Jesjepaarden schreef:Eventjes voor de duidelijkheid:
- ik heb er rekening mee gehouden bij aanschaf over eventuele dierenarstkosten. Ik heb daarom ook een potje waar iedere maand 50 euro ingaat. Dus ik had wel degelijk een reservepotje. Maar hebben jullie er ook bij nagedacht dat dat misschien opgegaan zou zijn bij steriliseren, dat het nu weer aangevuld wordt, maar dat er nu 30 euro inzit? Bedoel, jullie kunnen wel zeggen, ja zoiets weet je bij aanschaf. Ja tuurlijk weet ik dat. Maar ik had gewoon niet voorzien dat mijn vader er zo gek van wordt dat hy haar er binnenkort uit wil hebben.
- er was bij mij tot een maand terug geen kwartje gevallen, omdat ze nog niet zolang zindelijk is. Ook gebeurde het vaker voor de sterilisatie dan erna.
- zou het een gedragsprobleem kunnen zijn? Dat het tussen haar oren zit? Want natuurlijk ga ik wel overleggen met mijn dierenarts, zo ben k ook weer wel. Maar ik wil zoiwzo eventuele gedragsploblemen weg kunnen schrijven, omdat dat toch iets makkelijker is.zo vraag ik mij ook namelijk af of het niet kan zijn dat ze verbaal gestraft wordt als ze door de hurken gaat, en gaat plassen.
- ze laat haar plas ook lopen als ze rustig onder de tafel ligt(ze slaapt dan niet)
Mijn nekharen gaan eigenlijk steeds meer overeind staan...
Een sterilisatie is een normale ingreep waarvan je van te voren weet dat je die uit laat voeren bij een teef waar je geen pups mee wil. Misschien had je de kosten daarvoor niet uit je reserve potje moeten halen en dat moeten bewaren voor onverwachte dingen.
Ten tweede, er had ook met de sterilisatie iets mis kunnen gaan waardoor je voor meer kosten had gekomen. Wat had je dan tegen de dierenarts gezegd? Doe maar niet? Wacht maar een maandje? Oh nee, een maand is dan natuurlijk niet genoeg want dat zitten er nog maar weer een paar tientjes in je potje.
En ten derde, ook al heb je nu even geen reserves meer, jij hebt verantwoordelijkheid genomen voor een hond, dus jij bent er verantwoordelijk voor dat je er alles aan doet om te zorgen dat je dier een fijn leven, ook al zal je daar zelf dingen voor aan de kant moeten zetten! Dan maar even niet stappen, of nieuwe kleren, of rood staan, of geld lenen van iemand. Het is verdorie geen plantje die je wel even kan laten staan!
Gedragsprobleem, is het, zoals werkelijk íedereen hier al zegt, hoogstwaarschijnlijk niet. Een hond plast zichzelf echt niet zomaar onder! Echt niet. En al helemaal niet als ze gewoon ergens ligt. Tenzij ze van angst onder de tafel is gekropen en zichzelf daarom onder plast. En ook dan mag je die verantwoordelijkheid waarschijnlijk bij jezelf zoeken als dat al zo ver is.
Maar suggereer je nou dat ze ontdekt heeft dat als ze niet gaat zitten, maar zichzelf onder piest dat ze dan geen straf krijgt? Tja, zou kunnen, echter, ook daarvoor geld, blijkbaar ziet ze dan echt geen andere mogelijkheid. Misschien reageren jullie niet als ze aangeeft naar buiten te moeten. Soms moet je echt even op de signalen gewezen worden voor je ze herkend.
Of ze kan het simpelweg écht niet ophouden tot buiten de deur.
Maar ook dan is er hoogstwaarschijnlijk iets medisch aan de hand, want een hond van 7 maanden moet echt wel normaal haar plas kunnen ophouden, of in elk geval op tijd kunnen aangeven dat ze eruit moet.
Hoe vaak laat je haar uit? Doe je dat op vaste tijden of juist niet?
En dan nog iets, als dit een gedragsprobleem is gaat het boven jou pet. Dan zal je dus ook hulp moeten inschakelen, want een advies van iemand op internet, die jou hond nog nooit gezien heeft, neit je hond in haar thuissituatie kan observeren, is dan echt niet afdoende.
En reken maar dat dat meer geld kost dan een bloedonderzoek of urine onderzoek!
Neem je verantwoordelijkheid. Hoe langer je wacht, hoe erger het word, hoe meer je vader geïrriteerd zal raken, hoe langer het zal duren voor het opgelost, en hoe moeilijker je je hond nog kan herplaatsen als het daartoe komt.