Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:30

Britt schreef:
Wilawander, ik merk dingen bij mijn katten sneller op dan de dierenarts.. Misschien is dat persoonlijk, maar de dierenarts heeft mij hier nog heel weinig nieuwe dingen verteld, zeker bij de controle. Meestal kom ik zelf met dingen die mij zijn opgevallen, maar vaak weet hij daar ook lang niet altijd antwoord op :')

Maar ben het wel met je eens dat het wel belangrijk is om je katten goed in de gaten te houden.

Een hartruis merk je niks van of een ritmestoornis. Ook longproblemen worden niet altijd opgemerkt. Juist als een kat ouder wordt is het zo belangrijk om eens per jaar te laten afluisteren. Een kat wordt in een jaar tijd heel wat ouder in vergelijking met een mens dus ook veel meer kans op problemen. .

Tegenwoordig is het mode niet meer te enten. Je ziet het steeds vaker maar ook dat door de controle dingen te laat opgemerkt worden met alle gevolgen van dien.

apple01

Re: Jaarlijkse inenting kat noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:36

@Wilawander ben het volledig met je eens!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:45

Mijn kat van 13+ (leeftijd onzeker) wordt ook niet geënt. Toen ik hem uit het asiel haalde had hij net zijn basisprikken gehad en is daar hartstikke ziek van geworden, hoogstwaarschijnlijk omdat hij al chronische niesziekte had. Wél wordt hij regelmatig gecontroleerd door de dierenarts, omdat hij al meer dan genoeg mankeert, als er iets niet goed gaat wil ik daar tijdig bij zijn.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:55

Onze kat (de oudste) word niet ontwormd, ontvloeid of ingeënt, en die ziet er zo mooi en gezond uit! Je kan niet eens zien dat ze al 17 is, geen grijze haar niks. Van vloeien, wormen of ziektes heeft ze nooit last gehad. Het is een hele vrolijke oude dame, die elke dag met een snelheid van een jonkie rond rent. Inenten hebben we nare ervaringen mee gehad bij de hond, dus dat is ook een rede waarom we het niet bij de kat willen doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:21

WW; daar heb je idd helemaal gelijk in :j Hart en longen luister je zelf meestal niet en dan moet je het van andere symptomen hebben. Moet je je kat erg goed voor kennen en zelfs dan merk je het vaak pas als ze iets laten zien en dan is het al vrij ver gevorderd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:25

Tuurlijk zijn er mensen die snel zien dat er wat mis maar helaas de meeste niet. Zie het zo vaak en dan denk ik waarom? om die paar centen? enten kost rond de 60 euro met check. En dat is 1 keer per jaar. Als dat al teveel is? Het kan zelfs geld besparen. Ziektekans minder en door de check spoor je dingen sneller op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:32

Die centen waren nog wel overheen te komen, maar het gaf voor mijn katten ook enorm veel stress. Tot en met plassen in de vervoersbox aan toe. En dat bij katten die nooit ergens anders iets doen dan op de kattenbak.
Na lang twijfelen en navragen bij verschillende mensen heb ik daarom besloten dat ik ze dus niet meer laat enten.

Overigens was ik hier om het jaar voor 2 katten bijna 100 euro kwijt en het andere jaar een kleine cocktail was wat goedkoper.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:34

Wilawander schreef:
Tuurlijk zijn er mensen die snel zien dat er wat mis maar helaas de meeste niet. Zie het zo vaak en dan denk ik waarom? om die paar centen? enten kost rond de 60 euro met check. En dat is 1 keer per jaar. Als dat al teveel is? Het kan zelfs geld besparen. Ziektekans minder en door de check spoor je dingen sneller op.

Helaas ken ik meer dan een paar mensen waarbij inenten negatief viel. Het hoeft dus niet perse ziektekans te verminderen. Het kan ook weer veel geld gaan kosten. Hier in de buurt (veel boeren) ent niemand zijn katten. En de meeste zijn gewoon gezond en worden oud.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:37

ik laat mijn oudjes nu 8 jaar ieder jaar controleren door de DA maar ik ent ze verder niet meer ze hebben wel de basis entingen gehad, ik ontworm wel regelmatig omdat toen ik ze opving helemaal vol met wormen zaten en ontvlooi alleen als er een plaag aanwezig is ze zijn allebij heel gevoelig voor ontvlooi middelen krijgen echt blaren op de rug vandaar! Ik heb er sinds kort een jonge kater bij die heeft ook zijn basis gehad en mag volgend jaar ook weer ge-ent worden hij is nogal een stoere dus gaat vast wel op de vuist als ie groot is met andere katers!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:41

Met die stress zit ik ook. Onze kat vind weinig eng en miauwt zélden, maar als ze in haar vervoersbakje richting de dierenarts zit dan stopt ze niet met miauwen. Gewoon een zacht, zielig miauwtje.
De andere is al vrij stressgevoelig en doet alles voor eten, maar als het vervoersbakje nog maar tevoorschijn komt vliegt ze al achter het bed en komt ze er niet meer onder vandaan. Dat is echt vechten om haar er in te krijgen.
Toch dingen die je je kat liever niet aan wil doen.. :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:53

Geld is niet de reden waarom ik niet ent, dat geld kan ik echt wel missen.
Ik heb een andere mening over het nut van vaccineren.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:57

Ik ga ongeveer 1x in de 2 jaar met mijn katten naar de DA om in te enten. En dan ga ik eerlijk gezegd vnl voor het lichamelijk onderzoek.
Ontvlooien en ontwormen doe ik nooit, mijn katten komen op een stukje van 6x4 buiten, komen nooit in contact met andere katten. Ik kam ze regelmatig of ze vlooien hebben en check hun ontlasting op wormen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:30

Ik laat mijn katten elk jaar enten. Zeker wat betreft mijn werk!
Ik werk in een asiel en kan dus in contact komen met kattenziekte.
Moet er niet aan denken dat mijn katjes dat krijgen! Nee, ik neem dat risico niet, dus gewoon elk jaar enten.
De niesziekte ben ik echt niet bang voor, dat is goed te behandelen.
Sterker nog, bij de niesziekte uitbraak in het asiel zijn mijn katten niet ziek geworden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:31

We hebben katten nog nooit geent. En onze Bengaal is nadat hij bij ons gekomen is ook nooit meer geent.
Wel blijven ontworden, ook al komen ze niet buiten. Idem met vlooien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:32

Ik laat ze wel elk jaar enten, tegen nies. Eén van mijn katten komt uit een omgeving waar alle anderen nies hadden, en mocht ze drager zijn wil ik niet dat ze mijn andere kat besmet. Kattenziekte is om het jaar.

Zeker als ze buiten komt zou ik het wel doen :j Niesziekte is gewoon niet cool. Ze zal dan inderdaad een basisenting nodig hebben, maar de kosten daarvan zouden dan gelijk zijn aan wat je nu voor een jaarlijkse enting kwijt zou zijn + de kosten die je vorig jaar hebt uitgespaard door niet te laten enten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:33

ontvlooien en ontwormen doe ik ook inderdaad.
ontwormen doe ik 3x per jaar. Ontvlooien durf ik niet te zeggen, denk zo'n 2-3 keer.
Ze komen niet buiten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:34

Ik heb een kat gehad die is 16jaar geworden, maar overleden door kanker ;(
Ze heeft nooit inentingen, anti-vlooien midddel of anti-wormen middel gehad :o
In die tijd was dat nog niet zo, maar nu zouden ze het wel krijgen.
Konijnen worden ook 2x per jaar ingeend

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:14

Vala schreef:
Ik ga ongeveer 1x in de 2 jaar met mijn katten naar de DA om in te enten. En dan ga ik eerlijk gezegd vnl voor het lichamelijk onderzoek.
Ontvlooien en ontwormen doe ik nooit, mijn katten komen op een stukje van 6x4 buiten, komen nooit in contact met andere katten. Ik kam ze regelmatig of ze vlooien hebben en check hun ontlasting op wormen.

Toch nog even een reactie.. Dit hoor ik in de praktijk echt zo vaak.

Maar...

Jij komt wel buiten. Jij kan dingen meenemen aan je jas/schoenen ed. (Stel dat wij nou altijd binnen blijven, worden wij dan ook niet ziek? Word ook verspreid door de lucht )
Vlooien is vervelend, vind je er 1, kan je er van uitgaan dat er al minstens 10 in je huis zitten, plus alle eitjes die daarbij horen. Tel daar de warmte bij op zomers, en je hebt ineens een vlooienplaag. Maargoed, allemaal eigen keus, dat snap ik wel.
Wormen daarentegen.. Die zie je niet in ontlasting. Eigenlijk helemaal nooit, behalve lintworm, of als de besmetting heel erg is. Als de wormen doodgaan worden ze namelijk verteerd door het lichaam omdat ze voor bijna 100 % uit eiwitten bestaan. Je zal ze dus alleen met mestonderzoek kunnen ontdekken, en dan alleen aan de eitjes. Je zal pas merken dat je kat besmet is, als ze ze ophoesten.

Hopelijk weer wat duidelijker nu :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:18

Volgens de DA, waar ik vorige maand geweest ben, zijn mijn katten kerngezond dus ik ga zo door ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:02

Wat betreft hartritmestoornissen: mijn katten gaan zo over de rooie bij de dierenarts dat hun hartslag al schrikbarend is :+
Een van mijn katten heeft een afwijking aan zijn schildklier, nu een jaar of 8. Om bloed af te nemen moest ie onder narcose. Wat de waarden weer niet betrouwbaar maakt. Dierenarts heeft toen advies gegeven over de dosis van de medicijnen, en dat ik zelf maar moet kijken waar ie lekker op gaat. Toen mijn andere kat (volle broer) dezelfde symptomen kreeg 3 jaar geleden heb ik zelf maar de diagnose gesteld, die krijgt gewoon dezelfde medicijnen nu.
Ontwormen en ontvlooien doe ik nooit.
Denk dat we ook wel mazzel hebben dat ze buiten die schildklierafwijking nooit iets gehad hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:03

wendy1987 schreef:
Vala schreef:

Toch nog even een reactie.. Dit hoor ik in de praktijk echt zo vaak.

Maar...

Jij komt wel buiten. Jij kan dingen meenemen aan je jas/schoenen ed. (Stel dat wij nou altijd binnen blijven, worden wij dan ook niet ziek? Word ook verspreid door de lucht )
Vlooien is vervelend, vind je er 1, kan je er van uitgaan dat er al minstens 10 in je huis zitten, plus alle eitjes die daarbij horen. Tel daar de warmte bij op zomers, en je hebt ineens een vlooienplaag. Maargoed, allemaal eigen keus, dat snap ik wel.
Wormen daarentegen.. Die zie je niet in ontlasting. Eigenlijk helemaal nooit, behalve lintworm, of als de besmetting heel erg is. Als de wormen doodgaan worden ze namelijk verteerd door het lichaam omdat ze voor bijna 100 % uit eiwitten bestaan. Je zal ze dus alleen met mestonderzoek kunnen ontdekken, en dan alleen aan de eitjes. Je zal pas merken dat je kat besmet is, als ze ze ophoesten.

Hopelijk weer wat duidelijker nu :)

Helemaal eens. Mijn chef zegt altijd. Wormen zie je pas als ze binnen geen plek meer hebben. Zulke katten zijn vaak ook een groot gevaar voor bijvoorbeeld kinderen door besemetting. Eitjes zitten aan de poten enz. Ze lopen over het aanrecht. enz. Ik vindt het zo vies. Hier wordt alles keurig netjes ontwormt en ontvlooit, zowel katten als honden. Ik hoef geen onzichtbare parasieten en eitjes in m'n huis brrrrrr.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:14

Ik zou graag gebruik maken van denieuwe manier van enten.
Je geeft ze dan de basisenting en dan is er een schema wanneer ze weer moeten.
(zoiets van met 1,3 en 6 jaar ofzo, even als voorbeeld, weet het niet uit mijn hoofd hoe het zit)
Dat zou dan voldoende bescherming geven en door bloedonderzoek kun je dan testen of ze nog genoeg antistoffen hebben en de entingen dus nog betrouwbaar zijn.
Ideaal, want je hoeft dan dus niet telkens overbodig rommel toe te dienen.
Deze manier van enten bestaat al wel, maar wordt niet goedgekeurd voor shows ed.
Zelf show ik niet maar ik fok wel, dus vind dat ik het niet kan maken om niet te enten.
En ik heb een kwakkeltje (geen kat voor de fok hoor!) die als hij langer dan 11/12 maanden niet geent is, een beetje grieperig word, die heeft hem dus echt nodig!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:59

Wij hebben hier 2 katten lopen, 24/7 buiten.. Zijn nooit ge-ent ook niet als kitten.. Het zijn sterke en gezonde dieren die beide nog nooit een da gezien hebben. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:00

Al mijn katten krijgen enkel de basisentingen, daarna niet meer :) Ze komen overigens niet verder dan de tuin.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:55

Freggle_Edge schreef:
Ik zou graag gebruik maken van denieuwe manier van enten.
Je geeft ze dan de basisenting en dan is er een schema wanneer ze weer moeten.
(zoiets van met 1,3 en 6 jaar ofzo, even als voorbeeld, weet het niet uit mijn hoofd hoe het zit)
Dat zou dan voldoende bescherming geven en door bloedonderzoek kun je dan testen of ze nog genoeg antistoffen hebben en de entingen dus nog betrouwbaar zijn.
Ideaal, want je hoeft dan dus niet telkens overbodig rommel toe te dienen.
Deze manier van enten bestaat al wel, maar wordt niet goedgekeurd voor shows ed.
Zelf show ik niet maar ik fok wel, dus vind dat ik het niet kan maken om niet te enten.
En ik heb een kwakkeltje (geen kat voor de fok hoor!) die als hij langer dan 11/12 maanden niet geent is, een beetje grieperig word, die heeft hem dus echt nodig!

Oh, das ook een goeie manier! Op die manier kun je toch af en toe je kat laten onderzoeken, maar je hoeft niet elk jaar je kat te enten. Ik zal eens kijken of hier DA-en zijn die die methode toepassen.