Advies gezocht mbt overschot katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Advies gezocht mbt overschot katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:33

Dat ga je echt niet redden met een goed gesprek....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:33

Wat wilt ze zelf? De katten casteren en toch zelf houden of bijv. alle katers weg en de poezen houden?

@ sassol, ben ik ook met je eens. Ik hoop echt dat deze vrouw zich toch nog eens echt bewust wordt van de situatie en deze kans op hulp. Want als ze weet waar ze het over heeft dan had ze idd al actie ondernomen. Ik wil niet weten hoe haar huis eruit ziet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:34

Kan je niet aan haar voorstellen te helpen met het herplaatsen van, pakweg tien katten? Dan heeft ze er nog enkele over, die ze wel de goede zorgen kan geven, omdat het er minder zijn.

Als je het zo kan aanbrengen, dat ze dan beter kan zorgen voor de overblijvers en dat ze er zelf minder last/zorgen van heeft als het er minder zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:35

Klopt, je wil niet wetenhoe haar huis eruit ziet.
Wat ze zelf wilweetik niet heelgoed. Ze gaat gesprekken hierover uit de weg. Ze heeft wel ooit gezegd dat dit niet goed is, dat er katten weg moeten en dat er hooguit 3 of 4 leuke moeten blijven. Maar daar heeft ze dus nooit iets mee gedaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:36

Goof schreef:
Klopt, je wil niet wetenhoe haar huis eruit ziet.
Wat ze zelf wilweetik niet heelgoed. Ze gaat gesprekken hierover uit de weg. Ze heeft wel ooit gezegd dat dit niet goed is, dat er katten weg moeten en dat er hooguit 3 of 4 leuke moeten blijven. Maar daar heeft ze dus nooit iets mee gedaan.

Kan je hier dan niet op inpikken en voorstellen dat jij de herplaatsing regelt? Misschien heeft ze de moed niet eraan te beginnen, of weet ze niet wat de beste manier is om ze te herplaatsen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:38

Ze weet dat ik met alle liefde help, mijn auto beschikbaar stel, advertenties wil plaatsen etc, maar ze is nogsal lastig wat betreft aannemen en zeker vragen (!!)omhulp.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:39

Je helpt de vrouw ook niet als je het bij een gesprek laat als ze geen actie wilt ondernemen.

Dan blijft zij nog in een vies huis wonen, mét (zieke) katten en niemand die daar over de vloer WILT komen. Vaak zit er een psychologisch aspect aan, wat meesal te maken heeft met afstoting, er niet bij horen, liefde gemist etc. kortom: ze voelt een leegte.
Het lijkt mij dus ook zéker van belang dat deze vrouw zelf ook hulp krijgt voor het onderliggende probleem.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:41

Wat denk ik de moeilijkheid is bij dit soort mensen dat ze zich best schamen en zijn bang veroordeeld te worden. Ze durven niet om hulp te vragen en weten zelf niet meer waar ze moeten beginnen.
Misschien eens voorstellen dat je een uurtje komt helpen met bv de keuken op ruimen. Daarna bv de woonkamer. Dat er weer wat overzicht komt. Heeft ze ook geen geld om bv voer te kopen of vlooienpoeder?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:42

lastige situatie, zeker als je de vrede wilt bewaren dan is het belangrijk dat je haar bij het oplossen
betrekt maar hoe.........het blijft natuurlijk niet leuk voor haar hoe je het ook aan zult pakken

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:43

Ik denk dat je het zelf nog eens moet voorstellen als ze zelf niks vraagt... en dat kan je uiteindelijk best nogal beslist doen, sommige mensen kan het juist helpen als iemand even de touwtjes in handen neemt?

Maar jij kent haar het beste natuurlijk...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:44

Nee samen regelen. Ik denk dat ze bang is dat ze niks meer te zeggen heeft. Jij bent een vriendin voor haar dus ik zou proberen om haar toch duidelijk te maken dat dit niet kan,niet voor haar gezondheid maar ook niet voor de katten.
Ze sterven, zijn ziek, hebben medische zorg nodig.
Vraag eens aan haar of ze op papier misschien een selectie wilt maken, welke ze eventueel naar een goed tehuis wilt doen en probeer iedere keer iets te doen. Of dat ze op papier aan kan geven wat zij graag ziet. Zo hoeft ze nog niet het gesprek aan te gaan, maar gaat ze er wel over nadenken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:44

Tja... om hulp vragen is ook heel erg moeilijk... toch maar met goede bedoelingen en goede gesprekstechniek nogmaals achterhalen wat ze het liefst wil en dan samen een stappenplan maken om dat te bereiken.
Hulp van echte instanties wordt lastig... misschien dat de dierenbescherming/asiel wil helpen met castreren/steriliseren van een aantal dieren.
Ik vind het wel super van je Goof dat je iets probeert te veranderen aan de situatie!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:47

Jawel kohtje,de katten hebben gewoon voer. Maar wel van het goedkoopste merk en kennelijk te weinig.
Ze zegt dat ze ze wel eens behandeld tegen vlooien. Ik vermoed zelf dat dit niet zo is.

solleke-noah; zoals ik zei is ze gruwelijk koppig. Er is niemand aan wie ze ooit de touwtjes uit handen zal geven, dat is de oplossing dus niet.
Ze zal het of zelf moeten doen,of samen met iemand.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:49

Wat lief dat je helpen wilt!
Vaak is iets wat klein begint en deze vormen aanneemt, waar de zorg ontbreekt, sociaal erg zorgelijk.
Waarschijnlijk als je stap 1 neemt, moeten alle stappen genomen worden en wie weet ook wel wat hulp voor de mevrouw? Ieder mens met gezond verstand, weet dat dit verloederen wordt op langer termijn, als de financieen er niet zijn.
Het is dr zo te lezen boven het hoofd gegroeid en afstand doen is natuurlijk ook erg moeilijk.

Je zou eens kunnen bellen met een dierenarts. er bestond een jaar of 4 terug een castratieproject voor mensen met een minimum inkomen, om op die manier zowat gratis e kat te kunnen laten castreren. Geen idee of dit nog steeds bestaat?
Maak een lijstje met wat belangrijkste is.
Bv:
Ontwormen
Ontvlooien en het huis goed behandelen om verdere verspreiding te voorkomen
wanneer de katten zijn aangesterkt eens kijken of de mannen gecastreerd kunnen worden middels het castratieproject
wanneer dat gedaan is, een lijste maken met welke katten zij absoluut wilt houden, ze mag er bv 4 houden.
Voor de anderen ga je foto's maken en een verhaaltje erbij, kunnen ze bv met honden, kinderen etc..en dan die overal plaatsen. Je helpt haar bemiddelen hierin.

Weet je wat het is, vragen en hulp aanbieden in de trant van "ik hoor het wel als je hulp nodig hebt" zal waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten.
Dus maak voor jezelf eens een lijst, wat voor haar haalbaar zou kunnen zijn en win vast informatie in van tevoren (dat laatste hoeft zij niet perse te weten nog, maar tis puur zodat jij je lijst makkelijker kan opzetten en exact weet welke stappen te nemen).

Dan stroop je je mouwen op en schuift haar dat lijstje voor en toont alle bergip (wat je al doet lees ik) en zegt dat je je zorgen om haar en de katten maakt..wellicht als er een lijst al klaarligt, dat zij ook kordater ermee om kan gaan?

als de katten echt zo ziek zijn etc en zij wilt er niets aan doen, zou ik toch even contact opnemen met zwerfdieren in nood bv. Je hoeft immers geen adres achter te laten voor wat advies..de dierenbescherming komt gelijk alles in beslag nemen als zij er daadwerkelijk niets aan doet en ze ziek zijn..en ik snap dat je dat wilt voorkomen, maar hetstaat vast dat er wat gebeuren moet.

Veel sterkte hoor..moeilijke beslissing (ikzelf had het zo aangepakt en doet ze er niets mee,dan had ik m vriendschap toch maar op t spel gezet voor de gezondheid van de dieren..en uiteindelijk ook van die van zichzelf)..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:51

Het is in het welzijn zowel voor de katten als voor de vrouw belangrijk dat er iets aan de situatie gedaan wordt. Ook de gezondheid van de vrouw loopt gevaar. Deze mensen dienen tegen zichzelf beschermd te worden. Het is belangrijk dat de dierenbescherming komt om de grootste hoeveelheid katten in beslag te nemen want zij kan de dieren duidelijk niet allemaal onderhouden. De katten komen in een asiel terecht maar krijgen daar behoorlijke verzorging. Worden ontvlooid, ontwormd, gecastreerd, krijgen medische behandeling en goed voer. Ze gaan er alleen maar op vooruit. Nu planten ze zich lukraak voort onder erbarmelijke omstandigheden. Een aantal katten zou de vrouw best mogen houden onder begeleiding. Er zal geregeld gecontroleerd moeten worden bij haar.

Jij zult haar zeer beperkt kunnen helpen. je hebt immers niet de financiele middelen en de kennis in huis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:59

Wij hebben ooit heel veel katten "gehad". Ik zet dat bewust tussen aanhalingstekens, omdat het hier om boerderij-katten ging, katten die ooit zijn aan komen waaien en vervolgens blijven wonen in schuren en op je hooizolder. Wij hadden wel de middelen om ze goed te voeren en te verzorgen, maar het verder er uiteraard steeds meer. In samenwerking met de dierenbescherming hebben we toen alle poezen en katers gevangen en laten castreren. De kittens hebben we naar binnen gehaald en daar hebben we een goed te huis voor gezocht. Er zijn uiteindelijk 20 katten over gebleven die hier een leeftijd van rond te 20 jaar hebben bereikt.

Moraal van dit verhaal is dat er dus wel hulp is, ook financieel. Hopelijk komt je vriendin over de brug en zal ze zien dat dit geen dier of mens goed doet.