Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:58

Die hoeven niet zo vaak naar de DA, want vers voeren is gezonder :+

@Chendo, ik reageerde op dezelfde post van Mika als jij ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:00

Magrathea schreef:
@Chendo, ik denk niet dat dat is wat Mika bedoelt. Ze wil ws meer zeggen dat het omgekeerde ook absoluut niet per se waar hoeft te zijn..
Ik hoop trouwens dat alle natuurlovers hier die geen super onnatuurlijk niet-vlees willen voeren, ook nooit naar de DA gaan :) Want als er iets onnatuurlijk is, is dat het wel.

Daar heb je een goed punt.
Ik ben zelf Da assistente en we geven een hoop rotzooi mee met de dieren hoor. En het is zeker niet natuurlijk dat we een dier oppeppen en dat geld voor mensen ook.
Maar het betekend natuurlijk niet als jij je kat graag een voeding wilt geven die gezonder is, dat je er maar gelijk tegen bent om onnatuurlijke dingen te doen. Dan moeten we namelijk zeker geen dieren in huis opsluiten ;)

Free the animals! :P

_Chendo_

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:04

Maar natuurlijk Mika ;)
Ik geef toe hier gaan er soms ook brokken in, is wel zo makkelijk en er zit inderdaad alles in wat ze nodig hebben, maar ook dingen die ze niet nodig hebben en vaak moeilijk te verteren is. Ik ben me er wel van bewust dat wat er in zit niet altijd zo goed is voor je dier. En zeker met fretten is dat zeer lastig. Die hebben een nog korter darmstelsel die echt geen graantje kan verwerken.
Dus mijn fretten krijgen vaak muis of konijn.

En er zijn tegenwoordig hele goede brokvoeders op de markt zeker wel. Ik ben ook zeker geen anti, maar ik heb wel voorkeur voor rauw en vers, vooral omdat ik in mijn werk er ook vaak dieren van zie opknappen.
Maar er zijn ook dieren die prachtig en gezond eruit zien met brok. Natuurlijk ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:06

Ik (mijn ouders / mijn vriend) sluiten de katten niet in huis op hoor :) Ze mogen zo vaak naar buiten als ze willen. Okee, 's nachts niet, want gejengel aan de deur als ze weer naar binnen willen, maar ze vermaken zich uitstekend :)
Maar laten we daar maar niet over beginnen want volgens sommigen hier is dat het meest asociale wat je kan doen, want kippetjes zangvogeltjes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:15

Arabesk schreef:
@ bizzybijtje. Denk eens na. Hoeveel katten aten voordat de brok uitgevonden was brok?? Ze kregen de restjes van het klaarmaken van mensenmaaltijden en moesten verder muizen vangen. Daar deden ze het prima op.

Er is nog geen enkel onderzoek verricht naar brok versus versvlees, omdat de meeste voedingsonderzoeken betaald worden door brokjes fabrikanten zal een uitslag dat versvlees beter is dan brokjes niet gewenst zijn. Wel brokjes X versus brokjes Y.

Brokjes bestaan voor 80% uit gebakken zetmeel. Katten kunnen zetmeel slecht verteren, laat staan gebakken zetmeel.

Hoeveel katten leven er in het wild? En dan heb ik het over ECHTE katten? Dus geen tijgers/leeuwen/lynxen e.d., maar de kat zoals wij hem kennen?

Bovendien wordt zetmeel grotendeels verteerd door speeksel. Anders zouden wij er ook al problemen mee krijgen.

En prima dat jij vers vlees beter vindt, maar dat betekent niet noodzakelijk dat je gelijk iedereen die brokken voert dom moet vinden o.i.d. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:17

europeese wilde kat is vrijwel uitgestorven of ingekruisd met verwilderde huiskatten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:22

Arabesk schreef:
Die tekorten worden ons aangepraat door de brokfabrikanten, net als met paarden. Een wilde kat krijgt ook bijna nooit tekorten. Je moet gewoon afwisselen met voer; niet altijd alleen maar vis geven of altijd alleen maar kip.

Maar als je voor jezelf kookt weet je wat je lichaam aangeeft dat je nodig hebt. Zoals dat je in de winter meer vet wil en in de zomer meer vers fruit. Dat kun jij niet voelen voor je kat.

Overigens krijgt één van mijn katten ook geen brokjes, de DA heeft mij hierin aangemoedigd en gevraagd of ik 'm op de hoogte wil houden omdat hij weinig af weet van rauw vlees voeren. Ik voer dat overigens niet uit principiële overwegingen, ook niet vanwege de inhoud maar vanwege de structuur.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:25

Bizzybijtje schreef:
Hoeveel katten leven er in het wild? En dan heb ik het over ECHTE katten? Dus geen tijgers/leeuwen/lynxen e.d., maar de kat zoals wij hem kennen?

Bovendien wordt zetmeel grotendeels verteerd door speeksel. Anders zouden wij er ook al problemen mee krijgen.

En prima dat jij vers vlees beter vindt, maar dat betekent niet noodzakelijk dat je gelijk iedereen die brokken voert dom moet vinden o.i.d. :')

Uh uh, carnivoren hebben geen amylase in hun speeksel, net als bij de herbi en omnivoor. Dus er wordt helemaal geen zetmeel verteerd in de mond van een kat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:30

Als ze ht toch weer uitschijten is er toch niks aan de hand? :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:32

Zetmeel 'plakt' aan de lichaamscellen en verzwakken zo de werking ervan. Het is dus een geleidelijk iets. Denk er ook steeds meer over om over te gaan op kvv.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:36

Chendo, je mag mijn opmerking best raar vinden hoor, ben niet verantwoordelijk voor jou woorden namelijk. :)
Maar ik snap nooit zo dat mensen zich ZO kunnen opwinden over dit soort zaken.

Natuurlijk kan een dier genieten van vers vlees, maar als een dier er niet van houd, zou ik het niet opdringen, persoonlijk.
Vind je vergelijking over dat roken niet helemaal in de context passen.
Ik geef juist in mijn post aan dat ik me er van bewust ben dat niet alles even gezond is, maar dat ik het ook wel eens leuk vind om mijn dieren te zien genieten van iets ongezonds.

De botkanker bij mijn hond was als voorbeeld bedoeld in het verhaal van genieten.
Dat het leven ineens over kan zijn, onverwachts, ondanks dat jij als eigenaar van een dier, alle omstandigheden die je kàn optimaliseren, geoptimaliseerd hebt.
Niet als aandoening die kan onstaan door voer.
Maar wellicht begrijp jij beeldspraak niet zo goed?
Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:38

Oh jee....ik voel een nieuwe site aankomen....:+

Vers zal - voor de gemiddelde kat - waarschijnlijk beter te verteren zijn dan brokken, maar tussen brokken onderling zit ook nog verschil. Je hebt namelijk de Whiskas (McDonalds voor katten), maar ook de betere merken als Royal Canin, etc. Ik geef zelf mijn katten brokken van Carocat. Ik woon zelf in een appartement, dus ga liever binnen niet klooien met prooidieren en daarnaast heeft een van mijn katten geen tanden meer, dus die kan sowieso alleen maar hapklare stukjes eten. Ze krijgen van tijd tot tijd wel wat vers vlees, maar de hoofdmoot is brokken.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:39

Wat een onzin.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:43

Zit er dan bij alle merken kattenbrokken zetmeel in verwerkt?
Ik zie het niet op de verpakking staan bij de ingrediënten, maar dat zegt misschien niks :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:43

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:44

Mijn katten hebben overdag de beschikking tot (vrij prijzige) brokken, krijgen dagelijks koolvis en in het weekend rosbief erbij daar doen ze het prima op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:51

Ik ben toch zó blij dat ik een vegetarisch huisdier heb, hoef ik tenminste geen dooie eendagskuikens in de koelkast... :')

Zijn er hier toevallig mensen die last hebben van dit fenomeen: kat of hond weet dat je niet alleen brok maar ook lekker vers vlees voor hun in huis hebt, en vertikt het om het gewone voer te eten, zolang hij geen lekker vers hapje krijgt? Mijn moeder had een York die zo uitgekookt was. Vertikte het om het gewone voer te eten, want er was ook lekker stinkende pens in huis... bleef de hele dag vasten om te wachten op dat lekkere penshapje...

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:52

mika11 schreef:
Zit er dan bij alle merken kattenbrokken zetmeel in verwerkt?
Ik zie het niet op de verpakking staan bij de ingrediënten, maar dat zegt misschien niks :')

Zetmeel is een koolhydraat en van de koolhydraten zal inderdaad waarschijnlijk 70% zetmeel zijn, maar dat is alsnog zeer weinig (mits je een heel goedkoop merk brokjes in huis hebt, zoals whiskas)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:07

Bizzybijtje schreef:
In het wild vangen ze zelf het eten, kiezen ze dus 'zelf', dus dat is gewoon een waardeloze vergelijking.
Bovendien denk ik dat katten in het wild ook 'kiezen' wat ze nodig hebben. Net zoals paarden in het wild bepaalde grassoorten of planten schijnen te eten die ze nodig hebben, denk ik dat dat voor katten precies zo geldt. Dat kun je zelf nooit op die manier voor elkaar krijgen, tenzij je in de kat z'n koppie kan kijken. Maar goed, ben evenwel ook voorstander van een zo natuurlijk mogelijke voeding hoor, zeker sinds ik het één en ander over barf-voeren gelezen heb. Het klinkt gruwelijk logisch...

Alleen zo jammer dat mijn kat niet kan lezen en evenmin mijn logische argumenten aannam. We hebben eindeloze discussies gehad over voeding en wat goed voor haar zou zijn maar die veegde ze letterlijk onder de bank, en geloof me, vers vlees is na een week bankhangen niet gezellig meer...
Daarom krijgt ze nu Royal Canin brokjes, dát eet ze tenminste. Bovendien vind ik het doodzonde om vlees te kopen dat toch direct onder de bank terecht komt, zonde van het beest dat er het leven voor heeft gelaten (nee, ik ben geen vegetarier, maar wel bewust van het feit dat voor mijn stukje vlees een dier is gedood en daarom wordt dat stukje vlees met respect behandelt en gegeten) en ook zonde van mijn geld.
Dus ja, dan zal ik vast een slechte katteneigenaar zijn, so be it...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:17

Ja, vrijwel al het commerciële voer is troep....
Uiteindelijk zijn het allemaal restproducten uit de industrie die ze kwijt kunnen in dit voer, dieren zijn dankbare slachtoffers en er wordt nog veel geld aan verdiend ook.

Natuurlijk valt je kat of hond niet terstond dood neer wanneer je Aldi brokken voert...
Op langere termijn is het niet goed voor het dier. En op korte termijn merk je dat ze meer schijten, dat die schijt meer stinkt en dat de vacht meer ruikt (bij honden)...

Maar ik vraag me dan vaak af: "waarom nemen mensen een dier als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet? Echt goedkoop is GEEN dier nemen, begin er dan gewoon niet aan."

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:18

Nikka schreef:
Lillian__ schreef:
Hmm maar een vriendin van mn ouders raadde vers vlees, en vlees uit het zakje af omdat, dat tandsteen veroorzaakt, en dat is zo ontzettend vies is om weg te schrapen (Ze was DA-assistente)

Eet zelf maar eens een biscuitje en kijk daarna eens naar je tanden, dat doet zetmeel ook bij een kat of hond. Daar krijg je dus tandsteen van.

Maar hier gaat het over "vers vlees, en vlees uit een zakje" volgens mij gaat het dan niet om puur vlees maar juist om het blikvoer wat zo mogelijk nog slechter is voor de tanden als brokken omdat er net zoveel suiker/koolhydraten/zetmelen in zit maar het minder "schurende" werking heeft.

Overgens vind ik het een beetje een rare redenering dat katten niets met zetmelen kunnen en al helemaal niets met "gebakken zetmeel". Plantaardig voedsel moet juist bewerkt worden om het bruikbaar/verteerbaar te maken voor carnivoren omdat het dan makkelijker te verteren is :)* . Veel planten zijn onbewerkt ook toxisch maar gekookt of gebakken niet meer. Sommige soorten bonen moet je bijv ook echt niet rauw eten maar zijn na verhitting juist erg gezond.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:22

Mijn katten moeten het ook niet.
Voor de één moet ik 'raar' vlees (lever, niertjes) eerst bakken :x 8)7
En die ander heeft geen tanden meer, die kijkt sowieso al zo van "pardon, is dit voor mij?? >;) "

Overigens komen de Aldi brokken beter uit verschillende tests dan Whiskas enzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:24

liedje89 schreef:
Maar hier gaat het over "vers vlees, en vlees uit een zakje" volgens mij gaat het dan niet om puur vlees maar juist om het blikvoer wat zo mogelijk nog slechter is voor de tanden als brokken omdat er net zoveel suiker/koolhydraten/zetmelen in zit maar het minder "schurende" werking heeft.

Gaat om 'vers vlees'... hetgeen je in bevroren staat aanschaft en thuis ontdooit voor consumptie, of vers vlees dat je zelf samenstelt tot maaltijd.

Blikvoer is jakkiebah....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:30

Nicolletje schreef:
En die ander heeft geen tanden meer

En hoe komt dat? ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:35

Thirty schreef:
En hoe komt dat? ;)

Touche :D