poes blijft hond slaan/aanvallen tip's ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: poes blijft hond slaan/aanvallen tip's ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:31

Heb al wat dingen na gezocht maar ik denk dat ik pap's eens lief aan kijk en dan er een plankje bij aan de muur bout
Evt is een plankje ook genoeg dan kan ze via de bank er op klimmen/springen

Ze kan via de vensterbank op de bank leuning door naar de "schouw", mocht ze nog verder willen kan ze dan ook nog op de computer tafel
Plankje zou dan in de hoek komen van de vensterbank en de bank
Ik zit er dan gelijk aan te denken er dan ook gelijk maar zo'n kachel hangmat aan te hangen

Ze zal dan op ruim 170 cm hoogte zitten, lijkt me goed toch ?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:34

spicegirl schreef:
je probeert het altijd met "the obvious " , en dan ga je pas verder zoeken.

Dat klopt en dat is ook logisch. Maar the obvious of het meest waarschijnlijke hoeft nog niet altijd ter sprake te zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:39

Zwerte schreef:
Daar hoef ik de kat niet voor te zien. Een kat is geen hond en vertoont geen dominant gedrag in de vorm waarin honden dit doen. Echte hierarchie en dominant/submissief gedrag bestaat bij katten niet. Ze kunnen wel onderling 'afspraken' maken, wat voor ons vaak op dominantie lijkt.

De tip van meer hoge plekjes is een hele goede, daar zijn veel katten heel erg blij mee!

Ik denk wel dat er bij katten zeer zeker sprake is van rangorde.
Vergis je niet in katten. Ook al jagen ze solitair, ze zijn het niet.

En de meeste katten mensen hebben niet één kat, maar meerdere. En die vormen een leefgemeenschap waar ieder zijn eigen rol krijgt of neemt en dat laatste hangt weer van het karakter af van zo'n dier. Binnen een leefgemeenschap worden grenzen bij elkaar opgezocht, dat is de natuur. De dominantere dieren zullen daardoor ruimte winnen en de niet dominante dieren zullen daardoor ruimte moeten afgeven.

Wij noemen dat hierarchie, dominantie, rangorde of whatever. Misschien dat katten dat zo niet bedoelen, maar het resultaat is er niet anders om. Zo zoekt de kat van de ts ook de grenzen op van de hond om haar eigen grenzen te verleggen, en de hond laat de kat er overheen gaan. Hij pakt niet terug.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:54

zou je je slaap kamer niet honden vrij kunnen maken door middel van een traphekje?
dat is misschien eerst een test, als mevrouw dan de hond nog op zoekt weet je gewoon
dat ze haat aan honden heeft. zoniet, dan heb je je tijdelijke oplossing voor madam.

het is even wennen voor de hond, maar dan weet je wel waar het vandaan komt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:57

Dan zou ik haar in de slaap kamer moeten doen ?
Gaat niet werken helaas, hun voerbak staat op de vensterbank (had ik ook al aan gedacht) en de hond vertoeft daar al erg veel
Hond in de slaapkamer... eigenlijk ligt ie daar al heel erg veel gezien vriend lief nachtdiensten draait en hij graag bij je op bed ligt

Op zich zoekt ze hem niet echt op het is meer wanneer cerberus uit het raam wil kijken en voor haar langs loopt
Cerberus is wel waaks (persoonlijk ben ik hier hel erg blij mee in deze wijk) houd graag de buurt in de gaten
Het is een hele brede vensterbank die over de hele breedte van de woonkamer gaat zij ligt zeg maar links op haar schaapje en smeckel rechts op zijn schaapje, cerberus gaat dan via de bank bij smeckel staan om naar buiten te loeren
Of wanneer zij op de bank ligt en hij op staat vanuit zijn mandje/kleedje
Dit zijn de momenten dat ze eigenlijk een op de 20 keer denkt van nu ben je van mij
De andere keren blijft ze lekker door slapen en kijkt ze niet naar hem op

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:01

rommulus schreef:
Heb al wat dingen na gezocht maar ik denk dat ik pap's eens lief aan kijk en dan er een plankje bij aan de muur bout
Evt is een plankje ook genoeg dan kan ze via de bank er op klimmen/springen

Ze kan via de vensterbank op de bank leuning door naar de "schouw", mocht ze nog verder willen kan ze dan ook nog op de computer tafel
Plankje zou dan in de hoek komen van de vensterbank en de bank
Ik zit er dan gelijk aan te denken er dan ook gelijk maar zo'n kachel hangmat aan te hangen

Ze zal dan op ruim 170 cm hoogte zitten, lijkt me goed toch ?

Prima idee :j
Een hoog plekje kan heel fijn zijn voor een kat, dan kunnen ze alles overzien :)

Als je een beetje handig bent kan je het zelf ook maken. Dit schijnt ook wel te helpen als je bang bent dat ze er geen gebruik van gaan maken (ook bij krabpaaltjes bijv. kan je heel makkelijk zelf maken van een pvc buis met touw en lijm). [Edit: dan zit je eigen geur er al helemaal aan op het moment dat je hem in gebruik neemt en is het niet zo vreemd. Dat is nl de reden dat veel katten hem niet gebruiken]
Kachel hangmat is idd ook erg leuk :j De drie katten van een vriend van mij hebben er twee, maar ze stapelen zichzelf het liefst met zijn drieën in één :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:17

Langcara schreef:
Zwerte schreef:
Daar hoef ik de kat niet voor te zien. Een kat is geen hond en vertoont geen dominant gedrag in de vorm waarin honden dit doen. Echte hierarchie en dominant/submissief gedrag bestaat bij katten niet. Ze kunnen wel onderling 'afspraken' maken, wat voor ons vaak op dominantie lijkt.

De tip van meer hoge plekjes is een hele goede, daar zijn veel katten heel erg blij mee!

Ik denk wel dat er bij katten zeer zeker sprake is van rangorde.
Vergis je niet in katten. Ook al jagen ze solitair, ze zijn het niet.

En de meeste katten mensen hebben niet één kat, maar meerdere. En die vormen een leefgemeenschap waar ieder zijn eigen rol krijgt of neemt en dat laatste hangt weer van het karakter af van zo'n dier. Binnen een leefgemeenschap worden grenzen bij elkaar opgezocht, dat is de natuur. De dominantere dieren zullen daardoor ruimte winnen en de niet dominante dieren zullen daardoor ruimte moeten afgeven.

Wij noemen dat hierarchie, dominantie, rangorde of whatever. Misschien dat katten dat zo niet bedoelen, maar het resultaat is er niet anders om. Zo zoekt de kat van de ts ook de grenzen op van de hond om haar eigen grenzen te verleggen, en de hond laat de kat er overheen gaan. Hij pakt niet terug.

Volgens mij komt het aardig op hetzelfde neer. Ik spreek bewust van "echte" rangorde, zoals je dat bij honden ziet, en daar is bij katten geen sprake van. De hierarchie tussen katten, want je hebt helemaal gelijk dat ze allemaal hun eigen rol hebben, is flexibel en afhankelijk van de situatie EN de tijd. Ze doen aan een soort "time-sharing", onderlinge leefregels, maar geen rigide rangorde met bijbehorend dominant gedrag. Dominante en submissieve gedragingen hebben ze ook niet (niet zoals bijv de stand van de staart bij honden) Ze zijn idd niet solitair maar zijn ook geen groepsdieren, ze zijn enorme opportunisten die in elke situatie zich aanpassen. Dat vind ik ook zo fascinerend aan katten, ze hebben kenmerken van solitaire dieren EN van groepsdieren.... niet in een hokje te plaatsen dus :D

p.s. deze informatie baseer ik op 27 jaar ervaring en mijn huidige opleiding kattengedragstherapie (en dus ook wetenschappelijke informatie)

Zonder de situatie te zien, kunnen we niet beoordelen of hier nou sprake is van een kat die gefrustreerd is, zich territoriaal gedraagt of zelfs angstig is. Ik vind het verhaal echter klinken als frustratie/stress door te weinig ruimte om weg te komen van de hond. Wellicht is dit met hoge plankjes (kan je idd prima zelf maken) wel een stuk te verminderen en voelt de kat zich daar al veel beter door, want hoge plankjes zijn niet bereikbaar voor de hond.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:17

op www.dierenvilla.nl hebben ze de wallhanger. Schijnt goed te werken voor katten die angstig zijn :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:01

Die wal hanger is ook erg mooi !
Dat brengt me op ideeën
Thanx !

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:46

Zwerte schreef:
Volgens mij komt het aardig op hetzelfde neer. Ik spreek bewust van "echte" rangorde, zoals je dat bij honden ziet, en daar is bij katten geen sprake van. De hierarchie tussen katten, want je hebt helemaal gelijk dat ze allemaal hun eigen rol hebben, is flexibel en afhankelijk van de situatie EN de tijd. Ze doen aan een soort "time-sharing", onderlinge leefregels, maar geen rigide rangorde met bijbehorend dominant gedrag. Dominante en submissieve gedragingen hebben ze ook niet (niet zoals bijv de stand van de staart bij honden) Ze zijn idd niet solitair maar zijn ook geen groepsdieren, ze zijn enorme opportunisten die in elke situatie zich aanpassen. Dat vind ik ook zo fascinerend aan katten, ze hebben kenmerken van solitaire dieren EN van groepsdieren.... niet in een hokje te plaatsen dus :D

Ik begrijp niet dat mensen kunnen beweren dat katten zich kunnen aanpassen in elke situatie. Ze zijn helemaal niet flexibel. Schieten in de stress bij een verhuizing, bij komst van een ander dier (of dat nou een kat of een hond is) of een baby. Het zijn vaak aso's die helemaal niets kunnen. Submissieve gedragingen hebben ze misschien niet, maar ze druipen af als ze op hun mieter krijgen van een andere kat, of van een hond. Het gevolg daarvan is het resultaat: het verlies van ruimte. Een kat wil misschien niet dominant zijn, maar ze kunnen wel de baas willen zijn, omdat alles moet gaan zoals zij het willen. Zo niet, gaan ze overal alles onder plassen of kapotmaken. Ik lees dan ook heel veel problemen met katten, veel meer dan met honden. Honden, díe kunnen zich aanpassen!
Maar goed, voor jou materie.

Ik heb mijn vriendin vandaag de situatie uitgelegd en ze zei al dat een grotere ruimte het gedrag waarschijnlijk niet zou veranderen. Als zij een dergelijk akkefietje had met een van haar katten, dus als een kat een andere kat wilde pakken, dan pakte ze het dier in de nek (niet dat ze hem pijn deed overigens) en dat ging gepaard met stemgebruik "UH, dat mag niet!". Later kun je dat weglaten en is alleen stemgebruik voldoende. Ze zegt dat katten heel goed op te voeden zijn, maar dat mensen dat gewoon niet doen omdat ze zeggen dat het niet kan. Maar haar gordijnen blijven heel, en de dieren komen niet daar waar zij ze niet hebben wil en onderling functioneren ze goed.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:00

Dank voor je antwoord :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 00:42

Ik sta perplex ....
Ik ben het even kwijt ....
http://i1114.photobucket.com/albums/k53 ... 233414.jpg
Ja dat zwarte ding er boven is madam in kwestie met oogjes dicht aan het soezen en ja die rol onderaan is mijn pup
Hond staat net op schud zich uit draait rond en ploft weer neer en al die tijd heeft ze niets gedaan :+

Snap er niets meer van ...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:58

Ik heb geen 3 paginas discussie gelezen maar in jou ruimte een hoge (smalle) krabpaal? Met een (of meerdere) mandjes waar ze in kan liggen. Hond kan dan niet bij haar. Je heb ze te koop tot aan het plafond, en ik heb er zelf ook nog eentje te koop :P (geen plafond 2 meter hoog, kan nog een voet onder)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 01:14

Kat laten screenen op HCM bij de dierenarts á ongeveer 100 euro voor de hartecho. Indien gezond, steriliseren en herplaatsen bij een rustig iemand met verder geen dieren. Indien HCM beginnen met medicatie (wat hopelijk tot resultaat zal hebben dat de kwaliteit van leven op langere duur beter zal zijn) en alsnog herplaatsen maar dan met verhaal erbij.
Op internet kattenkrabpalen bestellen zal naar ik vrees niet afdoende zijn. Of je moet een gat in je dak maken zodat ze via de paal daar naar toe kan vluchten....

Overduidelijk gevalletje groot hart voor dieren maar te klein huis.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:50

Het kan ook slechts een kwestie van tijd zijn hoor. Dat ze uiteindelijk toch aan de hond went. MAar soms kan het zelfs wel een jaar duren, maar dan komt het toch alsnog goed.

Verder vind ik de mensen hier te licht denken over het herplaatsen van dieren. Een vriendin van me heeft iets van 20 katten (ja, die heeft mogelijkheden en ruimte) waarvan het overgrote gedeelte niet te plaatsen, dus al jaren in de opvang zaten. Daar zitten kneusjes tussen, aso's, ouwetjes, etc.
Het was afmaken, of in het asiel blijven, of bij haar.

Er zijn veel dieren die gewoon niet te plaatsen zijn omdat mensen een kitten of pup willen, of iets wat helemaal ongecompliceerd is. Al opgevoed, niets meer te leren, helemaal gezond, het mag geen tijd of energie kosten. Het moet gemakkelijk gaan.

En veel katteneigenaren hebben alleen al een kat uit gemakzucht, "die hoef je niet uit te laten en die kan ik vaker alleen laten". Vind ik zelf niet een geheel goede reden om aan een kat te beginnen. Een betere reden zou zijn, "ik hou gewoon ontzettend veel van katten".

Ook bovenstaande dier is te moeilijk te herplaatsen en heeft al zoveel eigenaren gehad. Ik denk dat de kat op huidige adres beter af is. Herplaatsen is als verandering veel ingrijpender. De kat heeft al zoveel meegemaakt, dan kan kan die hond er ook nog wel bij. Daar went ze wel aan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:30

Ik ben nu overtuigd dat ze hier niet weg hoeft
Vriendlief ligt op bed en cerberus kruipt daar altijd bij
Meestal kruipt smeckel er ook bij op maar vandaag niet hij had andere prioriteiten
Laverda lag op het matras onder het bed toen ik de deur dicht deed

Nu bedacht smeckel dat hij toch wel graag bij het baasje wilde liggen dus ik deur los en zie tot mijn stomme verbazing dat madam prins heerlijk tegen cerberus aan ligt !

Krijg een beetje het idee dat ik wat te ongeduldig ben geweest
Ik hoop nu alleen dat het nu gaat door zetten

Het enige wat ik veranderd heb is dat ik Laverda wat vaker mee ben gaan nemen met wandelen (gisteravond is ze zelfs los mee geweest)

Ben echt stom verbaast .....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:19

Ik denk dat je inderdaad langer moest afwachten hoe dit zich verder ging ontwikkelen. Ik vind het heel goed dat je de kat corrigeerde op haar gedrag naar de hond.
Maar naarmate de tijd verstreken is, zal de kat zich herstellen in het gedrag en zich beter gaan ontspannen. Ze zal gaan begrijpen dat de hond geen enkele bedreiging voor haar vormt.