Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zwerte schreef:Daar hoef ik de kat niet voor te zien. Een kat is geen hond en vertoont geen dominant gedrag in de vorm waarin honden dit doen. Echte hierarchie en dominant/submissief gedrag bestaat bij katten niet. Ze kunnen wel onderling 'afspraken' maken, wat voor ons vaak op dominantie lijkt.
De tip van meer hoge plekjes is een hele goede, daar zijn veel katten heel erg blij mee!
rommulus schreef:Heb al wat dingen na gezocht maar ik denk dat ik pap's eens lief aan kijk en dan er een plankje bij aan de muur bout
Evt is een plankje ook genoeg dan kan ze via de bank er op klimmen/springen
Ze kan via de vensterbank op de bank leuning door naar de "schouw", mocht ze nog verder willen kan ze dan ook nog op de computer tafel
Plankje zou dan in de hoek komen van de vensterbank en de bank
Ik zit er dan gelijk aan te denken er dan ook gelijk maar zo'n kachel hangmat aan te hangen
Ze zal dan op ruim 170 cm hoogte zitten, lijkt me goed toch ?

De drie katten van een vriend van mij hebben er twee, maar ze stapelen zichzelf het liefst met zijn drieën in één
Langcara schreef:Zwerte schreef:Daar hoef ik de kat niet voor te zien. Een kat is geen hond en vertoont geen dominant gedrag in de vorm waarin honden dit doen. Echte hierarchie en dominant/submissief gedrag bestaat bij katten niet. Ze kunnen wel onderling 'afspraken' maken, wat voor ons vaak op dominantie lijkt.
De tip van meer hoge plekjes is een hele goede, daar zijn veel katten heel erg blij mee!
Ik denk wel dat er bij katten zeer zeker sprake is van rangorde.
Vergis je niet in katten. Ook al jagen ze solitair, ze zijn het niet.
En de meeste katten mensen hebben niet één kat, maar meerdere. En die vormen een leefgemeenschap waar ieder zijn eigen rol krijgt of neemt en dat laatste hangt weer van het karakter af van zo'n dier. Binnen een leefgemeenschap worden grenzen bij elkaar opgezocht, dat is de natuur. De dominantere dieren zullen daardoor ruimte winnen en de niet dominante dieren zullen daardoor ruimte moeten afgeven.
Wij noemen dat hierarchie, dominantie, rangorde of whatever. Misschien dat katten dat zo niet bedoelen, maar het resultaat is er niet anders om. Zo zoekt de kat van de ts ook de grenzen op van de hond om haar eigen grenzen te verleggen, en de hond laat de kat er overheen gaan. Hij pakt niet terug.
Zwerte schreef:Volgens mij komt het aardig op hetzelfde neer. Ik spreek bewust van "echte" rangorde, zoals je dat bij honden ziet, en daar is bij katten geen sprake van. De hierarchie tussen katten, want je hebt helemaal gelijk dat ze allemaal hun eigen rol hebben, is flexibel en afhankelijk van de situatie EN de tijd. Ze doen aan een soort "time-sharing", onderlinge leefregels, maar geen rigide rangorde met bijbehorend dominant gedrag. Dominante en submissieve gedragingen hebben ze ook niet (niet zoals bijv de stand van de staart bij honden) Ze zijn idd niet solitair maar zijn ook geen groepsdieren, ze zijn enorme opportunisten die in elke situatie zich aanpassen. Dat vind ik ook zo fascinerend aan katten, ze hebben kenmerken van solitaire dieren EN van groepsdieren.... niet in een hokje te plaatsen dus

(geen plafond 2 meter hoog, kan nog een voet onder)