Beelden in konijnenstal "schokkend"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Beelden in konijnenstal "schokkend"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:36

Welkom in de wrede wereld van de bio-industrie. Dit is slecht een puntje van de ijsberg. Gemiddeld al het vlees dat we in Europa eten wordt onder degelijke omstandigheden geproduceerd. Wat je eraan kan doen? Alleen maar biologisch vlees eten. Of direct bij een boer kopen, indien je zeker weet dat die boer zijn dieren onder normale omstandigheden houdt. Of gewoon vegetarier worden.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:05

ook al het biologisch is geen 100% garantie dat ze het goed gehad hebben,

en bij een boer vlees kopen.. dat kan niet overal zomaar
maar Als het kan is dat zeker een optie !!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:10

Ah god, dat kleine net geboren konijntje dat je ziet, die past gewoon bijna zelf tussen die tralisch door.
Ik begin steeds meer te neigen om vega te worden. Het bloed kookt onder me nagels wat zou ik die mensen graag een kerstkaart willen sturen met de ergste woorden.

Edit : ik snap niet waarom het niet dit jaar veranderd word ipv 2016 :wow:

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:14

Bah ik zag het filmpje, omdat hier in limburg ook zo'n lambal zit.
Volgens de dierenbescherming zijn ze wel diervriendelijk, echter de beelden laten wat anders zien.
Ik vind het belachelijk dat dieren uberhaupt zo gehouden worden of dat nu een konijn, een koe of een kip is.
Ik snap ook niet hoe mensen zo met die beesten om kunnen gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:39

bah bah bah bah bah afschuwelijk!!!!

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:00

Finesse schreef:
Ik wil het leed dat op de video te zien is absoluut niet goedpraten, maar toch heb ik altijd wel moeite met hoe zulke filmpjes worden neergezet. Je ziet namelijk alleen maar de SLECHTE gevallen, de konijnen die er wel goed uitzien worden nooit gefilmd. Dit geeft dus geen goed beeld van de verhouding goed/slecht verzorgde dieren (en hoe stom dat ook klinkt, zo werkt het wel op die bedrijven; ze moeten wel hun boterham kunnen verdienen en kunnen niet met elk konijn naar een DA of heel veel ruimte geven)... Vind het altijd erg lastig een oordeel te geven over zulk soort praktijken zonder zelf ook maar iets in het echt (met eigen ogen) te hebben waargenomen.

Helemaal mee eens!!
Ze laten alleen de slechte zien. Hoe zouden jullie het vinden dat iemand jullie tijdens het rijden stiekem filmt, en jij geeft je paard 1x op zijn donder dan ken je ook zeggen dat jij je paard mishandeld als je alleen dát beeld ziet. Ik wil het absoluut niet goedpraten maar dit zijn alleen maar slechte beelden, momentopnames. Hier zitten die dierenactivisten achter, en die laten de andere kant niet zien. Alleen maar achter elkaar de slechte beelden. Dan worden we alleemaal lekker vegetarisch, en dan worden er zoveel hectare bos gekapt voor soja velden. Dát vind ik pas echt erg, daar verkloot je de natuur mee!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:09

Lekker generaliserend, dat alle soja voor vegetariers wordt geteeld. Het merendeel gaat naar de veevoer industrie.... Verder vind ik de beelden van de konijnenfokkerij in het geheel triest. Ik begrijp dat het anders niet kosten effectief zal zijn voor de houder,maar voor mij reden genoeg om dat nooit te eten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:11

Mariska85 schreef:
Helemaal mee eens!!
Ze laten alleen de slechte zien. Hoe zouden jullie het vinden dat iemand jullie tijdens het rijden stiekem filmt, en jij geeft je paard 1x op zijn donder dan ken je ook zeggen dat jij je paard mishandeld als je alleen dát beeld ziet.

Ja ze laten de slechte dieren zien. Maar wil je zeggen dat de rest van de dieren het wel goed hebben?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:20

Iris82 schreef:
Mariska85 schreef:
Helemaal mee eens!!
Ze laten alleen de slechte zien. Hoe zouden jullie het vinden dat iemand jullie tijdens het rijden stiekem filmt, en jij geeft je paard 1x op zijn donder dan ken je ook zeggen dat jij je paard mishandeld als je alleen dát beeld ziet.

Ja ze laten de slechte dieren zien. Maar wil je zeggen dat de rest van de dieren het wel goed hebben?

Idd....ze hebben het allemaal slecht in deze kleine hokjes.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:41

Afbeelding

zo een hok zal een een stuk beter zijn ipv met ijzeren staafjes met gaten er tussen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:49

xEline schreef:
Ah god, dat kleine net geboren konijntje dat je ziet, die past gewoon bijna zelf tussen die tralisch door.
Ik begin steeds meer te neigen om vega te worden. Het bloed kookt onder me nagels wat zou ik die mensen graag een kerstkaart willen sturen met de ergste woorden.

Edit : ik snap niet waarom het niet dit jaar veranderd word ipv 2016 :wow:

Het is sneu, maar dat er een overgangsperiode van 10 jaar is niet onlogisch (het is dus in 2006 ingegaan). Overigens worden de omstandigheden nauwelijks beter maar het blijft voor een konijnenfokker een flinke investering. Ze praten daar over minuten per jaar per voedster.

De kooien die je laat zien zijn op zich natuurlijk beter maar daarbij moet je een bodembedekking gebruiken en ben je heel veel extra tijd kwijt aan schoonmaken. Maar het zou al een hele verbetering zijn als de plastic matten over in ieder geval de helft en het liefst de gehele kooi verplicht zouden worden.

picobello schreef:
Lekker generaliserend, dat alle soja voor vegetariers wordt geteeld. Het merendeel gaat naar de veevoer industrie.... Verder vind ik de beelden van de konijnenfokkerij in het geheel triest. Ik begrijp dat het anders niet kosten effectief zal zijn voor de houder,maar voor mij reden genoeg om dat nooit te eten.

ik blijf dat inderdaad een typische reactie vinden van anti-vegetariers. Soja wordt inderdaad net zo hard gevoerd aan dieren. Voor één kilo vlees heb je 3 kg kippenvoer, 5 kg varkensvoer of 9kg runderenvoer. Dus puur alleen op het soja-gedeelte. Nog niet over de fossiele brandstoffen die nodig zijn om het heen en weer te slepen.

Overigens eet ik geen konijnenvlees en probeer ik m'n moeder regelmatig te herinneren dat dat soort vlees geen vlees is dat ze moet uitproberen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:00

Ik heb wild gegeten. MAar dan écht wild. Ik had een vriend die jager was en ze zelf schoot. Scheelt een hoop ellende. De dieren hebben dan een waardig leven gehad en geen transport stress. Gek eigenlijk dat mensen zich dan afzetten tegen de jacht maar wel deze SJIT willen consumeren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:07

Ik vind wild ook niet iets waar ik me tegen af wil zetten. Ook de hertenfarms die ik hier in de omgeving ken zijn zeker plekken waar ik wel een biefstukje vandaan lust! :j

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:21

verschrikkelijk !

Daarom eet ik alleen biologische en Wild wat ook echt Wild is geweest..

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:30

Vind jullie reacties allemaal super!!!

MAAR......als jullie nu eens allemaal niet alle instanties gaan steunen maar meer gaan betalen voor het stukje vlees wat op jullie bord ligt dan hoeven wij boeren minder dieren te houden om zelf in ons levensonderhoud te voorzien. Daardoor kunnen de hokken groter en is er per dier meer aandacht en zorg.

Ja de beelden zijn inderdaad schokkend, maar denken jullie nu daadwerkelijk:
Dat wij boeren met een lachend gezicht die dode dieren op lopen te ruimen?????
Dat wij er niet alles aan doen om binnen de ruimte die we hebben onze dieren goed te verzorgen?
Dat wij onze dieren niet liever buiten zien lopen rennen en spelen?
Daarbij zijn wij boeren er elke dag mee bezig onze dieren zoveel mogenlijk plezier te geven in het leven dat ze hebben.
Alle dieren hebben bij ons speelmateriaal in de hokken.
De dieren in groepshuisvesting kennen we allemaal, ook hun leuke gekke kanten.
Ik kan jullie foto's laten zien dat mijn zoontje met een varken zit te knuffelen.
Ik kan jullie filmpjes laten zien van vrolijke biggetjes die gezellig aan het spelen zijn.
Ik kan jullie foto's en filmpjes laten zien van varkens die aan het stoeien zijn of die last hebben van de gekke 5 minuten.
Ik kan jullie foto's laten zien van zeugen die heerlijk liggen te relaxen soms zelfs lekker tegen elkaar aan kruipen omdat dat zo gezellig is.

En ja ook wij hebben die dode en zieke dieren maar onze medicijnkast is enorm goed gevuld en de medische zorg word ze absoluut geboden bij ziekte. Ook het apart leggen gebeurd bij ons.

En ik weet zeker dat elke boer dezelfde positieve maar ook negatieve beelden kan laten zien maar vergeet niet dat de beelden voor ons boeren net zo negatief zijn als voor jullie.

Nee wij boeren vinden het absoluut niet leuk elke keer dode dieren te rapen. Helaas worden de boeren genoodzaakt om veel dieren te houden om een bestaan te hebben. Alle wetten en regeltjes (en dan heb ik het niet over de regeltjes van het dierenwelzijn) maken het moeilijk om in deze tijd nog boer met een boerenhart te blijven. De liefde voor de dieren is daadwerkelijk wel aanwezig maar helaas is het voor ons boeren (mensen) niet meer mogenlijk om 1 op 1 aandacht aan de dieren te geven.
Per week liggen er bij ons gemiddeld 20 zeugen die biggen moeten krijgen. Per zeug worden gemiddeld 12 biggen geboren. Daaronder zitten net als bij mensen ook dieren die geen overlevingskansen hebben. Juist door de druk die op de boeren en daardoor ook op de dieren ligt word er gefokt op zoveel mogenlijk nakomenlingen.
Door het grote aantal begint het probleem al met minder ruimte in de baarmoeder waardoor je problemen krijgt door jongen die scheef groeien omdat ze geen ruimte hebben tijdens de groei in de moeder. Dit probleem gaat na de geboorte verder, dieren met scheefgegroeide poten kunnen slecht lopen en dus slecht bij de melk komen.
Hierdoor heb je dus al na de geboorte uitval.
Dan heb je nog de ziektes die opspelen, diaree, verkoudheid enz. De dieren worden wel geent maar dat wil niet zeggen dat er nooit geen zieken zijn.
Zo zijn er nog een heleboel meer redenen waardoor dit soort schokkende beelden helaas realiteit zijn.

Jullie kunnen ons boeren wel met een boos gezicht aankijken maar volgens mij moeten wij mensen boos aankijken!
Jullie willen de aanbiedingen in de winkel.
Jullie zijn niet bereid om meer te gaan betalen voor een stukje vlees wat een leuk leven heeft gehad.

Voordat jullie allemaal die instanties gaan steunen, denk eens na betaal gewoon een nette prijs voor het stukje vlees wat je koopt, laat de aanbiedingen links liggen en steun ons boeren in de strijd tegen alle wetten en regeltjes daar hebben de dieren meer aan dan de onzin en geldverspilling van dit soort instanties.
Door geld te stoppen in het maken van dit soort beelden en de publicatie ervan op het liefst zo groot mogenijke spandoeken word het leven van de dieren niet beter helaas.

Wil je een eerlijk beeld van een boerenbedrijf wees eens brutaal en trek aan de bel bij een boer in de buurt, ik weet zeker dat je hartelijk welkom bent, in ieder geval bij ons! Ook direct 'smorgens als we nog niet voor jullie aan de schuur in geweest zijn.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:35

Kyaral, goed dat je deze reactie plaatst.
Natuurlijk is het erg kort door de bocht om te zeggen dat 'boeren of deze konijnenfokkers slecht zijn'.

Ik voel me niet aangesproken, ben namelijk vegetarier. Denk dat veel mensen zich inderdaad even achter hun oren moeten krabben over de reacties die ze hier plaatsen en de euroknallers die ze in de winkel kopen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:35

Ben het met je eens. Ik vind de schuld ook bij de egoistische inhalige vreetzakkerige consument liggen, en niet bij de boeren.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:36

Sorry hoor, maar zijn jullie ooit in zo'n stal geweest? Kennen jullie deze man persoonlijk?
Nou, ik dus wel. Deze beelden zijn 'schokkend' maar het vertekend ook.
Ik heb stage 10 weken gelopen bij dit bedrijf en jullie zouden eigenlijk allemaal eens moeten komen kijken hoe het er echt! aan toe gaat daar.
Ken de voorzitter dus ook en het is zeker een man die wél het beste voor heeft met de dieren, en de ontwikkelingen op het gebied van de sector. Want waar hoor je in dit filmpje vertellen dat de nieuwe stal alleen maar bestaat uit de nieuwe welzijnshokken? En dat de oude hokken ook vervangen gaan worden door nieuwe welzijnshokken? Nee, in zo'n stal gaan er soms (zwakkere) dieren dood en dat is bij varkens en koeien niet anders, dieren in de natuur die ziek zijn gaan ook dood.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:39

@kyaral - helaas, mijn medelijden gaat hier niet uit naar die "arme man "..
ik snap dat jullie zo goedkoop mogelijk willen produceren-want dat is het, ook met dieren- zodat de winst hoger is.maar sommige uitwassen hebben niets met een lage prijs te maken.
WIj -wie dat ook moge zijn, betalen echt al veel voor een stukje vlees in de winkel.en het word stiekem steeds duurder.begin dit jaar was de biefstuk bij de jumbo 14,50 de kg. nu 22,50. en als je dat naar guldens omrekent (want dat doe ik nog), kom je toch op een flinke prijs."wij "betalen echt een hoop geld voor vlees. en "wij "snappen ook wel, dat de supermarkt daar het meest aan verdiend. maar de supermarkten geven jullie wurgprijzen voor het vlees, waar de consument niets van merkt, integendeel zou ik zeggen...
deze misstanden kan ik echt niets aan doen.buiten het niet kopen ervan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:46

Quissie schreef:
Walgelijke beelden! :r

Iedereen verklaart mij altijd voor gek dat ik uit principe geen wild wil eten. Die beestjes hebben toch lekker in het 'wild' geleefd? Zal ze de volgende keer dit filmpje eens onder de neus vrijven.

Wat een zieke geest moet je hebben om zo weinig om je dieren te geven!

Ik vind dit een beetje kul. Dit soort konijnen kun je niet typeren als wild en iemand met een beetje bourgondische kennis weet dat dit soort konijnen in de verste verte niet zal smaken naar wild.

IK heb geen enkele moeite met het eten van echt wild.
Neemt niet weg dat de beelden vreselijke leefomstandigheden laten zien en dat er alles aan gedaan moet worden om dit te verbieden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:54

De beelden en de tekst van het filmpje zijn verschrikkelijk. En we kunnen er allemaal schande van spreken en het allemaal goed praten. Maar in mijn opinie ligt de oplossing toch bij jezelf. Als wij kritischer zijn bij onze aankopen en niet altijd voor het voordeel gaan hoeven deze dingen niet te gebeuren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:55

toch zullen er altijd mensen zijn die goedkoop blijven kopen, zeker in deze tijd. Daar zal de oplossing niet gaan komen. Wel in de juiste wereldwijde regelgeving en naleving ervan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:58

JJane schreef:
De beelden en de tekst van het filmpje zijn verschrikkelijk. En we kunnen er allemaal schande van spreken en het allemaal goed praten. Maar in mijn opinie ligt de oplossing toch bij jezelf. Als wij kritischer zijn bij onze aankopen en niet altijd voor het voordeel gaan hoeven deze dingen niet te gebeuren.

100 procent mee eens. En dat bereik je door de bewustwording te vergroten.
En dat bereik je weer het beste met schokkend materiaal.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:58

spicegirl schreef:
wild is wat anders als konijnebout .
wild haal je meestal bij de poelier.er moet dan bijstaan ; WILD konijn. wat je in de supermarkt haalt is dit vlees.
echt wild heeft tenminste iets van een leven gehad.al betwijfel ik vaak de "echtheid "ervan..

idd.. Herinner me een geval van een paar jaar terug waarbij een groepje vleeskonijnen van een tiener(!)jongen werd opgekocht, meeste konijnen waren te ziek om te redden. Die jongen hield naast zijn witte vleeskonijnen ook een wild konijn die zijn voedsters moest dekken. Nu zijn nakomelingen uit een tam x wild konijn vrijwel niet te onderscheiden van echte wilde konijnen dus zo kon die lekker wild konijnenvlees verkopen zonder echt te jagen.. :(

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:00

Langcara schreef:
Ben het met je eens. Ik vind de schuld ook bij de egoistische inhalige vreetzakkerige consument liggen, en niet bij de boeren.

De schuld ligt bij de regering en gebrek aan goede regelgeving of controle daarop.
De consument koopt in vertrouwen, gelooft de reclames en kiest onbewust dus iets verkeerds.
Konijn valt onder wild en gevogelte in de winkel, maar heeft hier niets mee te maken.
Tam konijn is niet te vreten, maar wie weet tegenwoordig nog het verschil qua smaak?

Het inbreken zie ik als noodzakelijk kwaad, voor de beeldgeving.
Ruim zitten ze niet echt he?
Is geen dierwaardig leven te noemen...
Beetje te laat alleen, vrees ik, want wat gaan dat soort fokkers nu doen met die mestkonijnen..?