Britt schreef:Wilawander, ik merk dingen bij mijn katten sneller op dan de dierenarts.. Misschien is dat persoonlijk, maar de dierenarts heeft mij hier nog heel weinig nieuwe dingen verteld, zeker bij de controle. Meestal kom ik zelf met dingen die mij zijn opgevallen, maar vaak weet hij daar ook lang niet altijd antwoord op
Maar ben het wel met je eens dat het wel belangrijk is om je katten goed in de gaten te houden.
Een hartruis merk je niks van of een ritmestoornis. Ook longproblemen worden niet altijd opgemerkt. Juist als een kat ouder wordt is het zo belangrijk om eens per jaar te laten afluisteren. Een kat wordt in een jaar tijd heel wat ouder in vergelijking met een mens dus ook veel meer kans op problemen. .
Tegenwoordig is het mode niet meer te enten. Je ziet het steeds vaker maar ook dat door de controle dingen te laat opgemerkt worden met alle gevolgen van dien.

Hart en longen luister je zelf meestal niet en dan moet je het van andere symptomen hebben. Moet je je kat erg goed voor kennen en zelfs dan merk je het vaak pas als ze iets laten zien en dan is het al vrij ver gevorderd.