand thuis was mocht hij gewoon door het huis, maar als er niemand was, moest hij toch wel binnen de ren. Want anders zou hij als een bever alle poten onder de meubels hebben uitgeknaagd! En pas op met stroomkabels! Met 1 hap was Remikonijn door de oplaadkabel van de laptop heen! Laptop dood, Remi gelukkig niet!

En pas ook op poes. Hoe lief die ook is.... Remi en één van de katten zijn ooit vreselijk aan het vechten gegaan. Een gillende krijsende vechtende rollende kluwen door de kamer, die ik maar met veel pijn en moeite uit elkaar heb weten te halen. Ik krijg nog kippenvel als ik eraan denk hoe vreselijk een konijn kan gillen! In eerste instantie dacht ik dat het op wat fikse schrammen en beten wel meeviel, maar niet lang daarna ontwikkelde zich een afschuwelijk abces in zijn wang. Hij kon gelijk in de kliniek blijven ;( ze hebben zijn wangetje niet helemaal goed kunnen redden, maar heeft hij er mee leren eten en drinken. En gelukkig heeft hij Elvisbakkebaarden, dus is nog altijd knap :D Dus ik wil maar zeggen, toch een beetje opletten, want kattennageltjes kunnen een hoop schade aanrichten.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:59

Ohja wat ik nog wilde zeggen.... konijnenmans heeft het getroffen bij jou +:)+

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:42

Bedankt :)

Hier even een snelle mobiele foto van Nijn, zullen nog wel betere volgen, iemand die durft te schatten hoe oud hij is?
Afbeelding

Ik doe rustig aan met de groente, eerst inderdaad maar eens kijken hoe hij de witlof binnenhoud.
poes en nijn hebben aardig vriendschap gesloten, zitten samen op t dak van het hok als ik dat op de grond leg, vinden ze leuk ofzo :)
Laatst bijgewerkt door stoer op 08-01-12 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:43

Wat een leukerd :D
Leeftijd durf ik zo niet te zeggen vanaf deze foto...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:54

nog even voor het idee, zijn echt niet de beste foto's
Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:00

heel belangrijk! nooit te veel wortelen geven (te veel suiker) en absoluut geen sla. rest mag.

bij ons staan vrouwtjes samen. En mannetjes staan naast elkaar apart in rennen. K heb het niet gecastreerd omdat het gevonden konijnen waren (door iemand achtergelaten) en dierenarts erbij halen voor papierloze konijnen vind ik niet goed. Nu zijn konijnen van mij al tussen 8 en 12 en zijn nog kerngezond. Doordat ze in ren zitten vijlen ze hun nagels goed.

Geen mix geven inderdaad! ze zijn erg kieskeurig! Voor de rest kan je wat houttakken indoen bv wilg of eik.
Laatst bijgewerkt door Dakario op 08-01-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:02

Ook komkommer en appel zitten teveel suikers in
Wil je groente geven,doe dan witlof of andijvie :)

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:53

Ach wat een knapperd <3 Hij lijkt een beetje op Remi's huidige echtgenote Bandita, alleen andere kleur vlekjes

Leeftijd zou ik niet kunnen schatten :?

En poes ziet er als ene goeierd uit :D iets wat ik van die monsters van mij niet kan zeggen :roll: (veel diertjes met 'een geschiedenis' hier)

Zit ie nergens aan te knagen?? vraag ik me af? Die houten stoel zou bij mij al 'n poot missen :=

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:59

Ik durf ook niet te zeggen hoe oud ie is, wel al volwassen iig :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:35

Hij heeft voor mijn gevoel te grote oren voor zijn lijf, dus dat zou betekenen dat hij nog moet groeien.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:08

Valt wel mee, hij/zij is al aardig groot en zal niet veel groter worden. Ik schat dat hij ongeveer 2,5 tot 3 kilo moet gaan wegen. Het is een grotere middelmaat, maar geen formaat franse hangoor.
Deze konijnen worden trouwens heel vaak kruising voskonijn genoemd, maar is het niet. Wel een hele mooie, echt een knapperd! <3

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:11

Tis idd gewoon een rasloos konijntje, maar wel erg leuk :D
Hou je ons op de hoogte :D ?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:18

Hoi,

Hihi wel leuk een konijntje. Heb niet heel het topic gelezen, dus sorry als er iets dubbels staat. Wij hebben al 16 jaar konijnen. Bij ons zitten ze in een groot buitenhok, met zand en daaronder gaas en een groot nachthok. Wij hebben wel geleerd met vallen en opstaan. Eerst gaven wij de konijnen altijd "krachtvoer" van de dierenwinkel. Dit is echt alleen om het diertje vet te mesten. Het is veel beter om ze alleen op hooi met wat groentes/brood te houden. Wij hebben nu ons laatste konijntje, aangezien ik de enige ben die nog regelmatig thuis is, alleen de weekenden. Maar ons konijn heeft onbeperkt hooi, krijgt per dag meestal bloemkool blaadjes en een peen. Af en toe oud brood dat we eerst hard hebben laten worden. Daarnaast heeft ze veel zand om in te graven en te spelen. Daarnaast hout om aan te knagen en haar nageltjes te scherpen en krijgt ze gezelschap van onze kat.

Met andijvie moet je oppassen!!! Want dat kunnen de darmpjes niet aan als je teveel of te vaak geeft. Ook witlof kunnen ze niet goed aan. Prei al helemaal niet. Wat ze ook heel lekker vinden is aardappelschilletjes. Ons konijntje leeft eigenlijk op groente afval van ons en bij de AH halen we losliggende bloemkoolblaadjes. Die krijgen we gratis mee. Hihi ons konijn wordt gesponserd door de Ah.

Ik hoop dat je hier genoeg info mee hebt gekregen. Als je meer wilt weten, pb maar!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:22

Als je andijvie en witlof opbouwt kun je dat prima geven
Brood zou ik niet doen, is een echte dikmaker, ook zou ik oppassen met bloemkool blaatjes.
Ik zou wel 30gram per kilogewicht aan brok geven :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:52

liedjuh2 schreef:
Hoi,

Hihi wel leuk een konijntje. Heb niet heel het topic gelezen, dus sorry als er iets dubbels staat. Wij hebben al 16 jaar konijnen. Bij ons zitten ze in een groot buitenhok, met zand en daaronder gaas en een groot nachthok. Wij hebben wel geleerd met vallen en opstaan. Eerst gaven wij de konijnen altijd "krachtvoer" van de dierenwinkel. Dit is echt alleen om het diertje vet te mesten. Het is veel beter om ze alleen op hooi met wat groentes/brood te houden. Wij hebben nu ons laatste konijntje, aangezien ik de enige ben die nog regelmatig thuis is, alleen de weekenden. Maar ons konijn heeft onbeperkt hooi, krijgt per dag meestal bloemkool blaadjes en een peen. Af en toe oud brood dat we eerst hard hebben laten worden. Daarnaast heeft ze veel zand om in te graven en te spelen. Daarnaast hout om aan te knagen en haar nageltjes te scherpen en krijgt ze gezelschap van onze kat.

Met andijvie moet je oppassen!!! Want dat kunnen de darmpjes niet aan als je teveel of te vaak geeft. Ook witlof kunnen ze niet goed aan. Prei al helemaal niet. Wat ze ook heel lekker vinden is aardappelschilletjes. Ons konijntje leeft eigenlijk op groente afval van ons en bij de AH halen we losliggende bloemkoolblaadjes. Die krijgen we gratis mee. Hihi ons konijn wordt gesponserd door de Ah.

Ik hoop dat je hier genoeg info mee hebt gekregen. Als je meer wilt weten, pb maar!

Oei wat een slechte adviezen! Konijnen moet je geen koolsoorten dus ook niet de bladeren van bloemkool geven. Al helemaal niet aardappelschillen, dus kunnen zelfs giftig zijn voor konijnen! En dat je konijn gezelschap heeft van een kat vind ik ook triest, je konijntje moet echt een vriendje hebben. Gewoon hooi en van die groene staafjes van supreme selective. Verder kun je peterselie, boerenkool, veldsla, waterkers en witlof. Alles moet opgebouwd worden met porties ten grote van een postzegel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:18

Van wat bloemkoolbladeren krijgen ze niks hoor. Krachtvoer uit de dierenwinkel is echter niet om te mesten. Dat is mestkorrel en daar zit ook een anti-coccidose middel in. Kan je absoluut niet vergelijken met het krachtvoer in de dierenwinkel. Dik worden ze er uiteraard wel van als je ze het onbeperkt voert maar dat staat dan ook op (vrijwel) geen enkele zak. Boerenkool is trouwens net zo goed een koolsoort, dan kan je beter de bladeren van een bloemkool geven.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:37

@CK88: Al onze konijnen zijn 8 jaar of ouder geworden op dit dieet. Dus ergens denk ik dat ze er wel tegen kunnen, anders hadden we allang geen konijntjes meer gehad. De rede dat we er nu nog 1 alleen hebben is omdat dit een overblijver is. Ze is 9 jaar oud en we hebben nadat die andere overleden was er geprobeerd verschillende bij te zetten. Alleen ging zij alleen maar vechten en dergelijke. Dus blijkbaar werkt dat niet. Dus vandaar dat ze alleen in het hok zit. Na dit konijn nemem wij ook geen nieuw konijntje meer.
en zoals mizora al schreef, spreek jij jezelf behoorlijk tegen. Geen koolsoorten maar wel boerenKOOL.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:41

Ik heb mijn informatie van konijnenbelangen.nl, en daar staat het letterlijk in dat ze géén boerenkool(bladeren) mogen. Boerenkool daarin tegen (gesneden rauw) mogen ze wel hebben.
Brocolli is ook niet slecht voor ze.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:44

Voorbeelden van goede groenten om te geven zijn:
andijvie, broccoli, venkel(heel weinig), bleekselderij(3 cm), selderieknol, koolrabi, witlof, veldsla, waterkers, boerenkool, paksoy, mosterdblaadjes, frambozenblaadjes, paardebloemblad, wortel en het loof van wortelen. Voor erbij een takje peterselie, takje selderie.
Er zijn in de natuur nog veel meer kruiden en planten die goed zijn voor konijnen. Jonge toppen van brandnetels bijvoorbeeld, een dag laten liggen om de brand eruit te laten gaan, zijn heel erg gezond voor konijnen. Wilde achillea is heel goed voor de spijsvertering, ook voor stoornissen. Wat wilde achillea iedere dag bij het groenvoer is geen slechte zaak. Weegbree kan met mate toegevoegd worden, (is erg eiwitrijk) omdat dit plantje een goede uitwerking heeft op de darmbeweging. Brandnetels zijn ook geschikt om gedroogd als hooi te geven, gemengd door het gewone hooi.

Wortel
Het is voor veel konijnen niet goed om te veel wortel te eten. Er zit veel suiker in, en sommige konijnen krijgen hierdoor diarree. Een kleine wortel, of een paar plakken van een grote wortel per dag is voldoende. Geef liever winterwortel dan bospeen of waspeen.

Paardenbloemen
Pluk nooit paardenbloembladeren aan de kant van een weg, die zijn bevuild door uitlaatgassen. Let op dat er geen uitwerpselen van andere dieren liggen, dit kan bij je konijn(en) een wormbesmetting veroozaken. Let op dat niet in de buurt met gif gespoten is!

SLECHTE GROENTEN

Groenten die niet gegeven mogen worden: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, mais, vaste kool, spruitjes. Veel klaver geeft ook problemen, net zoals veel nat gras. Met de grasmaaier afgemaaid gras mag nooit gegeven worden in verband met gistingsgevaar (trommelzucht), geplukt, met de hand gesneden of geknipt lang gras mag wel gegeven worden.

Voorzichtig met kool
Met koolsoorten moet je altijd voorzichtig zijn, daar kan een konijn heel snel gasvorming van krijgen. Dus van de koolsoorten beter alleen broccoli (heel weinig!), en 's winters boerenkool geven. Op boerenkool zijn de meeste konijnen erg gek. Nogmaals: zoveel mogelijk gevarieerde groenten tegelijk geven, dus boerenkool enz. erbij en niet alléén maar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:50

Er wordt bij de koolsoorten niet gezegd dat de bladeren ook echt niet mogen. Overigens at ons konijn het ook altijd gewoon en daar zijn ze nooit aan dood gegaan (één aan de stress na een vechtpartij, één aan rattengif van de buren nadat hij ontsnapt was, één van ouderdom na 10 jaar met verlamming terwijl het een groot lotgaringer was qua type)

Met mate is het advies dus, niet onbeperkt. Dat kan je alleen bij cavia's doen, die eten alles na opbouwen. (behalve aardappel en ui-achtigen)