Ik voel me een waardeloos baasje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: Ik voel me een waardeloos baasje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:41

Halit harness zou ik niet snel adviseren bij het ras van TS. Harnassen gaan vaak rond de vacht zitten en zorgen voor pijnlijke klitten. Helemaal rond de oksel.
Canny Collar ook niet. Werk hetzelfde als de riem van CM die je zo fijn achter de oren kunt plaatsen. Heb je namelijk veel controle over de hond, omdat de hond zichzelf ophangt als hij eraan trekt.
Niet echt mijn manier :D

Maar TS, inmiddels heb je meerdere tips ontvangen zonder dat je een hulpmiddel hoeft te gebruiken. Waarom probeer je die niet?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:43

dierenfan schreef:
CM heeft zoveel maar is echt niet zo heiligmakend als dat veel mensen willen geloven.
Hij heeft zeker goede dingen, zijn boeken bijv. Geweldig om te lezen, een aanwinst om te hebben gelezen maar neem a.u.b. niet zijn methodes geheel over.

Ik kwam gisteren nog leuke stukjes tegen.
De dominantie theorie:
http://www.hondenwijzer.com/dominantie.html

ben zelf overigens nog druk bezig het boekje te pakken te krijgen als iemand het weet? Dominantie, feit of fictie heet het van Barry Eaton. Engelse versie heb ik nu de NL versie nog.

en CM:
http://www.hondenwijzer.com/cesar%20millan.html

Heel goed omschreven vind ik soms misschien wat overdreven maar het geweldig gaaf en helemaal top vinden van CM kan ik ook niet bij!! Heb hier zeker dingen van hem over genomen en ook dingen weer laten vallen omdat ik dus zag dat mijn honden eronder gingen lijden.

Ik heb met kerst dit boek gekregen: http://www.mediaboek.nl/product/26515_H ... ie?lang=nl. Misschien ook wat voor jou?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:48

Nikki, ik ga ook eerst aan de slag met de tips die ik in dit topic + per PB heb gekregen.
Ik zie de hulpmiddelen die Dierenfan postte, ook als laatste hulpmiddel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:09

Nikki bedankt voor je tip over het boek! Lijkt me zeer interessant. Heb voor deze maand al genoeg leesvoer maar volgende maand weer een maand haha.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:36

Ik wil me niet teveel mengen in dit topic.
Het enige wat ik wel van me af wil schrijven is dat je alsjeblieft niet aan een gentle leader etc. gaat beginnen, zo lang je niet exact weet hoe dit gebruikt moet worden.
Heb dit geleerd om mee om te gaan van mijn moeder (ex hondentrainster) en werkt nu bij KNGF.
En heb nu ook ingezien dat veel mensen niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.
Ik wens je succes met deze lastige situatie.
Echter raad ik je aan om idd iemand erbij te halen, want dit gedrag komt het meeste door jou energie.
En dat kunnen wij bokkers niet zien of beoordelen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:38

Sanniej_ schreef:
Ik wil me niet teveel mengen in dit topic.
Het enige wat ik wel van me af wil schrijven is dat je alsjeblieft niet aan een gentle leader etc. gaat beginnen, zo lang je niet exact weet hoe dit gebruikt moet worden.
Heb dit geleerd om mee om te gaan van mijn moeder (ex hondentrainster) en werkt nu bij KNGF.
En heb nu ook ingezien dat veel mensen niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.
Ik wens je succes met deze lastige situatie.
Echter raad ik je aan om idd iemand erbij te halen, want dit gedrag komt het meeste door jou energie.
En dat kunnen wij bokkers niet zien of beoordelen.

_/-\o_

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:59

Beetje overdreven dit. Alsof 'enegie' alles is. Deze honden hebben ook een verleden waarin ze gewoon niet goed opgevoed zijn. Dan kan je nog zulke 'goede, kalme energie' hebben maar daar ga je dit echt niet mee oplossen hoor! Zo ingewikkeld is een GL niet, stelregel is gewoon riem rechts en met je linkerhand de lijn en hond leiden en NOOIT geen ruk geven, als er een situatie voordoet dat je meer controle nodig hebt het koppetje omhoog leiden en de aandacht vragen. Ieder normaal denkend mens kan op deze manier zonder problemen een GL gebruiken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:47

HalloDan schreef:
Beetje overdreven dit. Alsof 'enegie' alles is. Deze honden hebben ook een verleden waarin ze gewoon niet goed opgevoed zijn. Dan kan je nog zulke 'goede, kalme energie' hebben maar daar ga je dit echt niet mee oplossen hoor! Zo ingewikkeld is een GL niet, stelregel is gewoon riem rechts en met je linkerhand de lijn en hond leiden en NOOIT geen ruk geven, als er een situatie voordoet dat je meer controle nodig hebt het koppetje omhoog leiden en de aandacht vragen. Ieder normaal denkend mens kan op deze manier zonder problemen een GL gebruiken.

Ja noem het energie, maar je straalt het uit via je lichaamstaal. En laat dat nou de taal van de dieren zijn. Je vertelt ze met je lichaamstaal wat je wilt. Ben je onzeker/gespannen dan geef je aan dat er in deze situatie iets niet goed is.
Dus als TS denkt: oh jee oh jee een hond! Dan spant ze spieren aan, ogen veranderen + ademhaling, dan blijven die honden echt niet rustig door een GL.
Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar het is nog altijd een HULPmiddel, geen oplossing.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:58

Eigenlijk wel mee eens wat boven mij word geschreven. Maar ik zie de GL als een tijdelijke oplossing, dan kan TS dan het probleem aanpakken en als het goed gaat probeer je het een keer zonder GL. En ik zou ook iemand erbij halen als je niet weet hoe je de GL moet gebruiken, misschien doe je het dan verkeerd en dan is dat jammer. Maar ik denk dat het wel goed komt als je gewoon even apart met ze loopt en met een vriendin oefent die ook een hond heeft. Dan negeer jij de hond die van je vriendin is, en zodra jouw hondje begint te trekken geef je een klein rukje. Niet hard.
Maar ik hoop dat je succes hebt op welke manier dan ook!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:48

Rukje aan een GL is nou net NIET de bedoeling. Je kan wel je arm en dus het koppetje wat omhoog brengen, maar niet rukken!
GL is inderdaad een mooie tijdelijke oplossing om het negatieve gedrag te doorbreken.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:57

Ik bedoel met de normale riem, zeker niet met de GL. Ik zou trouwens niet weten waar je een Gl kunt kopen......
Maar idd is het denk ik een tijdelijk oplossing totdat ze normaal doen. Dan doe je er de normale riem aan en als ze dan wat trekken dan gewoon een klein rukje. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:03

Niet alles gelezen. Sorry. Maar wat dacht je van hertraining dmv clicker.
Werkt absoluut beter dan training met correcties.
Ik heb zelf een teefje wat graag flipt en ik heb toch al een leven lang honden getraind. Maar met haar liep ik tegen een muur. Alles uit de kast gehaald wat ik in mijn leven leerde omtrent training, hondenclub in puppytijd was een ramp, zelfs een tijd Cesar Millan gevolgd met 0,0 resultaat.
Sinds een tijd werk ik al met de clicker. Heb natuurlijk wel eerst ervoor gezorgd dat ik gedegen ingewijd was in deze manier van trainen en ik train momenteel mijn paarden, honden en kat met clicker. Heb zelfs een kip getraind. (Je wordt er beter in als je ervaring opdoet met meer dieren)
Ik ben er nog niet met onze dais, maar de verbeteringen zijn zeer opvallend. Hertraining kost veel tijd, omdat oud gedrag erin geslepen zit, maar ik zou het nooit meer anders willen doen. Dit is voor het eerst dat ik te maken heb met zienderogen resultaat en ik merk ook dat mijn andere honden zeer goed reageren op positieve training. Vooral de oudste luisterde eigenlijk goed, maar zijn enthousiasme is nu vele malen groter.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:16

Ik heb toevallig ook een begin gemaakt met clickeren. Heb het vandaag voor het eerst buiten los op het strand/weide geprobeerd.
En zelfs nadat meneer even diep na had gedacht, kwam hij tot het besluit dat hij liever 'touch' (mijn hand aanraken, gaan we nog uitbreiden) kwam doen voor een klik + beloning dan achter de auto met mooie lichten aan te rennen.
Dat wil wat zeggen bij Duke!

En een clickertraining kost ook geen 100en euro's, raad je wel aan om in ieder geval 1x les te nemen, aangezien jij al problemen hebt, wil je ze niet ook nog eens per ongeluk de verkeerde dingen leren.
Clickertraining met 2 honden tegelijk wordt lastig, dan zou je 2 verschillende moeten nemen (dus verschillend in toon) en altijd dezelfde voor dezelfde hond gebruiken. Zodat de een weet dat hij niks krijgt op de klik van de ander.

Moet zeggen dat ik ook wel enthousiast ben over de clicker tot nu toe, ook een goeie training voor jezelf!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:19

Ik train regelmatig met 3 honden tegenlijk (tijdens de wandeling) Verschillende geluiden is niet nodig. Je kunt een hond leren wanneer het voor hem is bedoeld (naam noemen) en je kunt met meerdere dieren tegenlijk clickeren (bv alledrie laten volgen aan doorhangend lijntje), maar eerlijk is eerlijk... dat vergt wel wat kennis en ervaring en heel erg goed weten hoe en wat je moet doen. En dan is het nog een uitdaging.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:43

Ik vraag me af wat TS van plan is........:+
Ben wel benieuwd welke raad ze heeft opgevolgd en welke niet:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:40

Ik zie heeel veel kleine hondjes precies hetzelfde gedrag vertonen. Uitvallen aan de lijn naar andere honden met veel kabaal. Van grote honden zie ik dit over het algemeen minder.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:15

Ze hebben duidelijk steun aan elkaar.........
Weet je welke van de 2 de aanstichter is?
Dan is dat degene waar je je op moet richten.......de ander is slechts een volger.

Ik zie hier allemaal adviezen voor hulpmiddelen.... kom op, waar hebben we het over? Het zijn Malthezers? 8)7
Het zit 'm echt niet in de riem of in de halsband.... maar in de gene die het vasthoudt.

Het is puur een kwestie van juist ingrijpen op exact het goeie moment.....want je gaat me toch niet vertellen dat een mathezer 'jouw' over de rijbaan sleurt? (niet zozeer tegen TS gericht).

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:59

Mindim schreef:
Ik zie heeel veel kleine hondjes precies hetzelfde gedrag vertonen. Uitvallen aan de lijn naar andere honden met veel kabaal. Van grote honden zie ik dit over het algemeen minder.

Dat valt mij inderdaad ook op. :j

Paintlinger schreef:
Dan is dat degene waar je je op moet richten.......de ander is slechts een volger.

Ik zie hier allemaal adviezen voor hulpmiddelen.... kom op, waar hebben we het over? Het zijn Malthezers? 8)7
Het zit 'm echt niet in de riem of in de halsband.... maar in de gene die het vasthoudt.

Het is puur een kwestie van juist ingrijpen op exact het goeie moment.....want je gaat me toch niet vertellen dat een mathezer 'jouw' over de rijbaan sleurt? (niet zozeer tegen TS gericht).

Ik weet inderdaad wie van de twee de aanstichter is.
En wat je schrijft over het juist ingrijpen op exact het goede moment, daar zit dus het probleem.
Want hoe grijp je precies op de juiste manier in?

Nee, ze sleuren me inderdaad echt niet mee over de straat. :=
Maar ik snap je punt, en het zijn inderdaad geen honden van 40 kg..

Ik ben nu bezig met kijken naar een goede, betaalbare gedragstherapeut hier in de buurt.

De laatste twee dagen gaat het trouwens wel een stukje beter.
Ik heb een tijdstip ontdekt waarin we andere honden minimaal tegen komen, en dat geeft ons allemaal wat meer rust.
Toch ontloop ik andere honden niet, als ze er zijn, wandelen we er gewoon langs, maar met gepaste afstand.
Slecht gedrag probeer ik te negeren, goed gedrag te belonen met een klein koekje.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:04

Steentje schreef:
Mindim schreef:

Dat valt mij inderdaad ook op. :j

Paintlinger schreef:

Ik weet inderdaad wie van de twee de aanstichter is.
En wat je schrijft over het juist ingrijpen op exact het goede moment, daar zit dus het probleem.
Want hoe grijp je precies op de juiste manier in?

Nee, ze sleuren me inderdaad echt niet mee over de straat. :=
Maar ik snap je punt, en het zijn inderdaad geen honden van 40 kg..
Ik ben nu bezig met kijken naar een goede, betaalbare gedragstherapeut hier in de buurt..

Juist ingrijpen op de juiste manier op het juiste moment is DE manier..........maar dat is inderdaad het moeilijkste aan het hele verhaal.
En dat bedoelde ik te zeggen.
Je kunt alle hulpmiddelen aanschaffen die maar verkrijgbaar zijn maar als je ze niet op de juiste manier op het juiste moment gebruikt het het gewoon geen nut.

Dus ik denk dat het vinden van een goede gedragstherpeut de enige passende oplossing hier.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:33

Steentje schreef:
[
Ik heb een tijdstip ontdekt waarin we andere honden minimaal tegen komen, en dat geeft ons allemaal wat meer rust.
Toch ontloop ik andere honden niet, als ze er zijn, wandelen we er gewoon langs, maar met gepaste afstand.
Slecht gedrag probeer ik te negeren, goed gedrag te belonen met een klein koekje.

Ik vind dit al een heel goed begin.
Je zorgt dat de prikkels nog te hanteren zijn en beloont goed gedrag.
Je kunt het zelfs nog ietsje voor zijn om net voordat je hondjes ergens op kunnen reageren, de aandacht vragen (stoppen, pasje achteruit, omdraaien, what ever.... spelletje van maken) en dat te belonen. De hondjes kunnen niet op jou en de andere honden tegenlijk letten.
Hoe meer je traint dat de hondjes zich op jouw focussen, hoe minder ze op andere honden kunnen letten.
Maak er maar gewoon een leuk spelletje van. Eerst thuis, zonder afleiding, dan in de tuin, dan op straat zonder andere honden, dan met honden ver van je af etc...
Hou er rekening mee dat het veel tijd nodig heeft omdat het gedrag erin gesleten is, maar uiteindelijk zul je zeker verbetering zien.

Succes.