Wat te doen met een hond die doodsbang is voor vuurwerk?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:41

Wij hebben het eerste jaar allerlei dingen om haar hoofd gebonden om het ergste geluid te dempen, hielp wel iets maar niet alles ....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:42

Onze hond wil ook niets en loopt al 3 dagen te rillen.
Vandaag helemaal erg. Het is net een rat zo snel gaat hij van huis naar de stal en omgekeerd.
Loopt zo dicht bij je dat ie zo'n beetje in je kruipt.

Hij is eigenlijk op oudjaarsdag de hele dag in huis, vind de hond ook wel zo fijn, daar voelt hij zich het veiligst.
Heeft de hele dag netjes in z'n mand gelegen en languit voor de kachel, normaal ligt ie onder het bed. Zolang de radio maar hard aanstaat.

Vanavond vond ik dat ie toch maar mee moest naar buiten om z'n behoefte te doen, mooi niet dat ie daar zin in had.
M'n vriend was aan het voeren en de hond liep steeds vlak achter de band van de trekker aan, arm beest.
Daarna ging die snel met mij mee naar de machinekamer van de robot, daar is zoveel lawaai, daar kun je het vuurwerk niet horen.

Maar even later heeft m'n vriend de hond zo'n 150 meter op de arm gehad om deze weer naar huis te krijgen, mooi niet dat ze buiten langs wou.

Ik denk juist niet te veel aandacht aan schenken.

1906

Re: Wat te doen met een hond die doodsbang is voor vuurwerk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 01:40

Wat een ellende!! :(
Die hond is helemaal over de zeik.
Opa zegt, dit gebeurd nooit meer!
Wat het ook mag kosten, volgend jaar gaat het anders!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:53

Wij hadden vroeger thuis ook een hond die werd helemaal gek van het vuurwerk. Hij vloog bijna door de ramen heen. Viel echt niets mee aan te vangen. We hebben toen via de DA pillen gekregen waardoor hij kalm bleef. Dat hielp wel goed. Sterkte met de hond, hoop dat het snel rustig wordt daar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:05

onze hond is helaas ook compleet in paniek. Gelukkig wonen wij buitenaf, dat scheelt qua vuurwerk maar blijft lastig.

Tabletten werken niet bij onze hond. Op advies van de DA geven wij dus wel advocaat. Dit helpt wel maar ideaal is het niet.

Geen idee hoe oud de hond is en hoe vitaal je grootouders zijn maar kunnen ze niet op een cursus met de hond?

Anders zou ik toch echt voor een plekje gaan voor 2 dagen waar het vuurwerk minimaal is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:58

MarliesV schreef:
Tabletten werken niet bij onze hond. Op advies van de DA geven wij dus wel advocaat. Dit helpt wel maar ideaal is het niet.

Welke tabletten heb je meegekregen en in welke dosering?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:18

We hebben die van ons - een 4 jarige bearded collie reu - alleen vandaag een kalmeringspilletje gegeven in een stukje kaas en hij heeft geleerd dat ie bij harde knallen (onweer, vuurwerk) in de badkamer kan gaan liggen want daar hoort ie het het minst.

Bij uitlaten had ie vandaag een tuigje (zijn autotuigje) én zijn halsband om met de riem aan allebei, want bij allebei apart kan ie zich eruit wurmen als ie echt heel bang is.. (heeft ie gisteren bij allebei laten zien na hele zware knallen :S) Gelukkig was dat vlak bij huis, want we gaan met die herrie dus ook express kort met m lopen.. Hij is ook allebei de keren keihard naar huis gerend.. (en t is een snelle, loopt border collies er makkelijk uit :P)
Vorig jaar moesten we m nog dragen om uit te laten (t beest is 20kg, maar gelukkig traint mn broer voor zwarte band judo en is mijn vader vrij sterk :P), maar dit jaar alleen vanochtend vroeg, de andere keren liep die gewoon mee - moeizaam, dat wel..

Maar zolang ie in de badkamer ligt is ie gewoon vrij rustig, hij wil er alleen niet uit..

Niet troosten en zorgen dat ze een plek hebben waar ze het heel slecht kunnen horen en rustig kunnen gaan liggen/slapen werkt het beste..
Die rustige plek werkt ook stukken beter dan die kalmeringsmiddelen, bij onze hond dan..

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:24

simsalakim schreef:
SpecialBel schreef:
Je hond negeren.

vooral niet negeren.... als je hond steun zoekt mag dat jij bent zijn baasje, maar je moet hem niet betuttelen en aaien dat is heel wat anders!
ik heb twee honden waarvan er 1 ook erg bang is...die kunnen we hele dag al niet uitlaten (ja in de auto stoppen en naar de polder rijden daar durft hij wel)

Verder gewoon zorgen dat thuis de tv of radio gezellig hard staat en meer kan je helaas nu even niet doen voor je hond.

1906 schreef:
Ja ik ben Hem nu aan het aaien, het gaat nu wel redelijk, maar het ergste moet nog komen.
Net ging hij gewoon in dingen bijten, van de angst.

Apart, dan bevestig je in mijn ogen juist het 'enge'.... door te aaien en meer aandacht te geven dan normaal...
Want waar hebben ze steun bij nodig..? het is toch niet iets engs?
natuurlijk vinden ze het standaard eng... dat harde geknal kunnen zij nog beter horen... rust uitstralen als baas is veel belangrijker... zo laat je aan de hond zien dat het niet iets is om bang voor te zijn... als baas ben je de alfa en bepaal jij of iets eng/gevaarlijk is...
geen gevaar? dan negeer je de angst van je hond(of ander dier)... jiij moet hem laten zien dat het niet eng is én niet andersom. :n

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:00

Onze Bobbes heeft gisteren een rustig avond gehad. Het geknal luwde wat, we hadden muziek op gezet tijdens het gourmetten (en dat vond ze ook heel interessant, want daar heeft ze de hele avond bij gezeten :D ), later de tv en ze lag bij ons op de bank. Maar om 12 uur begon het hier volop en werd ze weer heel bang.

Ze mocht vannacht bij mij op bed slapen. Dat stelt haar een heel eind gerust. Want altijd als ze ergens bang voor is, dan komt ze bij me, ook als we buiten zijn. Dat is wel fijn. Ze zal er namelijk niet vandoor gaan maar zoekt de veiligheid bij mij.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 01-01-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:13

Dat negeren is men vanaf gestapt. Het is wel eng, anders is ie niet bang. Dan mag je best wat troost bieden. Doe je met kinderen (overeenkomst: die begrijpen het ook niet) toch oom?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:15

stef schreef:
Dat negeren is men vanaf gestapt. Het is wel eng, anders is ie niet bang. Dan mag je best wat troost bieden. Doe je met kinderen (overeenkomst: die begrijpen het ook niet) toch oom?

Ik heb negeren geprobeerd, hielp geen zak. Trouwens, ik negeer het nog steeds hoor. Ik kan moeilijk de hele tijd troosten of juist mopperen. Ik heb ook vaak om haar gelachen als ze weer onder de keukentafel wegkroop. Maar wat je ook doet, niets helpt echt. MAar als ze bij mij komt om troost of veiligheid, dan krijgt ze die.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:17

Ja ik heb ook van gedragsdeskundigen gehoord dat je bij extreme angst gewoon mag troosten. Een hond kan zich dan ook beter ontspannen.

Ik ga niet op de hond reageren als er zo af en toe een knal is waarbij ze wegduikt. Ook niet als we buiten aan het wandelen zijn. Itt, dan ga ik zingen (vind ze leuk :o ). Maar om 12 uur vind ze het wel fijn als ze ook gewoon een aai over haar kop krijgt net als de rest van de familie. :j

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:01

klinkt moeilijke en wreed maar NEGEREN is de boodschap. Hoe meer jij je hond gaat "troosten" als hij bang is hoe meer je dit gedrag stimuleert want als je door dit gedrag zelf onrustig wordt en gaat reageren door je hond te troosten laat je je hond weten dat er ECHT IETS ERGS GEBEURT.

Laat je hond gewoon gerust en doe alsof er zelf nix aan de hand is, no touch no talk no eye contact! (cesar millan) -> no fight or flight ->no avoidance

Laat u hond zich niet kunnen verstoppen (weglopen) uit angst zal hij ook niet aanvallen (fight) en door hem er mee te DOEN omgaan = no avoidance

u hond moet er gewoon mee leren leven, en uiteindelijk zal het belletje rinkelen, hé, er gebeurt niets eng, en mijn baasjes zijn niet bang.... No big deal!

ge moet het alleen kunne volhouden en het stomme is dat nieuwjaar , sja 1x per jaar komt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:23

Onzin Woest, je moet geen andere dingen doen dan dat je normaal doet.
Een hond die dus ineens compleet wordt genegeerd, terwijl deze normaal gekroeld wordt s'avonds, snapt daar geen sodemieter van!

Sowieso is het van de zotte dat je een hond, die vertrouwen heeft in jou, compléét moet negeren als hij extreem bang is.
Mijn hond heeft de hele avond heerlijk op de bank gelegen, shakend tegen me aan, maar voor haar wel een veilige omgeving. Want dat is ze namelijk gewend!

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 13:25

Het gaat nu wel goed, met buddy (de hond).
Hij is nog steeds bang, en durft nog niet goed naar buiten.
Maar het gaat veel beter dan gisteren.
Ik dacht dat honden niet kunnen zweten, maar Buddy was helemaal nat op zijn kop en buik.
Hoe kan dat dan? :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:26

Onze hond zat ook de hele avond in het hoekje van de kamer, later met het geknal onder de tafel en ze weigerde daar weg te gaan. Uiteindelijk met koekjes er onder uit gelokt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:28

Wij hebben onze hond naar een pensioen gebracht die erg afgelegen ligt. Ze gaat er altijd graag heen. Vandaag halen we ze weer op. Het gaat altijd goed:).

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:13

Nikki__ schreef:
Onzin Woest, je moet geen andere dingen doen dan dat je normaal doet.
Een hond die dus ineens compleet wordt genegeerd, terwijl deze normaal gekroeld wordt s'avonds, snapt daar geen sodemieter van!

Sowieso is het van de zotte dat je een hond, die vertrouwen heeft in jou, compléét moet negeren als hij extreem bang is.
Mijn hond heeft de hele avond heerlijk op de bank gelegen, shakend tegen me aan, maar voor haar wel een veilige omgeving. Want dat is ze namelijk gewend!

jij zal het dan vast beter weten... mijn ruwharige teckel is doodbang van vuurwerk, aai ik haar blijft ze bibberen, negeer ik haar (ze ligt zoals ander bij me maar ik schenk haar geen aandacht) bibber weg.. TADAA... maar dat is onzin... toch?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:24

Je negeert haar dus niet. Ze ligt immers bij je. Daar haalt ze haar veiligheid vandaag.
Het negeren is gewoon compeelt doen alsof de hond er niet is. Dat is niet het gezellig bij je op de bank liggen :)
En bibberen is wel even iets anders dan de extreme angst die de hond van TS vertoont :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:14

Dus dat iets voor jou hond werkt betekend gelijk dat dat DE weg is?

Elke hond is anders en heeft dus een andere benadering nodig

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:19

Doel je op mij Stef, of op Woest?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:20

Je moet het angstige gedrag negeren ... en niet de hond. dat is denk ik ook wat Woest bedoeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:08

Nikki__ schreef:
Doel je op mij Stef, of op Woest?

Sorry, reactie is op woest

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:43

Horse321 schreef:
Je moet het angstige gedrag negeren ... en niet de hond. dat is denk ik ook wat Woest bedoeld.

Hoe kan je dan het gedrag negeren, maar de hond niet?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:53

door hem niet af te stoten, maar ook niet aan te halen.
Bij die van mij merk ik het ook; aai ik hem dan zit hij te trillen, maar gisteren mocht hij lekker onder een kleedje aan mijn voeten liggen terwijl ik achter de laptop lag; geen getril en ging "gewoon" liggen.